Tour 2016: Kelderman en LottoNL-Jumbo teleurgesteld
Bij LottoNL-Jumbo concentreren ze zich de afgelopen anderhalf jaar intensiever op de tijdrit. Dat werpt zijn vruchten af, maar juist in de Tour de France komt dat niet naar voren. Wilco Kelderman kon door zijn eerdere valpartij niet imponeren: “Het ging waardeloos, dat zie je wel aan de tijd.”
Ondanks zware windstoten, besloot Kelderman met een dicht achterwiel te starten. “Die windstoten maakte het gevaarlijk, ik had echt schrik in de afdalingen. Maar je wilt toch snel zijn, vandaar de keuze voor een drie-spaaks voorwiel en een dicht achterwiel. Als je wil winnen moet je voor de snelste optie gaan”, vertelt hij in een persbericht van zijn ploeg. Uiteindelijk werd Kelderman 45ste op een kleine vijf minuten van winnaar Tom Dumoulin.
Heijboer: “Enige positieve is dat hij rechtop is gebleven”
High performance-trainer Mathieu Heijboer had al snel in de gaten dat zijn pupil geen wonderen kon verrichten. “Dit is een heel teleurstellend resultaat. Het enige positieve is dat hij rechtop is gebleven. Vanuit de auto zagen we al snel dat het niet goed was. We gingen volle bak voor een top-10 plek en ik weet zeker dat hij het kan. Maar na het eerste tussenpunt was zijn achterstand al zo groot, dat we hebben besloten om te coachen op veiligheid in plaats van risico te nemen om top-30 te rijden. Het is duidelijk dat het deze dag niet goed ging met Kelderman. We moeten dit gaan evalueren, en niet te ver vooruit kijken.”
Je kan wel leuk een interview van de trainer van Nibali zoeken maar bij Kelderman kijk je puur naar zijn resultaten.
Je vergelijkt de hele tijd appels met peren als je jezelf weer een klemlult.
En ja Mollema gaf op met een keelinfectie maar die is toch nu ook goed genoeg, waarom zou Kelderman die in Zwitserland overigens gewoon top 10 reed dat niet kunnen zijn.
Al jouw redenaties zijn gebaseerd op een hoop aannames en dan hangt het af van het punt dat je wilt maken of die heel positief of heel negatief zijn.
Waarvoor hebben ze een high performace trainer, houden die zich niet bezig met materiaal?
Die domme Dumoulin had dus gewoon onder de 50 minuten kunnen rijden...
Zou best kunnen, die paar honderd gram maakt het verschil niet.
Klopt, hij had een gewoon voorwiel maar ook gewoon een dicht achterwiel, de stelling van die Harmeling is dus gewoon onzin.
Of denk je dat al die renners gisteren hun huiswerk niet goed hebben gedaan?
Dat is nou precies wat ik bedoel. Jij wil gewoon die onderbouwde meningen niet zien, omdat je liever de slecht eruit pikt zodat je er lekker op los kan gaan.
Je overdrijft een beetje met je 95%. Neem een kopje koffie en ga lekker naar de koers kijken zometeen. Dan klaar je vanzelf op
Je ziet soms topsporters stoppen of op lager nivo rijden omdat ze gewoon niet in staat zijn om mentaal op topnivo te presteren. Lijkt mij dat dit ook bij Kelderman zo is.
Of daar een oplossing voor is, weet ik niet.
Garmin?! Weinig ploegen waar talent zo slecht uit de verf komt als daar. Kelderman kan inderdaad profijt hebben van een verandering van omgeving, al is een rol als luxeknecht voor Kruijswijk misschien ook verfrissend voor hem. Hij zou immers deze Tour eigenlijk al luxeknecht van Gesink zijn.
Ik vind die nadruk op de wetenschap trouwens wel grappig als je dan ziet dat men bijna van de weg wordt geblazen (Kelderman) of een startnummer vrolijk flappert in de wind (Dumoulin), allebei door gebrekkige voorbereiding op de dag zelf.
Te lage velg, vallen en dan ook nog een dicht achterwiel. Te eigenwijs en te dom voor woorden.
Welke onderbouwde meningen dan?
Wijs ze eens aan dan.
Echter valt Kelderman mij ook tegen. Geen idee of het aan de fysieke- of mentale schade na de val ligt, maar hij is sowieso van nature geen leider. Spreekt zelf ook uit dat 'ie liever niet specifiek als kopman wordt uitgespeeld. Leiderschap is niet iedereen gegeven.
Dan zou ik opteren dat hij eens een jaar piekt naar Suisse en Paris-Nice, maar blijkbaar is dat geen haalbare kaart. Wennen aan het kopmanschap en daar vertrouwd mee raken, zou in een kleinere rittenkoers fijner zijn, mijns inziens.
En de de high performance trainer is niet zo goed als hij denkt.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik de materiaal keuze van gisteren gewoon een fout vind. Je weet dat er harde wind staat en 1/3 van de tijdrit is bergop. Dan kan je wel bedenken dat dichte wielen niet zo slim zijn. Ja, de aerodynamica van die opbouw loont zich als het voornamelijk vlak is en weinig wind staat. Laat het nu juist andersom zijn.