Tadej Pogacar vliegt met privévliegtuig naar het kleine, Friese dorpje Surhuisterveen
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Maxim Horssels
dinsdag 23 juli 2024 om 07:00

Tadej Pogacar vliegt met privévliegtuig naar het kleine, Friese dorpje Surhuisterveen

Interview Zondagavond werd hij nog gehuldigd als winnaar van de grootste wielerwedstrijd op aarde, de Tour de France: Tadej Pogačar. Amper 48 uur later scheurt hij door de straten van het Friese dorpje Surhuisterveen, waar de gelijknamige Profronde een begrip is in het aanbod van Na-Tour-criteriums. Dat is niet de eerste keer. Maar hoe krijgt oud-sportbestuurder en -politicus Joop Atsma dat toch voor elkaar? WielerFlits vroeg het de organisatie en Pogačars manager Alex Carera.

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

Zowel de Italiaanse makelaar als Erik Jager namens de organisatie in Surhuisterveen vertellen dat de Profronde dit jaar een voorsprong genoot ten opzichte van Roeselare, waar op dezelfde dag ook een Na-Tour-criterium is. “Pogačar is natuurlijk een van de beste renners ter wereld en die staat altijd op ons lijstje”, zegt Jager. “Vorig jaar zouden we hem ook al hebben, maar toen kwam hij zwaar vermoeid uit de Tour. Hij heeft toen afgezegd. Dit jaar hebben we voor de Giro d’Italia al contact gezocht met zijn management om te kijken of het voor dit jaar weer mogelijk zou zijn.”

De overtuigingskracht van Surhuisterveen – een dorpje van nog geen 6000 inwoners tussen Leeuwarden en Groningen in – is enorm, zo blijkt. “We leggen uit wat wij de renners allemaal te bieden hebben”, vertelt Jager. “Dat gaat tot aan de hotels aan toe, dat verzorgen we goed, denk ik. Dat krijgen we vaak ook als feedback terug. Bovendien hebben we vaker de winnaar van de Tour hier gehad. Dat spreekt ook boekdelen. Of je moet denken aan een privévliegtuig en auto-escortes naar Surhuisterveen toe? Ja, dat soort dingen moet je jezelf er wel bij voorstellen, ja.”

Pogacar wordt op handen gedragen door zijn ploeggenoten – foto: Cor Vos

Prijskaartje
De 25-jarige Sloveen vertrekt dinsdag vanaf het vliegveld in Nice en landt op Groningen Eelde Airport. Hoe zijn reis verder verloopt, weet Jager niet precies. Dat regelt CyclingService, het bedrijf waar ex-prof John van den Akker voor werkt. Kosten nog moeiten zijn bespaard om Pogačar naar Friesland te krijgen en daar hangt ongetwijfeld een stevig prijskaartje aan. “Liefde en aandacht”, lacht Jager hartelijk. “Wij hebben het nooit over geld. Wij kunnen het betalen dankzij de sponsoren en met hulp van heel veel vrijwilligers. Dat is zoals wij het al jarenlang doen. Het liefst hebben wij altijd de Tourwinnaar.”

Lukt dat niet, dan het liefst een andere truiwinnaar of ritwinnaar. Vorig jaar topte na de afzegging van Pogačar zodoende Giulio Ciccone (bolletjestrui) het affiche, omdat Jasper Philipsen (groene trui) in Roeselare reed. Dit jaar is de snelle Belg er wel bij. “Je wilt iets laten zien aan de mensen uit de Tour de France. We hadden ook graag wereldkampioen Mathieu van der Poel erbij gehad. Hij heeft dit jaar alleen gekozen voor Roeselare. Ons deelnemersveld was maandag rond. Alles ligt dan ook bij de drukker. We maken dan enkel nog een uitzondering voor de geletruidrager.”

Waarde van Nederlandse wielerfans
Volgens Jager is het een unieke kans om Pogačar in Nederland aan het werk te zien. Iets dat manager Carera van de Sloveen beaamt. “Tadej had de ruimte om één Na-Tour-criterium te rijden in België of Nederland, op dinsdag. We hebben de details – zoals bijvoorbeeld de tijd die hij eraan kwijt is – besproken en vonden zodoende een deal met Surhuisterveen. Tadej is in ieder geval blij om te rijden. We kennen de waarde van de Nederlandse wielerfans. Velen van hen houden van Tadej en dat is voor hem de voornaamste reden geweest om zijn gele trui daar te showen.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.