Stelling van de Week: De 3 kilometer-regel moet uitgebreid worden
foto: Sirotti (archief)
maandag 5 juni 2017 om 08:00

Stelling van de Week: De 3 kilometer-regel moet uitgebreid worden

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer gaat die over de 3 kilometer-regel in het wielrennen. Regelmatig zijn er hachelijke situaties in vlakke ritten als de sprintersploegen hun sprinter in een prima positie willen afleveren van voren, maar tegelijkertijd de klassementsrenners geen tijdverlies op willen lopen. Moet deze regel aangepast worden?

Momenteel luidt regel 2.6.067 van de UCI zo: In geval van een valpartij, lekke band of mechanisch probleem in de laatste drie kilometer krijgen de betrokken renners de tijd van de groep waartoe zij behoorden op het moment van incident. Hun klassering zal worden bepaald op basis van de volgorde waarop zij werkelijk over de finish komen. Mocht een renner, door een te zware val in de laatste drie kilometer, de finish niet kunnen passeren, wordt hij als laatste in de daguitslag geplaatst met de tijd van de groep waartoe hij behoorde tijdens het incident. Deze regel geldt niet bij een aankomst bergop. Als er discussie over bestaat, zal de uiteindelijke beslissing genomen worden door een panel van UCI-commissarissen.

Om voor meer veiligheid te zorgen, is al vaak gediscussieerd over het uitbreiden van deze regel. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat klassementsrenners eerder zich ‘uit laten zakken’ en dus de enkel de sprintersploegen zich mengen in de slotkilometer. Een ander, regelmatig aangehaald, voorstel is om de tijd in vlakke etappes op te nemen te zetten op het 3 kilometer-punt. Wat vind jij?


[poll id=”527″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
49 Reacties
04-06-2017 14:01
Van mij mag die regel gaan naar binnen de laatste drie kilometer geen tijdsverlies meer (je krijgt gewoon de tijd van de groep waarmee je de drie kilometer in ging). Dat scheelt een hoop klassementsrenners tussen de sprinters in de laatste kilometers die maar geen tijd willen verliezen.
Mocht er een renner in slagen om in de laatste drie kilometer nog weg te rijden bij het peloton, dan telt die voorsprong natuurlijk wel gewoon. Het nadeel gaat dan wellicht zijn dat er geprobeerd gaat worden met voorsprong naar de boog van de drie kilometer te gaan, maar het lijkt mij dan dat als iemand op drie kilometer voor het einde 10 seconden voor heeft en in het peloton finisht, dan krijgt hij gewoon de tijd van het peloton.
04-06-2017 14:12
Vreemd dat de meest logische opties, die nota bene in de laatste alinea van het artikel nog genoemd worden, niet in de poll staan.
04-06-2017 14:15
@Verweggistan
+1.
Alleen moeten ze dan wel even goed kijken inderdaad wanneer ze wel/geen tijdsverschillen rekenen, bijvoorbeeld wanneer iemand wel vooruit reed maar alsnog werd bijgehaald in de slotkilometer. Of wanneer je dan die 3km-tijdsgrens instelt. Bij een finish op een steile helling (Muur van Huy bijv) is het toch leuker om wel tijdsverschillen te rekenen, ook al begin je er met een vol peloton aan, en is het ook een soort van sprint.
04-06-2017 14:18
Op 10 km van het einde moet de jury beslissen of de 3km regel wel of niet toegepast wordt. En dan bedoel ik dat de klassementsrenners geen tijd verliezen in die laatste 3km, niet alleen door een valpartij, maar altijd.

Wanneer er plots door bijvoorbeeld een waaier, de hele etappe op zijn kant ligt, dan wordt er op 10km van het einde besloten dat er geen 3km regel toegepast gaat worden en dat het tot de finish is.
04-06-2017 14:23
Als je gewoon de tijden opneemt op drie kilometer van de streep, wat doe je dan met renners die na een val op bv. 7km van het einde nog terugkomen in de laatste kilometer? Toch tijdsverlies aanrekenen?
04-06-2017 14:30
Het systeem dat nu bestaat wordt ook soms raar gebruikt. Als je kijkt naar de achtste rit in de Giro: Conti valt in de slotkilometer, en de rit stond niet gekwalificeerd als aankomst bergop. Conti kreeg dus de tijd van de winnaar van de groep waarin hij zich bevond, maar door die val doet hij in het klassement wel een betere zaak dan Sanchez en Visconti die gewoon moesten lossen. Als dit een situatie was met Quintana, Nibali en Dumoulin, had de organisatie dan hetzelfde gedaan?
04-06-2017 14:34
Nee weg met deze regel. Tijden aan de finnish gelden. Dan heb je geen problemen achteraf met toegekende tijden. Dan zou je dus de volgorde op bv drie kilometer moeten nemen. Ik vind het koersvervalsing.
Als iemand valt op de voorlaatste kasseistrook in Parijs - Roubaix worden er ook geen neutralisatie toegepast.
04-06-2017 14:36
De 3 kilometerregel lost mijns inziens niet het probleem van de klassementsrenners op. De klassementsrenners willen evengoed voorin zitten om geen scheurtjes in het peloton aan hun broek te krijgen. De 3km regel voorkomt dat probleem niet
04-06-2017 14:51
Ja! Laten we er de 300-kilometerregel van maken. Nooit meer tijdverlies.
04-06-2017 14:52
Het probleem zit hem in een veranderd gedragspatroon van de klassementsrenners-/ploegen. Er is een tijd geweest waarin dit niet of veel minder speelde. De klassementsrenners bemoeiden zich niet met de strijd voorin. Het maakt niet uit waar je de tijdwaarneming doet, het probleem blijft bestaan als dit patroon blijft bestaan. Ze zijn bijna neurotisch over seconden tijdverlies. De oplossing zit in een soort informele consensus. De sprinters bezorgen ons in de bergen geen last, wij bezorgen de sprinters geen last op hun terrein. Maar ja, zal wel gemakkelijker gezegd dan gedaan zijn.
04-06-2017 14:58
@SirPsychoSexy01
+1
Deze laatste opties kunnen echt voor een scheiding van sprinters en klassementsrenners zorgen omdat klassementsrenners zich rustig kunnen laten uitzakken ..
04-06-2017 16:23
met een uitbreiding van de 3 kilometer-regel los je het probleem niet op. je verschuift hem alleen.
04-06-2017 16:27
Eens met Verweggistan...
04-06-2017 21:02
De grote rondes een week inkorten...eens zien hoeveel 'sprint-etappes' er dan nog op het menu komen... dat Velon daar maar een prioriteit van maakt ipv die Hammer farce....
04-06-2017 23:28
Van mij mogen ze hem afschaffen die regel.
04-06-2017 23:38
Als je hem verschuift dan verplaats je inderdaad het probleem want ze gaan dan gewoon vroeger dringen, sowieso willen de klassementsrenners niet in de buik van het peloton zitten in de finale.

Daarnaast kan er dan ook meer misbruik van gemaakt worden.
Als er dan bijvoorbeeld op 8 kilometer van de meet een klimmetje is van 1 km dan kan een niet zo'n goede klimmer die kort staat in het klassement gewoon de boel voor de gek houden door pech te "krijgen".

@polleke

Ga je nu elke keer dat gezever van een grote ronde een week inkorten herhalen, ook als het niks met deze stelling te maken heeft?
04-06-2017 23:52
Eens met Verweggistan, is veruit het eerlijkste.
05-06-2017 01:56
De 3km-regel is in het leven geroepen om de veiligheid te verhogen, zodat niet zowel de sprinters als de klassementsrenners om hun plekje dringen. Het punt is alleen dat tussen kilometer 10 en 3 van de meet zowel de klassementrenners als de sprinters voorin willen zitten.

Door de regel uit te bereiden naar 10 kilometer, of wellicht zelfs naar 15 of 20 kilometer (mits geen gecategoriseerde klim in het slot) voorkom je dit. Tot pakweg 15 kilometer de klassementsmannen voorin. Daarna is het de beurt aan de sprinters. Nadeel: bij bijvoorbeeld waaiers. Ik stel daarom voor dat deze regel alleen opgaat als 80% van het peloton in de eerste groep zit op 15 kilometer van de meet.
05-06-2017 03:07
Nee gewoon klokken op de meet.
05-06-2017 06:33
@Verweggistan
Wat als Mollema valt op 5 km van de meet, zijn achterstand op 3 km is 1 minuut. Bij de finish echter nog maar 30 sec op winnaar Sagan, echter eindigt Bauke daar wel weer 20 seconden voor Kruijswijk want die heeft zich na 3 km laten uitzakken. Op 3 km reed Jungels trouwens nog met een late uitval 15 seconden voor op de klassementsmannen, hij finisht op 5 seconden van Sagan door een breukje in het peloton. Overigens was de kopgroep nog niet bijgehaald op 3 km die reed weer 15 seconden voor Jungels. In die kopgroep zat o.a. Thwaites die wel in de zelfde tijd binnkomt als Sagan.

Wie pakt de leiderstrui en wat zijn de verschillen in het AK tussen de hoofdrolspelers in deze hectische openingsrit?
05-06-2017 06:45
@ Wheely:
geen idee, nog ondoorzichtiger dan de hammer games.
05-06-2017 07:56
Pech hoort bij de (wieler) sport. Vervelend, maar geen reden om regels in het leven te roepen die het voor renners en kijkers onduidelijker maken. Het is aan de renners en de ploegen om het minder gevaarlijk te maken. Zij zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het aantal ongelukken in de laatste kilometers.

Hou het simpel ipv al die gecompliceerde regeltjes in te voeren.
05-06-2017 08:06
@Polleke

Sinds wanneer maakt Velon de dienst uit bij het wielrennen en of het wedstijdregelement ?
05-06-2017 08:18
Sinds ze de vereniging zijn van alle grote, rijke teams in de sport...en ze ijveren voor een nieuw verdienmodel...
@pieter2 ... ja...
05-06-2017 08:21
Als je de sprintuitslagen in de Giro bekijkt, zie je dat de eerste klassementsmannen eindigen rond plek 15, vóór de meeste lead out mannen. Ze gebruiken de regel dus helemaal niet voor veiligheid, alleen voor compensatie achteraf

Om te reageren moet je ingelogd zijn.