Tom Boonen zag gevaarlijke neutralisatie in Parijs-Nice: “Tegenovergestelde van wat ze wilden”
Meerdere renners waren na afloop van de vierde rit in Parijs-Nice not amused met de beslissing van de organisatie om na een neutralisatie nog door te koersen, maar Tom Boonen heeft een andere kijk op de zaak. “Door niet door te koersen, werd het nóg gevaarlijker”, stelt hij in de podcast Wielerclub Wattage.
Nog even terug naar de vierde etappe van Parijs-Nice: woensdag begon het op vijftig kilometer van de streep hard te regenen, hagelen en sneeuwen, waardoor de etappe moest worden stilgelegd. Voor de meeste renners was die beslissing meer dan logisch, maar wat er daarna gebeurde dan weer niet. Meerdere renners waren na afloop van de rit niet eens met de beslissing om nog door te koersen.
Hoewel het weer nog enigszins opklaarde in de laatste kilometers, had de neutralisatie voor veel chaos en extra kou bij de renners gezorgd. Onder meer Oliver Naesen en Ilan Van Wilder haalden na de finish uit naar de organisatie en collega’s. Ook Jonas Vingegaard was het niet eens met de beslissing om door te rijden.
Tom Boonen is dan weer een andere mening toegedaan. “Door niet door te koersen, kregen de renners het nog veel kouder en werd het nóg gevaarlijker. Die mannen konden zich bovendien niet gaan opwarmen in de ploegbus. Met die neutralisatie hebben ze eigenlijk het tegenovergestelde gecreëerd van wat ze wilden bereiken”, is de oud-renner van mening.
Verschillende belangen
Jan Bakelants deed als co-commentator verslag van de bewuste rit in Parijs-Nice en laat in Wielerclub Wattage ook zijn licht schijnen op de neutralisatie. “Er was smeltende sneeuw waar je perfect door kon rijden, maar er was ook al een ongeluk geweest met een motard. En een ploegauto van Decathlon-AG2R was ergens tegenaan gereden. Ik denk dat de organisatie de vlucht vooruit heeft genomen omdat ze dachten: Er zal maar eens iets gebeuren, een valpartij bijvoorbeeld.”
Van eensgezindheid in het peloton leek ook woensdag weer geen sprake. “Waarom het nooit lukt om de renners op één lijn te krijgen? Omdat de belangen zo groot zijn”, schetst Boonen. “Het is dan aan de jury om er bij de herstart voor te zorgen dat het hele peloton bij elkaar is.” Bakelants: “De renners en de ploegleiders konden niet goed met elkaar bespreken wat het te volgen plan was. Iedereen reed een beetje overal.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.