Talentenfabriek Axeon Hagens Berman vraagt ProConti-licentie aan
Axeon Hagens Berman gaat bij de UCI een aanvraag indienen om volgend seizoen onder een ProContinentale licentie te rijden. Dat maakt de Amerikaanse opleidingsploeg van Axel Merckx vandaag bekend.
De mogelijke groei van continentaal naar ProContinentaal wordt (financieel) mede mogelijk gemaakt door de firma Hagens Berman, die daarvoor in de plaats een prominentere plek krijgt in de ploegnaam vanaf 2018: Hagens Berman Axeon. “Ik blijf onder de indruk van Axel Merckx en het programma dat we samen opzetten”, zegt Steve Berman, de mede-oprichter van Hagens Berman. “Jeugd ontwikkelen is altijd belangrijk voor ons geweest en ik wil dit team de kans geven om dat op een grotere schaal te doen.”
Merckx zelf is ook blij met de extra investering van Hagens Berman. “In de laatste negen seizoenen hebben we 22 renners klaargestoomd voor de WorldTour. Renners op dat niveau krijgen zal onze focus blijven, want wij geloven dat dit programma uniek en belangrijk is voor de toekomst van de sport”, aldus de Belgische manager, die bevestigt dat de aanvraag op een Amerikaanse licentie gedaan zal worden, waardoor minstens zestig procent van de renners Amerikaans zal zijn. Daarnaast blijft de ploeg bestaan uit louter beloftenrenners.
Onder meer George Bennett (LottoNL-Jumbo), Jasper Stuyven (Trek-Segafredo), Lawson Craddock (Cannondale-Drapac), Ian Boswell (Sky) en Taylor Phinney (Cannondale-Drapac) genoten hun opleiding bij Axeon Hagens Berman en voorgangers. Komend jaar heeft de ploeg een Nederlander in dienst: Maikel Zijlaard.
Nee, volgens mij niet. Kan het me niet helder voor een geest halen, je ziet het iig (bijna) nooit. Maar daar is wel een maas in de wet. Voor een nationale selectie mag het bijvoorbeeld wel. Dus simpel gezegd: als Hagens Berman de kosten van een nationale selectie betaald, zou het kunnen. Maar dan niet als merkteam. Maar zo heel veel koersen voor U23-merkenteams zijn er niet. Je mist dan alleen koersen als Ronde de l'Isard, Giro d'Italia en Valle d'Aosta. Bij de klassiekers zijn dat dan weer Roubaix, Lombardije, Parijs-Tours en misschien LBL. Maar dat hangt er vanaf welke koersen er volgend jaar in de UCI Nation's Cup zitten.