Tom Dumoulin: “Dat is echt voor niemand leuk”
foto: Sirotti
maandag 4 juli 2016 om 18:44

Tom Dumoulin: “Dat is echt voor niemand leuk”

Tom Dumoulin is niet te spreken over het verloop van de derde etappe van de Tour de France. De 223,5 kilometer lange rit naar Angers werd een wandeletappe waarin bijzonder traag werd gereden. Volgens de renner van Giant-Alpecin horen dit soort ritten niet meer thuis in een grote ronde.

“Het is heel lang supersaai geweest en morgen zal dat weer zo zijn”, zei de 25-jarige renner na afloop tegen de NOS. “Waarom zou iemand een kleine 230 kilometer voorop rijden als je weet dat je op het laatste moment toch wordt ingehaald?”

“Überhaupt ben ik van mening dat zulke ritten niet meer thuishoren in grote ronden. Dat is echt voor niemand leuk. Waarom zouden we ruim 200 kilometer vlak rijden? Daar heeft de organisatie niemand plezier mee gedaan. In de finale kwam mijn energie er nog uit, maar een rit van boven de 200 kilometer is niet meer van deze tijd. Voor een klassieker mag het van mij, maar voor een grote ronde zie ik het nut er niet van in”, aldus Dumoulin.

Vandaag koos alleen de Fransman Armindo Fonceca voor de vroege vlucht. Op tachtig kilometer van het einde kreeg hij gezelschap van Thomas Voeckler. Het duo had een voorsprong van ruim vijf minuten, maar werden acht kilometer voor de finish weer bijgehaald. De ritzege ging vandaag naar Mark Cavendish.


[poll id=”270″]

RIDE Magazine
59 Reacties
04-07-2016 19:42
@wielrenner

Goede kijk op de zaak , weg die oortjes en 1 of 2 mensen minder in de ploeg en we krijgen misschien weer mooiere etappes te zien , vlakke etappes kunnen ook spannend zijn.
04-07-2016 19:44
@turtlehead beide beweringen zijn vreemd.
a) hij oefent invloed uit door deze uitspraken in de media te doen
b) als je niet mag spreken over zaken waar andere mensen een andere mening over hebben, dan moet iedereen de hele dag zijn mond houden.
04-07-2016 19:56
Nja, er valt voor alles wat te zeggen. 230km kruipt weldegelijk in de benen en zorgt voor een andere sprintuitslag dan een sprint na 150km. Een renner als Guardini is daar bv het grote voorbeeld van. Guardini heeft een enorme topsnelheid na een afstand van 150-180 km en doet in dergelijke wedstrijden mee voor winst, 180-200km kan hij nog indien 100% volledig vlak en 200+ komt hij er nog amper aan te pas. Dat is oa ook de reden waarom een Guardini niet meer start in grote rondes... Kort de vlakke etappes in naar 150km en Guardini komt mee in de top 5 sprinten in de tour.
04-07-2016 19:57
Als renners geen zin hebben om te rijden . Dan moet je niet de parcour-bouwer of de lengte van de etappe de schuld geven.
Toen ik jong was waren er nog etappes van rond de 300km. Das inderdaad te ver. Als Dumoulin mee was gesprongen met Voeckler had ie lekker kunnen trainen voor de OS....
04-07-2016 19:58
Het is lastig het iedereen naar de zin te maken, denk ik. Op alles wat je verzint is ook een tegenargument te geven. De rit was vandaag erg lang en de renners reden langzaam: het publiek kon hen dus lang zien en er was heel veel publiek langs de weg. Veel mensen kunnen dus naar de Tour. Teken voor de populariteit. Als tv-kijker kun je dan ook iets anders gaan doen: in de tuin zitten of werken, lezen, studeren of werken, boodschappen, etcetera. Intussen vind ik er inderdaad ook niks aan, zo'n lange rit;-).
04-07-2016 19:59
@US
Ik zet de tv ook niet specifiek aan voor een wandeletappe. Sowieso ben ik meestal niet in de gelegenheid om de doordeweekse etappes te zien. Maar ik vind zo'n wandeletappe toch iets hebben. En ik vind een van de extra charmes van wielrennen dat die mooie sportprestaties worden geleverd in een mooi decor. Overigens prefereer ik menselijke prestaties boven onmenselijke, maar dat terzijde.
04-07-2016 20:02
Er wordt gevraagd wat ie ervan vindt en geeft niet meer dan zijn mening, heeft zich ondanks best vermaakt zo te zien. De dames reden 4km harder vandaag in de giro.
04-07-2016 20:05
@Urbansteel. Inderdaad, je moet wel de voorwaarden scheppen om tot een aantrekkelijker koers te komen.
04-07-2016 20:36
Hij geeft zijn mening die veelal gedeeld wordt en toch was vroeger alles beter, moet hij zijn benen laten spreken en wordt hij zelfs wat klagerig genoemd. Tsja!
04-07-2016 20:48
Vind het goed dat er 1 of 2 ritten inzitten die meer dan 200 kilometer lang zijn. Maar dan wel over ander terrein. Een soort klassiekertje in een grote ronde.

Maar om nu over biljartvlak terrein te koersen heeft weinig zin.
04-07-2016 20:52
Vergis je niet in de Giro, die hadden ook 4 sprinter etappes in de eerste week en in totaal 7 etappes boven de 200 kilometer. Het lijkt daar iets leuker omdat ze sowieso later met de uitzending beginnen en er minder teams zijn die willen controleren omdat ze geen topsprinter hebben. Maar uiteindelijk werd het daar ook gewoon 6x een sprint.
04-07-2016 20:54
Ik ben het zeker met Dumoulin eens dat dit voor niemand leuk is. Maar als je de etappe 100 kilometer korter zou maken, gaan de renners dan opeens wel koersen? Ik denk dat de etappe dan even saai wordt, alleen korter.
In mijn ogen moet er een andere oplossing bedacht worden. Misschien een gouden kilometer zoals bij de Eneco tour of gewoon meerdere tussensprints zodat er meer te doen is in zo'n etappe?
04-07-2016 20:55
Het heeft natuurlijk ook te maken met de mogelijkheden om een start en finish te kunnen organiseren. In een straal van 150 kilometer (ongeveer nodig voor een rit van 200 kilometer) heb je meer gemeentes die bereid willen zijn om kosten te willen maken voor zo'n evenement dan in laten we zeggen 100 kilometer. Nu snap ik dat er voor de Tour waarschijnlijk veel vraag naar is om de ronde naar je stad te halen, maar in bijvoorbeeld Polen staan ze daar misschien minder om te springen.
Of omgedraaid: als gemeente zou je eventueel ook bereid kunnen zijn te betalen om de ronde in elk geval doorheen laten komen, en met een beetje mazzel een tussensprint of ravitailleringszone te binden. Ook dat zijn dingetjes waar een organisatie rekening mee moet houden i.v.m. extra inkomsten.

Puur persoonlijk bekeken heb ik ook niet echt lol met zulke etappes, maar toch denk ik wel dat er elke ronde toch wel één of twee dergelijke monsterrit in moet zitten. Niet meer, niet minder. Puur om renners die floreren in lange etappes ook nog spek voor de bek te geven. In een ronde hoort plek te zijn voor alle specialiteiten.
Desnoods haal je er dan een bergrit uit, daar is vaak toch een overkill aan in rondes.
04-07-2016 21:01
Ik vind dat er in grote rondes van alles moet zitten. Korte, lange, vlakke, bergachtige, muurtjes, finish bergop, finish bergaf, korte tijdrit, lange tijdrit.
Als het hard had gewaaid dan was het uit elkaar gereden..... Had je niemand meer gehoord.
De Skytrein is misschien wel knap maar niet spannend voor de koers.
Oortjes alleen in te spreken door de koersdirectie, daar ben ik een voorstander van. Tactische moves prima maar denk zelf na, plan van tevoren of laat je even afzakken naar de ploegleiderswagen.
Als er minder controle is op de koers wordt het onvoorspelbaarder en interessanter wat mij betreft!
04-07-2016 21:04
@tokstar: Ja, helaas niet zo spannend als gister.
@girardengo: Breng me niet in de verleiding. Ik heb een hartvochtige hekel aan deze poseur. Altijd met die tong uit zijn mond, zelfs in de afdaling vergeet ie soms dat ie helemaal geen inspanning aan het leveren is. Had ie vandaag gewonnen was zijn erelijst nog groter geweest, daarom blij dat ie geen schijn van kans had en dit alleen maar deed voor het Franse tokkie volk.
04-07-2016 21:04
Je had ook zelf in de aanval kunnen gaan met een paar anderen ipv lopen te klagen. Of moesten jullie Degenkolb weer naar de 14e plaats brengen?
04-07-2016 21:06
Waarom willen veel mensen hier toch steeds minder renners in een ploeg? Als je dan een kopman hebt, twee knechten, een sprinter en een schaduwkopman blijft er sws niemand meer over een ontsnapping. Dan wordt het helemaal doodsaai.....
04-07-2016 21:25
@Djoop ik raad je aan om naar Van Kooten en de Bie te gaan kijken! Dan ga je typetjes leren waarderen.
Voeckler een aanwinst voor het peloton, geen grijze muis in ieder geval.
04-07-2016 21:32
@TomVD: nogal kromme redenering met je Guardini verhaal. Dan kan je ook zeggen: schrap in elke bergrt zeker 1 col en dan kunnen klimmertypes als Kelderman of Kruiswijk mss ook eens een bergrit winnen.
04-07-2016 21:42
Er zitten wat mij betreft wel te veel sprint etappes in de grote rondes. Heuvel en berg etappes zijn veel minder saai omdat daar de top veel breder is.
04-07-2016 21:59
@Lalsacien: ALS OF een vrije jongen het verschil tussen een charlatan, een Franse snob met snotneus en sterallures, niet zou kunnen onderscheiden van het allerhoogste binnen de Nederlandsche politieke satire; namelijk een K&B typetje.

Laten we het een beetje redelijk houden!
04-07-2016 22:00
Hopelijk is het morgen weer van hetzelfde... Dan komt er misschien een debat op gang om dit soort etappes in ieder geval in te korten en/of tot een minimum te beperken...zelfs de die-hard fans ( ik reken mij daar bij) kunnen dit niet veel langer meer trekken...
04-07-2016 22:02
Ik ben het half eens met Dumoulin. Lange ritten horen er wel in thuis maar dit was geen hele beste, echt een logistiek 'moetje', na 2 toffe ritten in het prachtige Normandie was er vandaag geen ene hol aan.
04-07-2016 22:16
Ik vind wandel etappes leuk.
150 km vindt ik ook goed, maar dan moet het peleton ook slechts 20km per uur gaan fietsen.
Lekker lanterfanten op de eerste vakantie dag, slapen op de bank, een keer de tuin in slenteren, lezen en de tour als achtergrond muziek.
Niet zo zeuren over Voekler, prima gozer, beetje vreemd, das prima.
04-07-2016 22:23
Mensen die roepen dat je maar in een kansloze vlucht moet gaan zitten snappen er echt helemaal niks van, zie sowieso een hoop drogredenen voorbij komen tegen de opmerkingen van Dumoulin.

Er moeten gewoon uitdagingen in een etappe zitten en 230 kilometer vlak rijden zonder kans op iets is gewoon belachelijk, zo verkoop je het wielrennen natuurlijk niet.
Een bikinironde bij miss 80+ biedt nog meer spektakel.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.