Stelling van de Week: De 3 kilometer-regel moet uitgebreid worden
foto: Sirotti (archief)
maandag 5 juni 2017 om 08:00

Stelling van de Week: De 3 kilometer-regel moet uitgebreid worden

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer gaat die over de 3 kilometer-regel in het wielrennen. Regelmatig zijn er hachelijke situaties in vlakke ritten als de sprintersploegen hun sprinter in een prima positie willen afleveren van voren, maar tegelijkertijd de klassementsrenners geen tijdverlies op willen lopen. Moet deze regel aangepast worden?

Momenteel luidt regel 2.6.067 van de UCI zo: In geval van een valpartij, lekke band of mechanisch probleem in de laatste drie kilometer krijgen de betrokken renners de tijd van de groep waartoe zij behoorden op het moment van incident. Hun klassering zal worden bepaald op basis van de volgorde waarop zij werkelijk over de finish komen. Mocht een renner, door een te zware val in de laatste drie kilometer, de finish niet kunnen passeren, wordt hij als laatste in de daguitslag geplaatst met de tijd van de groep waartoe hij behoorde tijdens het incident. Deze regel geldt niet bij een aankomst bergop. Als er discussie over bestaat, zal de uiteindelijke beslissing genomen worden door een panel van UCI-commissarissen.

Om voor meer veiligheid te zorgen, is al vaak gediscussieerd over het uitbreiden van deze regel. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat klassementsrenners eerder zich ‘uit laten zakken’ en dus de enkel de sprintersploegen zich mengen in de slotkilometer. Een ander, regelmatig aangehaald, voorstel is om de tijd in vlakke etappes op te nemen te zetten op het 3 kilometer-punt. Wat vind jij?


[poll id=”527″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
49 Reacties
05-06-2017 08:36
1e week grote ronde met veel te veel kanshebbers en sprinters tegelijk = paniek, paniek, crash, simpel. Afgelopen giro op de Keldermancrash na niet gezien trouwens.
05-06-2017 08:37
@Polleke , das dan jammer voor Velon dat de UCI, ASO en RCS Sport de dienst uitmaken. De gemiddelde mens kijkt naar wat klassiekers , de Tour , de Giro en Vuelta + het WK en dan houdt het voor de gemiddelde TV kijker wel op. Dus veel meer te verdienen valt er niet . De ASO en RCS Sport hebben zowat alle rechten en de UCI de regels en Velon heeft niets als wat wielerploegen die om de tijd van naam veranderen , eigenlijk mag je zeggen dat Velon een groepje licentie-houders is, die als kleinduimpje de gevestigde orde probeert omver te gooien om er zelf beter van te worden. Velon kan roepen wat ze willen , sponsors en supporters zullen altijd de grote klassiekers en rondes willen zien en geen kustmatig opgezette spelletjes.
05-06-2017 08:38
Hier is al eens eerder over gepraat, en er is geen eenduidige concrete regel te verzinnen. Doordat er teveel uitzonderingsmogelijkheden en truckages zijn, zal het altijd gezever blijven.

Veiligheid ben ik voor, maar de klassementsmannen creeren hier zelf 100% het probleem.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dit: De Finish voor tijdswaarneming is op punt x. Vanaf dat moment hoeven renners niet meer verder te fietsen. De sprint voor dagwinst is echter 3km verder op.

Oftewel draai het om: Neem geen buffer zone voor de finish op, maar leg een sprint zone na de finish, waar je als renner niet meer verplicht aan mee hoeft te doen. Wil je de dagetappe winnen, dan zal je die 3km door moeten racen. Boeit het je niks, dan stop je na de finish.

Het brengt nog altijd wat problemen mee, maar is de duidelijkste manier volgens mij.

Voor de duidelijkheid: Dag posities worden gemeten op de finish, tijden ook. Enkel de bloemen, cash, sprintpunten worden a.d.h.v. de sprintzone uitslag bepaald. De Top 10 van de sprintzone wordt bovenaan de daguitslag geplaatst, maar wel in hun oorspronkelijke doorkomsttijden op de finish.
05-06-2017 08:43
Nu ik weer even on , vallen hoort bij de wiekersport hoe vervelend dat ook mag zijn , een wedstrijd gaat van A naar B en niet van A naar B- dus de gehele afstand , geen regels voor 1,3 5 of 10 kilometer , lekke band is lekke band , vallen is vallen. De wielersport is een risico sport en dat heb je maar te aanvaarden anders moet je maar iets anders wat minder link voor je kansen is gaan doen.
05-06-2017 08:44
regel afschaffen en een flinke berg in etappe 1.
05-06-2017 09:03
@sephiroth
Prima voorstel voor een lastig vraagstuk. Ik ben voor, mits je oplossing alleen wordt toegepast in etappes die overduidelijk voor de sprinters zijn. Voor de overige etappes zou ik zeggen dat een beetje stress er nu eenmaal bij hoort. Sterker nog; Het is een kwaliteit van je ploeg (zeker in de Tour) om je drie weken uit de problemen te houden. Of dat laatste een wenselijk punt van competitie is laat ik aan het peloton over.
05-06-2017 09:11
En als er dan een kopgroep/waaier als eerste bij de soft finish aan komt? De sprintfinish schrappen? Zal het publiek dat daar staat leuk vinden..
Dit is typisch een voorbeeld van een delen/niet-delen variant. Gezamenlijk is het voor iedereen het beste als de klassementsmannen in de finale van een vlakke etappe achterin gaan zitten en zich laten uitbollen, maar ze zijn 'de klos' als één van hun concurrenten stiekem toch voorin gaat zitten en tijd pakt.
05-06-2017 09:31
Het uitbreiden met meer kilometers hangt volgens mij van de finishplaats af. Als het al vanaf 5 kilometer veel draaien en keren is, dan heeft dat zin. Anders is 3 kilometer prima. Verder lijkt het mij handig om het stukje 'In het geval van een valpartij, lekke band of mechanisch probleem...' te schrappen uit de regel. Tot slot zou ik van zo'n regel een richtlijn maken. Niet ieder geval is hetzelfde. Afhankelijk van het geval kan de jury dan de regel toepassen. Dat levert meer maatwerk op bij misbruik en bij onfortuinlijke situaties. Te strakke regels werken nooit.
05-06-2017 09:32
Gewoon die regel schrappen , die risico s horen bij wielrennen en houdt het ook spectaculair , tuurlijk wordt het chaotisch maar dat maakt het ook mooi om te zien .
05-06-2017 10:21
Het gevaar is naar mijn mening echt niet afgenomen... Het is nu meer grijs ipv zwart of wit. Zelf vind ik dat marathonverhaal wel logisch... bij elke sprintetappe maaak je gewoon een lusje van 10km ongeveer en bij de 1e doorkomst mag iedereen uitstappen die niet voor de overwinning wil gaan... de rest mag lekker sprinten... 2 finishes dus. 1 voor de tijdswaarneming en 1 voor de etappeuitslag.
05-06-2017 10:35
@pedrodelgado: Dat ben ik inderdaad vergeten te schrijven.

Jsprunk: dan rijden ze die 3 km door, hebben iig de seconden die ze bij de finish hadden en kunenn dan knokken voor sprint/ritwinst. Klassementsmannen zullen tevreden zijn met die tijd van 3km als ze in de waaier zitten.
05-06-2017 10:38
Eigenlijk vind ik deze stelling een beetje overbodig. Je kan er nuttige kleine aanpassingen mee doorvoeren, maar een echte maatregel is het verkleinen van de ploegen. Dat heeft meteen effect en heeft nog veel meer duidelijke voordelen. Dat er dan een paar knechten zonder werk komen te zitten geloof ik wel; De kalender raakt voller met de dag en commercieel fietsen is geen werkverschaffing. De vakbonden hebben hier niets te zoeken.
05-06-2017 11:00
Deze regel is vooral bedoelt om in sprint etappes ervoor te zorgen dat sprinters veilig kunnen sprinten. Gezien de hectische aankomsten met soms gevaarlijke bochten is de regel om op 3km voor de finish te tijd te stoppen in de groep waarin je zit het beste. En vreemd idd dat die niet in de poule zit. Daarmee voorkom je dat klassementsmannen voorin moeten worden gehouden en het nog gevaarlijker wordt. Valpartijen voor die laatste 3 km door gevaarlijke situaties moeten natuurlijk ook worden aangepakt maar dat is een andere discussie.
05-06-2017 11:34
Om nog even op die 3 kilometer regel terug te komen , echt afschaffen in de bergritten worden de afdalingen ook niet geschrapt , daar gebeuren ook nare ongelukken en hebben de technische rijders hun voordeel. In Pariis – Roubaix worden de kasseien ook niet geschrapt.
Als je de Tour of welke grote ronde dan ook wil winnen , moet je van alle markten thuis zijn , dus ook op je fiets blijven zitten in een massaspurt, lekke band is een lekke band en een valpartij is een valpartij, in het bedrijfsleven noemen ze dat een bedrijfsrisico en dat heb je maar te nemen.
Wielrennen moet geen watjes sport worden. Het is een fantastische maar harde sport.
05-06-2017 11:51
Wat gek om de hachelijke situaties in de slotfase aan de kaak te stellen zonder daarbij vraagtekens te plaatsen bij de grootte van het peloton.
05-06-2017 12:38
Ik heb het idee dat veel mensen regels verzinnen met 1 situatie in het hoofd, maar daarbij andere situaties weer vergeten.

De regels horen simpel en helder te zijn. Geen discutabele jurybeslissingen. Ik ben na dit alles gelezen te hebben steeds meer voor het afschaffen van de 3km-regel. Wel wil ik in typische sprintersetappes dat er alleen tijdsverschil aan de meet wordt gerekend, als het gat minimaal 5s is. Dit scheelt wat stress, al zal het nooit meer zoals vroeger worden. Klassementsrenners willen ook graag vooraan zitten, omdat er dan minder kans op valpartijen is.

Trouwens... nu vergeet ik zelf een situatie: Als een Nijdam in de laatste kilometer met 2s voorsprong over de streep komt, dan wordt hij met mijn regel in dezelfde tijd gezet en kan dat net het verschil maken voor de leiderstrui. Misschien moet het dan ook afhangen van hoe groot de groep is voor de breuk.
05-06-2017 12:57
Vallen en plat rijden hoort bij de koers precies hetzelfde als lossen.
Dus weg die regel van de laatste 3 of 10 km voor de meet.
05-06-2017 13:40
@US ik kan daar mee leven als er ook wat gedaan wordt aan het parcours in de laatste 3km... scherpe bochten, rare obstakels, rotondes... zodra er goede afspraken worden gemaakt waardoor een peloton van 200 man op hoge snelheid zo veilig mogelijk die laatste 3km kan afleggen prima.. maar ik vrees dat dit slechter haalbaar is dan die 3km regel aanpassen.
05-06-2017 14:28
In de toekomst maar een flinke tijdrit of een heuvel/berg etape te plannen op dag 1 vam een grote ronde hierdoor worden er al flinke verschillen gemaakt en heb je minder gedrang voor een eventuele gele,roze of rode trui
05-06-2017 15:12
Afschaffen die regel omdat het tot dubieuze jurybeslissingen kan leiden.
05-06-2017 15:18
The finish is at the finish line
05-06-2017 19:46
Afschaffen die regel. Geen subjectief gedoe. Wie van voren wil zitten in een massaspurr, neemt bewust een risico.
05-06-2017 20:54
@rahimns

Wat dat parcours betreft zou de laatste rechte lijn altijd minimaal 750 meter en met een veilge breedte voor een pelotonsprint moeten zijn, een flauwe bocht als in Hamburg of Scheldeprijs naar de finish toe zou nog mogen. Zal lastig zijn om een veilge laatste weg te vinden zoals in de oude Parijs-Tours, die was geloof ik iets van 3 kilometer.
06-06-2017 13:14
In mijn ogen ligt de oplossing niet in de laatste 3 km maar in de 180 ervoor. Een rit die niet onderscheidend is heeft geen enkele rol in een rondekoers. Laat ide sprinters 5 rondjes op een piste rijden en je hebt het zelfde resultaat.

Iedere etappe in een ronde zou renners onderweg de mogelijkheid moeten bieden om het verschil te maken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.