Sebastian Langeveld voorstander nog kleiner peloton
Sebastian Langeveld is content met de kleinere ploegen in het peloton. Volgens de renner van EF Education First-Drapac komt het vooral de spanning in de koers ten goede. “Hoe minder renners, hoe moeilijker de koers te controleren is”, zegt Langeveld na afloop van Parijs-Nice tegenover de NOS.
Sinds het begin van dit jaar is er de nieuwe UCI-regel dat ploegen niet meer met acht, maar met zeven renners mogen starten. Deze regel is in het leven geroepen om de veiligheid van het peloton te verbeteren. Volgens Langeveld is dit effect direct merkbaar. “Het komt natuurlijk ook de veiligheid ten goede. Zeker als je met zeven man per se bij elkaar wilt blijven rijden”, constateert de Leidenaar.
Naast de verbeterde veiligheid komt er volgens Langeveld ook een nieuwe ploegentactiek bij kijken. “In het peloton merk je dat de ploegen meer moeten nadenken over hoe ze hun manschappen neerzetten”, stelt de 33-jarige Langeveld. Qua tactiek ziet Langeveld het graag nog wel wat ingewikkelder worden. “Van mij mag het naar zes man”, aldus de renner van EF Education First-Drapac.
Dat was niet de koers in handen nemen, ze kwamen op kop en een minuut later waren ze weer weg. Werken die ploegen samen heb je een sprint. Het kan zijn dat ze minder mensen hadden dan gebruikelijk en dat daardoor verwarring ontstond, maar dat effect is na een paar maanden ook uitgewerkt.
“Verder stuurden ploegen met sprinters in vlakke etappes sowieso bijna nooit een mannetje mee in de aanval.”
Precies één week geleden won Groenewegen de 2e etappe in Parijs- Nice. Zijn ploeggenoot Boom zat enige tijd in een vluchtgroepje samen met Thomas De Gendt, ploeggenoot van Greipel die 3e werd in de daguitslag.
Ik zal het even terugkijken voor ik reageer, ik meen het anders te hebben gezien.
Langeveld in het profpeleton, of zie ik dat verkeerd ?
Als het peloton steeds kleiner wordt zal de kans natuurlijk aanzienlijk toenemen dat Sebastian weer een podiumplek behaald.
Mee eens. Ik bedoelde vooral te zeggen dat het vanaf de bank niet lijkt dat er minder wordt gevallen, maar misschien ervaart Langeveld het peloton als minder nerveus.
En dat geouwehoer over verlies van banen.. Wat is nou de prioriteit van de UCI? Wielrennen veilig en aantrekkelijk maken, of banen verschaffen uit liefdadigheid? Ik vind dat echt een kulargument.
Kleinere ploegen, minder controle. Met al die treintjes in de voorbereiding op de sprint hebben ploegen minder renners om achter vluchters te rijden. Er moet dan meer samengewerkt worden. Meer succesvolle ontsnappingen juich ik van harte toe omdat de verhoudingen zoek zijn. Er zijn naar mijn smaak te veel massaprinten tijdens de Tour.
Of het de aantrekkelijkheid bevorderd vind ik weer moeilijker te beoordelen, maar ook daar zou je nog naar andere mogelijkheden kunnen kijken... op gebied van parcours of extra bonusseconden onderweg of andere spelregels wijzigen.
Das nog een naief.
Het is maar 1 renner per ploeg minder dit jaar, dat gaat natuurlijk niet heel veel veranderen. Van mij mag er nog 1 af per ploeg en laat dan maar 1 of 2 meer ploegen starten.
Minder banen... sja dat is heel zuur en gun ik niemand, maar puur voor de sport bekeken is kleinere ploegen zeker beter.
@LyndaLid Ondergekwijlde Muur? Ga je mond spoelen! Zeker nog nooit beklommen, deze epische klim!