Sky publiceert data Chris Froome
Foto: Sirotti
dinsdag 21 juli 2015 om 12:47

Sky publiceert data Chris Froome

Team Sky heeft vandaag data gepubliceerd over de prestaties van Chris Froome tijdens deze Tour de France. De Britse formatie doet dit als reactie op de beschuldigingen die de klassementsleider de afgelopen dagen moest ondergaan. “We hopen dat we met deze gegevens een einde kunnen maken aan de spectaculair verkeerde cijfers waarmee de Franse wetenschapper op de proppen kwam”, zegt Sky-manager Brailsford.

Met name Franse deskundigen hebben de afgelopen weken vraagtekens gezet bij de prestaties van Froome. Wetenschapper Pierre Sallet berekende dat Froome vorige week dinsdag tijdens de beklimming van de Col de la Pierre-Saint-Martin 7,04 watt per kilo wegtrapte. Volgens Sky bedroeg dit ‘slechts’ 5,78 watt/kg, wat geloofwaardiger is dan de eerder genoemde getallen. Froome zou gemiddeld 158 hartslagen per minuut hebben gehad, met een piek van 174 slagen. Gemiddeld zou hij 97 omwentelingen per minuut gedraaid hebben.

RIDE Magazine
69 Reacties
21-07-2015 13:39
@wiebipedia +1 voor je eerste zin, maar de rest ben ik het niet mee eens. Het is toch absurd dat je, omdat heel veel mensen "boe" en "foei" roepen, je privacy en bedrijfsgeheimen moet prijsgeven. Kom alsjeblieft met een betere verdachtmaking dan "dat is te snel" in een sport waar het om de snelheid gaat.
21-07-2015 13:43
Het is toch echt aan de mensen zelf om de cijfers op waarde in te schatten..
De berekeningen van fayer zijn gewoon voor elke renner hetzelfde en zijn met dezelfde parameters tot stand gekomen..
En nogmaals geeft hij zelf aan wat wel en wat niet word meegewogen in zijn berekeningen..
21-07-2015 13:48
Ligt dat aan mij of is een maximale hartslag van 174 niet wat laag? Ik bedoel nu gewoon algemeen als je dergelijke inspanning levert. Ik dacht altijd dat die toppers hun hartslag tot bijna 200 konden pompen :)
21-07-2015 13:53
Hartslag is genetisch bepaald. Voigt kon bijvoorbeeld op zn 41e nog een maximale hartslag van boven de 200 halen, terwijl over het algemeen je maximale hartslag daalt naarmate je ouder wordt.
21-07-2015 13:57
Hoe meer data, hoe meer om over te speculeren. Leuk dat ze dit publiceren, maar het gaat niks veranderen.
21-07-2015 13:58
maximale hartslag wordt inderdaad geschat door 220 - leeftijd. Dit heeft alleen een afwijking van ongeveer 25-30 slagen per minuut. Ik ben zelf bijvoorbeeld 21 en mijn maximale hartslag is 181 slagen per minuut
21-07-2015 14:04
Quote:
En verder lijkt dit krampachtig verweer verdacht veel op dat van een zekere amerikaanse pakketdienst.


@Skedel:

Vertel eens wat Sky volgens jou dan wel zouden moeten doen?

Je kunt alles wat er gebeurt wel negatief uitleggen als je toch al dusdanig vooringenomen bent dat je zulke vergelijkingen maakt.
21-07-2015 14:11
Quote:
maximale hartslag wordt inderdaad geschat door 220 – leeftijd. Dit heeft alleen een afwijking van ongeveer 25-30 slagen per minuut. Ik ben zelf bijvoorbeeld 21 en mijn maximale hartslag is 181 slagen per minuut

@maastrichtmandarijn
Dan heb je dus net als Froome van nature een vrij lage hartslag. Ik ben 23 en als ik de Amerongseberg zo hard mogelijk opga haal ik waarden in de 190. Had Armstrong niet ook zo'n belachelijk lage hartslag?
21-07-2015 14:16
@Justin case

De rest van mn betoog is meer een persoonlijke wens. De wielersport is in mijn ogen best gebaat voor meer statestiek. Alleen is het dan wel taak dat dit dan op een dusdanige manier wordt gedaan dat het interessant is voor de wielervolgers.
Dus puur wat de renners doorgaan tijdens de koers.
21-07-2015 14:41
Psst, hint voor de rest van het peloton: Beat the Sky numbers. Hope this helps (...)
21-07-2015 14:43
Heeft iemand een idee hoe deze wattages zich verhouden tot de Contador uit de Giro? Ik heb namelijk het idee dat de Contador van de Giro in ieder geval beter zou zijn dan de Quintana van nu dus ook korter zou staan..Heeft iemand hier feiten over?
21-07-2015 15:03
Sky publiceert enkele data, maar niet alle..
Gesink trapte gemiddeld 5,8 en eindigde 1,5 minuut later. Deze mediashow gaat averechts werken, vrees ik.
21-07-2015 15:21
De echte sceptici willen álle data van Froome van 2010 tot nu. Ik denk niet dat dit gaat helpen.
21-07-2015 15:22
@kinstown
Ze gaan vol in de aanval met allerlei drogredenen... En slaan als een wilde om zich heen zodra het woord doping valt.. Zie jij een verschil dan??

En vooingenomenheid is er zeker niet bij hier.. Ik heb absoluut geen afkeer tegen wie dan ook van sky. Ik laat me nota bene niet eens uit over renners hier..
21-07-2015 15:43
@Roberto
Dat vroeg ik me dus ook al af. Gesink zou tussen de 5.8 en 6 W/kg hebben getrapt. Natuurlijk heeft hij langer in de wind gereden, maar over de laatste kilometers trapte Froome een veel hoger wattage.
21-07-2015 15:44
Als Froome en Gesink hun w/kg ongeveer gelijk zijn, komt die 1,5 minuut verschil dan niet gewoon door het feit dat Froome 5kg minder weegt dan Gesink + dat Gesink al redelijk vroeg had aangevallen en al even vol in de wind reed?
21-07-2015 15:47
@CeRo
Dat cijfer is al gebaseerd op Watt/kg en is gemiddeld.
21-07-2015 16:01
Het is dat je een sponsor bent en je het doet voor positieve naamsbekendheid, maar ze zijn gek ook. Dat je je privegegevens op straat moet gooien om maar te bewijzen, aan thundernerds die toch alleen maar naar de stemmetjes in hun eigen hoofd luisteren, dat je geen crimineel bent.
Je zou haast supermoderne doping gaan gebruiken om maar tegen die idioten te kunnen zeggen dat je doping gebruikt maar dat zij en hun stomme systeem er niks tegen kunnen doen.
@Redactie, wat mij betreft is een dopinginsinuatie, tegenover wie dan ook, gewoon gelijk een IP-ban. Je hebt als vooraanstaande wielerwebsite misschien niet de macht om mediageile Franse nepprofessoren in hun zak te grijpen, maar al die trollende zeikwijven kun je hebben.
21-07-2015 16:06
Vroemie reed een supersnelheid op de Pierre saint Martin en dan denk ik zelfs dat hij niet voluit is gegaan zijn hele solo want Porte liep nog wat in de laatste 2km.
http://www.climbing-records.com/2015/07/froome-sets-new-speed-record-for-soudet.html
21-07-2015 16:08
Quote:
et is toch absurd dat je, omdat heel veel mensen “boe” en “foei” roepen, je privacy en bedrijfsgeheimen moet prijsgeven. Kom alsjeblieft met een betere verdachtmaking dan “dat is te snel” in een sport waar het om de snelheid gaat.


Helemaal eens.
21-07-2015 16:08
@west
Wie bedoel je met "trollende zeikwijven"?
Dit topic is het nieuws van de dag en gaat over data en evt. dopinggebruik ja of nee.
Dan mag hier iedereen zijn zegje doen of wil jij mensen de mond snoeren, omdat de discussie je niet aan staat?
Dopingzondaars hebben veel verkloot in de wielersport en media lopen niet meer in polonaise achter "grote prestaties" aan zonder kritische vragen te stellen.
Veel renners en ploegen zetten hun data vrijwillig online, dat Sky er zo geforceerd en geheimzinnig mee omgaat, werkt alleen maar meer speculaties in de hand.
21-07-2015 16:10
En ook op de mende zelfde verhaal, ik denk eerlijk gezegd dat vroem vroem zich vanaf de beschuldigingen wat inhoud.... Verder hecht ik niet veel waarde aan cijfertjes geplaatst door sky postal
21-07-2015 16:27
@Roberto
Wie dopinginsinuaties doet is wat mij betreft een Trolen een Zeikwijf.
Dopinginsinuaties doen is wat anders dan de gegevens analyseren waar dit artikel over gaat, je kan een mening hebben over die gegevens en die kan linksom of rechtsom zijn en dat is heel wat anders dan iemand aan de schandpaal nagelen omdat ie beter is dan de rest. Het zelfde geld voor een kritische vraag. "Bij Sky fietsen ze allemaal net zo hard als Armstrong dus dat zal wel doping zijn" is geen vraag en het is al helemaal niet kritisch.

Welke ploegen en renners zetten dat dan allemaal vrijwillig online?
Daarnaast; Je hebt allerlei mensen in dienst die de beste voorbereiding en de beste training en het beste wedstrijdverloop proberen te organiseren. Dat kost bakken met geld en dan moet je dat maar gratis aan die andere ploegen geven? Ik dacht het niet.
Zal Mercedes dan ook maar aan Ferrari vertellen waarom hun Formule 1 motor beter is? Moet Apple ook even aan Nokia gaan uitleggen hoe ze een goeie telefoon moeten bouwen? Dan kan Coca Cola ook wel gelijk aan Pepsi vertellen hoe je echte Cola moet maken. Want die drie voorbeelden zijn namelijk precies hetzelfde als wat nu van Sky wordt geëist.
21-07-2015 16:28
Ik mis een linkje naar de data in het artikel.
21-07-2015 16:31
Quote:
Teddymanneke - 21 juli 2015 om 13:48

Ligt dat aan mij of is een maximale hartslag van 174 niet wat laag?


Voor Froome is dat gigantisch hoog. Eerder werd nog beweerd dat zijn maximale hartslag 165 was.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.