Stelling van de Week: UCI moet racisme bestraffen met minstens half jaar schorsing
foto: Sirotti
zondag 30 april 2017 om 13:00

Stelling van de Week: UCI moet racisme bestraffen met minstens half jaar schorsing

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze week kwam Gianni Moscon in het nieuws omdat hij zich racistisch heeft uitgelaten richting zijn donkere collega Kévin Reza van FDJ. In de regels van de UCI staat een straf van minstens één maand, tot maximaal zes maanden schorsing op racisme.

Moscon en Sky hebben reeds excuses aangeboden aan Reza en FDJ voor het incident, dat plaatsvond tijdens de derde etappe van de Ronde van Romandië. De Fransman en zijn ploeg hebben die excuses aanvaard, maar wilden verder geen commentaar leveren. Sky zal Moscon intern straffen, maar ook de UCI wil Moscon straffen. Moet de internationale wielerunie met een harde straf van minstens een half jaar komen?

[poll id=”494″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
61 Reacties
30-04-2017 13:45
Sinds wanneer is schelden racisme ?
Of is het racisme als het goed uitkomt om de media te halen of
om maten te naaien ?
30-04-2017 13:47
nou, nee! Sowieso is racisme iets wat lastig vast te stellen is. Het is maar net hoe iemand er naar kijkt. Straf is ook sowieso te lang imo.
30-04-2017 13:50
@Manuel Beltran
Iemands ideeën en gedachten kun je niet zo makkelijk veranderen, maar iemand tonen dat zijn denkwijze fout is, is een goed begin.
Kan me perfect vinden in de reacties van Puffin en Ronddraaien. "pas op, neger" en"F*cking spleetogen moeten rijst eten en niet in een peloton in Europa rijden" over dezelfde kam scheren, lijkt me wat kort door de bocht.
30-04-2017 13:50
@DeBrigadier
Het hele punt is juist dat een honderdtal mensen totaal niet meer weten wat racisme inhoud maar wel hun levenswerk maken van het zich beledigd en verontwaardigd voelen.
30-04-2017 13:52
Tegenwoordig is alles ook wel heel snel 'racisme of discriminatie'. Dat Moscon straf krijgt oké, maar een half jaar zou belachelijk zijn. In het heetst van de strijd kan dit gebeuren, maar is niet goed te praten.
De 'Eens'stemmers hier, moeten hun blik eens veruimen en andere media gaan lezen dan de volkskrant (op tv de vara), want daar is alles 'racisme en discriminatie'.
30-04-2017 13:57
per geval beoordelen. Minimumstraffen lijken me sowieso geen goed idee.
30-04-2017 13:59
Mollemarijden..
Seksistisch.. het miss kontknijpen van Sagan ook een half jaar?
30-04-2017 13:59
Tsja, wat is racisme? Een getint persoon 'nigger' noemen wordt tegenwoordig al racisme genoemd, een blank iemand 'witte' noemen daarentegen weer niet. Is iemand kaaskop noemen bijvoorbeeld racistisch?

We draaien allemaal door met het gebruik van de woorden racist en discriminatie. Positieve discriminatie (wat nu bij de politie aan de orde is bij het aannemen van mensen) is misschien nog wel erger dan discriminatie. Dat laatst gebeurt vaak onbewust.
30-04-2017 14:00
Kijk nou naar Nederland iemand roept minder Marokkanen komt voor het hekje, een ander roept ***Marokkanen heeft nergens last van. Hoe beoordeel je dan racisme in zijn algemeenheid?
30-04-2017 14:02
Ik vind dat racisme zwaar overdreven wordt, mijn inziens is het niks meer of minder dan een andere belediging. Voor een belediging is een straf van 6 maanden zwaar overdreven.
30-04-2017 14:22
Oneens. Dit is een subjectief begrip waar te pas en te onpas gebruik van wordt gemaakt net hoe het uitkomt. Straffen kan alleen op basis van vooraf vastgestelde kaders, welke transparant zijn en uniform kunnen worden nageleefd! Tevens is een racist iemand die ook discrimineert als er naar de dikke van dale wordt gekeken. Discriminitie is ook een subjectief iets en ook iets waar je zelf invloed op hebt. Je kan je gediscrimineert voelen, maar dit is dan een keuze. Als iemand mij bijvoorbeeld witte, lelijkerd of klootzak etc. noemt, trek ik mij hier niks van aan en denk laat diegene maar. Kortom de regels laten zoals ze zijn en vertrouwen in het fatsoen van de renners onderling hebben! Tuurlijk wordt er wat gezegd in het heetst van de strijd, maar onderling praten de renners het voorval echt wel weer bij. Hier zijn geen regels bij benodigd.
30-04-2017 14:31
Laat ik voorop stellen dat racisme niet door de beugel kan en er altijd bestraffend op moet worden getreden. Maar minimaal een half jaar is te zwaar. Vind het allemaal ook een beetje te politiek correct en behoorlijk "in" tegenwoordig. Soms worden er in het heetst van de strijd ook dingen geroepen wat niet per definitie een discriminerende achtergrond heeft. Als je een koekje krijgt van kruijswijk scheldt je m uit voor vieze rooie, krijg je er 1 van reza scheldt je m uit voor vieze zwarte. Dat soort dingen gebeuren. Maar de scheidslijn is dun i know
30-04-2017 14:34
De anti-racisten van vandaag zijn de racisten van morgen. Dit geldt ook voor fascisme, extremisme en discriminatie. Er is altijd wel een reden voor de bekende hard op de trom slaande schreeuwers om iemand te pas en te onpas als racist, fascist, extremist of iemand die discrimineert neer te zetten als een mening of uitspraak niet strookt met die van de "deugmensen" van (vaak) links. Racist is inmiddels aan "slijtage" onderhevig. Echt racisme volgens de letter van de wet is onacceptabel maar daar is in het merendeel van de gevallen geen sprake van. Iedereen, en zeker sponsor zijn echter als de dood om in verband met racisme te worden gebracht. Vandaar ook dat SKY en de UCI meteen "actie" ondernemen. Eerst moet vastgesteld worden of hier echt sprake is van rasisme en wat er precies is gezegd. En of dat strafbaar is. Dan pas verdere maatregelen nemen. Moscon is al "veroordeeld" zonder dat iemand weet wat er precies is gezegd.
30-04-2017 14:40
Wat een onzin-stelling!
30-04-2017 15:22
Volgens mij kan je dat onder het strafrecht regelen? Reza kan ook aangifte doen. Wordt het bewezen dan kan zelfs ontslag volgen.
30-04-2017 16:07
Deze stelling zegt wel iets over het niveau van wielerflits. Politiek kun je beter aan anderen overlaten.
30-04-2017 16:53
Oneens, natuurlijk mag diegene die zich gediskwalificeerd voelt antwoorden met de benen. En daar gaat het mis, had de gekwetste benen gehad, had hij zich niet gediskwalificeerd gevoelt. Sterker nog, was het misschien wel een guzennaam geworden. Boer, wordt superboer, armoezaaier wordt pauper.
Het zijn steevast de lozers die janken.
30-04-2017 16:54
Ik denk dat een half jaar niet genoeg is. Zoals Manuel Beltran al aangaf zal Moscon, of al die andere mensen die racistisch zijn maar zich niet als zodanig uiten, na een half jaar niet opeens niet meer racistisch zijn, maar alleen maar goed op hun woorden letten. Een dergelijke straf is puur symbolisch. De straf koppelen aan maatschappelijk werk gericht op de zwarte community is wellicht wel effectief, maar laat dit dan voor een jaar of 2 zijn (waarbij de renner wel mag koersen).

Ik vind dat hier op wielerflits behoorlijk veel goedpraters van racisme rondlopen. Zegt inderdaad iets over het niveau van de leden.
30-04-2017 17:21
@ Hoofdisvrij:
ach, als we het over Russen of zandbakkoersen hebben wordt er ook volop gediscrimineerd, en dan zie of hoor je de goedpraters niet meer op een enkeling na. nog sterker, een aantal van de flitsers die racisme hier zo zwaar veroordelen doen er dan gewoon lustig aan mee.

overigens zegt dat ook iets over het niveau van de leden.
30-04-2017 17:31
Ja, maar dat is geheel wederzijds.

Oneens met de stelling, eerst maar eens achterhalen wat er nu precies gezegd is.
30-04-2017 18:16
8.6
Als "de Russen" hier negatief werden afgeschilderd, ging dat over het nationale dopingsysteem. Wie bedriegt, verliest respect. Ik kan me niet meteen voor de geest halen dat een Mamykin of Zakarin hier op basis van hun nationaliteit beledigd werd. "Vuile Rus" heb ik hier nog niet zien passeren, denk ik.
Iemand als Reza die geen noemenswaardige fouten heeft begaan, wordt dan puur gediscrimineerd op afkomst. Dat is helemaal anders. Hij doet niets verkeerd, en kan zijn huidskleur niet kiezen. Als je geen gegronde reden hebt, mag je niemand afblaffen. Is dat zo'n abnormaal standpunt?

Ik snap ook niet goed wat zandbakkoersen hiermee te maken hebben. Als er gezegd wordt dat het niet verantwoord is om te koersen bij 40+ graden, geldt hetzelfde voor andere landen. Ik ken niemand die zegt dat Qatar of Dubai geen wedstrijden mag organiseren omdat ze in het Midden-Oosten liggen. Dat zou discrimineren zijn.
30-04-2017 18:20
Schijnt dat die Moscon sowieso best een arrogante etter is, die helemaal niet populair is binnen het peloton.
30-04-2017 18:37
Bestraffen met minstens een jaar. Opzouten met racisme.
30-04-2017 20:26
Je kunt natuurlijk niet zeggen of - en hoe lang - Moscon gestraft dient te worden zonder te weten wat er precies gebeurd is. Het is een lekker sensationele vraagstelling die wat mij betreft helemaal niets toevoegt aan het debat rond om discriminatie in het peloton.
Daarnaast: schoenmaker, blijf bij je leest. Dit heeft niets meer met sportjournalistiek te maken. Als je serieuse journalistiek wil bedrijven over discriminatie in het peloton, prima, mooi, moet je doen, maar doe het dan goed. Kennis van zaken zou boven 'het laatste nieuws' moeten staan. Deze roddelberichtgeving gepaard met de voorspelbare, kortzichtige reacties doen me denken dat ik de Privé, of nog erger, GeenStijl aan het lezen ben. Ik vind het sneu.
30-04-2017 20:41
gelukkig fietsen er weinig andere rassen rond in het voornamelijk witte westerse wielerpeloton zodat racisme minder kans heeft:-(

Om te reageren moet je ingelogd zijn.