Slachtoffer Ventoso: “Schijfremmen zijn machetes”
Francisco Ventoso moest Parijs-Roubaix afgelopen zondag verlaten met een diepe snijwond tot op het het bot van zijn scheenbeen. Dat was het resultaat van een botsing met een schijfrem. De Spanjaard roept in een open brief op Facebook op tot actie. “Is er dan niemand die het gevaar ziet? Wij als renners moeten nu opstaan en hebben de kracht om een keuze te maken”, waarbij hij doelt op het afschaffen van schijfremmen.
Niet goed nagedacht?Ventoso vraagt zich af waarover de beleidsbepalers hebben nagedacht bij de introductie van schijfremmen in het peloton. “Is er eigenlijk iemand die erover nagedacht heeft dat dingen zoals zondag kunnen gebeuren? Is er echt niemand die erover nagedacht heeft dat ze gevaarlijk zijn? Is er niemand die erbij heeft stilgestaan dat ze kunnen snijden, dat ze grote messen kunnen worden? […] Tijdens Parijs-Roubaix werden ze maar door twee teams gebruikt, goed voor in totaal zestien renners met 32 schijfremmen in het peloton. Na 130 kilometer was er een valpartij op de kasseien. Ik moet vol in de remmen maar kan een botsing met de renner voor me niet vermijden. Ik viel niet eens, mijn been raakte de achterkant van zijn fiets. Ik reed door, maar kort daarna zie ik in een flits mijn been: het doet geen pijn, er is niet veel bloed, maar ik kan duidelijk een deel van het beenvlies zien, het membraan dat mijn scheenbeen bedekt.”
‘Schijfremmen hadden nooit hun entree mogen maken’
“Eén vraag dringt zich onvermijdelijk op: wat zal er gebeuren met 396 schijfremmen in een koers waar 198 renners strijden om een goede positie?”, gaat de Movistar-renner verder. “Schijfremmen hadden nooit in het peloton mogen komen, tenminste niet zoals we ze nu kennen. Ik heb nog geen andere coureur ontmoet die geen remkracht meer had met de traditionele remmen, ik heb nog niemand gekend die zijn wielen niet zag wegslippen als hij met alle kracht remde, of het nu traditionele of schijfremmen zijn. Waarom zou je dan schijfremmen gebruiken? […] Ik heb geluk gehad: mijn been werd er niet afgehakt, ik ben enkel wat spieren en huid kwijtgeraakt. Maar kan je je voorstellen dat die schijf door een halsader of dijbeenslagader snijdt? Ik liever niet.”
Pas op: Ventoso heeft onder zijn open brief foto’s geplaatst van zijn snijwond. Deze kunnen door sommige mensen als schokkend worden ervaren.
[poll id=”214″]
WF, misschien beter de waarschuwing voor de foto's bovenaan zetten.. bij mij waren jullie in ieder geval te laat. En ik moet nog koken
(ook zij er twijfels over het verhaal aangezien de wond een de linkerbeen zit en de schijfrem normaal ook - fysiek onwaarschijnlijk dus want zijn eigen fiets zou daar tussen moeten zitten)(maar ik geloof ventoso op zijn woord)
Opzich is de invoering tot op heden een test periode - en kan dus zonder meer terug gedraaid worden. Wat ik al eerder zei: als consumenten product is het prima, voor wedstrijden moet er nog wat ontwikkelt worden met betrekking tot de veiligheid.
Ik hoop dat de wielerwereld preventief reageert en de schijfremmen verbiedt of met een veilige oplossing komt.
Volgens mij kan die wond alleen zo gesneden zijn als hij haaks ten opzichte van de fiets uitkwam? Iemand moet dus achterstevoren hebben gestaan, geslipt. Vreemd verhaal inderdaad want normaliter zitten ze links ja.. Ik denk niet dat hij erover liegt, maar misschienb heeft hij in ' the heat of the moment' en alle adrenaline vandien toch wat anders geregistreerd dan werkelijk gebeurde?
Ik ben ook nog steeds pro schijfremmen, maar gewoon met een bescherming er om heen.
Het kan niet, dan moet je er haaks op komen en dat is onmogelijk zolang de schijf aan het wiel zit. Ook zijn de rotoren niet scherp.
En als ze dan vervolgens niet snel genoeg afkoelen door die bescherming, krijg je dus brandwonden.
Veiligheid is toch wel een groot issue geworden, met diverse aspecten: (gedrag van) publiek (inclusief loslopende honden), techniek (de fiets), (bestuurders van) begeleidende voertuigen (auto's en motoren), gedrag van renners onderling, het individuele gedrag van renners zelf (nemen van risico's), het parkoers (de parkoersbouwers), naast natuurlijke incidenten (lawines en dergelijke). Hopelijk doet men wat noodzakelijk en mogelijk is.
Het kan weinig anders zijn geweest. 2 man met zulke gruwelijke wonden. Kappen met die handel, da's duidelijk.
Of het zodanig maken dat het veilig is.