Spanning bij Dumoulin om veiligheid: “Niet spannend genoeg om de Giro te vermijden”
foto: LaPresse -Gian Mattia D'Alberto
dinsdag 1 mei 2018 om 09:23

Spanning bij Dumoulin om veiligheid: “Niet spannend genoeg om de Giro te vermijden”

Titelverdediger Tom Dumoulin reist met een licht gespannen gevoel af naar de Giro-start in Jeruzalem. “Ik kijk er echt naar uit, al moet ik zeggen dat het ook wel een beetje spannend is, vanuit het oogpunt van veiligheid. Maar niet spannend genoeg om de Giro te vermijden. Ik ben niet banger dan wanneer ik in de Tour de Champs Elysées opdraai”, zegt de Sunweb-kopman tegen het ANP.

Dumoulin heeft een standpunt over de benoeming van Jeruzalem en Israël als Grande Partenza, maar de keuzes laat hij liever aan anderen over. “Sport moet volgens mij altijd gescheiden blijven van elke politieke discussie, maar daar is nu al geen sprake van omdat we in Jeruzalem beginnen. Als het echt niet had gekund, dan zou er internationaal veel meer druk vanuit de politiek zijn gekomen. Blijkbaar is dat niet gebeurd”, beoordeelt de Limburger.

‘Ik weet wat ik moet doen’
Evenals vorig jaar koos Dumoulin, in samenspraak met zijn ploeg Sunweb, voor een voorbereiding die eindigde in Luik-Bastenaken-Luik. Hij miste daarin de punch om de besten te volgen, maar kon toch tevreden zijn. “Ik heb geen meetpunt nodig om te weten hoe ik ervoor sta”, oordeelt de kopman. “De voorbije tien jaar heb ik me voldoende getest op de fiets. Ik weet wat ik moet doen, ongeacht de opdrachten die me de komende drie weken wachten.”

Ik ben niet bang om tegen Chris Froome te rijden

De eerste test is de tijdrit van vrijdag, waarin hij Chris Froome direct tegenkomt. “Ik ben niet bang om tegen hem te rijden, maar de situatie rond Froome is wel moeilijk en onwenselijk”, zegt hij over de dopingzaak waarin de Brit verwikkeld is. De eerste proef bergop is op Sicilië als de Etna (net als vorig jaar) beklommen gaat worden. Afgelopen seizoen bleef de favorietengroep daar intact, omdat de wind tegen stond en aanvallers ervan weerhield te demarreren. “Als het deze keer anders is, wordt het meteen een pittige aankomst bergop met verschillen. Al hoeft dat niet meteen heel veel te zeggen over de rest van de Giro”, is Dumoulin duidelijk.

RIDE Magazine
45 Reacties
01-05-2018 09:38
Hij moet juist blij zijn dat Froome rijdt.
Een Sky trein die 1 constant tempo rijdt is juist precies wat Dumoulin past.
Ik hoor mensen zeggen dat als het ietsje tegenzit Tom af moet stappen en vol voor de tour moet gaan.
Maar daar wordt hij gesloopt door die contante demarrages van Landa, Quintana en Valverde. Denk dat hij, alle omstandigheden bekeken, in deze Giro meer kansen heeft dan in de aankomende Tour.
01-05-2018 09:43
Zijn zelfbewustheid is toch echt wel een grote kracht tov andere renners hoor. Qua prestaties is het dit seizoen nog niks, maar toch heb ik wel het vertrouwen dat hij er gaat staan in deze Giro. Of dat weer winst is betwijfel ik, maar hij gaat meedoen
01-05-2018 09:43
Het is inderdaad volstrekt belachelijk dat Froome hier rond rijdt. In alle opzichten
01-05-2018 09:48
Helemaal eens wat de Skytrain betreft, maar het Tourparcours ligt hem echt beter. De enige steile berg is de Portet en die steken ze in een rit van 65 km. Kasseien is risico maar hij rijdt daar zeker een paar klimmers op achterstand en gezien de wereldtitel van Sunweb zou ook die ploegentijdrit goud waard kunnen zijn. Dumoulin heeft echt een minuut op de Movistars op de eerste rustdag van de Tour. Nu moet hij een paar seconden op Froome gaan verdedigen in 8 aankomsten bergop.
01-05-2018 09:51
Miep miep miep, Froome rijdt, accepteer het nou gewoon. Er zijn vanuit zijn perspectief ook goede dingen te zeggen waarom hij het recht heeft om te starten. Ga je liever verdiepen in de situatie dan lopen miepen over het feit dat hij start. Ik verwacht een mooie 3 weken, met aan het eind een Italiaan met een hele grote mond op het eerste treetje van het podium, met daarnaast een Nederlander en een kleine lichtblauwe Colombiaan
01-05-2018 09:55
De aankomsten bergop in de Giro schijnen hem juist goed te liggen @ Jean Dumas ivm het feit dat er meestal maar 1 echte klapper in zit waar hij zich vol kan geven. Heeft hij zelf nadrukkelijk aangegeven. Ben het eens met Ab Normaal al had ik hem 10x liever alle ballen op de Tour zien gooien.

Tuurlijk, “accepteer het gewoon”! Zo komen we verder in deze wereld. Nee, de deelname van Froome zal ik als povere wielrevolger tolereren maar totaal niet accepteren en de manier waarop .. dat moet toch gewoon anders in de toekomst? Wat een schijnvertoning zeg.
01-05-2018 10:01
Kool blij, geit blij, wij niks wijzer, tijd om te fietsen.
01-05-2018 10:03
Heb ook gelezen dat ze het in fysieke vermogens berekenen, maar zonder Froome is Tom echt de sterkste hoor in de Tour. Zijn belangen vallen ook nog eens samen met de Benelux-clan, QS met Jungels, TLJ met Roglic en Kruijswijk en Mollema - zelfs Nibali is een potentiële strijdmakker. Die gaan in de tweede Tourhelft allemaal achter Movistar en Bardet aan. Quintana gaat natuurlijk afwachtend koersen.
01-05-2018 10:28
@Jean Dumas:
Op basis van wat schat jij Dumo zo hoog in? TDF is nog wel twee niveautjes dan een Giro.
01-05-2018 10:44
Tom heeft voor het startgeld gekozen deze Giro. Dat is duidelijk, en zijn goed recht.

Daarom presenteert hij zich nu natuurlijk als een wegkijker, want iemand die normaal goed gebekt is als Dumoulin vind er natuurlijk echt wel wat van deze idiote start in Israël.

Wat hierboven gezegd wordt over de tour deel ik ook helemaal, op dat parcours had hij haast niet kunnen verliezen. Sportief neemt hij dus een risico maar dat zal het financieel allemaal wel waard zijn.
01-05-2018 10:47
denken jullie dan dat froome goed zal zijn? zijn rug is glad.. maar zo glad? ik geloof er niks van..
01-05-2018 10:51
Mooi geschreven Joseba, ik denk dat je er zoniet bovenop iig vlakbij zit.

Een dikke ciao na 1 week en alle ballen op de tour nog zeeeer mogelijk !
01-05-2018 11:00
Vangenechten heeft er ook iets over te zeggen: http://hetiskoers.nl/de-giro-start-in-israel-ik-word-als-renner-hierover-bevraagd-wat-antwoord-ik/
01-05-2018 11:16
Een dikke ciao na 1 week zou mijn dikke vette voorkeur hebben. In de Giro kan hij wat mij betreft alleen nog maar verliezen. In dat startgeld geloof ik niet.
01-05-2018 11:24
@Joseba Beloki
Dumoulin geeft toch juist aan dat hij een mening heeft? Hij heeft ook gezegd geen startgeld te krijgen van de organisatie en hij heeft de reden gegeven waarom hij zich minder uitspreekt over dit soort dingen. Namelijk dat hij er in het verleden last van had omdat zijn uitspraken voor ophef zorgden en hem dat afleid van het fietsen.
01-05-2018 11:35
Ik word zo moe van die linkse wereld verbeteraars.
Waarom fietsen in Israel?, waarom in de Golfstaten, waarom in Turkije, waarom is er een ronde van Iran? Op gebied van voetbal geeft Nederland het goede voorbeeld om niet naar Rusland te gaan, oh dat komt ergens anders door. Nee alles draait om geld ook in de sport.
Schoppen tegen Israel is zo lekker makkelijk toch.
01-05-2018 12:04
Spanning om de veiligheid...?
Wees maar blij dat je geen Guy Niv of Guy Sagiv heet en op een fiets zit...
01-05-2018 12:23
Leuke Column van Vangenechten, samen met Heinen toch de leukere lui om iets van te lezen mbt wielrennen.
01-05-2018 12:32
@AZH Op basis van de Giro van vorig jaar. Tom heeft echt drie weken bergetappes overleefd, met in de eerste week Etna en Blockhaus als aankomsten bergop, vervolgens roze gepakt en werd gelijk aangevallen in de Apennijnen. In Oropa op fenomenale wijze gewonnen en vervolgens in de slotweek standgehouden. Iedere dag enorm herstelvermogen getoond. Hij is er klaar voor.
01-05-2018 12:33
hahahaa kom op iedereen is bang over wat er gaat gebeuren dat weekend. Alle ploegen hebben een dikke startbonus gekregen om daar van start te gaan. Het is natuurlijk schandalig dat er in jeruzalem gestart wordt. Verwacht niet dat ploegen van start zouden gaan op de krim ;)
01-05-2018 12:34
goede column inderdaad
01-05-2018 12:55
@Jovic.. Helemaal gelijk. Des te bewonderenswaardig dat de organisatie niet buigt voor de dubbele moraal en hysterie van een select groepje, waarvan het merendeel overigens nul verstand van wielrennen heeft. Het 'verstandelijk' zwijgen van Dumoulin kun je ook als een statement zien richting de vaak vooringenomen houding van de Nederlandse (en Internationale) pers inzake de Israëlische kwestie. Vergelijk het met een willekeurige Amerikaanse (vooral Hollywood) celebrity die een mening over Trump heeft, maar als de media eenmaal aanklopt niet wil verkondigen. Deze persoon is dus in 99% van de gevallen een Trump aanhanger, maar uit vrees voor een (social)media executie kiest hij/zij ervoor de mening niet publiekelijk te delen.
01-05-2018 12:58
Ja, vast.
01-05-2018 13:00
Wat een onzinnige column. Totaal ongenuanceerd en elk standpunt dat afwijkt van de zijne wordt neergezet als dom. Om dat te verbloemen met de laatste alinea.
01-05-2018 13:21
Jovic: Er wordt anders geen k#& gedaan aan een situatie die volgens alle normen walgelijk is. Wel gaan we bij veel minder erg (en mindere vriendjes) de moraalridder lopen uithangen zoals in Irak, Afghanistan, Mali en waar al dan niet meer.

Je kunt er niks over zeggen en het laten overwaaien, dan is er goede kans dat er over 100 jaar nog precies hetzelfde aan de gang is tenzij er wat mirakels gebeuren daar. Je kunt er wel iets over zeggen (zoals die linkse wereldverbeteraars) en dat schiet waarschijnlijk net zo min wat op, in die zin is het wel 'vermoeiend' omdat het een eindeloze discussie zonder oplossing blijft. Maar als er tussen al die tegenstanders eens een keer iemand gehoord wordt en naar geluisterd dan is er iig meer hoop.

In feite heb je als normaal, onbekend mens nagenoeg geen invloed. De mensen die invloed hebben zijn onze politici die eenmaal in de regering vrijwel altijd schijtzakken blijken en handelsbelangen boven elk ander argument plaatsen. Rest ons nog de optie ''verslaggeving ter plekke'', publieke boycots van Israelische producten (wat te kleinschalig denk ik, ik kan al geen merk noemen dat vanuit daar komt in de supermarkt), relletjes uitlokken op vakantie of als vrijwilligers voor NGO aan de slag gaan.

Dit zijn opties die voor de meeste mensen niet weggelegd zijn, laat staan dat ze een gewenst effect hebben. Daarom verlangen we denk ik ook zoveel van publieke figuren, dat zij een duit in het zakje doen voor ons om ons onbehagen duidelijk te maken. Helaas is het ijdele hoop omdat ook bij hen sportieve- en of geldelijke belangen de overhand hebben. Bovendien zijn er nauwelijks sportbonden en/of instanties die publiek verzet aanmoedigen, goedkeuren of willen ondersteunen. Dan gaat het gros van de mensen (ook jij en ik) niet onze nek uitsteken, de lone wolf spelen. Voor je het weet verlies je alles (ploeg, sponsors, financiering sportbond, uitnodigingen voor toernooien) ook al handel je juist, integer en heb je de wetenschap dat hetzelfde sentiment breed gedragen zal worden door allerlei andere sporters en officials om je heen die alleen hun mond hierover houden.

Daar zit 'm ook de krux, we laten ons moreel gijzelen in een web dat gesponnen wordt door de machtigsten om ons heen, proberen ons geweten te sussen en voelen ons schuldig wat voor nog minder actie zorgt, terwijl de waarheid is dat de machtigsten het geld nodig hebben om de boel te controleren omdat ze in aantal vaak veel, veel, veel minder sterk staan. Je moet het als mens alleen wel beseffen en dit actief met elkaar gaan delen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.