Sebastian Langeveld voorstander nog kleiner peloton
foto: Sirotti
maandag 12 maart 2018 om 09:46

Sebastian Langeveld voorstander nog kleiner peloton

Sebastian Langeveld is content met de kleinere ploegen in het peloton. Volgens de renner van EF Education First-Drapac komt het vooral de spanning in de koers ten goede.  “Hoe minder renners, hoe moeilijker de koers te controleren is”, zegt Langeveld na afloop van Parijs-Nice tegenover de NOS.

Sinds het begin van dit jaar is er de nieuwe UCI-regel dat ploegen niet meer met acht, maar met zeven renners mogen starten. Deze regel is in het leven geroepen om de veiligheid van het peloton te verbeteren. Volgens Langeveld is dit effect direct merkbaar. “Het komt natuurlijk ook de veiligheid ten goede. Zeker als je met zeven man per se bij elkaar wilt blijven rijden”, constateert de Leidenaar.

Naast de verbeterde veiligheid komt er volgens Langeveld ook een nieuwe ploegentactiek bij kijken. “In het peloton merk je dat de ploegen meer moeten nadenken over hoe ze hun manschappen neerzetten”, stelt de 33-jarige Langeveld. Qua tactiek ziet Langeveld het graag nog wel wat ingewikkelder worden. “Van mij mag het naar zes man”, aldus de renner van EF Education First-Drapac.

RIDE Magazine
48 Reacties
12-03-2018 12:24
@vlek
Dat was niet de koers in handen nemen, ze kwamen op kop en een minuut later waren ze weer weg. Werken die ploegen samen heb je een sprint. Het kan zijn dat ze minder mensen hadden dan gebruikelijk en dat daardoor verwarring ontstond, maar dat effect is na een paar maanden ook uitgewerkt.
12-03-2018 12:25
@ghostwriter
“Verder stuurden ploegen met sprinters in vlakke etappes sowieso bijna nooit een mannetje mee in de aanval.”
Precies één week geleden won Groenewegen de 2e etappe in Parijs- Nice. Zijn ploeggenoot Boom zat enige tijd in een vluchtgroepje samen met Thomas De Gendt, ploeggenoot van Greipel die 3e werd in de daguitslag.
12-03-2018 12:31
Ze namen dus heel even met twee ploegen de koers in handen. De vraag die je moet stellen is waarom ze weer van kop gingen, niet enkel vaststellen dat ze dat deden om aan te geven dat het daardoor mislukte om er een sprint van te maken. Verwarring vind ik een wat makkelijk antwoord op die vraag, aangezien de situatie met die twee ploegen aan het werk genoeg duidelijkheid verschafte over de verhoudingen. Het was echter zo dat ze beide enkel die ene renner hadden om kopwerk te doen en het kopwerk dat die twee samen deden duidelijk niet genoeg effect had. De kans dat die situatie met een renner meer gunstiger is voor de ploegen van die twee sprinters lijkt me aanzienlijk.
12-03-2018 12:35
@vlek
Ik zal het even terugkijken voor ik reageer, ik meen het anders te hebben gezien.
12-03-2018 13:19
De titel is fout. Langeveld geeft geen mening over peletongrootte, alleen over het aantal renners per ploeg.
12-03-2018 14:38
Ik vind het wel oke hoor, kleinere ploegen. Minder renners voor bv qs in de tour de France kan ervoor zorgen dat de kwalitatief goede renners die daar nu als 8e/9e meegaan voor een andere ploeg kiezen waardoor ded ploegen gelijkwaardiger zijn. Het argument dat dit renners hun baan kost vind ik een non argument. Dan kun je beter ploegen van 12 man opstellen, want dan heb je pas veel werkgelegenheid! Renners die geen contract meer krijgen zijn waarschijnlijk gewoon niet goed genoeg!
12-03-2018 14:48
Voor het type renner dat Langeveld is kan het achtervolgende peloton uiteraard niet klein genoeg zijn.
12-03-2018 14:55
De ploegen nog kleiner, dan ben ik bang dat er geen plaats meer is voor
Langeveld in het profpeleton, of zie ik dat verkeerd ?
12-03-2018 15:00
@Stenalic

Als het peloton steeds kleiner wordt zal de kans natuurlijk aanzienlijk toenemen dat Sebastian weer een podiumplek behaald.
12-03-2018 15:06
@ghostwriter
Mee eens. Ik bedoelde vooral te zeggen dat het vanaf de bank niet lijkt dat er minder wordt gevallen, maar misschien ervaart Langeveld het peloton als minder nerveus.
12-03-2018 15:10
Als Langeveld dit zegt.. Dan geloof ik hem. De koers die tot nu toe tegenviel was de Omloop en dat ligt aan het parkoers, waar perse die ondergekwijlde muur terug in moest. Die kleinere ploegen zorgen wel degelijk voor minder controle, en ik denk inderdaad dat de winst van Hivert en Cousin daar best een gevolg van kan zijn. Met een beetje (veel) fantasie kan je dat zelfs over Yates en Roglic zeggen.

En dat geouwehoer over verlies van banen.. Wat is nou de prioriteit van de UCI? Wielrennen veilig en aantrekkelijk maken, of banen verschaffen uit liefdadigheid? Ik vind dat echt een kulargument.
12-03-2018 15:10
In P-N had TLJ alvast geëxperimenteerd met een team van 1 persoon. Ging best goed.
12-03-2018 15:13
Lijkt er ook op alsof er bij negen man amper nagedacht werd, allemaal dezelfde taal spreken zou ook al veel verwarring voorkomen, Engels de voertaal lijkt nog een hele opgaaf maar werkt veel eenduidiger en voorkomt herhalingen.
12-03-2018 15:24
Hebben we nu niet een tunnelvisie naar aanleiding van het feit dat er zeker niet minder valpartijen lijken te zijn. Dumoulin, Kelderman, Poels en Geschke(lid van een ploeg die Nederlands lijkt) genieten bovenmatige aandacht op dit forum. Welke andere buitenlandse renners zitten nu thuis door een valpartij????
Kleinere ploegen, minder controle. Met al die treintjes in de voorbereiding op de sprint hebben ploegen minder renners om achter vluchters te rijden. Er moet dan meer samengewerkt worden. Meer succesvolle ontsnappingen juich ik van harte toe omdat de verhoudingen zoek zijn. Er zijn naar mijn smaak te veel massaprinten tijdens de Tour.
12-03-2018 15:35
@LyndaLid lekker makkelijk... het zal je baan maar zijn in de wielersport. Het gaat niet alleen ten koste aan renners maar ook aan iedereen erom heen... bv mechaniekers en soigneurs. En dan denk ik dat er door de UCI nog wel andere manieren zijn om de veiligheid te bevorderen.
Of het de aantrekkelijkheid bevorderd vind ik weer moeilijker te beoordelen, maar ook daar zou je nog naar andere mogelijkheden kunnen kijken... op gebied van parcours of extra bonusseconden onderweg of andere spelregels wijzigen.
12-03-2018 15:58
Onderlinge krachtsverhoudingen liggen veel te ver uit elkaar ook, zagen we gister alweer in PN toen er serieus werd doorgetrokken vanaf begin. Zwalkende, uitgeputte renners bevorderen de veiligheid niet, zou wel eens gevaarlijker kunnen worden met zes man omdat verstoppen juist moeilijker wordt.
12-03-2018 16:03
Je krijgt met kleinere ploegen natuurlijk een minder gesloten koers. Vooral in een meerdaagse wedstrijd, wanneer er eentje uitvalt. Je kunt makkelijker onder het gewurg van een aantal ploegen uitkomen. Over de veiligheid, dat zou ik niet direct durven zeggen.
12-03-2018 17:35
het afschaffen van de 'oortjes' zou ook bijdragen, zonder doer ploegleiders geregisseerde koers zal een renner weer meer zelf dienen na te denken
12-03-2018 18:26
Kleinere teams, minder controle, opener koers? Klinkt logisch. Denk aan wereldkampioenschappen en olympische wedstrijden: duidelijk toch? De toeschouwer wint en een groep wat minder getalenteerde gasten moet de arbeidsmarkt op en houdt er mooie herinneringen en een leuke hobby aan over.
12-03-2018 18:32
Dat gaat hem ze baan kosten minder renner dezelfde aantal koeren betekend minder renners nodig hebben
12-03-2018 19:02
Of er nou 100 -200 renners rond rijden de tijd dat je nog tweede werd door de wedstrijd te versjacheren is voorbij
12-03-2018 19:53
Wow. Hoop mensen hier voor grotere ploegen, omdat ze dan attractiever wielrennen erwachten.
Das nog een naief.

Het is maar 1 renner per ploeg minder dit jaar, dat gaat natuurlijk niet heel veel veranderen. Van mij mag er nog 1 af per ploeg en laat dan maar 1 of 2 meer ploegen starten.

Minder banen... sja dat is heel zuur en gun ik niemand, maar puur voor de sport bekeken is kleinere ploegen zeker beter.
12-03-2018 21:11
Minder renners per ploeg, maar dan meer ploegen in de koers. Iedereen behoudt zijn baantje en er zal anders gekoerst moeten worden.

@LyndaLid Ondergekwijlde Muur? Ga je mond spoelen! Zeker nog nooit beklommen, deze epische klim!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.