Sky en Orica-GreenEDGE berusten in nederlaag
Sky en Orica-GreenEDGE controleerden zondag lange tijd de koers tijdens de Amstel Gold Race, maar deze inspanningen werden niet beloond. Michael Matthews strandde namens de Australiërs op een vijfde plaats, terwijl Sky-kopman Michal Kwiatkowski zelfs al vroeg moest passen. De twee ploegen erkenden na afloop dat de concurrentie beter was.
“Wie had verwacht dat Kwiatkowski zou lossen op dertig kilometer van het einde? Het was op een gegeven moment erg, erg koud en ik denk dat sommige renners niet goed genoeg gekleed waren”, vervolgt White. “Het was een mooie dag op die twintig minuten na, waarin het hard regende en de temperatuur zakte naar vijf graden. Sommige renners kunnen niet goed tegen die verandering. Ik heb nog niet met Michael of Simon gesproken, maar ik ben er zeker van dat ze teleurgesteld zijn.”
Dat geldt ook binnen het Sky-kamp. “Het is jammer dat Michal (Kwiatkowski) moest lossen”, stelt ploegleider Kurt-Asle Arvesen op de website van de ploeg. “Hij had gewoon geen goede benen, zo simpel is het.” Lars Petter Nordhaug en Sergio Henao werden vervolgens naar voren geschoven. “Zij gaven alles op de Cauberg, maar konden niet mee met Gasparotto. Daarna belandden ze in een groep van 29 man met daarin betere sprinters.” De twee eindigden uiteindelijk als 28 en 29e.
Arvesen had tot slot goede woorden over voor Danny van Poppel. “Danny reed lange tijd supersterk in de wind, waardoor de mannen achter hem op hun gemak zaten. Dat is erg belangrijk in een koers als deze, waarin je steeds moet draaien en keren op smalle weggetjes.”
Ik zou nou niet bepaald willen zeggen dat ze dezelfde kwaliteiten hebben. Gerrans is een volwaardig puncher met een goed eindschot waar Matthews een sprinter is die goed een pukkeltje kan verteren. Alleen zie ik Gerrans op een heuvel aanvallen waar ik een Matthews dat niet zou doen.
Maar in Luik gaat hij goed zijn. De vorm heeft hij nu écht. Kijk naar E3 en Vlaanderen. Alleen hij is te kwetsbaar.
SKY en Orica zouden beter kunnen leren van het zogenaamde gecontroleerd rijden. Zolang, met respect, ex- wielrenners achter het stuur (en microfoon) zitten hoef je eigenlijk geen tactische wonderen te verwachten, uitzonderingen (Riis) daar gelaten. Als je filmpjes van in de auto ziet pffff. Ik zou een ander kanaal op mijn oortje zetten. In het geval van de AGR zou men beter helemaal zonder oortjes kunnen rijden, dan krijg je waarschijnlijk een mooie koers en anarchie in plaats van controle tot bijna (!) aan de streep. Maar let op: hardleers, du ze gaan het in LBL gewoon weer doen. Zucht!
Jandepandaman - 18 april 2016 om 11:37
Alleen zie ik Gerrans op een heuvel aanvallen
Serieus?
Ik hoop het, maar ik vrees ervoor. Hopen dat een Nibali of Wellens de koers vroeg openbreken om de knechten van de wacht-wacht-poef klimmertjes op te roken.
Dat is figuurlijk bedoeld. Ik bedoel dus dat ik berg op Gerrans wel zou zien aanvallen en Matthews niet.
Figuurlijk of niet, Gerrans en aanvallen in één zin ?
Gelukkig zijn er nog renners als Wellens. Daarvan weten we dat ie in elke koers wel iets probeert.