Tour 2015: Tijden worden genoteerd bij eerste passage Champs-Elysée
foto: Sirotti
zondag 26 juli 2015 om 16:50

Tour 2015: Tijden worden genoteerd bij eerste passage Champs-Elysée

Thierry Gouvenou, de koersdirecteur, heeft tegen de koersradio gezegd dat er nog geen beslissing genomen is inzake een eventuele neutralisatie op de Champs-Elysée. Vanwege de regenachtige en natte omstandigheden ligt de boulevard in Parijs er glad bij. Mogelijk worden de tijden voor de sprint al vastgelegd.

Bij La Course, de vrouwenkoers op de Champs-Elysée eerder vandaag, waren al meerdere valpartijen. Lucinda Brand sprak tegenover WielerFlits over een hele gladde weg. Iwan Spekenbrink (manager Giant-Alpecin en voorzitter AIGCP) vertelde eerder vandaag aan WielerFlits: “Het is hun werk hè. Beetje Parijs-Roubaix! De weg wordt droger.” Echter ging het na dit gesprek weer regenen in de Franse hoofdstad.

De etappe zal hoe dan ook gefinisht worden, meldt de organisatie, maar het is nog maar de vraag of er tijdsverschillen gerekend gaan worden.

Update
Bij de eerste passage van de Champs-Elysée zullen de tijden van de renners worden gemeten. Daarna kan geen tijdsverlies meer opgelopen worden. Verschuivingen in het klassement zijn dus niet meer mogelijk.

RIDE Magazine
20 Reacties
26-07-2015 16:54
In de uitzending vanuit de NOS vertellen ze dat de tijd bij de eerste doorkomst zal tellen . Dat zou in de reglementen staan.
26-07-2015 16:55
Dit is toch de grootste zever ooit. Start dan niet hé
26-07-2015 16:56
Het is gewoon een koersdag net zoals alle andere. Dus wat mij betreft geen neutralisatie of iets dergelijks.
26-07-2015 16:58
Wat mij betreft ook gewoon verschillen. Maar als iedereen het er mee eens is, dan is het natuurlijk logisch.
26-07-2015 17:00
Bij de NOS was te horen dat Prudhomme vanuit de auto tegen Froome zei dat de tijd bij de eerste doorkomst gestopt zou worden. Er wordt dus geneutraliseerd voor het klassement.
26-07-2015 17:04
logisch toch je wilt toch niet dat bijv gesink door een val op 5km voor het einde zijn klassement verspeeld
26-07-2015 17:14
Kan wel in de reglementen staan maar de jury beslist. De beslissing wordt dus straks pas genomen.
26-07-2015 17:16
@denistel: Dan kun je elke rit gaan neutraliseren, want dat kan in elke rit gebeuren. Menchov viel zo ooit een in een slottijdrit in de roze trui. Voor hetzelfde geld breekt hij daar iets en kan hij ook niet finishen. Dat is sport.
26-07-2015 17:16
C'est la course, als het had geregend in de etappe in de eerste week met de klinkers wordt er toch ook niets gezegd. Wees een man Froome en ga de strijd aan ipv keuvelen met prudhomme.
26-07-2015 17:18
Het staat niet voor niets in de reglementen. Het zou toch van de gekke zijn als in de showetappe die er voor de klassementsrenners niet meer toe doet iemand nog de Tour kan verliezen door glad wegdek. Tijd stopzetten en laat de sprinters het dan maar uitmaken..
Wel nog even finishen!
26-07-2015 17:25
Ik ben ook geen voorstander van een show etappe. Voor de toeschouwers is alleen de laatste 10 km leuk om naar te kijken. Ik ben voorstander van weer een slottijdrit op de laatste dag.
26-07-2015 17:35
Wat een onzin zeg.
26-07-2015 17:53
Gezien de huidige 'traditie' van de slotrit begrijp ik het wel... maar ik vind die traditie persoonlijk maar niks. Waarom kan er op de laatste dag niet ook gewoon gekoerst worden tbv het klassement..?
26-07-2015 18:11
Totaal lamlendige beslissing. Het zegt ook veel dat Froome de man is om de vraag te stellen. Volgens mij was het in 2005 ook vrij slecht weer en was er ook sprake over afschaffen van tijdsverschillen, maar dat is toen niet doorgegaan? Fris mijn geheugen eventueel op, maar is Vinokourov door die rit geen plaats omhoog gegaan in het klassement? Ik vind dat perfect kunnen.

Waarom doen ze eens geen tijdrit in Parijs op de slotdag?
26-07-2015 18:22
Een slot feest etappe is inderdaad jammer. Maar als er zo een etappe is dan vind ik het terecht dat ze zorgen dat er geen verschuivingen meer komen in het algemeen klassement.
26-07-2015 18:26
Dus, beste Tour de France, in de toekomst gaan we voor 20 etappes?
26-07-2015 18:34
Ach we gaan toch koers zien.

Zou belachelijk zijn als Froome nu valt iets breekt en niet wint.
26-07-2015 18:40
Quote:
Dus, beste Tour de France, in de toekomst gaan we voor 20 etappes?

Er wordt nog gewoon gefietst hoor en er zijn ook prijzen te verdelen, alleen de tijd wordt eerder opgenomen.

Opvallend dat sommigen dit weer apart vinden. Bij normale massasprints wordt door velen geroepen om de 3 km regel op te rekken naar bijvoorbeeld 10, zodat de finale minder nerveus en druk wordt met alle klassementsrenners voorin. Nu doen ze iets soortgelijks en dan is het weer niet goed. De beslissing volgens sommigen ook niet.
26-07-2015 21:40
Wat mij betreft gewoon koers de laatste dag, en dus een slottijdrit blijft het spannend tot het eind. Voor mij en ik denk velen doet deze etappe er niet meer echt toe en is het kijken afgezien van de laatste kilometers niet waard. Het lijkt wel het echte leven, de laatste dag voor de vakantie wordt er ook maar gelummeld, persoonlijk hou ik er niet van. De dag duurt er voor mijn gevoel alleen maar langer door. Maar goed dat ligt aan mij.
27-07-2015 01:09
Prima beslissing. Finishen in grote steden is ook lastiger met olie, witte lijnen, kasseitjes in Parijs. Dit is de veiligste optie.
Ben het daarnaast met de voorstanders van een slottijdrit ook wel eens maar op zo'n stadscircuit in Parijs verwacht ik dan (in het geval 2015) niet eens verschuivingen in het klassement.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.