Stelling v/d Week: Het is slecht gesteld met de toekomst van het Italiaanse wielrennen
Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer richten we ons op het Italiaanse wielrennen. De hele wielerwereld kijkt momenteel naar Italië voor de Giro d’Italia. Daaraan doen slechts twee Italiaanse ploegen mee en in de WorldTour rijdt geen enkele formatie onder de Italiaanse vlag.
Vorig jaar won Vincenzo Nibali de Giro en in 2015 ging Fabio Aru met de eindzege van de Vuelta naar huis, maar hoe ziet de toekomst van het Italiaanse wielrennen er uit? Kunnen de Italianen – net als in de jaren ’00 – een grote rol van betekenis blijven spelen in de grote rondes of de klassiekers?
[poll id=”505″]
Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.
WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTube, Facebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.
Toch een aardig rijtje aan Talent (Davide Villella & Alberto Bettiol hebben ook een best behoorlijk voorjaar gereden)
Italie staat gewoon 5de op de UCI-landenranglijst (30 april). het wielrennen leeft daar enorm, en daar zal geen verandering in komen. en ook zie ik echt wel talent onder de jonge generatie. enige wat je kan zeggen is dat het land geen WT-ploeg heeft, maar dat heeft meer economische redenen.
Heuvel: Rosa, Ulissi, Brambilla, Bettiol,
Klassiekers: Moscon (evt. meer), Trentin,
Sprint: Viviani, Nizzolo, Modolo, Colbrelli, Bonifazio
Allemaal renners die in principe nog 5 jaar mee moeten kunnen (minimaal). Dus met de toekomst is het zo slecht nog niet gesteld. En ik ben mij ervan bewust dat ik met het indelen van de renners zoals hierboven bepaalde renners tekort doe. Zo kan een Felline ook een klassieker rijden en kan Trentin een prima heuvel bedwingen.
Conclusie: In het rondewerk en heuvelwerk zitten genoeg potentiele wereldtoppers die meestrijden om de eindzege. In de sprint is het misschien B-keus ten opzichte van mannen als Kittel, Greipel, Cavendish (nu) en Ewan, Gaviria (toekomst). Maar ze doen leuk mee. In het klassierkwerk ook B-keus, maar zeker geen C-keus.
Doen leuk mee op alle fronten. Ook in de toekomst. Alleen het gemis van een Italiaanse WT-ploeg is een gemis, maar wellicht komt die er wel weer.
3 world tour ploegen, en toch vinden we de Amerikanen pas terug op plaats 15 op de UCI ranglijst.
Voor Italië lijkt er nog talent wat al doorkomt. Dan denk ik aan Aru, Formolo & Colbrelli met name. Daarnaast heb ik het gevoel dat de sport er echt ruim voldoende leeft. En zolang er jeugd gaat wielrennen komt er vanzelf ook wel talent weer naar boven.
Of er geld is voor een WT-team is dan de volgende vraag.
Er zijn inderdaad genoeg talentvolle italiaanse renners. En het wielrennen leeft in Italie.
Maar de vraag lijkt me meer: wat betekent het op termijn voor het italiaanse wielrennen als er geen grote italiaanse ploegen zijn? Hoe financieel gezond zijn de organisaties die wedstrijden organiseren? Hoe zit de breedte- en topsport infrastructuur en cultuur in elkaar? Allemaal vragen waar ik zo snel geen antwoord op kan geven.
Volgens mij heeft het niet zo heel veel zin om hier een ja/nee poll over te maken. Maar het zou wel interessant zijn om daar eens een flink journalistiek onderzoek naar te doen en te publiceren. En dan de vraag nog eens te stellen.
Ik moet wel eerlijk zeggen.. dat ik die Wielerflits Live nog niet bekeken heb. Misschien komen sommige van deze zaken daarin wel aan de orde.
*correctie: gekeken. Het komt helemaal niet aan de orde. Waarom dan toch deze stelling? Raar.
Misschien geen nieuwe Coppi of Pantani, maar zo slecht is het allemaal niet.
Qua sponsoren is een ander verhaal, want zoveel WT-formaties rijden er niet meer rond op een italiaanse licentie.
Maakt dat veel uit? Volgens mij niet. Bahrein is gewoon een Italiaans team met een Arabische suikeroom. Is het heel relevant wat voor vlaggetje er achter een teamnaam staat?
Zolang er vanaf de jeugd genoeg gekoerst wordt zal er altijd talent zijn. Opleidingsploegen zijn er genoeg. Misschien zullen de beste talenten niet meer voor de Mercatone Uno's en Fassa Bortolo's rijden maar voor Sky, Katusha of Bahrein.
Mollema rijdt voor Amerikanen, Dumoulin (officieel) voor Duitsers en Poels voor Britten. Dat maakt het Nederlands wielrennen niet slecht. Grenzen vervagen steeds meer en wat mij betreft is dat geen slechte zaak.
Sinds wanneer is een ronde van Romandië of ronde van het Baskenland geen ronde meer? Ik doel niet alleen op de drie grote rondes, maar gewoon op het meerdaagsewerk.
Goed punt. Als het wielrennen mede door de dopinggevallen aan populariteit verliest en sponsors afhaken, dan lijkt me dat toch wel een probleem.
Ik vraag me ook af hoe dat demografisch zit: zijn jonge mensen nog een beetje in de sport geïnteresseerd?
Maar Nibali is toch al op een leeftijd dat die niet echt meer meespeelt voor de toekomst van het Italiaanse wielrennen.
1. Fra France EUR 56
2. Ita Italy EUR 40
3. Aus Australia OCE 35
4. Bel Belgium EUR 31
5. Esp Spain EUR 30
6. Col Colombia AME 22
7. Ger Germany EUR 21
8. Gbr Great Britain EUR 19
9. Usa United States AME 19
10. Ned Netherlands EUR 16