Theo Bos: “Jeffrey Hoogland is by far de snelste”
maandag 19 oktober 2015 om 13:22

Theo Bos: “Jeffrey Hoogland is by far de snelste”

Voormalig baantopper Theo Bos is meer dan tevreden over het afgelopen Europees kampioenschap baanwielrennen in het Zwitserse Grenchen. “Qua snelheid is deze ploeg al van olympisch niveau”, stelt Bos in gesprek met het Algemeen Dagblad.

Liefst negen medailles – waarvan vijf gouden – wist Nederland in de wacht te slepen. Een prestatie waar bondscoach René Wolff verder mee kan. “Ik wil nog een beetje terughoudend zijn, omdat de Spelen nog ver weg zijn en we ook het WK in Londen nog even moeten afwachten. Daar krijg je Nieuw-Zeeland en Australië er ook nog bij. Maar qua snelheid is deze ploeg al van olympisch niveau, met Jeffrey Hoogland by far als snelste”, vindt de renner van MTN-Qhubeka.

‘Jeffrey is een oermens’
De vijfvoudig wereldkampioen op de baan en winnaar van Olympisch zilver in Athene, constateert dat de sport verandert. “Jeffrey is net als die beresterke Elis Ligtlee een oermens. Een enorme krachtpatser. Ik moest het meer van de souplesse hebben. Ik reed verzetten van 51×14, 52×14. Jeffrey koos in de kwalificaties voor een fiets met 57 tandwielen voor en twaalf achter. En laatst, toen hij een baanrecord reed in Alkmaar, had hij zelfs een voorblad met zestig tanden. Dat zijn effe wat tandjes meer. Meer en meer wordt het een krachtsport en dat vergt een heel andere training”, ziet Bos.

Hoogland te gast in #WFLive
Zondag was de kersverse, drievoudig Europees kampioen Jeffrey Hoogland live te gast in de tweede aflevering van onze eigen online talkshow WielerFlits Live. Benieuwd? Kijk de aflevering dan hier terug!

RIDE Magazine
16 Reacties
19-10-2015 13:27
Ik vraag me af of Theo Bos niet terug naar het baanwielrennen moet gaan en dan niet als sprinter maar voor de duurafstanden.
19-10-2015 14:06
Ik heb absoluut geen verstand van baanwielrennen, maar is 51x14 niet een heel erg licht verzet?
19-10-2015 14:12
Ja, 51x14 is enorm licht. Bos was dan ook een enorm bijzondere sprinter. Andere sprinters rijden 57x12 of zelfs 60x12. Dat Bos daar met zijn lichte verzetjes tegenop kon is nog steeds heel bijzonder en maakt hem ook een heel bijzondere sporter.

@ghostwriter: Bos wilde zich dit seizoen in de ploegenachtervolgingsploeg rijden. Maar al zijn blessures hebben niet mee geholpen.
19-10-2015 14:15
@ghostwriter
Met een specifieke training komt hij misschien nog wel ergens maar toen met Graeme Brown was het niet bepaald een groot succes.
Op de madison of individual pursuit lijkt hij me dan weer inhoud tekort te komen.
Bij zijn 'oude' discipline was hij goed genoeg om bij de wereldtop te horen, als hij zich daar nu weer op zou richten zou hij met zijn tijden en acceleratie (mocht hij zijn niveau van toen weer halen) nu bij de subtop horen, ben ik bang.
@Timster
51x14 is veel lichter dan 50x11 en je zou dus met een compact al een zwaarder verzet kunnen trappen.
19-10-2015 14:25
@netraam
Met Graeme Brown was het geen succes, nee. Maar met Peter Schep wel: brons op het WK koppelkoers, door een eindsprint van Bos waar die duurrenners niet tegenop kunnen. Ook Elia Viviani niet.

Bos heeft nu zo'n waardeloos seizoen gedraaid, en volgend jaar zal hij misschien 3e of 4e sprinter zijn van z'n ploeg. Dan vind ik de overstap wel het overdenken waard, anders gaat de carriere van zo'n groot sportman wel als een nachtkaars uit.
19-10-2015 14:31
@tendam
Dat heb ik dan gemist, dat is idd een prima uitslag. Ben het er overigens wel mee eens dat hij op de baan misschien beter zijn draai kan vinden weer.
19-10-2015 14:47
Bos verdiend bij MTN-Qhubeka misschien wel een ton per jaar. Dat gaat hij als baanwielrenner nooit krijgen.
19-10-2015 15:13
@tendam,
Overstappen naar de baan levert ook geen garantie op succes. Daarbij wat heeft hij daar nog te bewijzen? Behalve dan misschien goud op de OS. Op de OS zijn echter bijna alle duuronderdelen geschrapt en om je weer terug om te turnen naar baansprinter is natuurlijk kansloos.

Je zou misschien aan het omnium kunnen denken voor Bos. Volgens mij heeft hij die overweging ook gemaakt in het verleden. Nu is het mijn inziens echter te laat voor hem om nog de overstap te maken.
19-10-2015 15:18
Met Brown was toen met name geen succes door Brown, die na 2 rondjes al paars aan liep.

Voor de baan zou hij vooral op omnium (maar Veldt is goed bezig) of ploegenachtervolging moeten richten. Bos en Terpstra in de ploegenachtervolging en NL is plots weer een land om rekening mee te houden.
19-10-2015 16:01
Geweldig die Nederlandse baanrenners.
Hoe zou ene Greipel het er trouwens doen ?
Een kijktip: https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ
19-10-2015 16:09
Greipel zou op de baan geen sprinter zijn, maar iemand voor de duuronderdelen. Net als bijvoorbeeld Viviani, Boudat, Coquard en ook Stroetinga. Ook allemaal sprinters op de weg.
19-10-2015 17:34
Ik heb zelf het idee dat Greipel geen slecht figuur zou slaan in een baanevenement, integendeel. Zou leuk zijn als er een keer zoiets (diverse korte afstanden, pak 'm beet tot 3 km?) georganiseerd zou worden, een stel topelite baanrenners versus topelite wegsprinters, binnen én buiten. Om power, souplesse, specificiteit, en dergelijke te etaleren.
Vaag idee, ik weet het, maar er is ook F16 vs F1 geweest ;-)
19-10-2015 18:27
@Ikbenprocycling: als je de power van de baanrenners echt wil testen moet je tot 500/1000 meter gaan. Maar dan zijn de wegrenners volledig kansloos.

Kom je tot 3km, dan heb je dus de langeafstandsbaanrenners. Met Viviani als één van de grote uitblinkers.
19-10-2015 20:00
@Hakkie Dat lijkt me dus juist zo leuk om te zien en vergelijken. Geen 180 km voorafgaande wegkilometers en trein, maar heel direct persoonlijk op korte afstanden.
Kunnen we aannemen dat de baanrenners tot 1000 meter de wegrenners zoekrijden, zowel binnen als buiten, en dat het tussen 1000 en 2000 erom gaat hangen, en het daarboven (al) voor de wegsprinters wordt ? Wat denk jij/jullie hier ?
Maar goed, fantasie zulke confrontaties, of Bureau Sport eens inseinen ? :-)
19-10-2015 23:36
JH sprint op de baan toch wel iets harder dan Kittel, Greipel of Cav. Zouden doen ?
Het is zo totaal anders.
Afstand is belangrijk maar gaat het met een vast verzetje, gaan de baan renners harder.
20-10-2015 10:49
De heren achter 'geheim van het wielrennen' zouden verloop en uitslagen met kleine marges met de rekenmachine kunnen prognotiseren, maar wat is de funfactor in die formules ?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.