vrijdag 14 april 2017 om 13:18
Specialized neemt verantwoordelijkheid voor Roubaixcrash Niki Terpstra
Fietsenproducent Specialized heeft aangegeven verantwoordelijk te zijn voor de harde valpartij van Niki Terpstra in Parijs-Roubaix. De Nederlander smakte door een afgebroken stuur tegen de grond op de kasseistrook van Maing naar Monchaux-sur-Écaillon. De crash betekende het einde van zijn wedstrijd.
Volgens Specialized is “miscommunicatie” de oorzaak, zegt het merk tegen CylingWeekly. Op verzoek van Terpstra ontwikkelde de fietssponsor van Quick-Step Floors speciaal voor de kasseiklassieker nieuwe aluminiumonderdelen om het stuur aan de voorvork te bevestigen.
Door miscommunicatie reed de Nederlander de Hel van het Noorden met de prototypes die nog niet op veiligheid waren getest. De verbeterde en veilige variant waren gefabriceerd maar zijn niet bij de mechaniekers van de Belgische ploeg terechtgekomen.
De titel van dit artikel leest ook niet helemaal lekker
Wel heb Ik nu al 2 wielen kapot gereden op de kasseien van het bos van Wallers, er zitten flinke deuken in mijn velgranden, gaat dat beter met tubular wielen.
@mountainking Testen gebeurd dmv schokbelasting, volkomen mechanisch computergestuurd. Maakt dus niet uit nee.
Gewicht verlagen geldt voor iedereen maar voegt behalve de commerce niks toe, heb het te doen met Contador die regelmatig onderuit gaat wat niet aan zijn stuurkunst ligt.
Jammer voor Niki, in de usa was ie miljardair geweest.
Zuur voor Terpstra dat het zo is gelopen en dan komt hij er nog enigszins genadig vanaf met een brekende stuurpen.
Inderdaad. Terpstra won in 2014 Parijs-Roubaix met een Roubaix fiets, net als Boonen in 2012. Cancellara in 2010 volgens mij ook. En Boonen dan weer in 2008 en 2009, al kon dat ook 'gewoon' een Specialized Tarmac zijn in die periode.
Edit: Zoals ik dacht, allemaal overwinningen met een Roubaix fiets. 5 overwinningen dus
We hebben dit voorseizoen niet echt het beste van Terpstra gezien.
Zelfs 28mm heeft al aangetoond niet meer maar zelfs minder rolweerstand te hebben, met teveel minder lucht is de kans op snakebeits misschien weer groter.
Een stuur lichter en dus zwakker komt de veiligheid niet ten goede, niks gevaarlijker dan een stuur waar wat mee loos is.