vrijdag 27 juli 2018 om 20:29

Sunweb-manager Spekenbrink tevreden: “We hebben alles goed gedaan”

De kans is aanwezig dat Tom Dumoulin in Parijs op het eindpodium zal staan. Dit tot tevredenheid van Sunweb-teammanager Iwan Spekenbrink. “We hebben als ploeg alles goed gedaan. Tom heeft tactisch geen fouten gemaakt, en heeft alles geprobeerd om te winnen. Dapper en goed”, zo is zijn conclusie in gesprek met de NOS.

Spekenbrink is vol lof over zijn poulain. “Hij heeft nog één keer gekeken of Thomas te kraken is. Hij heeft als sportman alles geprobeerd, dat is dapper en goed.” Hij heeft ook begrip voor de woedende reactie van Dumoulin na afloop van de etappe, die klaagde over het feit dat ritwinnaar Primož Roglič vol achter de motor aanreed.

“Die teleurstelling is ook sport. Je trekt je drie weken volledig uit elkaar, en op het einde loopt er iemand op jou in. Dan is het toch normaal dat je even teleurgesteld bent.”

Dumoulin liet deze Tour zien dat hij mee kan strijden om het geel. Dit erkent ook Spekenbrink. Op de vraag of Sunweb daardoor een kwaliteitsinjectie moet ondergaan, blijft hij op de vlakte “Deze prestatie geeft ons het vertrouwen dat – als we ons volledig zouden focussen op de Tour – we een heel geducht blok zijn.”

RIDE Magazine
77 Reacties
28-07-2018 00:09
@xistnc. & ghostwriter.

Wat een onzin, dat sunweb vanwege zijn 'subtop' budget wel even de tour zou moeten winnen of het nog veel beter zou moeten aanpakken. Met 18 miljoen, waarvan ook nog iets wegdruipt naar de vrouwen -en opleidingsploeg, ben je ontzettend ver verwijderd van een Sky-budget. (37 miljoen)

Laten we stellen dat Sunweb 16 miljoen te besteden heeft en sky 37. Daarvan gaat 5 miljoen naar ploegleiders, bussen, materiaal, reiskosten, overhead etc. Dan heeft Sunweb 11 miljoen voor de salarissen en team Sky 32 miljoen. Dat is bijna driemaal zoveel.

Neem daarbij dat Team Sunweb een kopman heeft die een grote ronde heeft gewonnen. (minstens 3 miljoen bruto salaris), dan is het logisch dat je geen volwaardige knechten kunt kopen met de rest van de 8 miljoen, simpelweg omdat je minimaal een selectie moet hebben van 25 man.

Vergelijk Sunweb eens met teams als BMC en Mitchelton. Die teams hebben allebei een budget boven de 25 miljoen en rijden deze tour, met alle respect, geen deuk in een pakje boter.
28-07-2018 00:16
Ik vind Dumoulin saai rijden deze Tour, maar hij rijdt wel ver boven mijn verwachtingen. Ook zijn ploeg vind ik sterk rijden. Vandaag zaten Arndt, Ten Dam en Geschke nog tot de laatste klim erbij. Dat is heel behoorlijk. Daarnaast hebben ze gewoon pech gehad met Kelderman en Matthews. Soms loopt dat zo. Ik ben het er wel mee eens dat 1 of 2 sterke knechten welkom zijn. De Marchi zou geen verkeerde zijn, nu BMC ermee stopt. Maar ik ben totaal niet eens met de stelling dat Dumoulin en Sunweb tegenvallen of slecht gereden hebben. Totaal niet!
28-07-2018 00:17
@xistnc, je loopt achter!
28-07-2018 00:21
Los van budgetten waar we de invulling niet zo goed van kennen is de algemene tendens vandaag dat er eindelijk na vooral vandaag en de eerdere Tour voor de hard core TLJ fanboys (en vaak ook de meest anti Sunweb visie) die vooral vandaag even de weg kwijt zijnen nu even hun gram proberen te halen.
Zielige opstelling en streven naar genoegdoening van niet vervulde wensen.
Ik zie helaas te weinig visievolle en beargumenteerde posts die het succes van TLJ en Sunweb goed kunnen plaatsen.
28-07-2018 00:29
Meneer Spekenbrink moet zich kapot schamen. Dumoulin werd fatsoenlijke knechten beloofd bij zijn contractverlenging, maar kreeg:
- middelmatige Australiers.
- een subtopper van Roompot
- Vervaeke ok deed het aardig vorig jaar, maar valt ook flink tegen.
28-07-2018 00:41
Wat hadden andere en betere knechten kunnen uitrichten dan tegen dit Sky ? Sky als team is de top en daar valt op dit moment niet tegen te fietsen. Daar helpen 100 Keldermannen ook niet tegen. Menchov heeft ooit in zijn eentje de Giro met een belabberd team, dus houd op over extra knechten. Je zult op een ander terrein, dan in de bergen, tijd moeten winnen.
28-07-2018 00:47
@simplex
Afgaande op nogal wat commentaren lijkt het wel alsof het Nederlandse wielrennen diep in de put zit. Dat lijkt me niet het geval. Sterke generatie.
28-07-2018 01:39
2z 2e is toch niet mooi maar super frustrerend
28-07-2018 06:57
Ik denk dat Sunweb wel een toontje lager gaat zingen vanaf nu.
In de breedte volledig overklast door TLJ (het echte NL team... Sunweb is een DUITS team). Na de mooie Tour van vorig jaar zijn ze een beetje naast hun schoenen gaan lopen denk ik soms... (ik bedoel niet de renners).
Ze hebben enorm veel geluk met een wonderkind als Tom in de ploeg, verder stelt de ploeg niet zo veel voor (prima talenten als Oomen en Kelderman maar die heeft elke ploeg).
Na net gedoe met de kampioenstrui van Sinkeldam is bij mij “de Gunfactor”
een beetje verdwenen....
Tevens een laffe en verkeerde keus om voor de Giro te gaan (welke lang niet zo breed wordt gedragen door de media als de Tour).
Ik ben overigens wel fan van Tom en Kelderman.
28-07-2018 06:58
Jungels halen, Oomen en Kelderman erbij.
28-07-2018 09:11
Niemand heeft het over het woord "tevreden"? Bij TLJ begint meteen iedereen daarover namelijk.
28-07-2018 09:42
De laatste alinea geeft ook bijna geen enkel vertrouwen dat Sunweb al serieuze nieuwe versterkingen voor in de bergen heeft vastgelegd om Dumoulin beter te ondersteunen. En als je dat nu nog niet hebt dan zijn de goede kandidaten natuurlijk al niet meer beschikbaar en kom je misschien uiteindelijk aan met nog een Vervaeke die er niks van bakt.
28-07-2018 10:37
@ti-raleigh
Ik neem aan dat je de etappe van gisteren hebt gemist want anders had je wel gezien dat betere knechten wel degelijk iets kunnen forceren tegen Sky. Gesink reed in z'n eentje de Sky trein kapot waardoor de kopmannen het moeilijk kregen. Dumoulin heeft een klassementstrein nodig die net als Gesink het tempo hoger kan leggen dat de robots van Sky aankunnen zodat het in meer etappes (en niet alleen in de laatste bergrit) een man tegen man gevecht wordt.

Ook kon Sunweb tactisch bijna niets doordat Dumoulin geen knechten hadden waarmee ze een tactisch plan konden opstellen. En wat te denken van het feit dat Dumoulin veel tijd verloor doordat zijn ploeg als een stel amateurs reden toen één van zijn spaken brak? Al met al is er toch meer dan genoeg bewijs dat Dumoulin met een betere ploeg het beter had kunnen doen deze Tour. Dat geld trouwens ook voor de Giro waar zijn ploeg ook matig was relatief aan het niveau van Dumoulin zelf.
28-07-2018 10:53
Quote:
skylimit - 27 juli 2018 om 20:43

Geducht blok van Spekenbrink bestaat uit Kelderman en Oomen als ondersteuning van Dumoulin. Dat is wel zeer mager en Kelderman is toch vaak een onzekere factor.


Niet alleen een onzekere factor, maar ik zie er ook geen knecht in. Denk niet dat het in hem zit om zich voor iemand anders uit elkaar te trekken.

En Oomen komt ook gewoon (nog) tekort.
28-07-2018 10:58
Quote:

oscarito1908 - 27 juli 2018 om 22:13

En wat levert dat per saldo op Mus?
Niets lijkt me. Wat Dumoulin de das om doet is de rit naar Mur de Bretagne.


Welnee, dan had Thomas wel een paar keer echt weggereden om tijd te pakken. Nu hoefde dat niet.
28-07-2018 11:09
@ ghostwriter
Volgens mij gaat een Skyrenner de Tour winnen, ondanks alle pogingen van TLJ en haar beulswerk van de knechten. Thomas zelf is nog geen seconde in de problemen geweest. Drie extra klimknechten voor TLJ had hier ook geen verandering in gebracht. Of voor Sumweb Oomen en Kelderman erbij, ook niet. De kritiek op Sunweb is zwaar overdreven. De ploeg doet het al jaren goed. Kijk maar wat ze allemaal gewonnen hebben. En Dumoulin gaat deze Tour podium rijden. Dat is een knappe prestatie, om trots op te zijn. Dat in eerste instantie. Het is geen abc-tje dat extra klimknechten je helpen aan de Tourzege. Onzin

En wat Gesink betreft. Ik heb er van genoten. Maar welke Skyrenners reed hij er af ? Castroviejo en......?
Kwiat en Bernal zaten er nog steeds hoor. Ik heb net zo veel genoten als jij, maar laten we de actie van Robert ook weer niet overdrijven, want ook na zijn actie had Sky nog steeds alles onder controle.
28-07-2018 11:44
Dumoulin gaat nu in twee grote rondes achter elkaar podium rijden met een stel amateurs om zich heen. Stel je eens voor dat hij een team met goede klimmers rond zich had gehad. Dan had hij iedereen de vernieling in gereden in zowel de Giro als de Tour. Hoe saai zou dat geweest zijn?
28-07-2018 11:51
@ti-raleigh
Sky had alles onder controle met wat hulp van Dumoulin ja. TLJ heeft Thomas toch even weten te isoleren, dat op zich is al een unicum.

En ik vind een deel van de kritiek op Sunweb wel terecht... met Dumoulin hebben ze natuurlijk de loterij gewonnen, net als TLJ met Roglic, maar de ondersteuning is overal waar hij start onder de maat. Dat kun je die ploeg wel aanrekenen.
28-07-2018 12:23
@ tendam
Gezien de omstandigheden hebben ze er het beste uitgehaald. Dumoulin was gisteren zelf ook niet top. En een scherpe Dumoulin had gewoon gebluft en Roglic laten fietsen. Het jaar dat hij de Giro won, had hij ook geen sterke ploeg, maar was hij zelf zo scherp dat hij alles onder controle had, in de wetenschap dat hij iedereen zou verpletteren in de afsluitende tijdrit. Zeker zal Sunweb fouten hebben gemaakt, maar ik lees hier termen als schandalig, belachelijk, sukkels etc.... En dat slaat dus nergens op. Sky in deze vorm is niet te verslaan.
28-07-2018 13:26
Ik vind dit wat misplaatste arrogantie.
"we hebben alles goed gedaan"
Sinds 2015 blijkt Dumoulin al een ronderenner te (kunnen) zijn. Ondanks herhaaldelijk vragen om betere mensen, is er nooit een ploeg rond Dumoulin gebouwd. Probeer bv. Mollema en Poels te halen.
Sunweb steekt veel geld in technologische ontwikkelingen, om 30 seconden te winnen in een tijdrit, ok dat kan. Maar vervolgens verliezen ze de Tour door in volle finale op een knullige manier een wiel te wisselen ipv gelijk een andere fiets. Dat heeft Dumoulin 30 seconden teveel gekost, en daar bovenop nog 20 seconden straf.
Gisteren heeft Dumoulin al z`n krachten verspeeld, om de renners van Lotto terug te halen. Had Thomas dat laten lekker doen.
Misschien had een ouderwetse combine tussen Lotto en Sunweb, de SKY-trein( en Thomas) wel kapot kunnen krijgen.
28-07-2018 13:31
Quote van ti-raleigh:
Sky in deze vorm is niet te verslaan

En dus moet je Sky ontregelen in plaats van klakkeloos achter ze aan rijden, met hooguit een speldenprik.

Quote van Dekker1971:
ouderwetse combine tussen Lotto en Sunweb

En welke bijdrage had Sunweb daaraan moeten leveren? Het moment met Kragh was een keer leuk, maar die belofte hebben ze daarna niet kunnen inlossen.
28-07-2018 13:43
@xistnc Lotto.nl had geen winnaar, en Dumoulin had geen ploeg. Dus Lotto.nl voor de ritzege( en 1 of 2 podiums) en Tom de Tour.
28-07-2018 13:45
Hoezo lot uit de loterij? Dumoulin was al jaren bekend als goed tijdrijdende klimmer bij beloften. Duidelijk aangekondigd als de nieuwe gesink die wel kan tijdrijden. Sunweb heeft hem overtuigd wat ltj niet kon.
Oom roglic won het jaar voordat hij bij ltj kwam slovenie en Azerbeidzjan. Iedereen die een beetje wielrennen volgt kende zijn verhaal najaar 2015 al rn wist dat dit een groeibriljant was.
Voor beide geldt natuurlijk dat het er nog maar uit moet komen. Ontwikkeling kan altijd ergens stopen. Maar dat et voor beide veel potentie in zat was iedereen die buiten worldtour wedstrijd uitslagen bekijkt wel duidelijk.
Slovenië is bijvoorbeeld hc wedstrijd waar vaak wel diverse wt teams rijden en een paar goede Italianen
28-07-2018 14:50
@xistnc
Ontregelen ? Hoe dan ? In de bergen is dat kansloos. Of je zou moeten gaan samenspannen met andere ploegen, dat is de enige optie. Maar als individuele ploeg tegen Sky opboksen is zelfmoord. Op andere terreinen misschien, maar dat was dit jaar ook geen succes (de keien). Waaieretappes waren er niet. Dus waar en hoe hadden ze tijd kunnen pakken op Sky ? Ik zie het niet.
28-07-2018 14:57
Sky kreeg een aantal keer de gelegenheid om Rowe, Poels of een andere knecht terug te laten keren vooraan. Dan legt iedereen zich dus eigenlijk klakkeloos neer bij de suprematie van Sky. Dat was niet nodig geweest, zoals Gesink gisteren liet zien. Je maakt mij niet wijs dat hij de enige is die zoiets voor elkaar kan krijgen.

Verder is Froome enkele keren weggereden bij Thomas, waarbij die laatste geen enkele keer zelf hoefde te kiezen om wel of niet te achtervolgen. Ook hier kreeg Sky het in de schoot geworpen, met name door Dumoulin.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.