Simon Yates kraakt Aru: ”Wat hij deed, was vuil en onsportief”
maandag 10 juli 2017 om 08:59

Simon Yates kraakt Aru: ”Wat hij deed, was vuil en onsportief”

De al dan niet bewuste aanval van Fabio Aru op de flanken van de Mont du Chat, precies op het moment dat leider Chris Froome af te rekenen kreeg met mechanische pech, zorgt voor de nodige beroering in het peloton. Simon Yates, drager van de witte trui als beste jongere en de nummer zeven in de stand, heeft tegenover Cyclingnews een duidelijke mening over het voorval. ”Het was een vuile en onsportieve actie. Zoiets doe je gewoon niet tijdens de koers,” is de jonge Brit scherp.

Vooral het feit dat de Italiaan na afloop van de etappe beweert dat hij van niks wist, schiet bij Yates in het verkeerde keelgat. ”Dat is klinkklare onzin. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Het was een smerige actie. We horen als concurrenten respect voor elkaar te hebben. Chris had op dat moment mechanische pech, hij werd niet op waarde gelost.” Yates voorspelt dat de actie van Aru wel eens gevolgen op de langere termijn kan hebben. “Uiteindelijk heeft iedereen het recht om op zijn manier te koersen, maar dit is iets wat sommige renners niet snel zullen vergeten.”

RIDE Magazine
135 Reacties
10-07-2017 10:40
heden een rustdag
maar niet voor de meningen
wie haalt zijn gelijk?
10-07-2017 10:41
edit redactie: niet anti-supporteren
10-07-2017 10:47
Pech hoort er toch ook bij, er werd ook niet gewacht op Martin. Zou wat zijn als hamilton moet wachten als vettel de pitstrook in gaat :p
10-07-2017 10:55
We zullen waarschijnlijk niet weten of Aru het met opzet deed. Als Aru zelf zegt dat hij al bezig was (waar het ook op leek) moeten we hem in eerste instantie gewoon geloven. Waar ik dan niet tegen kan is dat Yates, die er niks mee te maken heeft en ook nog eens niet weet of het met opzet was, hier Aru uit zit te maken voor iemand die onsportief is en vuile acties uithaalt.
10-07-2017 10:57
Wat een onzin. Het is Froome zijn eigen verantwoordelijkheid dat zijn materiaal in orde is. Haperende derailleur --> aanvallen!
10-07-2017 11:00
edit redactie: ontopic svp
10-07-2017 11:00
Van die smeerlapskes als Aru maken het juist interessant. Mooie bravoure! Jammer dat hij zich daarna toch laat beteugelen. Maar Aru is wel een renner waarvoor je wielrennen kijkt! (hoe jammer het ook was tegen Dumoulin enkele jaren geleden, maar hij gaat er wel al-tijd voor!
10-07-2017 11:01
Nu Porte, Martin en Yates om verschillende redenen zijn uitgevallen en weggezakt blijft Froome nu wel zitten met echte nekkenbijters als directe concurrenten, we verliezen wel wat mensen die kort staan maar voor de koers an sich is het misschien wel beter dat Bardet Aru, Uran en Fuglsang het moeten doen nu. Ik had echt het overtuigende gevoel dat Porte, Martin en Yates allang met Froome in het pact zaten en voor het podium resp. wit reden.
10-07-2017 11:03
Zoals ik bij het "kakincident" in de Giro al zei: het is niet heel netjes (al heb ik het idee dat Aru zijn aanval inzet nog voordat Froome zijn hand opsteekt), maar het is niet verboden. José de Cauwer sloeg de spijker op zijn kop, je bent er om de Tour te winnen, niet de fair play prijs.
10-07-2017 11:05
Aru hoopte waarschijnlijk op een hongerklop o.i.d. Verder vraag ik me af waarom de concurrenten van Froome deze drievoudige Tourwinnaar zo in de watten willen leggen. Je komt hier toch om de Tour de winnen? Of is Aru de enige die nog hoop heeft?
10-07-2017 11:08
Hier zie je inderdaad dat de meeste komen om een mooi klassement te rijden, niet om de tour te winnen.
10-07-2017 11:15
En hoe sportief was het laten afzakken van een orica knecht om daarna kei en keihard op kop te rijden in de vallei nadat kruiswijk in een sneeuwmuur is gereden beste yates?
10-07-2017 11:18
@ mus van de maasstad

Dat was toch echt de fout van Kruijswijk zelf. Op de limiet gedreven en daarna de fout in gegaan. Dat zijn kleine details, maar wel degelijk essentieel.
10-07-2017 11:20
Simon Yates is wel een leuke renner btw, jammer dat hij duidelijk diagonaal er bij Froome in zit.
10-07-2017 11:21
Er van uitgaande dat beiden wel doorhadden wat er gebeurde, vind ik het 'beukje' van Froome achteraf vele malen ernstiger dan de door niets en niemand verboden aanval van Aru. Bij mij komt dan het begrip 'tijdstraf' een beetje om de hoek kijken.
10-07-2017 11:22
@xistnc,

Neen, die klassiek renner die door topklimmers maar op 13 seconden werd gereden op een col van 9 km. Dit terwijl die al 80 km in de aanval was. Die bedoelt hij.
10-07-2017 11:26
Was het helemaal eens met de Cauwer. Het is koers. Geen gezellig wieleruitje waar iedereen op elkaar wacht of waar je de fair play prijs wilt winnen.

Het gebrek aan persoonlijkheden in het huidige peloton plus de eindeloze communicatiemogelijkheden leggen alles lam. Maakt het allemaal een stuk minder boeiend om naar te kijken op deze manier. Sowieso is de tendens al dat men steeds vaker met de groep der favorieten richting eindstreep gaat en zijn het ongevallen die voor de enige opwinding zorgen. Een jammerlijke ontwikkeling.
10-07-2017 11:34
Het is zgn sportief om te wachten op Froom omdat hij pech had....
En waarom stopte Froom dan niet toen Martin onderuit ging door de val van Porte?
10-07-2017 11:35
Had de SKY-trein gewacht als Aru pech zou hebben gehad? Ik geloof het niet
10-07-2017 11:35
Alweer zo'n product uit een land zonder wielertraditie.
Voor hetzelfde geld steekt Froome zijn hand op omdat hij drinken wil, wat een zielig gejammer!
Overigens is wielrennen t.o.v. voetbal een zeer sportieve sport.
Porte is ook zo'n halve zachte, onlangs nog werd hem een oor aangenaaid maar ook nu gedroeg hij zich weer als schandknaap, wordt nooit wat met hem!
10-07-2017 11:38
Aru mag aanvallen waar en wanneer hij zin heeft. Ik ben al dat heiliger-dan-de-paus gezanik zo ontzettend beu. Dit is koers.
10-07-2017 11:44
Aanvallen bij onvolkomenheden in het materiaal van de concurrent is natuurlijk sowieso geen probleem, en ik snap het probleem met liegen en bedriegen ook niet, die spelletjes maken de koers juist interessant.
10-07-2017 11:44
wachten is onzin, maar demarreren is sneu. waarom gewoon niet lekker tempo doorrijden?
10-07-2017 11:48
@Anketieletje, dat kan niet meer deze tour, dan zouden ze hem uit koers moeten zetten....
10-07-2017 11:50
Bij de Engelsen zit de Fair-play nog altijd meer ingebakken dan in de rest van de wereld

Om te reageren moet je ingelogd zijn.