Tom Dumoulin: “Het is geen ideaal parcours voor mij”
De 106e editie van de Tour de France kent 54 tijdritkilometers. Dit is niet ideaal voor Nederlands grootste kanshebber op de gele trui: Tom Dumoulin. De Limburger benadrukt dit ook op de website van zijn werkgever Sunweb. “Het is geen ideaal parcours voor mij. Maar dat was het dit jaar ook niet”, aldus de nummer twee van de voorbije Tour.
De Tour van 2019 kent in totaal twee tijdritten. Op dag twee is er een ploegentijdrit gepland van 27 kilometer van en naar Brussel, terwijl de renners op de tweede vrijdag een 27 kilometer lange individuele tijdrit moeten afwerken van en naar Pau.
“Natuurlijk had ik graag meer tijdritkilometers gezien”, zo laat Dumoulin weten. “Het is dan ook geen ideaal parcours voor mij. Maar dat was het dit jaar ook niet”, blijft hij optimistisch. “Het is een zwaar parcours, waarbij we veel op hoogte moeten klimmen.”
“Het zwaartepunt ligt in de tweede helft van de Tour. De beslissing zal vallen in de Pyreneeën en de Alpen”, zo is onze landgenoot van mening.
Ploegleider Luke Roberts: “Wedstrijd zal worden beslist in de Alpen”
Ploegleider Luke Roberts ziet eveneens een Tour voor de lichtgewichten. “Het parcours lijkt uitgetekend voor de klimmers. De verschillen zullen in beide tijdritten beperkt blijven. Als we kijken naar de laatste week, dan zien we vooral enkele zware Alpenetappes. Hier zal de wedstrijd worden beslist”, zo is de Australiër van mening.
Lekker voor Giro / Vuelta combo gaan, Tom. Anders wordt je weer tweede achter Froome/Thomas/Bernal.
ik kan me van 2 jaar terug nog een Giro Etappe herinneren over de Stelvio waar hij daar helemaal geen moeite mee had (poep-incident) (hij reed op achterstand minimaal even snel als de koplopers en dat ging boven de 2500 meter hoogte)
Dat Tom meer moeite zou hebben met grote hoogte lijkt mij een broodje aap! (maar kom gerust met voorbeelden om je stelling te onderbouwen..)
En Tom heeft op het wk en de grote rondes toch laten zien ook het vele klimwerk aan te kunnen
Commerciële belangen EN prestige dan
Persoonlijk vind ik het walgelijk/verschrikkelijk dat ze maar door blijven gaan met de Tour itt km af te nemen. Helemaal eens met Jose de Cauwer dat tijdrijden het zuiverste onderdeel is. Was het nog maar zo prominent als vroeger. :-(
Nee, dat kan niet meer. Vroeger zaten er weliswaar veel meer tijdritkilometers in het parcours maar een matige rouleur kon zijn verlies compenseren in de bergen. In de bergen werd door de kopmannen zij aan zij gereden, enkelen hadden de luxe van hooguit één luitenant, treintjes waren nog niet uitgevonden. Er kon worden aangevallen op de voorlaatste klim zonder jezelf de das om te doen en zodoende kon je redelijke tijdwinsten boeken.
Nu wordt alles veel meer gecontroleerd, het verlies in een tijdrit kan daarom veel moeilijker worden hersteld. Niet meer dan logisch dat met veranderd koersgedrag ook het parcours wordt aangepast. Tijdrijden is een prachtige discipline maar een tijdrit van 50 km kan alleen nog als ééndaagse wedstrijd, niet meer als etappe in een grote ronde.
Als Dumoulin niet onze nationale held was zouden we er blij mee zijn: minder kansen voor SKY, in de kaarten spelend voor klimmers en aanvallers.. Maar nu opeens zijn die mindere kilometers een probleem...
Je hebt 100% gelijk, maar het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Klimmen is dat op een gegeven moment ook, maar welke van de 2 soorten renners wil je in het klassement meer een kans geven om hoog te eindigen?
Meer tijdritkilometers zorgt juist voor meer aanvallen, aangezien de slechte tijdrijders dan wel moeten. Verder hangt het ervan af wat voor jou een grote ronderenner moet kunnen. Alleen maar klimmen, blijkbaar.
Maar hoe vaak won een pure klimmer de Tour? Zit in principe wel snor toch altijd?
De bocht naar een eventuele Vuelta danwel Giro deelname is overigens al wel ingezet zo lijkt. Spekenbrink geeft aan dat hij de komende jaren nog vol voor de Tour wil gaan...maar weet nog niet zeker welke jaren dat gaan zijn..
Hij had dit jaar al de Tour kunnen winnen.
In de Giro heeft hij enkel nog te verliezen.