Situatie Stig Broeckx blijft ernstig
foto: Sirotti
zondag 29 mei 2016 om 18:40

Situatie Stig Broeckx blijft ernstig

Lotto Soudal is met een medische update gekomen over Stig Broeckx, die vandaag hard ten val is gekomen in de Baloise Belgium Tour. Bij de Belgische coureur was direct duidelijk dat de schade ernstig was, waarna hij – na eerste hulp – per helikopter naar het ziekenhuis van Aken gebracht is. Hij ligt momenteel in coma.

Twee bloedingen in de hersenen
“Meteen na de aanrijding was duidelijk dat Stig een hoofdletsel had en naar een neurochirurgisch centrum moest gebracht worden”, zegt ploegarts Servaas Bingé, die in samenspraak gekozen heeft voor het ziekenhuis van Aken. Daar was de benodigde apparatuur aanwezig voor dit letsel. “Daar is een scan gebeurd en daaruit bleek dat Stig twee bloedingen heeft in de hersenen. Stig bevindt zich in een niet-kunstmatige comateuze toestand, maar moet voorlopig niet geopereerd worden.”

Aanvankelijk werd gesuggereerd dat Broeckx een schedelbreuk had opgelopen. Dat is niet zo. “Hij heeft geen schedelbreuk opgelopen, maar wel een breuk van de oogkas, die later verder zal geëvalueerd worden. Het is heel moeilijk om op dit moment prognoses te maken naar volledig herstel. De komende 24 uur wordt zijn toestand van zeer nabij verder opgevolgd”, aldus Bingé.

Terugdenken aan valpartij Boeckmans
Ploegmanager Marc Sergeant is aanwezig bij zijn ploeg in de thuiskoers. “Uiteraard zijn we heel aangeslagen door de gebeurtenissen van vandaag”, vertelt hij. “Vorig jaar hebben we als team zeer moeilijke momenten gekend na het ongeval van Kris Boeckmans, exact drie maanden terug was Stig in Kuurne al het slachtoffer van een aanrijding en enkele weken daarna heeft het hele peloton het overlijden van Antoine Demoitié moeten verwerken. Voor alle medewerkers en renners komt dit zeer hard aan, maar voor de familie en vrienden nog het hardst.”

Niet meer van start in de slotrit
“Na overleg hebben we de organisatie ingelicht dat we niet van start zullen gaan in de laatste rit van de Ronde van België”, aldus Sergeant, die dat besproken heeft met de renners van de ploeg. “Momenteel is het zinloos om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar het moest al langer dan vandaag duidelijk geweest zijn, dat er structurele ingrepen moeten plaatsvinden betreffende de veiligheid van de renners.”

Update 29 mei – 18.40 uur

De situatie van Stig Broeckx is nog altijd ernstig. Dat bevestigt Lotto Soudal op haar website. De Belg zal ‘de komende uren en dagen een constante monitoring van de parameters vergen’, schrijft de ploeg. Naast het letsel in de hersenen heeft Broeckx ook een breuk van de oogkas en een longkneuzing.

“De continue opvolging en verder onderzoek hebben uitgewezen dat de parameter betreffende hersendruk licht verhoogd is, zij het binnen beheersbare normen. Tijdens de komende 48 tot 72 uur zal de af- of toename van de hersendruk bepalend zijn voor de verdere opvolging”, zegt dokter Bingé. “Als de hersendruk verder verhoogt, kan dit leiden tot een operatieve ingreep; een verlaging van de hersendruk zou een positief signaal zijn. De bloedingen in de hersenen zijn gestabiliseerd. De toestand van Stig moet blijvend uur na uur opgevolgd worden en de behandeling gebeurt in overleg met het neurotraumatisch team van het ziekenhuis.”

RIDE Magazine
44 Reacties
29-05-2016 01:16
Is dat een vrijbrief voor die mensen om hun eigen feestje te vieren tijdens een wielerkoers, met ongelukken en sterfgevallen tot gevolg? Neen.

Lees de tweets van Tom Dumoulin van vanmiddag, voor een stukje beleving vanuit het peloton. Dat spreekt boekdelen. Hij houdt zich overigens nog in, want ik weet uit eigen ervaring dat de 20/80-verhouding die hij suggereert vermoedelijk ongeveer andersom ligt.

Het getuigeverslag van Baptiste Planckaert van vanmiddag is ook duidelijk over wie schuld had. De koers kán niet zonder seingevers, dat klopt. Maar de koers móét zonder dit soort waaghalzen.
29-05-2016 01:32
Het is een triest ongeval, maar ik heb ook zeer gemengde gevoelens bij mensen die met een beschuldigende vinger wijzen, zonder exact te weten wat er zaterdag gebeurd is (xistnc). Laten we het beste hopen voor Broeckx.
29-05-2016 02:45
Dit probleem wordt in stand gehouden door niet met de beschuldigende vinger te wijzen. Hoeveel doden moeten er nog vallen, voordat iemand dat wel durft? De familie van Demoitie heeft er niets aan om exact te weten wat er gebeurd is en ook de familie van Broeckx heeft daar erg weinig aan.

Zolang we ons blijven verstoppen achter kwalificaties als 'triest ongeval', 'samenloop van omstandigheden', etcetera zullen er doden en zwaargewonden blijven vallen.

Kennelijk is de UCI aan de slag gegaan met regelgeving. Dan is het aan de organisatoren om ervoor te zorgen dat hun peloton motards niet in situaties terecht komen waarin ze de verkeerde beslissingen zouden kunnen nemen en aan de motards zelf om wijsheid en zelfbeheersing te betrachten, daar waar nodig.

En Orakel, je hoeft niet op mijn beschouwing af te gaan, maar breng dan op zijn minst het fatsoen op om een getuigenverslag zoals dat van Planckaert serieus te nemen.
29-05-2016 08:28
Ik heb het getuigenverslag van Planckaert gelezen, maar ik kan er geen logische oorzaak/gevolg conclusies aan verbinden.
Hij zegt: "de eerste motor ging aan het slippen in een plas modder en sleurde de tweede mee in zijn val. Ze kwamen terecht in een groep renners wat een immense valpartij veroorzaakte.”
En even later: "Enkele toetersignalen hadden deze valpartij kunnen voorkomen. Dan was het peloton gewaarschuwd geweest en zouden de renners uit de weg zijn gegaan.”
Snap jij het nog?

In het zelfde artikel lees je: "Ik heb vernomen van ooggetuigen dat de motard, door toedoen van een slecht wegdek, in een put reed en zo ten val kwam. Dit is dus een zeer spijtig ongeval. De man in kwestie reed traag en vloog niet voorbij de groep en had voldoende aandacht voor de bewegingen in het peloton."

Ik kies geen partij, ik beschuldig niemand. Ik vind dat met de huidige kennis van zaken het meest fatsoenlijke standpunt.
29-05-2016 09:36
Ik probeer het nog één keer. Aansluitend op het prima verhaal van Gasparotto. Een koers zonder seingevers is onmogelijk. En het ging hier om twee motoren met seingevers. Omdat er in de dorpen en steden geen vrijwilligers voorhanden zijn om kruispunten af te zetten moeten organisatoren dus gebruik maken van mobiele seingevers (lees: motards). Om hun werk goed te kunnen doen moeten ze dus geregeld langs de renners op weg naar het volgende kruispunt. Dat "doubleren" is aan strenge regels gebonden. Pas na toestemming van een jurylid mag er worden gedoubleerd. Dus is de vraag is: kregen deze twee motards toestemming om over het fietspad het peloton te passeren? Voor alle duidelijkheid: al vaker heb ik beweerd dat er veel te veel fotografen van dorpskrantjes worden rondgereden door onervaren motards. Dat kan de UCI veel beter reorganiseren. Aan de vele mobiele seingevers is weinig te doen. Overigens blijkt uit veel reacties dat de meesten van jullie nooit in een koers hebben gezeten. Wat een onzin en onkunde lees je hier soms !
29-05-2016 10:57
toen ik de belg op zette zij ik direct dat er iets ergst is gebeurd , ik hoop dat het goed komt met stig , stig en familie , vrienden en collega´s veel sterkte
29-05-2016 19:08
Dit is gewoon een randgeval tussen leven en dood, erger kan niet.
29-05-2016 19:19
Op Sporza werd verteld dat een van de motards een motorpolitieagent in het dagelijkse leven was. Mensen met meer ervaring en controle over een motor zijn er niet.
29-05-2016 19:48
geen schuldigen.
kom op stig!!!!
29-05-2016 19:53
Verschrikkelijk. Klote-ongeluk :( Sterkte toegewenst aan hem en zijn familie, ploeg etc
29-05-2016 20:01
Echt vreselijk wat de familie en vrienden nu moeten doormaken. Hopelijk kan Broeckx er nog op een goede manier hieruit komen. Zo te lezen met de nieuwste update over de verhoogde hersendruk is dit een hele strijd.

Echt verschrikkelijk!
29-05-2016 20:04
@Pingo
Ah, dat is een hele geruststelling voor de familie van Stig.

Dit juich ik toe. Maar het is lastig. Hoe kun je organisaties gaan beoordelen die zich misschien gewoon aan regels houden die er helemaal niet zijn, of die niet afdoende zijn?
29-05-2016 20:07
Vechten jongen, vechten. Beterschap. Oorzaak is nu bijzaak. Maar wordt hopelijk wel in alle openheid uitgezocht met het oog op lessen voor de toekomst.
29-05-2016 20:19
Daar zijn geen woorden voor . Ik hoop echt dat er snel beterschap komt . ik steek vanavond een kaars voor hem aan .
30-05-2016 09:28
vechten stig!
We leven mee met je
30-05-2016 09:31
Ik was zo bezig met de giro gisteren dat ik het niet goed gevolgd heb gisteren van het ongeluk .Wie er nu thuis is( mijn vrije dag vandaag ) zullen we allemaal een kaarsje voor hem branden ?
De mijne staat ook aan voor hem
Yara
30-05-2016 10:14
Uitgerekend Stig ! Een supervriendelijke jongen die barst van het talent en een overvloed aan grinta. En toch, ik zie hem wel eens buiten de wielerwereld en daar blijft hij uiterst bescheiden, vriendelijk en geeft blijk van een meer dan gemiddelde intelligentie, kortom : buiten een groot talent, vooral een groot mens : Stig toch ! Ik zit nu 2 dagen later deze boodschap nog altijd met trillende handen in te geven ... Stig, wordt in de eerste plaats gewoon terug de vriendelijke, intelligente kerel die ik ken, fietsen is voor mij pas de tweede prioriteit. Dit wil niet zeggen dat het niet erg zou geweest zijn mocht renner x, y of z gevallen zijn, dan zou het drama even groot zijn, maar nou zit ik toch met die emotionele persoonlijke band die onder m'n huid zit ... Er moet inderdaad iets gebeuren, maar wat ? Moet elke race een megabeklimmingkje hebben ergens in een steegje 10 km van de eerste normale weg verwijderd, waardoor je met zo'n 200 renners tegen een rotvaart over wegeltjes moet die eigenlijk voor traktoren voorzien zijn ? Moeten er chicanes en 90 graden bochten in de laatste 10 km, tijdens rittenkoersen zie je dan rillende Colombianen en Afrikanen doodsangstenuitstaan tot aan km 3. Moet je renners afdalingen tussen sneeuwmuren en over smeltwater laten aanvatten (zie Kruijswijk en Zakarin dit weekend). Misschien moeten wij er allemaal wel aan wennen dat er wedstrijden gaan komen zonder 20% heuvel en zonder halsbrekerijen. Vroeger waren er ook gewoon vlakke wedstrijden en toen had je ook grote renners en tig van TV kijkers, ik herinner me zelfs vlakke uitgaves van de Waalse Pijl, Gent-Wevelgem en Parijs-Brussel was automatisch een massaspurt. Freddy Maertens kan de Vuelta winnen omdat er geen 15 aankomsten bergop waren en op de Angliru en consoorten enkel schapen naar boven liepen. Kortom, het kan en moet anders en niet racen is geen oplossing, maar racen zoals nu ook niet, als je de valpartijenlijst van de laatste 5 jaar zou opstellen zou je achterovervallen : Broeckx (2x), Boeckmans, Demoitie, Weylandt, Van Garderen, Bouhanni, Sergent, Van Asbroeck, Bennett, Archbold en dan vergeet ik vast nog een hele serie Zuiderse renners.
Eindigen wil ik met : komaan Stig ! Vecht je erdoor jong, alsof je een ontsnapping moet terugpakken ! Met alles wat je in je hebt, kom terug kerel, daarna zien we wel !
30-05-2016 20:43
Ik heb vandaag nog geen nieuws gehoord over zijn huidige situatie. Geen nieuws is goed nieuws hoop ik dan maar?
31-05-2016 08:01
Ja idd er stil met nieuws updates .

Om te reageren moet je ingelogd zijn.