Start Giro d’Italia 2017 in Verenigde Staten?
Giro d’Italia-directeur Mauro Vegni wil de honderdste editie in 2017 op grootse wijze gaan vieren. De Italiaan noemt daarbij de Verenigde Staten opnieuw als mogelijke startplaats.
De plannen voor een Giro-start in de Verenigde Staten zijn niet nieuw. Een aantal jaar geleden was een Grande Partenza in Washington bijna werkelijkheid. Een nieuwe burgemeester in de Amerikaanse hoofdstad en de kredietcrisis gooide echter roet in het eten van de RCS, het bedrijf achter de Italiaanse ronde.
Naast wielerwedstrijden organiseert RCS ook toertochten voor recreanten. De populaire toertochtenreeks Grand Fondo Giro d’Italia is onlangs met succes in de Verenigde Staten geïntroduceerd. “Wij zijn blij om te horen dat de Giro ieder jaar blijft groeien in de VS, omdat het een belangrijke markt voor ons is”, vervolgt Vegni. “En dat Italië een land is waar Amerikanen met interesse naar kijken, vanwege onze wedstrijd, landschappen, eten en geschiedenis. De groei van RCS is daarvan een reflectie.”
Maar logistiek lijkt me dat wel een serieus huzarenstukje! Renners, ploegleiders, mecaniciens, artsen, kinesisten, soigneurs, ... kunnen gemakkelijk op een vliegtuig. Maar om dan nog eens alle fietsen, tijdritfietsen, ploegwagens, bussen, reserveonderdelen, massagetafels, ... eens vlug heen en weer naar de VS te sturen.
Wielerploegen hebben niet het budget van een voetbalploeg en de Giro lijkt me logistiek zwaarder dan een Tour of California.
Maar, controverse en Giro, waarom niet... Mits goede Italiaanse (?) organisatie en steun aan de ploegen.
In de USA hebben ze geen auto's, massagetafels en reserveonderdelen?
En ze hoeven niet óp het vliegtuig te slapen, ze mogen binnen. Allemaal in een eigen bed. Zoals west aangeeft, als er een wens en een idee is, zal iemand de kosten van de consequenties moeten accepteren.
Ze hebben idd (tijdrit)fietsen, wagens, onderdelen, tafels,... in de VS. Maar een Giro vergt logistiek meer dan de ritjes die daar nu al gehouden worden. En het is vooral de kleinere ploegen die daar de dupe van zullen worden. Sky heeft genoeg middelen, maar de 2 Lotto's zullen bvb diep in hun al geplaagde buidel moeten tasten om genoeg materiaal in Italie én de VS te posteren. Dan zijn er ook nog andere koersen die bezig zijn (in Noorwegen, Nederland, Belgie, Estland,...).
Dus ik ben wel fan van het zotte idee, maar er zal nog veel inkt vloeien (of misschien is die al gevloeid) vooraleer alle Giro-actoren hiermee akkoord gaan.
xistnc - 18 mei 2015 om 15:56
Hou in Washington zo goed als mogelijk de Europese tijden aan, oftewel koers in de ochtend. En dan na een ouverture van drie dagen (vr/za/zo) onmiddellijk een rustdag zoals vorig jaar.
Er is absoluut verschil tussen mensen in het verteren van een jetlag. Belangrijk hierbij is dat bij sommigen de biologische klok heel sterk wordt beïnvloed door zonlicht. Daarom kun je ook niet zeggen dat het allemaal wel meevalt, met zes uur tijdverschil. Zelfs als je op Europese tijden koerst zullen sommigen er behoorlijk last van hebben. Dit kun je deels ondervangen met donkere zonnebrillen, speciaal kunstlicht etc, maar de vraag is of je daar nou op zit te wachten als renner.
Ook slapen in het vliegtuig is niet voor iedereen weggelegd. Ik vind het idee an sich niet per se belachelijk (zolang er geen gewoonte van wordt gemaakt), maar over de logistiek, rustdagen etc. moet heeel goed nagedacht worden. Een onvermijdelijke consequentie lijkt me dat er een minder sterk deelnemersveld zal zijn, niet iedereen heeft hier zin in.
Technisch zeker haalbaar, de Tour of California gaat toch ook gewoon door met materiaal van Europese ploegen?
Financieel is het plaatje natuurlijk wel duur, maar The Sky isn't the limit in USA en dus zal er wel geld genoeg zijn
Conclusie: DOEN
"En ze hoeven niet óp het vliegtuig te slapen, ze mogen binnen. Allemaal in een eigen bed. Zoals west aangeeft"
ik dacht dat je op Wests idee sloeg om enkel de proloog daar te rijden en dan naar huis, zonder rustdag, excuses. 3 dagen en rustdag lijkt me wat kort. Niemand heeft daar wat aan, de koers moet eigenlijk nog beginnen. Liever een week wedstrijd, rusten (evt 2 dagen), Italië.
Logistiek blijf ik bij mijn punt, moeilijk en zonder externe financiering onmogelijk.
Dank je voor de uitleg. Zou best kunnen dat bepaalde renners dan passen. Als het trouwens aankomt op vliegangst, zoals Bergkamp en ikzelf, heb ik daar nog nooit een renner over gehoord.
Het zal wel een enorme logistieke operatie worden, maar dat is wellicht nog wel in te vullen. Mijn grootste vrees zit in de jet lag. Misschien ben ik er extreem gevoelig voor, maar ik heb al een paar dagen last van een uur als we naar de zomertijd gaan. Ik kan me amper voorstellen dat 6 uur tijdverschil niks met je doet. Voor de heenreis kun je er nog voor kiezen om ruim van te voren daar heen te gaan, maar terug?
Als ze het zo hebben voor grote rondes, dat ze dan zelf een grote ronde samenstellen.
Een Girostart in Istrië (Kroatië) zou ik persoonlijk ook wel mooi vinden. Mooie kustlijn en italiaanse architectuur.
Commercieel zal het wel in interessant zijn een Giro-start in de USA, maar laat gewoon ieder land zijn eigen ronde organiseren.