Talansky boekt na twee jaar WorldTour-zege voor Cannondale-Drapac op Mount Baldy
Foto: Chris Graythen/Getty Images
vrijdag 19 mei 2017 om 00:51

Talansky boekt na twee jaar WorldTour-zege voor Cannondale-Drapac op Mount Baldy

De koninginnenrit van de Tour of California is gewonnen door Andrew Talansky. De 28-jarige Amerikaan van Cannondale-Drapac was op de slotklim Mount Baldy de sterkste sprinter van de favorieten. De laatste zege van zijn ploeg Cannondale-Drapac in de WorldTour was op 12 mei 2015, toen Davide Formolo een rit in de Giro d’Italia wist te winnen. Talansky liet Rafał Majka en George Bennett achter zich. Majka behoudt wel zijn gele leiderstrui. Een ijzersterke Sam Oomen werd knap zesde, Robert Gesink eindigde op plek negen.

Grote groep neemt de benen
Direct vanuit de start was het klimmen geblazen. Een omvangrijke groep van liefst 24 renners reed op de klim weg van het peloton. Daarbij zaten onder meer Matteo Trentin (Quick-Step Floors), Peter Sagan (BORA-hansgrohe), Lawson Craddock (Cannondale-Drapac), Tiago Machado (Katusha-Alpecin), Bert-Jan Lindeman (LottoNL-Jumbo) en de eerste drie uit de daguitslag van gisteren (ritwinnaar Evan Huffman, Rob Britton én Lennard Hofstede).

Dertien man weg, Britton heeft de langste adem
De grote groep werd halverwege de eerste klim uit elkaar geranseld, waarna er dertien mannen overbleven. Daniel Jaramillo (UnitedHealthcare) pakte de punten op de bergtop. In de afzink vond Britton het wel welletjes en sprong weg uit de kopgroep. Pete Kennaugh (Sky) sprong achter hem aan, maar zou hem nooit bereiken. In het peloton draaide LottoNL-Jumbo de gashendel open in dienst van Robert Gesink en George Bennett.

Gesink kraakt op de slotklim
Britton hield na de tweede beklimming van de dag drie minuten over op het peloton. Lindeman had zich terug laten zakken uit de achtervolgende groep en zette zich op kop van het peloton. Dat zorgde ervoor dat Brittons voorsprong snel daalde. Op iets minder dan zes kilometer van het einde werd hij teruggepakt. Zijn talentvolle ploeggenoot Sepp Kuss was de volgende die het probeerde, op het moment dat Gesink het lastig kreeg bij de favorieten.

Favorieten grijpen elkaar bij de keel
In de laatste vijf kilometer bleven er acht renners over: Andrew Talansky, Lachlan Morton, Brent Bookwalter, Ian Boswell, Majka, Bennett, Kuss en Sam Oomen. Gesink spartelde daar enkele tientallen meter achter. Het was Talansky die als eerste een kloof wist te creëren. Bennett, Majka en even later ook Boswell wisten als enigen over te steken. De Pool en de Nieuw-Zeelander waren opnieuw de besten, maar Talansky ging er uiteindelijk mee heen.

RIDE Magazine
77 Reacties
19-05-2017 09:54
@Kilometervreter,
Ik dacht mij te herinneren dat hij waarschijnlijk naar de Vuelta mag. Ze willen hem heel rustig brengen bij Sunweb, dus het zou mij erg verbazen als ze hem naar de Tour sturen.
19-05-2017 09:55
Geen paniek over Gesink. Hij heeft te lang in de wind gefietst in het wiel van de Tier.
19-05-2017 09:55
Gesink reed toch minder koersen, geen Amstel etc etc omdat hij wát hij rijdt, goed wil rijden?
19-05-2017 09:58
Toch dom gereden van Majka en Bennet. Ze hadden Talansky er al afgereden, die hing op zo'n 20 meter en laten hem dan toch nog terug komen. Vooral dom van Bennet, Majka vond dat wel best.
19-05-2017 10:06
Inderdaad, mooi van Oomen. Heel blij voor Talansky en Cannondale, 1 van de meeste sympathieke teams wat mij betreft.
De TT wordt nog spannend! Oomen kan hier nog plaatsen winnen. Wie de ronde wint is niet duidelijk...
Bookwalter, Talansky, Majka, Bennett, zeg het maar!
19-05-2017 10:11
@Snoep,
Oomen rijdt de Vuelta en Kelderman zal wel naar de tour gaan, dan weet Barquil ook meteen hoe het zit.
19-05-2017 10:32
@arviid ze hadden wind mee bergop volgens de commentatoren.
@urban ok dank je wel m.b.t. de update voor van Poppel. Vermoedelijk is zijn knie nog steeds niet helemaal in orde, althans daar had hij toch last van een tijde terug.
19-05-2017 10:34
Gesink rijdt erg anoniem dit seizoen. Tirreno, Romandië, Catalonië, altijd rittenkoersen, nergens een klassieker, nergens opvallend. Kan hij niet meer of is de drive er een beetje af?
19-05-2017 10:39
Quote:
rahimns
Nu weet ik dat je niets negatief mag zeggen over lotto.Over het ploegje dat er niets van gebakken heeft in de klassiekers.


@pol geen idee wat je hier nu eigenlijk mee wilt zeggen. Klopt het klassieke seizoen was slecht. Zal voor wel meer ploegen gelden. Blijf zeggen dat het voor een ploeg met het budget van hun onmogelijk is om op alle terreinen mee te kunnen doen op het hoogste niveau. Tot nu toe ben ik niet ontevreden wat de ploeg laat zien. Maar daar mag iedereen van vinden wat hij wilt.
19-05-2017 11:01
@rahims: geen enkele ploeg kan meedoen op alle fronten. Zelfs Sky niet
19-05-2017 11:37
@AZH denk dat je daar op zich wel gelijk in hebt. Maar ploegen als SKY en Quickstep hebben wel meer mogelijkheden. Een renner als Moscon maakt het voor SKY toch mogelijk om redelijk klassiek seizoen te draaien.
19-05-2017 11:59
@Koel,
Als Kelderman naar de Tour gaat dan zal dat in dienst van Barguil zijn. Wat heeft Kelderman laten zien dat het rechtvaardigt om Barguil ineens niet meer als kopman naar de Tour te sturen? Daarnaast is bij Sunweb vooraf afgesproken dat Kelderman in de Vuelta voor eigen kansen mag rijden.
19-05-2017 12:31
Gesink zegt zelf dat hij maar 1 keer echt top kan zijn en niet een heel seizoen. Dat hebben we ook gezien een tweetal tdf geleden. Toen viel hij ook niet op (ook niet in California) tot in de tdf. Dus geen paniek. Hij weet heel goed waar hij mee bezig is. Alles op de tdf...voor etappe winst ....
19-05-2017 12:45
Gesink reed in 2015 Mt Baldy 10 sneller op dan gisteren. In 2012 (toen hij won) was hij ongeveer 50 seconden rapper. Het is klim van in totaal ongeveer 25 minuten, dus we praten over een verschil van maximaal 4%. Zo'n relatief korte klim is niet waar Gesink doorgaans excelleert.

Twee kilo meer of minder aan lichaamsgewicht kan het verschil al verklaren, of iets langer tussen de wielen rijden. Hij was er gisteren snel af, maar trapte toch nog gewoon 410 Watt gemiddeld; exact hetzelfde gemiddelde wattage als tijdens zijn aanval op Pierre St. Martin in de Tour de France van 2015. Dat was wel een beklimming van 42 minuten.

De conclusie dat Gesink z'n drive en vorm verloren is lijkt mij dus nogal overdreven.
19-05-2017 12:53
Gesink zijn fysieke tegenslagen hebben zijn kwaliteiten volgens mij echt verandert door de jaren heen, dat belemmert hem om echt met de pure klimmers mee te strijden in een klassement. Als ik zie hoe hij rijdt zie ik hem zich toch meer als een renner voor het eendags heuvelwerk, daar liggen over zijn hele carrière gezien genoeg wapenfeiten om daar echt voor te gaan, met wat rittenkapen in rondes daarbij. Lijkt mij dat dat traject nu echt bevestigd is.
19-05-2017 13:37
Of Gesink voldoende wedstrijddagen rijdt kun je niet aflezen uit een vergelijking met andere renners. Ik denk al jaren dat Gesink te weinig fietst; in zijn eerste jaren reed hij meer en zat hij rond het niveau Valverde. De laatste jaren rijdt hij minder en presteert hij minder. Freire stond er vroeger meteen; Gesink had altijd wedstrijden nodig. Hij kan dat misschien fysiek of door gezinsomstandigheden niet meer opbrengen; dat kan terecht zijn. Maar hij is dan simpelweg niet meer de renner die wij hopen dat hij nog altijd is. Anderen in Nederland zijn hem voorbij gestreefd, terwijl in onze beleving hij nog de beste zou moeten kunnen zijn.
19-05-2017 14:03
Gesink.Petje af voor zijn trainingsarbeid en topsportmentaliteit maar het word onderhand toch wel erg veel net niet !
19-05-2017 14:32
De 'kenners' roepen toch al jaren dat Gesink zijn niveau van weleer niet meer haalt? Als we die 'mindere Gesink' nou eens een x voor lief nemen en omarmen, dan ziet deze naderende top tien plek in een WT-koers er plots een stuk beter uit; zo'n twee maanden vóór zijn grote doel als rittenkaper. Zoals gezegd hebben wij Nederlanders inmiddels meerdere/andere ijzers in het klassement-vuur, laat Robert lekker met rust.
19-05-2017 14:49
Gesink handhaaft zich na deze Koninginnedag toch knap in de top 10 van het AK tussen mannen als: Laengen, Hart, Boswell, Bookwalter en Morton....
19-05-2017 15:45
De beste verklaring van een mindere Gesink ten opzichte van zijn jongere jaren ligt volgens mij in gewicht in combinatie met veranderde beleving. Hij gaf laatst aan minder perfectionistisch te zijn en minder op zijn gewicht te letten dan toen. Dit is niet vreemd bij het toenemen van de leeftijd en het krijgen van een gezinsleven.
Als beginnend prof was zijn gewicht naar verluidt 68 kilo. In de laatste twee jaren heeft hij een paar keer zijn gewicht laten doorschemeren en dat was 72 of 73 kilo maar rond de Tour 2015 zou het zo'n 70 kilo zijn geweest. Een toename aan spierkracht/vermogen kan daar gewoon niet tegenop. Hij begon met een opvallend hoog vermogen voor zijn leeftijd en vrij laag gewicht voor iemand van zijn lengte. Die verhoudingen zijn door de jaren heen genormaliseerd en zijn specialisatie als klimmer is daardoor afgevlakt.
19-05-2017 15:52
@Sebas
Inderdaad, het blijft voor veel wielerfans moeilijk om die knop om te zetten. Ik begrijp het wel want ben ook fan en ik blijf hopen op nog iets heel moois van Gesink maar grote verwachtingen wil ik niet meer hebben.
19-05-2017 15:55
Het scharnierpunt in zijn loopbaan is niet moeilijk te vinden toch? Hij heeft een beenbreuk gehad waarbij gevreesd werd voor zijn loopbaan. Heeft hem bijna twee jaar gekost om überhaupt in staat te zijn zijn oude niveau weer eens aan te tikken. Wat hij ook wel degelijk nog heeft gedaan de laatste jaren. Dat eist nu echter, mede door een behoorlijke portie andere tegenslag, een stuk meer van hem dan in de jaren waarin alles voor de wind ging.
19-05-2017 16:17
@Geurt Harm
Met het laatste deel van je schrijven ben ik het (dus) eens. Met het eerste deel niet. De cijfers spreken dat toch echt tegen. Hij heeft een aantal jaren minder wedstrijden gereden door fysiek malheur. Vorig jaar had hij om deze tijd 22 wedstrijddagen verdeeld over 7 wedstrijden. Er was niet of nauwelijks een stijgende lijn te zien in zijn vormpeil/resultaten. Dit jaar opnieuw niet ondanks veel meer wedstrijddagen.

Tussenstand na afloop van 18 mei per jaar:
2007: 28 wedstrijddagen in 8 wedstrijden
2008: 29 wedstrijddagen in 8 wedstrijden
2009: 26 wedstrijddagen in 6 wedstrijden
2010: 21 wedstrijddagen in 6 wedstrijden
----
2016: 22 wedstrijddagen in 7 wedstrijden
2017: 36 wedstrijddagen in 8 wedstrijden

Gesink had altijd wedstrijden nodig? Juist niet! Veel van zijn beste prestaties kwamen na een lange trainingsperiode en hooguit één voorbereidingskoers. En hij haalde telkens vanaf het begin van het seizoen een hoog niveau.
19-05-2017 16:47
@vlek
Binnen een jaar na de beenbreuk won Gesink Californië, werd hij vierde in Zwitserland en zesde in de Vuelta. Dat niveau was misschien iets minder indrukwekkend dan in 2010 en 2011 maar veel scheelde het niet.
Ik zie toch vooral een geleidelijk verlies van niveau als klimmer/klassementsrenner en de beenbreuk zie ik niet als duidelijk scharnierpunt.
19-05-2017 16:53
Dat niveau was inderdaad nog ontzettend hoog, zeker voor iemand die niet uit beide benen evenveel kracht kon halen. Het was echter niet het niveau dat hij eerder en later nog heeft gehad. Wat mij betreft kun je duidelijk zien dat hij sinds die beenbreuk nooit meer het constante topniveau van zijn sterkste jaren (2010 en 2011 inderdaad) heeft gehaald.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.