Simon Gerrans maakt rentree in Strade Bianche
Simon Gerrans zal komende zaterdag aan de start staan van de Strade Bianche (1.HC). De Australiër brak afgelopen december zijn sleutelbeen en miste daardoor het Australisch kampioenschap en de Tour Down Under.
Het is voor zijn ploeg Orica-GreenEDGE de eerste deelname in de wedstrijd in Italië. Ploegleider Neil Stephens ziet zijn ploeg en Gerrans dan ook niet als favoriet voor de wedstrijd. “Gerro werkt harder dan ieder ander om terug in vorm te komen, maar het is nog wel vroeg voor hem.”
Er staan namens de Australische formatie geen Nederlanders aan de start in San Gimignano aankomende zaterdag.
Selectie Orica-GreenEDGE voor Strade Bianche 2015 (7 maart)
Simon Gerrans
Esteban Chaves
Magnus Cort
Luke Durbridge
Mathew Hayman
Michael Hepburn
Svein Tuft
Adam Yates
Wat dat betreft is hij een beetje de Kristoff van de heuvelklassiekers. Je moet hem onderweg lossen of op het einde weg demarreren.
Gaat weer een mooie wedstrijd worden verwacht ik!
Daar zit wel wat in, hoewel Stybar volgens mij iets completer is (vooralsnog) en Sagan in de Tirreno ook enorm steile aankomsten heeft gewonnen. Echter, zelfs voor Sagan was het vorig jaar teveel aan.
@LL
Matthews een gevaar aan het worden in de heuvelklassiekers? Heb ik wat gemist?
Ik weet natuurlijk niet wat jij mist en wel mee krijgt, maar met de ontwikkeling die hij ondergaat en een 2e plaats in de Brabantse Pijl en een 12e in de Gold Race én de aankondiging dat ie zich vol op de klassiekers wilt focussen lijkt dat me toch geen bold statement?
Ik had wel verwacht dat die 2e plek in de Brabantse Pijl als argumentatie zou dienen. Maar de Brabantse Pijl is toch echt wel iets anders dan een AGR, en zeker een WP of LBL. In het verleden wonnen mannen als Geslin, Freire (heeft nooit echt indruk kunnen maken in een Amstel Gold Race) en Rosseler die koers.
Matthews heeft dagen waarop hij bergop veel kan, maar ook dagen waarop hij sneller lost dan voorzien of alle moeite van de wereld heeft om te volgen waar je dat niet echt verwacht (zoals de rit naar Cordoba in de Vuelta van vorig jaar).
Ben Swift vind ik bijvoorbeeld een renner met eveneens zeer goede klimcapaciteiten. Hij was vorig jaar in een bloedvorm voor de Amstel, en had echt zijn zinnen gezet op een goed resultaat in de Gold Race. Ook hij kwam er niet aan te pas. Het is dus niet zo makkelijk om die stap te maken.
Hij werd toch gewoon 12e vorig jaar in AGR? Een jaar verder lijkt het me geen rare gedachte dat hij mee kan doen voor het podium. Zeker als hij aangeeft dat hij zich meer op de klassiekers wil focussen. LBL is denk ik te zwaar, maar hem een gevaar noemen bij een deel van de heuvelklassiekers lijkt me wel op zijn plaats.
Een 12e plek staat zo ver af van het podium. Heel veel renners kunnen 12e worden in een AGR. Maar weinig renners kunnen Gilbert, Valverde, Kwiatkowski en Gerrans verslaan (of überhaupt volgen op de Cauberg).
Ja ik noem die tweede plek, maar noem toch een 12e plek in de Amstel erbij? Hij is nog hartstikke jong, en maakt ongelooflijke progressie. Overigens vind ik het nogal een statement om te maken dat Freire nooit indruk heeft kunnen maken in de Gold Race.. Je kan trouwens kijken naar een paar namen die de Brabantse Pijl wonnen en niet top zijn geworden in de Gold Race, maar andersom is er ook nogal wat te vinden. Dat Luik te zwaar is vind ik ook, daarom denk ik dat de finish van de Strade ook nog te moeilijk is. Verder vind ik Matthews een stuk verder dan Swift, alleen al kijkend naar het aantal grote overwinningen. Ik zeg trouwens nergens dat hij dit jaar al een podiumkandidaat is voor de Gold Race, maar wel dat ie dat aan het worden is.
Hoe durf je zoiets over Freire te zeggen? De man die in zijn laatste jaar nog verrassend goed aanwezig was in de Amstel Gold Race.
Ja, toen kreeg hij wel een bonus omdat het peloton de benen stil hield. Hij reed zeker een sterke wedstrijd, maar hij faalde toch vaak in de Amstel. Geen schande, maar echt indruk heeft hij op mij althans niet kunnen maken in dat soort wedstrijden.
@LL
Met Swift is het natuurlijk ook het verhaal van de vele blessures, en het feit dat hij jarenlang door Sky tegengehouden is in zijn ontwikkeling (vooral werken voor anderen).
Matthews maakt zeker progressie, maar of het iemand wordt die echt een AGR kan winnen. Ik heb daar mijn twijfels bij. Maar wellicht zien we dit jaar een echte goede indicatie nu hij zich volledig focust op de klassiekers.
Wat is er trouwens met Matthews? Hij heeft dit jaar nog geen koers gereden volgens mij.