woensdag 16 mei 2018 om 18:00
Tom Dumoulin: “Ik voel me heel goed, mijn beste gevoel tot dusver”
Tom Dumoulin kwam vandaag in Osimo nipt tekort om Simon Yates van zijn tweede dagsucces af te houden. De titelverdediger verloor in de elfde Giro-rit enkele seconden, maar blijft tweede. “Ik was niet goed genoeg voor de overwinning, maar ik ben heel tevreden.”
“De benen deden in het begin een beetje zeer, maar ik denk dat iedereen dat had na gisteren. Naarmate de etappe vorderde voelde ik me veel beter”, zei Dumoulin. De Limburger van Sunweb zag vandaag op de slotklim rozetruidrager Yates aanvallen, waarna hij wel móést reageren. Dumoulin vocht voor wat hij waard was, maar de Brit bleek gevlogen.“Ik probeerde Yates te volgen, maar ik kon het gat niet dicht krijgen en bleef hangen. Ik kan dit mezelf niet kwalijk nemen”, ging Dumoulin verder. “Ik voel me heel goed. Dit is mijn beste resultaat sinds Jeruzalem en mijn beste gevoel tot dusver. Komend weekend zal het heel zwaar worden en ik ga mijn best doen om deze positie te verdedigen. Het is nog een lange weg tot Rome.”
Na de tijdrit een voorsprong in tijd ( 30 sec); en vorm. De derde week wordt de jouwe...
In de afgelopen etappes reed Team Sunweb met de finale van vandaag in de achterhoofden.
Tom's val gisteren was zo'n negatieve variabele die het belangrijke plan voor vandaag (en daarmee de hele Giro) had kunnen schaden. Gelukkig is dat niet gebeurd en piekte hij vandaag volgens strijdplan ! Ik ben hoopvol dat team Sunweb het strijdplan goed gaat vervolgen.
Dumoulin voor het begin van de Giro: 11 stuks. Yates 25 stuks.
Daar gaat denk ik het verschil gemaakt worden.
En uiteraard zijn er tal van externe variabelen die onvoorspelbaar zijn.
Kan allemaal in mooie computerprogramma's. (niet dat ik fan ben van controlfreak toestanden zoals Sky de TdF heeft benaderd, maar als het om Neerlands trots gaat heiligt het doel de middelen ;-).
Kan me niet voorstellen dat Sunweb maar spontaan wat verzint van dag tot dag. Zou verwijtbare nalatigheid zijn van de ploegleiding.
Dat dumoulin vermogens kan rijden in een bepaalde tijd een steile helling zal wel onderzocht zijn. De andere factoren niet.
Je strijdplan is dus dag tot dag met feiten van de wetenschap om dat te onderbouwen en versterken.
Tom rijd ook op gevoel naar boven, niet continu kijkend(zoals froome) op zn vermogensmeter. Dat weet hij nu wel welke hij vermogens hij kan trappen. Deze laatste steile strook is toch maximaal gasgeven. Later komt de wetenschap met verklaringen wel.
“Ik doe mijn best en zal wel zien waar ik uitkom”, zal hij zeggen, de schouders ophalend en een Zoetemelkiaanse pfff er aan toevoegend.
Dat zijn de echte.
Ik zou het echt knap vinden als TD minder dan een minuut verliest op de Zoncolan. En ik zou het echt knap vinden als Yates minder dan 1,5 minuut verliest op TD in de tijdrit. :-)
En gewoon projectmatig beschouwd maakte ik onderscheid tussen strategisch plan (globaal overall 3-weeks koersplan met bedoelde OPbouw week 1,2,3) en tactisch (het dag-tot-dag strijdplan, o.b.v. zoveel mogelijk vooraf bekende én actueel geworden details).
Eigenlijk niets bijzonders allemaal, maar strijdplan klinkt wel stoer, en alsof de Sunweb leiding bepaalde slimme controle heeft.