Tour 2016: Kelderman en LottoNL-Jumbo teleurgesteld
foto: Sirotti
zaterdag 16 juli 2016 om 11:20

Tour 2016: Kelderman en LottoNL-Jumbo teleurgesteld

Bij LottoNL-Jumbo concentreren ze zich de afgelopen anderhalf jaar intensiever op de tijdrit. Dat werpt zijn vruchten af, maar juist in de Tour de France komt dat niet naar voren. Wilco Kelderman kon door zijn eerdere valpartij niet imponeren: “Het ging waardeloos, dat zie je wel aan de tijd.”

Harde wind
Ondanks zware windstoten, besloot Kelderman met een dicht achterwiel te starten. “Die windstoten maakte het gevaarlijk, ik had echt schrik in de afdalingen. Maar je wilt toch snel zijn, vandaar de keuze voor een drie-spaaks voorwiel en een dicht achterwiel. Als je wil winnen moet je voor de snelste optie gaan”, vertelt hij in een persbericht van zijn ploeg. Uiteindelijk werd Kelderman 45ste op een kleine vijf minuten van winnaar Tom Dumoulin.

Heijboer: “Enige positieve is dat hij rechtop is gebleven”
High performance-trainer Mathieu Heijboer had al snel in de gaten dat zijn pupil geen wonderen kon verrichten. “Dit is een heel teleurstellend resultaat. Het enige positieve is dat hij rechtop is gebleven. Vanuit de auto zagen we al snel dat het niet goed was. We gingen volle bak voor een top-10 plek en ik weet zeker dat hij het kan. Maar na het eerste tussenpunt was zijn achterstand al zo groot, dat we hebben besloten om te coachen op veiligheid in plaats van risico te nemen om top-30 te rijden. Het is duidelijk dat het deze dag niet goed ging met Kelderman. We moeten dit gaan evalueren, en niet te ver vooruit kijken.”

RIDE Magazine
98 Reacties
16-07-2016 12:34
@timocycling

Je kan wel leuk een interview van de trainer van Nibali zoeken maar bij Kelderman kijk je puur naar zijn resultaten.
Je vergelijkt de hele tijd appels met peren als je jezelf weer een klemlult.

En ja Mollema gaf op met een keelinfectie maar die is toch nu ook goed genoeg, waarom zou Kelderman die in Zwitserland overigens gewoon top 10 reed dat niet kunnen zijn.

Al jouw redenaties zijn gebaseerd op een hoop aannames en dan hangt het af van het punt dat je wilt maken of die heel positief of heel negatief zijn.
16-07-2016 12:35
Met normale wielen was het afdalen veel sneller gegaan natuurlijk, Harmeling zei het al gister.
Waarvoor hebben ze een high performace trainer, houden die zich niet bezig met materiaal?
16-07-2016 12:38
@schipperaar

Die domme Dumoulin had dus gewoon onder de 50 minuten kunnen rijden...
16-07-2016 12:41
@Jan: ik heb eerlijk gezegd geen zin en tijd om ellenlange discussies te voeren, ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb en het heeft weinig zin om eeuwig door te lullen want we worden het toch niet eens. Ik hoop dat Wilco in de toekomst verbetert, ik zie in hem op dit moment echter geen echte klassementsrenner, wellicht kan hij de focus verleggen op een ander onderdeel, zoals die aankomsten in etappe 2. Hij is in ieder geval nog jong en heeft tijd zat.
16-07-2016 12:42
@Janjanssen, Dumoulin had toch in ieder geval een gewoon voorwiel? Met vrij lage rand.
16-07-2016 12:45
@jan
Zou best kunnen, die paar honderd gram maakt het verschil niet.
16-07-2016 12:45
@iLLan

Klopt, hij had een gewoon voorwiel maar ook gewoon een dicht achterwiel, de stelling van die Harmeling is dus gewoon onzin.
Of denk je dat al die renners gisteren hun huiswerk niet goed hebben gedaan?
16-07-2016 12:48
@janjanssen98765
Dat is nou precies wat ik bedoel. Jij wil gewoon die onderbouwde meningen niet zien, omdat je liever de slecht eruit pikt zodat je er lekker op los kan gaan.
16-07-2016 12:49
@janjanssen
Je overdrijft een beetje met je 95%. Neem een kopje koffie en ga lekker naar de koers kijken zometeen. Dan klaar je vanzelf op
16-07-2016 12:50
Ik denk dat Wilco naar een andere ploeg moet, denk daarbij aan Trek of Garmin. Hij is mentaal niet de sterkste en alles afschuiven op een glijpartij en geen valpartij met lage snelheid vind ik te gemakkelijk! Hij heeft klasse maar kan nog niet schakelen bij tegenslag! Voor TLJ de mogelijk om Sepp te behouden omdat het salaris van Wilco vrijvalt (of heeft Kruijswijk dat al op gesoupeerd?).
16-07-2016 12:50
Dat ze met zo'n wervelende wind voor het allerlichtste kiezen zegt genoeg. Zelfs Bauke dacht dat ie zonder verf harder ging, geeft niet zolang ie er zelf in gelooft.
16-07-2016 12:54
De problemen van Kelderman lijken vooral psychish te zijn. Er zullen vast methodes zijn om dit beter te krijgen. Of het gaat lukken hem ook mentaal weerbaarder te magen is de vraag.
Je ziet soms topsporters stoppen of op lager nivo rijden omdat ze gewoon niet in staat zijn om mentaal op topnivo te presteren. Lijkt mij dat dit ook bij Kelderman zo is.
Of daar een oplossing voor is, weet ik niet.
16-07-2016 12:56
Ik vind de verwachtingen zo hoog. Qua leeftijd komt hij nog steeds in aanmerking voor de witte trui. Hij heeft op diverse momenten in zijn carriere de potentie laten zien voor klassementen en heuvelklassiekers. Alsof de carrières van Gesink, Poels en Kruiswijk van die rechte lijnen zijn. Maar wellicht zijn de verwachtingen in zijn eigen hoofd ook te hoog en mist LTJ iemand die hem daar goed bij kan helpen.
16-07-2016 12:58
@raleigh
Garmin?! Weinig ploegen waar talent zo slecht uit de verf komt als daar. Kelderman kan inderdaad profijt hebben van een verandering van omgeving, al is een rol als luxeknecht voor Kruijswijk misschien ook verfrissend voor hem. Hij zou immers deze Tour eigenlijk al luxeknecht van Gesink zijn.

Ik vind die nadruk op de wetenschap trouwens wel grappig als je dan ziet dat men bijna van de weg wordt geblazen (Kelderman) of een startnummer vrolijk flappert in de wind (Dumoulin), allebei door gebrekkige voorbereiding op de dag zelf.
16-07-2016 13:00
Los van de vorm en persoonlijkheid van WK denk ik dat hij/zijn ploeg wel veel flaters begaan met het materiaal...te groot binnenblad in TDS, tubes die er af gaan, ongeschikte wielen in de IT...ergens kan dat geen toeval meer zijn...
16-07-2016 13:01
Dicht achterwiel met zoveel wisselvallige druk door de wind werkt averechts en zorgt voor enorme instabiliteit, Wilco was bijna aan het laveren wat zoveel extra meters kost.
16-07-2016 13:04
wilco kiest steeds voor de verkeerde setup. tandwiel te groot, velg te laag, wiel te dicht. ik heb van zoveel foute keuzes nog nooit gehoord in zo'n korte tijd.
16-07-2016 13:05
Hou toch op.
Te lage velg, vallen en dan ook nog een dicht achterwiel. Te eigenwijs en te dom voor woorden.
16-07-2016 13:10
@raketvuist

Welke onderbouwde meningen dan?
Wijs ze eens aan dan.
16-07-2016 13:12
Janjanssen geheel eens. Op Wielerflits zijn vooral heel veel uitersten. Fans die er naar neigen om alles te baggitaliseren en aan de andere kant, haters die steevast op alles schieten wat met Lotto-Jumbo te maken heeft. Zelf zit ik eerder aan de fanzijde, omdat ik een heel groot sympathie heb voor de ploeg.

Echter valt Kelderman mij ook tegen. Geen idee of het aan de fysieke- of mentale schade na de val ligt, maar hij is sowieso van nature geen leider. Spreekt zelf ook uit dat 'ie liever niet specifiek als kopman wordt uitgespeeld. Leiderschap is niet iedereen gegeven.

Dan zou ik opteren dat hij eens een jaar piekt naar Suisse en Paris-Nice, maar blijkbaar is dat geen haalbare kaart. Wennen aan het kopmanschap en daar vertrouwd mee raken, zou in een kleinere rittenkoers fijner zijn, mijns inziens.
16-07-2016 13:13
Gelukkig blijven de hotelkamers wel lekker steriel bij LottoNL-Jumbo
16-07-2016 13:24
Heeft de high performance trainer zijn ontslag nog niet gehad?
16-07-2016 13:29
Kelderman is veel beter dan hij denkt.
En de de high performance trainer is niet zo goed als hij denkt.
16-07-2016 13:39
Kelderman schijnt de waardes te trappen, maar mijn indruk is vooral dat het in z'n koppie gewoon snel niet lekker loopt. Ik vind het een toffe peer en zie er zeker wel potentie in, maar hij is de eerste voormij waarvan ik zeg: jong misschien moet je eens van team wisselen, kijken of dat beter gaat. Soms is dat gewoon nodig om de knop om te zetten.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik de materiaal keuze van gisteren gewoon een fout vind. Je weet dat er harde wind staat en 1/3 van de tijdrit is bergop. Dan kan je wel bedenken dat dichte wielen niet zo slim zijn. Ja, de aerodynamica van die opbouw loont zich als het voornamelijk vlak is en weinig wind staat. Laat het nu juist andersom zijn.
16-07-2016 13:43
De excuus cultuur begint me een beetje tegen te staan bij dat LJ.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.