Tadej Pogacar begint met roze trui riant om schouders al aan de Tour de France te denken
Interview Natuurlijk is de focus van Tadej Pogacar de komende week nog volledig op de Giro d’Italia gericht. Al speelt de Tour de France om deze zomer een unieke dubbel te realiseren zeker al door zijn hoofd. Op de persconferentie op de tweede rustdag van de Giro d’Italia in Livigno is hij duidelijk: “Daar waar het kan hoop ik de komende week toch ietwat conservatiever te kunnen rijden.”

De Italiaanse wintersportplaats Livigno op 1.816 meter hoogte is een plaats die een speciale betekenis voor Pogacar heeft. De heerser van deze Ronde van Italië is dan ook blij dat hij hier in alle rust de tweede rustdag kan doorbrengen.
“Ik kwam in Livigno voor het eerst met de nationale juniorenselectie van Slovenië”, herinnert Pogacar zich nog goed. “We hadden toen niet veel geld, maar onze bondscoach had destijds een goedkoop huis in Sankt Moritz gevonden om een tiendaagse stage te houden. Het huis was echt oud, maar eenmaal ter plekke schrok onze coach hoe duur alles in Zwitserland was. Om eten te kopen en benzine voor de auto’s te tanken reden we tijdens de trainingen om naar Livigno, omdat hier alles een stuk goedkoper was.”
Een volgend trainingskamp voor de Sloveense ploeg werd later dan ook in Livigno geboekt. “En tijdens die stage leerde ik mijn verloofde Urska Zigart kennen. Hier is onze romance ontstaan. En natuurlijk maakt mijn overwinning in de koninginnenrit van de Giro met finish in Livigno van afgelopen zondag deze plaats nog meer bijzonder voor mij”, benadrukt Pogacar.
Met zijn ritwinst in de rit over de Passo del Mortirolo en Passo di Foscagno degradeerde hij zijn concurrenten tot figuranten. Hij bouwde een voorsprong op van 2’47 op zijn eerste belangrijkste concurrent Romain Bardet, terwijl Geraint Thomas en Daniel Felipe Martinez 2’50 moesten prijsgeven. In de laatste 6,16 kilometer van de laatste col reed hij ruim 4,2 kilometer per uur rapper dan zijn directe klassementsconcurrenten.

foto: Cor Vos
Over rit naar Livigno: “Een van mijn beste prestaties in het gebergte”
“Het was zeker een van mijn beste prestaties in het hooggebergte. Op het gebied van wattages en power is het moeilijk om prestaties met elkaar te vergelijken. Als ik op mijn gevoel afga dan hoort deze ‘ride’ zeker in mijn top-drie van alle bergritten die ik ooit heb gereden. Niet in de top-drie over alle terreinen. Dit was een extreem lange rit van 222 kilometer, met meerdere lange klimmen waarbij de slotcol ver boven de 2000 meter was. Ik voelde me op dit terrein heel goed. Ik ben dan ook blij met de benen en de conditie die ik momenteel heb.”
Op Strava werd zijn prestaties zelfs geflagged. Als iemand een activiteit op Strava verdacht vindt, kun je die activiteit ‘flaggen’. Er waren dus Strava volgers die zijn prestatie onmenselijk vonden en dit hebben gemeld, waardoor zijn cijfers enige tijd verborgen bleven op Strava. Al kwam daar zoveel protest op dat Strava Pogi’s raid naar Livigno snel weer online zette.
“Het was een ‘funny’ moment om dat te zien. Ik vind het juist goed dat via Strava de mensen kunnen zien hoe snel we op de iconische bergen rijden. Dan kunnen ze onze tijden goed vergelijken. Later zijn er op mijn Strava-file van die roemruchte rit heel veel kuddo’s binnen gekomen. Heel veel mensen reageerden enthousiast.”
Pogacar benadrukt dat de fans voor hem belangrijk zijn. “Zonder de fans zou er geen wielrennen zijn. Dan zouden er geen sportjournalisten zijn en zaten we nu niet in de Giro d’Italia. De fans zijn de sleutel om een spektakel als dit te krijgen. Hier in Italië is het enthousiasme fantastisch. Ik hoor tweehonderd kilometer lang langs de weg mensen mijn naam roepen. Zondag op de slotklim was een uitzonderlijke ervaring. Die supporters geven mij altijd extra motivatie. Dankzij hun enthousiasme kan ik mijn limieten verleggen. Ze schreeuwen hier zo hard in je oren dat je er bijna doof van wordt, maar het geeft mij een enorme boost.”

Foto: Cor Vos
Van aanvallen naar verdedigen?
In het klassement heeft Pogacar momenteel een riante voorsprong van 6’41 op Geraint Thomas en 6’56 op Daniel Felipe Martinez. “Natuurlijk is dat een fantastische uitgangspositie. Dinsdag wacht echter alweer een zware rit, al is het afwachten met de weersomstandigheden wat er met Stelvio gebeurt. Dit is zeker een dag die we met de ploeg eerst nog moeten overleven. Het weer kan nog van grote invloed zijn op de koerswijze in de slotweek. En dan mag de voorlaatste rit met twee keer de Monte Grappa ook niet onderschat worden. Dat is een van de zwaarste dagen van deze Giro. Het is zeker nog niet afgelopen.”
Al geeft de kopman van UAE Emirates eerlijk antwoord op de vraag of hij met het oog op de Tour de France de komende week daar waar mogelijk energie zal sparen. “De voorsprong in het klassement geeft de ploeg en mij de mogelijkheid om ietwat conservatiever te rijden. Ik hoop dat er nog een goede week komt, waar we niet te veel energie hoeven te verspelen. Ik hoop ook voor goed weer, want koersen in extreme kou kost ook veel meer energie.”
“Afgelopen zondag op weg naar Livigno wilde ik aanvallend koersen, omdat ik het bijzonder vind om de koninginnerit in een grote ronde te winnen. Dat is altijd iets bijzonders en meestal zijn het de grote kampioenen die de zwaarste rit in een grote ronde op hun naam schrijven. We staan nu redelijk safe in het klassement, maar je weet nooit wat er nog komt. Zolang ik in de Giro ben, moet mijn focus volledig op deze ronde gericht zijn.”

De dubbel van Tadej Pogačar
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je alles over de wens van Tadej Pogačar om in 2024 de dubbel Giro-Tour te rijden. Wat is zijn aanpak en is hij de enige in het huidige peloton die beide grote rondes kan winnen? Wij praten met de Sloveen en zijn entourage bij UAE Emirates. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.