Tom Dumoulin via Tour de France naar Rio
Foto: Sirotti
maandag 30 mei 2016 om 13:10

Tom Dumoulin via Tour de France naar Rio

Tom Dumoulin rijdt komende zomer de Tour de France. Dat maakt zijn ploeg Giant-Alpecin vandaag bekend. Dumoulin ziet La Grande Boucle als de beste voorbereiding op de Olympische Spelen, waar hij goud hoopt te halen in het tijdrijden.

De Nederlander liet eerder dit seizoen nog weten de Tour ‘waarschijnlijk niet’ te gaan rijden. Hij stond bovendien al op de voorlopige deelnemerslijst van de Ronde van Polen, die tegelijkertijd wordt verreden, maar Dumoulin kiest voor een andere weg naar Rio. Na een analyse van zijn physiological output uit de Giro, waar Dumoulin na tien dagen afstapte met een zitvlakblessure, blijkt de Tour de France beter in zijn schema te passen. Eerst gaat Dumoulin nog op hoogtestage. Ook het Nederlands kampioenschap staat op zijn programma.

Giant-Alpecin houdt nog wel een kleine slag om de arm. “We gaan elke stap goed monitoren”, stelt zijn trainer Adriaan Helmantel. “De analyse van de trainingssessies in juni zal cruciaal zijn bij de vraag of we ons aan het plan gaan houden.”

De Tour de France eindigt op 24 juli. Een kleine twee weken later, op 6 augustus, begint het olympische wielerprogramma voor mannen. Eerst wordt de wegwedstrijd verreden. Op 10 augustus volgt de tijdrit, waar Dumoulin een hoofddoel van heeft gemaakt. De Nederlander gaat zich de komende periode daarom specifiek op het tijdrijden richten.

Komende dinsdag vertrekt Dumoulin naar de Sierra Nevada voor een hoogtestage. Warren Barguil, de beoogde kopman voor de Tour, rijdt daar momenteel al. Ook Albert Timmer zal zich bij hen aansluiten. John Degenkolb gaat in tegenstelling tot eerdere jaren niet op hoogtestage. Bij hem ligt de prioriteit op het maken van wedstrijdkilometers.

RIDE Magazine
99 Reacties
30-05-2016 19:54
Verschil met de Giro is dat hij hier wel een hoogtestage gaat doen vooraf, dat maakt het interessant.
30-05-2016 20:08
Jaja, '100% Focus op Rio!'. Ik heb het nooit echt geloofd ook, rare focus, waar het voor nagenoeg iedereen het walhallah is zijn de OS voor een wielrenner dat natuurlijk niet, en gelukkig maar ook.
30-05-2016 20:25
Hopelijk Starten voor Lotto Jumbo Kelderman-Krijswijk-Gesink-Rolzic
voor Giant Barguil, ten dam, dumoulin en geschke.
En voor Trek - Mollema.
Dan hebben we minstens 5 man in de top 20
Maar ja dat zal meer een droom van mij zijn :)
30-05-2016 20:51
Dat hij op hoogtestage gaat zegt genoeg, hij gaat dus ook voor het klassement in de tour. Prima toch!?
30-05-2016 20:54
Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit of hij nu in Polen of de Tour rijdt. Laat hem maar gewoon voluit gaan. Ik heb het nooit zo op één doel richten. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt niets. Kruiswijk is daar weer een mooi voorbeeld van.
30-05-2016 21:01
Ik vind het allemaal prima. Al dat gezever over wat hij wel of niet moet doen, verandert toch niets aan zijn besluit en/of dat van de ploeg.
Een mooie prestatie in de Tour kun je maar vast hebben. Of hij olympisch kampioen wordt, is zelfs met een zogenaamd perfecte voorbereiding ook nog maar de vraag. De tegenstand zal behoorlijk zijn.
30-05-2016 21:04
@Chi, je uitspraken staan tussen aanhalingstekens "" en mijn opmerkingen daaronder:

" Het ligt er ook aan hoe je iets rijdt. De tour kan je bijvoorbeeld niet bij-eten, zoveel als je verband. Dus wordt je minder. Dat is niet in 2 weken te herstellen. Als je lichaam namelijk geen koolhydraten of vetten te verbranden heeft, verband het spieren."

Wanneer je minder energie (cal) eet dan je verbrandt, zoals tijdens een grote ronde het geval kan zijn, verbrand je nog steeds glucose, vetten en aminozuren (eiwitten bestaan uit aminozuren). Vetten zijn eigenlijk altijd aanwezig en indien de glucose voorraad laag wordt, kunnen aminozuren worden omgezet naar glucose.

Het slechter worden in een grote ronde komt vooral doordat het lichaam langdurig zwaar wordt belast zonder dat het kan herstellen en dit heeft invloed op hormonen in het lichaam. Het lichaam probeert de sporter op die manier tot rust te dwingen, zodat het kan herstellen. Zo zal het vrije testosterone en IGF bijvoorbeeld dalen na (te) zware inspanning, zie bijv: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26891051

"Daarnaast verbrand het hoe dan ook spieren als je te lang ver in het rood fietst. Dus tussen de 90%-100% van je maximale hartslag zeg maar. Daar wordt je minder van. Even pieken en dan goed bij-eten (eitwitten) levert spierkracht op. Maar je verbrand dan ook spieren. Daarom is een klassement rijden zo zwaar."

Je verbrandt niet automatisch spieren als je lang in het rood fietst. Bij een intensiteit die je hierboven noemt, is de verbranding van vet laag omdat er bij de verbranding van vet teveel zuurstof nodig is, en daar is juist een tekort van bij een dergelijke inspanning, en daarom zal alleen glucose als brandstof worden aangesproken. Maar dit betekent niet dat er spieren worden verbrandt: je kunt de glucose blijven aanvullen waardoor voornamelijk glucose de brandstof is.

Het probleem is wederom dat het lichaam (niet alleen spieren, maar ook bijvoorbeeld het hart en het zenuwstelsel) zwaar wordt belast en zonder voldoende tijd om te herstellen, zal dit 'nadelige' invloeden op de hormoonlevels hebben; eigenlijk is dit niet nadelig vanuit het oogpunt van de gezondheid omdat dit er juist voor zorgt dat het herstel kan plaatsvinden, maar vanuit het oogpunt van topsport is het wel nadelig omdat de fysieke prestaties minder worden.
30-05-2016 21:08
Een aangekondigde opgave. Dit is geen respect.
30-05-2016 21:12
De 5e etappe leent zich wel voor een aanval van Dumoulin. Het zou briljant zijn als hij daar zijn kleurenpalet rood-roze-geel kan vervolmaken. Giant zou zelfs kunnen bijdragen aan het terughalen van de vlucht van de dag met Degenkolb achter de hand, al zal Orica met Matthews meer kans maken.
30-05-2016 21:12
Hoogtestage zal hem goed doen, de Tom van vorig jaar Vuelta heben we dit seizoen nog niet gezien.
30-05-2016 21:36
Burn
Heb wel het vermoeden dat vet omzetten in "suikers" een aanpassingsproces is waar sommigen niet aan toekomen. Nibali, noch valverde vond ik er afgetraind uitzien in hun gezicht. In die 90/100 benk volledig eens, renners op 70/80 vullen daarnaast juist reserves aan en komen redelijk fit over de streep en kunnen naar het einde toe vaak er nog een scheppie bovenop doen, zelfs na 250km.
30-05-2016 21:39
@ Roman Vainstaens. Muah, de OS is absoluut geen kleine koers.

Kijk naar Wiggins, hoe dolgelukkig hij was in 2012 nadat hij er jaren naar uit had gekeken, kijk naar de koers in 2008 met Sanchez en Cancellara die reden alsof hun leven ervan af hingen. Nee, de OS is gewoon de grootste eendagskoers die er is, ook in de wielrennerij. Heel logisch dat Dumoulin dit als hoofddoel plaatst, ze zijn tenslotte ook maar een keer in de vier jaar.
30-05-2016 21:49
Dom gedoe weer.
Net alsof het opgeven in de Giro niet geplanned wasm sure. En dat zal ook weer opgeven worden in de Tour.
Vind het een beetje zwak! En dat alles voor 1 dag in Rio, het moet bijna niet gekker worden zeg!
30-05-2016 22:06
johnny,meen je dat echt wat een onzin man!!! opgeven in de giro was niet gepland ,en ofdat hij op gaat geven in de tour de france weet niemand .
30-05-2016 22:13
@Schipperaar

Wat bedoel je met 'vet omzetten in suiker'? Dat zie ik nergens staan.

Vet is opzichzelf al een brandstof en wordt niet naar glucose omgezet. Indien er minder glucose aanwezig is, zal er meer vet worden verbrandt omdat er geen alternatief is. De energie moet immers ergens vandaan komen. Als de intensiteit te hoog is om vet te verbranden, vanwege de zuurstof die nodig is voor de verbranding van vet, en indien er tevens weinig glucose aanwezig is, kan het lichaam overgaan op het omzetten van aminozuren naar glucose, maar dan heb je te maken met een hongerklop (lage bloedsuikerspiegel) en dat willen wielrenners sowieso te voorkomen, dus het 'verbranden van spieren' is niet echt relevant.
30-05-2016 22:13
http://nos.nl/video/2108193-dumoulin-weet-dat-hij-met-zijn-tourstart-een-risico-neemt.html
Dumoulin is dus wel degelijk van plan om de ronde uit te rijden.
30-05-2016 22:41
@burn
Bedankt voor je uitleg.
30-05-2016 22:56
Dumoulin is een slimme gast die precies zo lang doorrijdt als hij zelf voorstaat, dat is geen Tuft/CASorensen/Voigt - achtig figuur die tegen beter weten tot bloedens toe doormaalt. Ik vind dat helemaal prima, voor de duidelijkheid.
30-05-2016 23:46
Gaha voigt wat een held was dat toch
31-05-2016 06:41
Die OS halen op deze manier mooi de druk weg om te moeten presteren.
31-05-2016 09:11
Verwacht niet dat hij hem uitrijdt. Zal zich wel op de tijdrit gaan richten en daarnaast wellicht op één of twee etappes.

Een klassement rijden in de Tour en daarna nog presteren in Rio? Ik vraag het me af, maar het lijkt me niet mogelijk aangezien hij die 'piek' nooit een maand vol gaat houden.
31-05-2016 09:52
De kans op een NL etappezege stijgt hier wel enorm mee. Laat het ploeteren voor een top 10 plek maar over aan Wil & Bau. Co en Ke.
31-05-2016 11:14
Alle pijlen op Rio richten zou alleen maar tegen kunnen vallen. Hij heeft twee weken om bij te komen en juist dan moet je lekker relaxen maar veel koereurs kunnen dat niet. Bij boogert was her of fietsen of op de bank liggen omdat ze weinig andere intresses hebben en denken dat zwemmen en lopen al funest is.
31-05-2016 12:25
Ik zag dit gisteren in het 8 uur-journaal. Is de Dumoulin-hype niet een beetje doorgeschoten? Zelfs regerend Olympisch kampioenen krijgen lang niet zoveel aandacht.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.