Tom Dumoulin genomineerd voor Sportman van het Jaar
foto: ANSA/LUCA ZENNARO
zondag 4 december 2016 om 20:07

Tom Dumoulin genomineerd voor Sportman van het Jaar

Tom Dumoulin is genomineerd voor de titel ‘Sportman van het Jaar’. De Limburger is een van de vijf sporters die sportkoepel NOC*NSF heeft geselecteerd. De andere kandidaten zijn Max Verstappen, Dorian van Rijsselberghe, Ferry Weertman en Sven Kramer.

Dumoulin liet dit jaar verschillende keren de harten sneller kloppen van wielerliefhebbers. Hij zegevierde in de Tour door de koninginnenrit naar Arcalis en een tijdrit te winnen. In mei was hij de beste in de individuele openingstijdrit van de Giro d’Italia. In startplaats Apeldoorn mocht de Limburger vervolgens de roze leiderstrui aantrekken.

En ondanks een valpartij in de Tour, waarbij hij een breukje opliep in zijn pols en daarmee zijn voorbereiding in de war werd geschopt, wist Dumoulin in augustus in Rio de Janeiro tijdens de olympische tijdrit de zilveren medaille te winnen.

Het NOC*NSF Sportgala vindt dit jaar plaats op woensdag 21 december.

[poll id=”372″]

Bij de vrouwen zijn wielrensters Anna van der Breggen (olympisch kampioen wegrit) en Elis Ligtlee (olympisch kampioen keirin) genomineerd. Zij gaan de strijd aan met Sharon van Rouwendaal, Marit Bouwmeester, Sanne Wevers en Dafne Schippers.

[poll id=”373″]

RIDE Magazine
83 Reacties
05-12-2016 08:04
begrijp me niet verkeerd, ik heb erg veel respect voor Max en Michael. maar darts is toch echt geen sport, en een auto besturen ook niet, hoewel je daar al meer conditie voor moet hebben, maar dan is er nog altijd het motorische aspect.
mijn definitie van sport is dat je een bezigheid zelf als sport ervaart als je er mee bezig bent. en dat kan ik bij zowel darts als autorijden toch echt niet zeggen.
05-12-2016 08:07
Ah, weer iemand die denkt dat Formule 1 geen sport is haha!

Verstappen en Wevers, lijkt mij meer dan logisch. Beiden iets unieks gepresteerd, op het allerhoogste niveau.
05-12-2016 08:26
8.6
Motorracen dus ook geen sport, net als surfen en zeilen want het windaspect, gewoon op een plankje staan en wachten tot je gaat..

Maar Max moet maar niet winnen, want die heeft nul interesse in de sportmanprijs.
05-12-2016 08:32
@ LL:
zoals gewoonlijk vind je weer eens dat jouw mening een feit is :p
maar over van Gerwen zijn we het wel eens?
@ Kelder:
inderdaad, Max wil geen sportman van het jaar worden, die snapt het zelf tenminste. :)
05-12-2016 08:41
1 > Max ( Max geeft prijs aan v. Gerwen )
1 > Wevers

Voor het eerst is een niet genomineerde sportman van het jaar, uniek toch :)
05-12-2016 08:48
Nee, maar ik vind dat een mening die uit onwetendheid voortkomt minder waard :)

Ja, over Van Gerwen zijn we het zeker eens. Veel moeten trainen/oefenen is niet genoeg om iets als sport te kunnen betitelen (dat is dan weliswaar subjectief). Dan zou namelijk gitaar spelen of gamen ook als sport kunnen gelden. Hoewel ik bij dat laatste bang ben dat we daar nog heen gaan ook.
05-12-2016 08:49
@8.6
Jouw argument, dat je zelf autorijden niet als een sport ervaart, vind ik anders ook niet zo sterk... wel is het materiaal volgens mij te bepalend om van een eerlijke sport te kunnen spreken. Zet die Rosberg in een Red Bull en hij wordt geen wereldkampioen.

Tom Dumoulin kan het niet worden, dat zou eigenlijk nergens op slaan. Doe dan maar Dorian, die is in elk geval nog Olympisch kampioen.
05-12-2016 09:03
@ LL:
Quote:
Nee, maar ik vind dat een mening die uit onwetendheid voortkomt minder waard

leg mij eens uit waarom mijn mening uit onwetendheid zou voorkomen dan?
@ tendam:
inderdaad een wedstrijd tussen machines. de coureur heeft zeker invloed, maar als je de eindstand bekijkt staan de auto's toch op de plaats waar ze zouden moeten staan.

overigens wordt gamen steeds groter. er zijn mensen die er de kost mee verdienen en net zo veel oefenen als van Gerwen en Max. dus dat zou best wel eens een sport kunnen gaan worden.
05-12-2016 09:39
Waarom niet gewoon die 10km buitenzwemmer de titel geven ? Geen flauw idee in welke mate hij zich verhoudt tot de concurrenten etc maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je niet veel dichter bij 'sportieve prestatie' komt dan lang in het open water zwemmen.
05-12-2016 09:39
Van Rijsselberghe was al voor zijn medal race zeker van Olympisch goud en won die ook nog overtuigend. Beter kan niet. Daarnaast won hij ook goud in Londen, maar toen was de prestatie van Zonderland indrukwekkender. Nu is hij wat mij betreft de enige juiste winnaar. Verstappen heeft slechts één race gewoon, en vooral omdat de Mercedessen elkaar toen van de baan reden. Een heel goede prestatie en een goed seizoen gereden, maar als dat al genoeg is om te winnen dan kun je voor de komende tien jaar beter Max alvast tot winnaar uit gaan roepen. Dumoulin heeft binnen zijn tak van sport dan eigenlijk nog meer laten zien.

Bij de vrouwen zou ik gaan voor Sanne Wevers, die daar de meest unieke prestatie heeft geleverd.
05-12-2016 09:45
Wat mij betreft Ferry Weertman.

Naast zwemmen beheerst hij namelijk ook de schaaksport; hij heeft tenslotte Kromowidjojo geschaakt.

Vrouwen: Sanne Wevers.
05-12-2016 10:16
F1 is kwa niveau al jaren in gekakt, daarnaast zoals hier ook opgemerkt is het geen gelijke sport. Ik vermoed zelfs dat als Verstappen in de snelste auto terecht komt dat mensen het maar saai gaan vinden, omdat dan veel minder ingehaald dient te worden. De bewering dat de F1 de best bekeken sport is is ook uit de jaren 90 gegrepen. De sport is vooral achter de decoder te zien en kent al jaren achter een stuk dalende kijkcijfers. Alleen in Nederland is er in het algemeen een hype rondt Verstappen.

Darten is uiteraard wel een sport. Iedereen die beweert dat het niet fysiek is heeft duidelijk niet dag in dag uit pijltjes gegooid en dan ook met concentratie en precisie uiteraard. Van Gerwen verdient een nominatie zeker. Echter zou ik zelf kiezen voor Dorian van Rijsselberghe, simpel omdat die een tweede keer goud pakt, en dat nadat hij eerst nog was overgestapt naar een andere sportonderdeel op het water.

Bij de vrouwen ga ik voor Anna van der Breggen, en dat is ook omdat het niet alleen op die ene prestatie stoelt. Jorien ter Mors had ook genomineerd kunnen worden met haar Wereldtitels maar vond zelf ook terecht dat er gewoon teveel goede vrouwen zijn die iets sterks hebben neergezet.
05-12-2016 10:35
Mjah....echt byzonder was het allemaal niet dit jaar bij de mannen. Als het aan mij lag werd die prijs een jaartje overgeslagen. Bij de vrouwen is de prestatie van Wevers echt fenomenaal en zij is voor mij dan ook de onbetwiste nummer 1.
05-12-2016 10:47
Het moet toch Dorian zijn? die heeft de olympische competitie gewonnen met 2 vingers in de neus. Degene die Max stemmen baseren zich op wat ze op tv te zien krijgen, en uiteindelijk heeft hij ook maar 1 GP gewonnen.
Max is geweldig hoor maar in een competitie die zo vervalst word door de verschillen in materiaal per ploeg vind ik het arbitrair. Dorian doet het op een plank met een zeiltje en die is voor iedere deelnemer in essentie hetzelfde.
05-12-2016 10:58
Toch gek dat een hoop mensen Olympisch goud (1 kans in de 4 jaar) minder waard vinden dan één F1 race (21 kansen per jaar). Het zal we aan de enorme hypetrain liggen. De media (radio & tv) kwamen gisteren ook al met het nieuws:"Max Verstappen is genomineerd voor sportman van het jaar (...) andere genomineerde zijn (...)". Dat vind ik vrij oneerbiedig naar die sporters die olympisch goud winnen.
05-12-2016 11:18
Max en Sanne uiteraard. De mensen die stellen dat de F1 geen sport, begrijpen er echt geen snars van.

Wat Verstappen doet is echt uniek. Wat een persoonlijkheid en sportman!

Sporten als schaatsen en openwater zwemmen zijn D-sporten waar geen hond meer in geïnteresseerd is de laatste jaren. Je kunt kritiek hebben op bepaalde aspecten van de F1, maar een mondiale sport met veel uitstraling is het zeker!
05-12-2016 11:26
Max en Sanne, hands down.
05-12-2016 11:52
Volgens mij zijn mensen vergeten hoe idioot goed Dafne Schippers heeft gepresteerd in 2016.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dafne_Schippers#Palmares (zo vaak vooraan bij grote wedstrijden).
05-12-2016 12:07
Er valt voor vrijwel elke genomineerde veel te zeggen, net zoals er tegen vrijwel elke genomineerde wat valt te zeggen.

Jurysporten hebben ook niet mijn voorkeur bijv. maar uniek was de prestatie van Wevers. Ook die van Max. En volgend jaar met Max? Eigenlijk kan hij alleen nog maar bevestigen.
05-12-2016 12:34
Terecht dat van Gerwen er niet bij zit. Alles aan het cafevermaak met die darters staat me tegen. Grote zuipfestijnen, deelnemers die eerder in oh oh obesitas thuishoren dan in een sport verkiezing.

Ik verwacht dat Dorian het wordt. Eerste die twee Olympische titel prolongeert. Dumoulin won bv slechts Zilver en van Sven Kramer wordt niet anders meer verwacht dan dat hij de prijzen pakt waarop hij genomineerd is. Dat vervolgens dan afdoen als een D sport zegt veel over de reageerder.

Bij de vrouwen wordt het Sanne Wevers. Unieke, in Nederland nooit eerder vertoonde prestatie.
05-12-2016 12:43
http://www.nu.nl/sport/4360661/vakjury-vindt-van-gerwen-geen-serieuze-kandidaat-sportman-van-jaar.html

Ze weten zelf er nog geeneens duidelijke voorwaarden voor te scheppen. Wassen neus-prijs.
05-12-2016 12:51
@ klootje:
haha, wat een farce!
05-12-2016 12:55
Stelletje drollen op een stokje zijn het, zelfs ik kan nog wel 5 namen bij elkaar haspelen om er eentje vervolgens een stuk blik te overhandigen, net alsof ze in een f*cking nobel-commissie zitten.
05-12-2016 12:58
Haha, ja als je de totaalsport neemt van het darten (je hebtverschillende soort en lagen, zoals elektronisch en soft-borddarten) kom je ook wel aan die aantallen. Dus inderdaad een wassen neus. Er zal nooit een F3 of karter genomineerd worden als sporter van het jaar natuurlijk. Anders had vader Jos Verstappen ook al in de prijzen moeten vallen gezien zijn overwinningen en titels in het karten, F3, A1 en de langeduurraces.
05-12-2016 13:06
Alle sporten waar je geen atletisch vermogen voor nodig hebt zijn voor mij een spel in plaats van een sport. Denk aan schaken, dammen, biljarten en darten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.