Steven Kruijswijk: “Nu de batterij opladen”
Steven Kruijswijk wist vandaag te finishen in de voorste groep. De kopman van LottoNL-Jumbo werd twaalfde en verloor (bonificatieseconden daargelaten) geen tijd op zijn concurrenten. “Ik wist vooraf wel dat de finale voor mij pittig ging worden. Ik probeerde mij goed te positioneren in die laatste klim. Dat kostte mij in de finale de aansluiting, maar gelukkig kon ik in de laatste kilometer weer terugkomen”, kijkt hij terug,
Hij kijkt uit naar de rustdag. “Ik ben blij dat ik met de eersten ben gefinisht. Dat was het doel vandaag. Morgen een dagje rust en dan begint de laatste zware week”, kijkt hij vooruit. “Ik heb wel een goed gevoel overgehouden aan de laatste twee etappes. Nu even de batterij opladen.”
Komende dagen mee proberen te schuiven met de favorieten, zonder zich te veel te forceren. En wachten op een moment dat hij afstand kan nemen van een paar concurrenten. Dat lijkt me de juiste aanpak. Een vijfde/zesde plaats in het AK zou grandioos zijn. En dan volgend jaar een nieuwe poging om de ronde te winnen.
Kruijswijk zou 1 van de kopmannen kunnen zijn die daarvan kan profiteren. Na de eerste col kun je echt nog wat hebben aan die mindere klimgoden. Dan zou wegspringen op de eerste col al kunnen lonen...
Als Dumoulin na de eerste col alleen zit, dan is ie de klos. Dus hoe dan ook zou ik rustig blijven op de eerste klim en met minstens twee man van Sunweb de eerste col over gaan. Als de ploeg van Tom slecht is, dan zou Kruijswijk bij demarrages op de eerste klim van concurrenten gewoon meegaan.
Maar het zou ook kunnen dat men wacht op de tweede klim, want donderdag is ook alles nog mogelijk - is veel zwaarder.
Mooi maar niet realistisch.
je doet je naam eer aan. Maar het is een zware rit van 220 km met een behoorlijk vlak stuk tussen de 1e en 2e col dus dat is absoluut niet slim aangezien sommige renners zeker nog knechten bij zullen hebben. Dat zullen er niet veel zijn maar verwacht toch Reichbach en Amador en Anacona er nog bij na de 1e klim.
Wat zeg jij nou? Donderdag "nog veel zwaarder"??
Heb je de Moritolo, Stelvio en Umbrail weleens opgereden? Of zelfs bekeken? De etappe door de Dolomieten wordt fantastisch, maar qua zwaarte kan er echt helemaal niets tippen aan wat er morgen te wachten staat. Sterker nog, dit is de zwaarste etappe in jaren in een grote ronde!
De afstand is gigantisch voor een bergetappe, en als de Stelvio de makkelijkste col is in een etappe met drie bergen..... Dan weet je het wel!
Ten Dam zal een sleutelrol spelen voor Dumoulin.
Ah, daar had ik overheen gezien! Scheelt natuurlijk wel wat, maar maakt het nog steeds onvoorstelbaar zwaar natuurlijk. Overigens niet met je eens dat de Stelvio het zwaarste is, vanuit die kant dan. De Umbrail is zodanig steil, en toch ook lang, dat die er meer in hakt.
Ik ken de Umbrail trouwens als pas met stukken onverhard, en/of zeer slecht wegdek. Weet iemand of, en wanneer, ze dit hebben aangepast?
Correctie: Lees net dat het sinds 2015 volledig gerestaureerd is.
@ raketvuist
Ik denk juist dat Sunweb wat mannetjes zal gebruiken om tempo te rijden op de Mortirolo, om te voorkomen dat er goede knechten van Nibali en Quintana kunnen wegspringen. Datzelfde deden ze gisteren ook op die eerste klim, toen Orica weg was. Gebruik daar wat van je jonge honden, en zorg dat je na de Mortirolo nog minstens 3 man (Ten Dam, Geschke en Preidler) bij Dumoulin hebt. Dan heb je voorkomen dat je concurrenten de sterke knechten vooruit kunnen sturen, en ben je dus nog volledig in controle.
Klopt, maar ik denk dat die ploeg van Quintana wat overhyped wordt. Amador is lang niet zo goed als vorig jaar en is ook een stuk minder dan Anacona, die wel goed rijdt, maar ook niet overdreven super is. Iedereen heeft het wel over het vooruit sturen van knechten en zo, maar die knechten moeten dan natuurlijk zelf ook goed zijn.