Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel blijven scoren in de Monumenten
foto: Cor Vos
maandag 22 april 2024 om 14:49

Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel blijven scoren in de Monumenten

Tadej Pogacar won met Luik-Bastenaken-Luik zijn zesde monument. De Sloveen komt daarmee op gelijke hoogte met Mathieu van der Poel. Een opvallende statistiek: van de laatste tien monumenten wonnen beide heren er samen acht.

Overzicht winnaars monumenten vanaf 2020

Van der Poel begon aan zijn monumentenreeks in de Ronde van Vlaanderen van 2020. De Ronde won hij in totaal al drie keer, met daarnaast ook een zege in Milaan-San Remo en twee keer Parijs-Roubaix. Pogacar daarentegen blonk drie keer uit in de Ronde van Lombardije, twee keer in Luik en één keer in Vlaanderen.

Het duo heeft wel nog enkele jaren werk willen ze Eddy Merckx van zijn monumententroon stoten: die won er 19. Merckx was zeven keer de beste in San Remo, vijf keer in Luik, drie keer in Roubaix en twee keer in zowel Vlaanderen als Lombardije. En dat in een tijdspanne van elf jaar.

Overzicht winnaars van minstens zes monumenten
1. flag-be Eddy Merckx (19)
2. flag-be Roger De Vlaeminck (11)
3. flag-it Costante Girardengo (9)
4. flag-it Fausto Coppi (9)
5. flag-ie Sean Kelly (9)
6. flag-be Rik Van Looy (8)
7. flag-it Gino Bartali (7)
8. flag-be Tom Boonen (7)
9. flag-ch Fabian Cancellara (7)
10. flag-fr Henri Pélissier (6)
11. flag-it Alfredo Binda (6)
12. flag-be Fred De Bruyne (6)
13. flag-it Francesco Moser (6)
14. flag-it Moreno Argentin (6)
15. flag-be Johan Museeuw (6)
16. flag-nl Mathieu van der Poel (6)
17. flag-si Tadej Pogacar (6)

Wat zijn de vijf monumenten?
De vijf monumenten in het wielrennen zijn vijf klassiekers met een heel rijke geschiedenis. Milaan-San Remo is de eerste die in het voorjaar op de kalender staat, gevolgd door de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik. In het najaar volgt nog de Ronde van Lombardije. Slechts drie renners slaagden erin om elk monument minstens één keer te winnen: Eddy Merckx, Roger De Vlaeminck en Rik Van Looy.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.