Sunweb denkt dat Barguil gewonnen had: “Finishstreep was niet kaarsrecht”
foto: ASO
dinsdag 11 juli 2017 om 14:10

Sunweb denkt dat Barguil gewonnen had: “Finishstreep was niet kaarsrecht”

Sunweb denkt zeker te weten dat Warren Barguil afgelopen zondag de koninginnenrit van de Tour de France gewonnen heeft, en niet Rigoberto Urán. “De finishstreep was niet kaarsrecht getrokken. Dat hebben we uit foto’s kunnen opmaken en is ook geconstateerd na de finish toen er mensen van onze ploeg zijn wezen kijken”, zegt ploegleider Arthur van Dongen tegen het ANP.

De uiteindelijke winnaar Urán reed aan de binnenkant van de ‘bocht’ en Barguil zat aan de buitenkant. “Er zat een knik in de weg, waardoor de finishstreep niet volledig recht was. Aan de buitenkant scheelde het vijf centimeter. Op de plek waar Urán de finish passeerde lag de streep anderhalve centimeter naar voren ten opzichte van de plaats waar Barguil finishte”, vertelt Van Dongen.

“We zijn inderdaad niet naar de organisatie gestapt”, vervolgt de ploegleider. “Je doet er ook niks meer aan, maar het is aardig om te weten.”

RIDE Magazine
52 Reacties
11-07-2017 15:02
Had je al eerder verwacht.
11-07-2017 15:02
Sunweb is al een echte Duitse ploeg geworden.
11-07-2017 15:02
Dit komt inderdaad best huilerig over zo na afloop. Al was dit verschil nog duidelijker dan bij Boasson Hagen-Kittel. Daarvan vind ik het nog steeds bijna vreemd dat ze niet gewoon twee winnaars aanwezen.
11-07-2017 15:12
Wat een zielig verhaal
11-07-2017 15:15
@koel

Lekker belangrijk dat niet iedere ploeg dat kan zeggen. Dit is gewoon huilie doen. De streep is de streep en diegene die er als eerste over komt wint.

Barguil is op waarde geklopt na een fantastische rit. Geen reden om zo zielig te doen.

Beetje hetzelfde als psv na de eigen goal van Zoet in de kuip. Toen was het ook ja maar dit en ja maar dat en als dit en dat
11-07-2017 15:19
Onzin, de finish is altijd een rechte lijn. Of die "scheef" op de weg licht maakt niet uit - als de lijn zelf maar recht is.
En dat is eigenlijk automatisch zo, want de finish photo geeft volgens de UCI regels gewoon de doorslag, en die kan je niet in een kromming leggen.
Lees ook http://inrng.com/2012/04/photo-finish-camera/ er nog even op na, is een leuk artikel over hoe dat eigenlijk werkt.

En de finish foto is gewoon ontzettend duidelijk in dit geval:
https://www.sbnation.com/2017/7/9/15943540/2017-tour-de-france-standings-results-photo-finish-richie-porte-crash
11-07-2017 15:22
@t731
We (ik in ieder geval) begrijp heus wel wat Van Dongen bedoelde.
Maar hoe kun je met zekerheid bepalen of de lijn loodrecht op beide zijkanten van de weg staat? Misschien is er wel een dronken stratenmaker aan het werk geweest, of ligt er een stoeprand scheef. Dan is het misschien niet eens mogelijk om een finishlijn loodrecht op beide kanten van de weg te trekken.

Het gaat erom dat er een rechte finishlijn is, waar het finishfoto-apparaat loodrecht op staat, zodat je kan zien wie als eerste de finish passeert. Anders kun je waarschijnlijk bijna elke finishlijn in discussie trekken.
11-07-2017 15:28
@mus
Misschien is het zielig dat dit gepubliceerd "moet" worden of zou Sunweb naar de redactie gestapt zijn ipv de organisatie?
11-07-2017 15:28
Wat hij volgens mij eigenlijk probeert te zeggen is dat de lijn op de finishfoto afwijkt van de lijn op de weg. En daar heeft ie afgaande op de foto wel een punt.
11-07-2017 15:30
Beetje flauwe reactie.
11-07-2017 15:35
Bij de Scheldeprijs heb ik ook altijd het idee dat de lijn ietwat schuin ligt
11-07-2017 15:37
Wat zielig voor ze dat de streep niet recht was. Daar word je toch verdrietig van.

Verliezen is moeilijker dan winnen.
11-07-2017 15:44
@ Crevaison

Precies, vandaar hebben ze waarschijnlijk ook geen protest ingediend. Je zou wel kunnen zeggen dat Barguil nu een paar centimeter meer heeft afgelegd dan Uran en dat dat dan een oneerlijk verschil is (nog bovenop de extra centimeters door het kiezen van de buitenbocht uiteraard). Maar je zou dan inderdaad over elke finishstreep kunnen protesteren- dat doet Van Dongen dus ook niet.

Over die rechte lijn waar die camera op staat heeft Van Dongen het niet maar de mensen in dit draadje wel, vandaar mijn opmerking.
11-07-2017 15:44
Het team van de legendarische uitspraak "The finish is on the finish line" betwist nu dat the finish on the finish line is? De gedachtekronkels in deze sport worden steeds ondoorgrondelijker.
11-07-2017 15:45
Hilarisch!
11-07-2017 15:51
@Kosmonaut dus niet...
11-07-2017 15:55
@scott
Van verliezen was geen sprake natuurlijk, zo tweede worden is geen schande, volgens sommigen wel hier. De strijdlustigste wint helaas niet altijd maar kleuren de sport wel, daarom had ik bij Trek liever een Stuyven mee gezien, meelopers genoeg..
11-07-2017 15:57
Een scheve finish is maar de helft van het verhaal uiteraard. Minstens zo relevant in deze kwestie is de vraag of de stártstreep ook recht was getrokken. Zo niet, dan is er een aanzienlijke kans dat Barguil de etappe reeds met een onrechtmatige voorsprong was begonnen, een scheve finishlijn zou in dat geval een goede compensatie kunnen zijn. Ik eis een gedegen onderzoek!

Tevens wil ik ook diverse papers zien die de rechtheid van een kaars kunnen concretiseren, ook de verschillende typen kaarsen in ogenschouw nemend. Een aangestoken kaars kan bijvoorbeeld al rap beginnen krommen, en naar mijn mening maakt het gesmolten en terug gestolde kaarsvet ook onderdeel uit van de kaars, wat ook de rechtheid nogal beïnvloedt want dan krijg je van die malle bobbels. Zolang Van Dongen derhalve niet duidelijk aangeeft om wat voor kaars het gaat, zal het onderzoek al gauw stuklopen.
11-07-2017 15:57
Goed bezig schippie. Alle vliegen afvangen die je kunt. Doen ze bij TLJ al jaren, dus deze ploeg verdient ook tot in het onredelijke verdedigd te worden.
11-07-2017 16:11
Het verschil lijkt me op de foto meer dan anderhalve centimeter.

https://hdliveextra-a.akamaihd.net/HD/image_sports/NBCU_Sports_Group_-_nbcsports/287/207/TDF_Stage_9_Photo_1280x720_989297219654.jpg
11-07-2017 16:21
@kk
Barkiel is niet echt gewend om te sprinten, leek alsof ie zijn fiets over de streep wilde gooien ipv nog een treetje bij te zetten.
Van Dongen had het beter voor zichzelf gehouden(gedane zaken), had een hoop gemier gescheeld hier en maakt de ongelofelijke prestatie van Barquil geen mm minder. Waarom ie zaterdag afhaakte is me nog niet duidelijk.
11-07-2017 16:48
mus van de maasstad - 11 juli 2017 om 15:15 Sunweb protesteert en zeurt niet, maar heeft de organisatie erop gewezen dat de streep mogelijk niet helemaal juist getrokken is. Ter lering, en daar is niets mis mee.
11-07-2017 16:58
Wat voor bom zou hier ontploft zijn als Nico Verhoeven zoiets gezegd zou hebben?
11-07-2017 18:10
Als het 1 april was geweest....

Tuurlijk is die finish kaarsrecht!
En als ie loodrecht staat op de zijkant, en de finish is in een bocht, dan lijkt de binnenkant van de bocht minder ver ja. Niks bijzonders.
11-07-2017 18:20
Als je die finish foto's bekijkt is het twijfelachtig of 1,5 cm genoeg was geweesy

Om te reageren moet je ingelogd zijn.