Spekenbrink laat Kittel gaan: “Marcel heeft veel betekend voor het team”
foto: Giant-Alpecin/Wessel van Keuk/ Dion Kerckhoffs/Cor Vos
vrijdag 2 oktober 2015 om 19:58

Spekenbrink laat Kittel gaan: “Marcel heeft veel betekend voor het team”

Iwan Spekenbrink heeft in een persbericht van Giant-Alpecin gereageerd op het vertrek van Marcel Kittel bij zijn ploeg. De manager kijkt terug op vijf jaren met de Duitser, die van tijdrijder uitgroeide naar topsprinter. “Marcel heeft veel betekend voor het team”, aldus Spekenbrink, die het contract – dat nog doorliep tot eind 2016 – ontbonden heeft.

“Hij is ook een belangrijke ambassadeur voor ons geweest. Daarom hebben wij besloten positief te reageren op zijn verzoek om het contract te ontbinden. Deze aanvraag kwam laat in het seizoen, maar hij heeft hij toch een nieuwe en passende ploeg weten te vinden”, zegt de manager.

“Marcel is een groot atleet en het zal goed voor de wielersport zijn, voor de fans en – zeer belangrijk – voor Marcel zelf, als hij volgend seizoen weer grootse sprints kan produceren. Dit was een extra argument om te gunstig te reageren op zijn verzoek”, legt Spekenbrink uit.

Tot slot bedankt de manager de 27-jarige Duitser voor bewezen diensten. “We willen Marcel bedanken voor de grote bijdrage die hij heeft geleverd sinds 2011. We hebben genoten van zijn sprinttalent en de onvergetelijke momenten die we gedeeld hebben. We zullen trots blijven op de sprints die hij zal afleveren in de toekomst, omdat hij een ‘product van onze school’ is. We wensen hem het beste toe in zijn verdere carrière”, besluit Spekenbrink.

RIDE Magazine
45 Reacties
02-10-2015 20:03
Belachelijk om de beste sprinter ter wereld zo weg te laten gaan om vervolgens een team te gaan bouwen rond subtoppers (Dumoulin en Barguil. Degenkolb ook erg matig in de massasprint dit jaar).
02-10-2015 20:04
Goede reactie. Maar oh oh wat is dit jammer :'(

@IljoKeisseFan

Inderdaad! Heel erg zonde. Kittel is absoluut de beste massasprinter ter wereld. Ben benieuwd welke richting Giant op wil, te weten dat de sprint met uitstek hun specialiteit is. En bovendien is het nog maar de vraag of Kittel zijn wensen bij een andere ploeg wel vervuld krijgt. Bij Etixx zullen ze in de Tour toch ook niet alles op Kittel gooien.
02-10-2015 20:07
@IKF, Ja, je kunt je natuurlijk afvragen of het verstandig is om een renner die in vorm een topsprinter is te laten gaan, maar om de winnaar van twee voorjaarsklassiekers nou een subtopper te noemen gaat ook wel wat ver.
02-10-2015 20:15
Het feit dat Degenkolb geen wereldtop is in massasprints doet niks af aan het feit dat hij twee wielermonumenten heeft gewonnen dit jaar. (en op wat voor een manier!)
Dumoulin een subtopper noemen is ook een beetje droef naar mijn mening.
02-10-2015 20:22
Gewoon een nette reactie, maar ik denk niet dat Spekenbrink hem gewoon heeft laten gaan. Wat Kittel betreft: als je na zo'n wanstaltig seizoen nog steeds gepikeerd bent dat je niet naar de tour mocht, dan zak je hard in mijn achting. Jammer.
02-10-2015 20:31
Wat is dit nou weer voor slap verhaal. Je beste sprinter, garant voor vele overwinningen normaal gesproken zo naar de concurrentie laten gaan. En wat vindt de sponsor hier van?? Het zal wel anders zijn gegaan mag ik hopen..
02-10-2015 20:39
Ik snap het wel. Toen Kittel zege na zege bijeen reed was de hele ploeg op hem afgesteld. Nu Giant voor klassementen wil gaan is het niet meer mogelijk om 8 man in dienst van kittel te laten rijden.
02-10-2015 20:41
Ik denk dat ze balen dat ze deze veel winnaar laten gaan, maar dat zn attitude niet meer in het team past.
Verontwaardigt en gepikeerd dat hij niet naar de tour mocht, terwijldat terecht was natuurliik.
02-10-2015 20:43
Dapper van Giant om iets anders met de ploeg te gaan proberen, het maximale uit Kittel hebben ze al eens gehaald. Tevens goed voor Kittel om een vervolgstap te nemen, mocht het Etixx/Lidl worden heeft hij daar een goeie aan.
02-10-2015 20:53
Het zal niet helemaal vrijwillig zijn van Giant, maar ik denk dat het een verstandige keuze is. Je hebt niks aan een renner die niet meer gemotiveerd is. Kost veel (negatieve) energie en kan alleen maar de sfeer binnen een ploeg verpesten. Je kan beter je energie en tijd steken in de renners die er nog wel voor willen gaan. En met Degenkolb, Dumoulin en Barguil hebben ze nog prima kopmannen.
02-10-2015 20:53
Giant heeft godzijdank door de vuelta gezien dat ak en ritzeges de hele ploeg ten goede komt, ze groeiden met elkaar mee. De ritzege in Madrid was een mooie afsluiting. Voor de rest beter stoppen met die treintjes, gaat zelden goed.
02-10-2015 20:55
Giant-Alpecin stelt het teambelang voor sterallures. Kittel heeft helaas steeds meer sterallures gekregen en dus past hij niet meer bij dit team. Bij Etixx (of bijv Tinkoff) past hij dan een stuk beter. Jammer voor Giant-Alpecin dat hem van een relatieve nobody heeft gemaakt tot een toprenner. Ondankbaar van Kittel om niet zijn contract uit te dienen en nu al te kiezen voor het geld van Etixx.
02-10-2015 21:06
Dan komt er best wel een beetje budget vrij...
02-10-2015 21:11
Ik weet er het fijne niet van, maar Kittel was nergens dit jaar voor GA vanwege zijn mysterieuze ongesteldheid.
Ja, AS/GA heeft mooie sprintjaren achter de rug, maar de sprinttrein heeft zijn beste tijd misschien achter de rug.
Ik kan goed begrijpen dat ze bakens gaan verzetten op basis van het rennersmateriaal. Ik vind het juist mooi dat dit gebeurt. Dumoulin, Degenkolb, Barguil, en co. Prima.
Ik hoop dat Kittel zichzelf elders kan herpakken. Vraag me af of Etixx hem de trein kan bieden zoals het Giant team dat kon.
02-10-2015 21:24
Dumoulin een subtopper noemen en Degenkolb als matig betittelen.. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Wat betreft het vertrek van Kittel, wat hiervoor al gezegd is: ontzettend jammer, maar een niet gemotiveerde coureur is absoluut niet wenselijk voor beide partijen. Overigens zie ik dit niet als sterallures, maar een kwestie van uit elkaar groeien.
02-10-2015 21:30
Dat zal toch wel pieken voor Alpecin, een Duitse hoofdsponsor, met Kittel als uithangbord van de ploeg, het duitse wielrennen en voor de haarproducten van de sponsor.

Giant wil de klassementtoer op? Ja dat kan goed zijn, maar beide kunnen combineerbaar zijn. Dumoulin zal zich volgend seizoen richten op heuvelklassiekers&Giro, daarna OS, Barguil heeft geen 5 klimknechten nodig. Zowieso valt de keuze om voor klassementen te gaan rijden vrij laat, omdat de nodige versterkingen op dat gebied voor een groot deel al onder contract liggen.
02-10-2015 21:30
Zeer professionele reactie van Spekenbrink. Past totaal in het beeld van het nieuwe wielrennen. Het WIJ-gevoel dat het wielrennen positief wil veranderen spreekt me aan.

Er zijn natuurlijk ook budgettaire grenzen bij GA. 4 toppers zijn te veel (zoals ze ook eerder aankondigden). Degenkolb heeft een fantastisch seizoen gereden en met Dumoulin en Barguil heb je 2 ruwe diamanten.

Verder kapen ze ook nog Sam Oomen weg (hopelijk ook LtD), een zeer goed transferbeleid deze ploeg!
02-10-2015 21:31
Jammer dat het zo loopt. Iets meer dan een jaar geleden nog een droomteam. Zo snel kan het dus gaan.
02-10-2015 21:32
Ik denk wel dat Kittel een status wil bij Giant die hij niet meer kan krijgen. Je kunt het sterallures noemen, maar hij heeft ook wel wat laten zien. Het lijkt me beter dat de partijen uit elkaar gaan om hun eigen ambities na te streven. Giant heeft de wereldtop met het sprinten al gehad. Nu willen ze gaan voor de grote rondes en de klassiekers.
02-10-2015 21:36
dit vind ik echt jammer was toch mijn favoriete sprinter
misschien gaan ze nu degenkolb omscholen tot een betere sprinter
02-10-2015 21:48
Ik snap de mensen niet die vinden dat er iets mis is met Degenkolb. Die hoeft echt niet omgeschoold te worden en is na dit jaar echt geen subtopper meer. Twee (2) monumenten en een etappe in een grote ronde in 1 jaar zou in Nederland genoeg zijn om verheven te worden in de adelstand.

Als Kittel naar EQS gaat, dan neem ik aan dat hem een trein is toegezegd. En als ze zich er bij EQS op toeleggen, dan kunnen ze een echte monstertrein maken, die vanaf 5 km voor de finish het asfalt in de fik zet.
02-10-2015 22:16
@iljokeissefan
Hahaha wat een slechte poging tot trollen. Overigens: Ikjo Keisse is nu het prototype voorbeeld van een renner die zou wensen dat hij subtop was, maar helaas: gewoon pelotonvulling (op de weg).
02-10-2015 22:24
Het zou me niets verbazen als de ploeg van Spekenbrink na een topsprinter, topklassiekerspecialist en toptijdrijder ook nog eens een grote
ronde winnaar af gaat leveren.

Benieuwd of Veelers nog terug gaat keren op topniveau. Die heeft net zo'n onzichtbaar seizoen achter de rug als Kittel.
02-10-2015 22:40
@Coldeportes, pelotonvulling wint doorgaans geen Giroritten
02-10-2015 23:09
bij kittel is het alles of niks. er tussen zit weinig. en hem laten gaan is wel een flinke zak geld vrij maken voor klimmers

Om te reageren moet je ingelogd zijn.