Tour 2015: Meeste prijzengeld voor Sky, LottoNL-Jumbo bezet dertiende plek
Het Britse Sky heeft in de Tour de France 2015 het meeste prijzengeld verdiend. Dankzij de eindzege van Chris Froome, wat goed is voor 450.000 euro, verdiende de Britse ploeg 556.630 euro. Movistar vestigde zich op een tweede plaats in de ranking van het prijzengeld met een bedrag van 442.080 euro. Hoofdzakelijk te danken aan de tweede plaats van Nairo Quintana en de derde plaats van Alejandro Valverde in het eindklassement. De prestaties van het Russische Tinkoff-Saxo leverde de derde plek op met 176.350 euro.
Dankzij de vier ritoverwinningen van André Greipel bezet de Belgische ploeg Lotto Soudal de zesde plaats met 75.520 euro. Etixx-Quick-Step staat op de achtste plaats met ruim zestig duizend euro. De enige Nederlandse WorldTour-ploeg, LottoNL-Jumbo, bezet plek dertien met 41.360 euro. Het Orica-GreenEDGE van Pieter Weening staat op de laatste plaats met slechts ruim tienduizend euro.
Volledige ranking prijzengeld Tour de France 2015
1. Sky: 556.630 euro
2. Movistar: 442.080 euro
3. Tinkoff-Saxo: 176.350 euro
4. Astana: 112.950 euro
5. AG2R La Mondiale: 95.330 euro
6. Lotto Soudal: 75.520 euro
7. Giant-Alpecin: 65.810 euro
8. Etixx-Quick-Step: 63.310 euro
9. BMC: 52.910 euro
10. MTN-Qhubeka: 52.440 euro
11. FDJ: 44.960 euro
12. Europcar: 44.150 euro
13. LottoNL-Jumbo: 41.360 euro
14. Katusha: 39.120 euro
15. Cannondale-Garmin: 31.030 euro
16. Trek Factory Racing: 28.360 euro
17. IAM Cycling: 22.700 euro
18. Lampre-Merida: 20.510 euro
19. Bretagne-Séché Environnement: 19.260 euro
20. Cofidis: 16.340 euro
21. Bora-Argon 18: 15.590 euro
22. Orica-GreenEDGE: 10.940 euro
Nu is de kosten-opbrengstenstructuur bij het wielrennen anders opgebouwd natuurlijk, maar toch. Van de kosten-opbrengsten zou toch wel een groter deel terug moeten vloeien naar de renners in mijn ogen. Hiermee loopt de sport in mijn ogen nog flink achter bij heel veel andere sporten.
Lotto Soudal met 4 etappes krijgt 1/7 van Sky.
Het bedrag is al weinig na de top 2, maar de verdeling is ook nog eens krom.
Voor diegene die interesse hebben.
http://sport.infonu.nl/overige-sport/159066-prijzengeld-tour-de-france-2015.html
Tinkov heeft groot gelijk. De Tour de France (of ASO) laat afgelopen weken gezien een verouderd, chauvinistisch en naar FIFA neigende organisatie te zijn. Als je de Tour van dichtbij ziet realiseer je je het geld dat er verdiend wordt, en dat is nog los van tv gelden. Die gasten stoppen alles in eigen zak, het is eigenlijk genant dat hier nog geen onderzoek naar is gedaan.
En dit is nog los van de voortrekkerij van Fransen en het tandenloze non-reageren op de schandalige taferelen langs de weg. Als Froome en Fransman was geweest en dit bij de tourstart in Engeland was geweest had je Preudhomme en co eens moeten horen... Dan was de Tour nooit meer terug gekomen. Genante vertoning van de ASO, en eigenlijk schaam ik me dat ik pas dit jaar door heb hoe rot die organisatie is (doordat Tinkov me attendeerde op de geld kwestie).
Hup Tinkov!
Had je dat echt nu pas door? Natuurlijk is het belachelijk dat het prijzengeld bij het best bekeken jaarlijks sportevenement ter wereld zo laag is. Waar dacht je dan dat de rest van het geld heen ging?
De ASO is een commerciële organisatie die sport evenementen organiseert. Je kan dus ook niet stellen dat de ASO corrupt is, maar meer een monopolist die misbruikt maakt van haar positie in de markt om op legale wijze zoveel mogelijk geld te verdienen. In die zin is de ASO beter te vergelijken met een bedrijf als Apple, google of Windows (vroeger) en de excessen die daarbij horen.
De ASO heeft weinig belang bij het beter verdelen van opbrengsten van uitzendrechten etc. en de Tour de france is 'too big to fail' waarbij je als team niet weg kan blijven zelfs al zou je willen, want de exposure is te groot om je sponsor teleur te stellen.
De UCI (meer te vergelijken met de fifa) was ook corrupt, maar vooral tandeloos tegenover de ASO. Eigenlijk zou de Europeesche Unie iets moeten doen aan de monopolie positie van de ASO in die markt, maar dat gaat ook niet zo maar want eigenlijk is alleen de tour de france een echt commercieel succes voor de andere koersen is het de eindjes aan elkaar knopen. De ASO opknippen zou kunnen resulteren in een heleboel niet levensvatbare koersen.
http://www.wielerflits.nl/nieuws/51669/prijzengeld-van-franse-wielerkoersen-in-2014-nog-niet-uitbetaald.html/comment-page-1
Leesmateriaal! http://www.cyclingnews.com/blogs/oleg-tinkov/oleg-tinkov-chapeau-to-team-sky-but-theyre-going-to-kill-the-business
Echter, er moet wel gewoon een ander verdienmodel komen, wat mij betreft naast het prijzengeld. Een stabiele inkomstenbron voor WT-teams (en protour wat mij betreft) op basis van de (WT-)wedstrijden die zij rijden. Een inkomen waar ze vanuit kunnen gaan. Niet dat je een schatting moet gaan maken en als het dan allemaal tegenvalt (bv nu bij Orica) dat je dan maar moet gaan schrappen in je programma ofzo.
Dat moet niet door de ASO geregeld worden, maar gewoon zoals het hoort door de UCI. Maar het geld moet wel bij de wedstrijdorganisaties vandaan komen. Dat gaat de UCI bij de ASO nooit lukken, want die doen het allang niet meer voor de sport. Als Tinkov (en Sky) de sport echt willen moderniseren dan is er maar 1 oplossing; zelf een ronde van drie weken organiseren in Frankrijk en alle andere teams aan boord krijgen.
Je krijgt de ploegen nooit op een lijn, zeker niet met een ongeleid projectiel als Tinkov als "woordvoerder", die lokt een prive oorlogje met Prudhomme uit , die op zijn beurt wijselijk niet reageert.
Je kunt er donder op zeggen dat als er wel een verandering komt. figuren als Tinkov de eerste zijn die deze sport achter de decoder proberen te zetten om zelf hun zakken te vullen!
Op die manier koop je ook geen lege huls als je een pro-tour licentie koopt waar je dan nog zelf een sponsor bij moet vinden, maar zou je in theorie iets kunnen verdienen aan het hebben van zo'n team, wat het een goede investering kan maken, inplaats van geld over de balk gooien zoals Tinkov nu moet doen.