Teams willen geen aanpassing spelregels, maar nieuw economisch model
De wielerploegen zijn niet te spreken over de plannen van de UCI om de wielersport in 2020 te vernieuwen. Dat blijkt uit een rondgang van VeloNews. “Het gaat de verkeerde kant op. We moeten eerst naar het bedrijfsmodel kijken”, vertelt de vice-voorzitter van de AIGCP, Richard Plugge.
De internationale wielerunie UCI houdt komende week een vergadering in Spanje, waarbij het de ploegen gaat informeren over welke ingrijpende hervormingen eraan zitten te komen. Het doel is om steun te krijgen en het plan snel door te voeren, maar dat lijkt een lastige opgave. De drang van de UCI om drastische veranderingen door te voeren, zorgt er namelijk voor dat de teams worden overrompeld, aldus Plugge. “Tijdens de discussies werden we niet uitgenodigd om met de UCI te praten. Dat is onze grote frustratie.”Minder WorldTour-ploegen, promotie/degradatie-regeling
In de plannen van voorzitter David Lappartient staat onder meer dat het aantal WorldTour-ploegen daalt van achttien naar vijftien. Dat zorgt ervoor dat er meer kans is voor kleinere ploegen op wildcards in grote rondes. Bovendien komt er een nieuw puntensysteem dat de UCI WorldTour-ranglijst vervangt en een promotie/degradatie-systeem. Niet alle details van de plannen zijn op dit moment bekend. De kleine lettertjes worden woensdag in Madrid bekendgemaakt.
Het zijn voor Plugge niet de belangrijkste dingen waar aan gewerkt moet worden. “De UCI is er om iedereen in het wielrennen te faciliteren. Waarom niet de kennis van de teams en organisatoren bundelen en praten met de belangrijkste partijen voordat regels worden gemaakt over de sport?”, vraagt de directeur van LottoNL-Jumbo zich hardop af. Ook de baas van Sky, Dave Braisford is niet positief. “Het gaat allemaal om reductie”, denkt Brailsford. “Mijn mening is dat we moeten samenwerken om de kleinere teams meer geld te geven en naar de grotere teams toe te groeien. Maak de sport groter”, is het advies van de Britse wielercoach.
Niet tegen alle voorstellen
De teams zijn niet tegen alle voorstellen. De UCI heeft bijvoorbeeld een systeem waarbij het mechanische doping snel kan opsporen. Ook belooft de wielerbond het in beeld brengen van wedstrijden te verbeteren om de videoscheidsrechter beter zijn werk te kunnen laten doen. Daarnaast staat het verbieden van het middel Tramadol op het wensenlijstje van de UCI. De teams ondersteunen deze maatregelen.
“We hebben gezegd dat er goede dingen zijn en dat er veel dingen te verbeteren zijn. Hopelijk luisteren ze woensdag”, vertelt de vice-voorzitter van de belangenvereniging van professionele wielerploegen. “We moeten de UCI de kans geven om met ons te praten en deze plannen te presenteren. En dan kunnen we daarna conclusies trekken.” Het belangrijkste wielerorgaan ter wereld heeft zelf geen commentaar gegeven op de vragen van VeloNews.
En het zou inderdaad mooi zijn als meer revenue sharing komt vanuit o.a. het tv-geld, en dan natuurlijk vooral het tour de france geld.
Iig moet het wielrennen meer naar een/ meerdere competities toe, waar teams winnen ipv renners. Dan kan je ook beter werken naar een ranking in 1daags koersen en daarnaast eentje voor rondes. Waar het team punten haalt. Maak het dan een meer wekelijkse regelmaat en je kan een stabielere stroom van tv gelden gaan leveren.
Oftewel vanaf midden februari tot eind juni elk weekend een klassieker/eendaagskoers, zomerpause en dan nog eens een stuk of 10 vanaf midden augustus tot eind oktober.
Zelfde met de rondes.
Evt neven klassement voor het team wat de meeste sprintpunten, bergpunten en/of ITT+ttt punten.
Hoofdzaak: team punten en regelmaat. Dan zullen meer tv het makkelijk kunnen meepikken, en het standaard sportpubliek ook meer kijken.
Bovendien als je het budget hoger maakt voor de mindere wt ploegen zal het voor de toppers ook zo zijn. Door concurrentie concentreren de beste renners zich. Alleen een salary cap kan dit tegen gaan.
Elk weekend een eendagskoers lijkt me wel de goede richting. Veel hergaling en standaard ritme is makkelijk te begrijpen voor leken. Met pauzes voor grote rondes.
Ja want die salary cap werkt perfect in de NBA...
Een trui voor de beste eendagskoers rijder is er al dat heet de wk-trui. Of willen we straks echt naast een Europees aziatisch wereld etc kampioen trui. Een Europees Aziatische wereld kampioen trui voor sprinters, klassiekers, grote gronde rijders, kleinere ronde trui, punchers, tijdrijders, klimmers, veldrijders, mtb, afdalers etc...?
En ja de sport moet mondialer worden. Maar dat dwing je niet af, dat gaat geleidelijk of gebeurd niet. Hardlopen is ook een mondiale sport gedomineerd door afrika nou en! Schaatsen in een mondiale sport gedomineerd door Nederland nou en! IjsHockey door amerika en Rusland. Zo is het nu eenmaal, hoe hard je er ook aan trekt als bond een land hervorm je niet, dat moet het zelf doen
Schaatsen is niet mondiaal. Zelfs meervoudig olympisch kampioenen hebben vrijwel overal moeite om rond te komen van hun sport
Ze hebben ook de vuelta financieel ok gekregen met dat budget en hun organisatie kracht. En lbl en ze proberen nieuwe wedstrijden her en der.
Daarnaast ben ik het totaal oneens met de opvatting dat de bond het gedetailleerde jammeren en huilen van de teams met al hun pijntjes, kwaaltjes en willetjes aan dient te horen voordat ze beslissingen nemen want dan gaat alles eeuwen duren zowel als dat de kapitaalkrachtige teams nog meer voorgetrokken gaan worden.
Tenslotte is het statement 'niet alles is slecht, ook wij zijn tegen motortjes en Tramadol' van een onnozelheid zoals je het niet vaak hoort, really joh ?
Als er eentje mee wil kappen neem je gewoon de volgende in de rij of de zojuist opgerichte. De koers zal sowieso een startveld krijgen dus kunnen ze zich bezig gaan houden met andere dingen.
Een nieuw puntensysteem klinkt ook leuk, maar lost het fundamentele probleem niet op: het is onmogelijk om 1 systeem te bedenken dat recht doet aan alle verschillende type renners en teams. Hoe je de prestaties van een sprinter waardeert t.o.v. een klassieker- of ronderenner is uiteindelijk een kwestie van smaak. Idem dito voor teams die vooral op een van die aspecten mikken (bij gebrek aan geld om voor alles toppers aan te trekken).
Het probleem in de wielersport is dat die gevestigde orde bepalend is. Het feit dat mannen als Pellizotti, Valverde en in mindere mate Rebellin (die koerst op een veel lager niveau) nog mee is misschien charmant, maar geeft gelijk de makke aan.
Meer jeugd en talenten vanuit meerdere landen en ploegen, dat zorgt voor meer interesse. Ik weet dat meer niet altijd beter betekent, maar door het wielerwereldje klein te houden beperk je ook de doorgroei. Zowel in het wereldje als erbuiten.
Maak een WT met 20 ploegen en verlaag de (financiële) drempel voor toetreding. Verminder het aantal WT-wedstrijden, maak een duidelijke verdeling over de kalender en deel indd de grote ronde apart in (twee WT-wedstrijden in Canada tijdens de Vuelta is belangrijk! Er wordt toch ook geen groot ATP-toernooi gehouden tijdens de USA Open...).
Meer renners zorgt voor meer competitie en minder wedstrijden van het hoogste niveau. Alleen dan krijg je vaker een renner als Oscar Rodriguez die zijn neus tegen het venster kan steken en dat is toch heerlijk om te zien? Vergeet ook niet dat juist de kleinere ploegen de etappes vaak kleuren en dat 'grote teams' als Sky hem juist proberen lam te leggen.
Dopingmaatregelen van UCI zijn veelbelovend, maar nog steeds te zwak om echt iets uit te richten.