Tour 2015: Tijden worden genoteerd bij eerste passage Champs-Elysée
Thierry Gouvenou, de koersdirecteur, heeft tegen de koersradio gezegd dat er nog geen beslissing genomen is inzake een eventuele neutralisatie op de Champs-Elysée. Vanwege de regenachtige en natte omstandigheden ligt de boulevard in Parijs er glad bij. Mogelijk worden de tijden voor de sprint al vastgelegd.
Bij La Course, de vrouwenkoers op de Champs-Elysée eerder vandaag, waren al meerdere valpartijen. Lucinda Brand sprak tegenover WielerFlits over een hele gladde weg. Iwan Spekenbrink (manager Giant-Alpecin en voorzitter AIGCP) vertelde eerder vandaag aan WielerFlits: “Het is hun werk hè. Beetje Parijs-Roubaix! De weg wordt droger.” Echter ging het na dit gesprek weer regenen in de Franse hoofdstad.
De etappe zal hoe dan ook gefinisht worden, meldt de organisatie, maar het is nog maar de vraag of er tijdsverschillen gerekend gaan worden.
Spekenbrink verwacht bij de mannen geen problemen met het natte wegdek: "Het is hun werk hè. Beetje Parijs-Roubaix! De weg wordt droger."
— Maxim Horssels (@Horssels) July 26, 2015
Update
Bij de eerste passage van de Champs-Elysée zullen de tijden van de renners worden gemeten. Daarna kan geen tijdsverlies meer opgelopen worden. Verschuivingen in het klassement zijn dus niet meer mogelijk.
Wel nog even finishen!
Waarom doen ze eens geen tijdrit in Parijs op de slotdag?
Zou belachelijk zijn als Froome nu valt iets breekt en niet wint.
Dus, beste Tour de France, in de toekomst gaan we voor 20 etappes?
Er wordt nog gewoon gefietst hoor en er zijn ook prijzen te verdelen, alleen de tijd wordt eerder opgenomen.
Opvallend dat sommigen dit weer apart vinden. Bij normale massasprints wordt door velen geroepen om de 3 km regel op te rekken naar bijvoorbeeld 10, zodat de finale minder nerveus en druk wordt met alle klassementsrenners voorin. Nu doen ze iets soortgelijks en dan is het weer niet goed. De beslissing volgens sommigen ook niet.
Ben het daarnaast met de voorstanders van een slottijdrit ook wel eens maar op zo'n stadscircuit in Parijs verwacht ik dan (in het geval 2015) niet eens verschuivingen in het klassement.