Tour 2016: Beduidend lagere kijkcijfers dan vorig jaar
De afgelopen Tour de France heeft, ondanks het Nederlandse succes, beduidend minder kijkers weten te trekken dan vorig jaar. Toen stemden gemiddeld 1,1 miljoen mensen af op de live uitzendingen van de NOS. Dit jaar waren er volgens de NOS maar 748.000 kijkers. Dat is een daling van 32 procent.
In totaal hebben dit jaar 10,4 miljoen mensen iets van de Tour de France gezien. Het best bekeken moment was toen Tom Dumoulin in Andorra zijn eerste ritzege behaalde. Bijna 1,9 miljoen mensen hebben daar naar gekeken.
Ook in het buitenland leverde de Tour de France minder kijkers op. Volgens Daam Van Reeth, sporteconoom aan de KU Leuven, is er een daling in kijkcijfers in Spanje (-25%), Vlaanderen (-16%), Frankrijk (-10%), het Verenigd Koninkrijk (-10%), Duitsland (-10%) en de Verenigde Staten (-5%).
Large drop in TV ratings #TDF2016 : -32% Holland -25% Spain -16% Flanders -12% France -10% UK -10% Germany -5% USA #aso @sporza_koers
— Daam Van Reeth (@vrdaam) 25 juli 2016
[poll id=”291″]
On-topic: Herbert Dijkstra moet zich lekker bij het schaatsen houden, is voor iedereen beter die wielrennen goed wil volgen. Maar gelukkig zijn er andere opties, anders was het alleen beelden kijken.
Als er formule 1 is (waar ik weinig verstand van heb) ga ik ook niet naar de BBC kijken.
ok, maar waar dan wel? de NOS heeft de uitzendrechten niet, dus op de NOS kijken zal niet gaan.
zelf kijk ik formule 1 op de duitser.
matige race overigens van Verstappen afgelopen zondag, maar nu dwaal ik af...
Gewoon bij ziggo?
ah, weet ik veel dat ziggo de uitzendrechten heeft lol.
En dat in heel Europa/Wereld de kijkcijfers iets afnemen kan heel goed met OS en EK te maken hebben. Of dat het geval is kun je volgend jaar zien.
RadiotourdeFrance vind ik trouwens juist heel leuk om te volgen (in de auto). Doet de NOS toch nog iets goed. Nu Dijkstra en ducrot nog vervangen en het komt weer helemaal goed met de kijkcijfers
Ik kijk regelmatig nos, Sporza of euro sport door elkaar, zappen, afhankelijk van wie er in de kopgroep rijdt.
Er moet gewoon echt een nieuw verdienmodel komen voor de ploegen, dat gaat al heel wat veranderen denk ik. Dan kun je ploegen echt supporteren zonder na 3 jaar weer een nieuwe ploeg te moeten zoeken ipv enkel renners supporteren.
Kort en goed:
- Ik begrijp de aversie van mensen jegens Been een stuk beter nu.
- Danny was zeer goed te pruimen.
- Dijkstra was daardoor nog duidelijker een totale nitwit vwb wielrennen.
- Eens met iemand hiervoor dat NOS de wielerkenner heeft opgegeven. Slechte zaak voor het wielrennen omdat de enige die met passie over de sport spreken de (oud-)wielrenners zélf zijn en dat zijn (meestal) nou eenmaal niet de beste sprekers.
- De Amerikanen kunnen steeds beter commentaar leveren. Icm de statistieken die ze daarbij oplepelen, bakken nutteloze feitjes en aanstekelijke commentaar kan dat op termijn (hebben we het eerder over decennia dan jaren) een alternatief worden. Ik kijk het nu al liever dan de NOS.
Iedereen is uiteraard vrij om te kijken wat ie blieft, ik zou niet al te veel aanstoot nemen aan wat er voor een negatieve dingen gezegd worden over willekeurig welke zenders (bv @rahimns).
Verder lees ik hier wel echt heel veel onzin. Bv dat de Nederlandse wielerfan alleen wil kijken als er Nederlandse kanshebbers op het geel zijn. Ik weet niet of je de afgelopen 25 jaar de grote rondes hebt gezien, maar dit is de gouden generatie van het Nederlandse wielrennen. Ver, vér superieur aan de tijd van Boogerd, wat de vorige gouden periode was enkel vanwege de omringende droogte. We moeten terug naar de Raleigh periode om tot het succes en de potentie van deze generatie te komen.
Ook de verdediging (van NOS denk ik) dat je als kenner geen kundig commentaar nodig hebt is quatsch. Meerdere paren ogen zien gewoon meer. Ik kijk met wf op schoot omdat er hier gewoon een paar tussen zitten die renners sneller en beter herkennen dan ik, laat staan dan Jut en Jul.
Tot slot dat het er niet toe zou doen. Dat doet het in mijn ogen juist enorm. Zet wat kundige, betrokken en gepassioneerde wielervolgers op de plekken van Juf Dionne en die twee schaatsliefhebbers en op zeker dat er meer 'Tour-kijkers' ook de Vuelta willen zien. Meer kijkers is meer coverage, meer coverage is meer exposure, meer exposure is meer geld en meer geld is meer talentontwikkeling.