Tour 2017: Barguil bezorgt Sunweb op Izoard nieuwe zege
donderdag 20 juli 2017 om 17:36

Tour 2017: Barguil bezorgt Sunweb op Izoard nieuwe zege

Warren Barguil heeft in de Tour de France de etappe met aankomst bovenop de Izoard gewonnen. De renner van Sunweb was in de laatste bergetappe van deze Tour de sterkste renner tijdens de afsluitende beklimming van de Col d’Izoard. De Fransman verzekerde zich tijdens de rit bovendien van de eindzege in het bergklassement.

Omvangrijke kopgroep
Al vroeg in de wedstrijd ontstond een grote kopgroep van maar liefst 54 renners. Bijna alle ploegen waren vertegenwoordigd. Enkel Bora-Hansgrohe, LottoNL en Sky hadden geen mannetje meegestuurd. Namens Nederland waren Bauke Mollema, Maurits Lammertink en Marco Minnaard van de partij. Zij wisten een voorsprong van meer dan vijf minuten op het peloton te veroveren.

Tijdens de beklimming van de Côte de Demoiselles koos Lilian Calmejane voor de aanval. Hij kreeg Thomas De Gendt met zich mee. De Belg pakte op de top van de col van derde categorie de volle buit en mocht twee punten aan zijn totaal voor de bergprijs toevoegen. Vlak na deze klim ontstond een nieuwe kopgroep van zeven renners. Serge Pauwels (Dimension Data), Gianluca Brambilla (Quick-Step Floors), Ben Swift (UAE-Emirates), Angelo Tulik en Sylvain Chavanel (beiden Direct Energie), Simon Clarke (Cannondale-Drapac) en Florian Vachon (Fortuneo-Oscaro) deden een dappere poging, maar zouden niet voorop blijven.

Nieuwe kopgroep
Vervolgens ontstond er een nieuwe kopgroep van 25 renners, met onder meer Lammertink en Minnaard. Tijdens de beklimming van de Col de Vars wist ook Bauke Mollema de overstap te maken. Alexey Lutsenko (Astana) ontsnapte samen met Romain Sicard (Direct Energie), Darwin Atapuma (UAE Emirates) en Tony Gallopin (Lotto Soudal) vlak voor de top, waarna Lutsenko als eerste de top passeerde. Barguil verzekerde zich ondertussen van de bergtrui.

Op weg naar de beklimming van de Izoard kwamen Tsgabu Grmay (Bahrain Merida) Romain Hardy (Fortuneo – Oscaro), Daniel Navarro en Nicolas Edet (Cofidis) aansluiten. Nadat ook Rudy Molard (FDJ) en Diego Ulissi (UAE-Emirates) de oversteek wisten te maken, kwam er een kopgroep van tien man. Lutsenko ging er vervolgens vandoor, aanvankelijk met Edet in zijn wiel. Nadat hij Edet op vijftien kilometer van het einde achter liet, ging hij er solo vandoor.

Barguil slaat toe op de Izoard
Atapuma ging vanuit de achtergrond in de tegenaanval. Op zes kilometer van de top wist hij Lutsenko bij te halen. Al snel liet hij de Kazach achter zich en ging hij alleen verder. Ook Barguil ging in de tegenaanval en wist zich bij de Colombiaan te voegen. In de slotkilometer ging hij er alleen vandoor en wist hij solo naar de overwinning te rijden. Na een overwinning in Foix boekte de Fransman zijn tweede ritzege deze Tour en gaf hij bovendien extra glans aan zijn bolletjestrui. Voor zijn ploeg Sunweb is het al de vierde ritzege deze Tour.

Froome behoudt geel
Chris Froome slaagde erin om zijn gele trui met succes te verdedigen. AG2R La Mondiale probeerde onderweg om de koers hard te maken en zette zich op de slotklim lange tijd aan kop van het peloton. Nadat de knechten voor Romain Bardet opgebrand waren, nam Sky het initiatief over. Mikel Landa koos voor de aanval. Nadat Froome een aanval van Bardet pareerde, ging de geletruidrager net voor een stukje afdaling zelf in de aanval. Landa haakte af, waarna Froome samen met Uran en Bardet op jacht ging naar de koplopers. Voor de ritzege kwamen zij echter te laat. Bardet won het sprintje van de groep der favorieten, waardoor hij opschuift naar de tweede plaats.

Verliezer van de dag was Fabio Aru. De Italiaan verloor 50 seconden op concurrent Landa en zakt naar de vijfde plaats. Froome heeft nu met nog drie dagen te gaan een voorsprong van 23 tellen op Bardet en 29 seconden op Uran.

RIDE Magazine
149 Reacties
1 4 5 6
20-07-2017 19:20
Als ik de reacties hier zo lees, ben je beter af als je a la Aru twee zwakke dagen hebt en je podiumplaats verliest dan wanneer je er aan blijft hangen en wellicht nog 2e gaat worden met de tijdrit voor de boeg. Wat een anti-Uran-stemming zeg.
Ook ik had liever gezien dat hij had aangevallen, maar die beste kerel rijdt podium in de Tour terwijl hij tot voor kort nog geen deuk meer in een pakkie boter reed. Eigenlijk gewoon een wereldprestatie als je kijkt naar de prestaties van zijn ploeggenoten! Misschien wel knapper dan Froome met een Kwiat die tot 7 km van de finish het tempo bepaald en dan nog Landa en Nieve die erbij zitten.
20-07-2017 19:20
Ik ben ook benieuwd hoe mensen zouden reageren als Dumoulin de tour zou winnen op dezelfde manier als froome. Dan vonden velen het waarschijnlijk een prachttour
20-07-2017 19:20
@geit
Aub, de enige die de tour lam legt is Froome die ondanks zijn handicap met alle geweld moet winnen van Sky waar Landa al een straatlengte voor had kunnen staan. Wees blij dat Sunweb, Mollaard en zelfs Minnaard wat leven in de brouwerij brengen.
20-07-2017 19:20
@ Pils.

Dat de andere renners/ploegen een chronisch gebrek aan strijdlust aan de dag brengen ben ik met je eens. Maar kijk eens vandaag rond een uur of vijf naar de beklimming van de Izoard. Daar zit nog 8 man van wie 4 van Sky.

Daar zit de voormalig wereldkampioen, winnaar van Baskenland en MSR (Kwiatkowski).
Daar zit een renner die meermaals top 10 in Spanje en Italie heeft gereden (Nieve).
Daar zit een renner die 3e geworden is in een Giro waar hij toen al zowat de sterkste was van het hele spul.
En dan zou het goed kunnen dat Thomas in normale doen ook nog bij had gezeten.

Dan moet Bardet het doen met goede renners, maar in het hooggebergte B-garnituur als Gastauer, Naesen en Gautier. Ja vind je het gek dat die gasten schrik hebben om aan te vallen.

@schipperaar

Eens, maar het feit dat de enige twee gegadigde die deze Tour zouden hebben kunnen winnen bij dezelfde ploeg rijden, onderstreept mijn punt toch?

Als je sponsorbudgetten in deze sport de vrije loop laat, krijg je bijna een monopolie op succes bewijst Sky. Competitie gedijt bij gelijke krachten, bij een stukje socialisme, waarin de organiserende bond het level playing field bewaakt. Nu krijgt de ploeg die al het meeste budget heeft het meeste prijzengeld en exposure en worden de verschillen alleen maar groter. Het is alsof je een 90+ bokser de ring inzet tegen een -58 kg lichtgewicht, en dat lichtgewicht moet met z'n blote handen knokken en die zware gast krijgt nog een boksbeugel mee.
20-07-2017 19:30
Froome heeft hier een beetje in economie stand doorgereden en gaat subiet in megavorm aan de start vd vuelta staan. Aaaaaaaaàrģgghhh.
20-07-2017 19:34
@Noud... wablief? :)

Ik vind het een prachtige prestatie van uran... hij wordt tweede terwijl niemand hem uberhaupt in de top 10 zag eindigen...

Maar zeggen dat hij veruit de lafste podium kandidaat van de laatste jaren mag toch? Is gewoon een feit... en roepen dat hij niet beter kan is onzin, want hij kan wel volgen als Froome en Bardet aanvallen... dan kan je zelf ook!

Oftewel geweldige prestatie van de meest treurige renner uit deze tour... :)
20-07-2017 19:36
Pils je bent blijkbaar een fan van Froome maar ik niet. En altijd maar dat metertje en voor de rest 99% van de tour enkel in het wiel van ploeggenoten. Zelfs aanvallen is er niet meer bij. Echt spannend kan ik dat niet meer noemen.
20-07-2017 19:38
@xistnc
Ligt waarschijnlijk niet aan de blessure maar wie weet hoeveel extra de genezing maar ook de rust met zich meebrengt. Basisconditie is niet weg in zes week tijd en spierafname is heel snel terug.
Denk toch vooral dat het aan de allround training bij Sunweb ligt waar zelfs een Barquil de sprint niet schuwt en Matthews ook bergop makkelijk meegaat tot zijn werk erop zit.
20-07-2017 19:41
@schippie
Precies, 'extra genezing'. Ongrijpbaar toch?

Want afgelopen jaren reed hij ook de Tour met hoge verwachtingen. En ik neem aan met dezelfde basis waar jij naar verwijst, qua training etc.
20-07-2017 19:43
Ik ben fan van Froome ja, maar ik ben fan van zo'n beetje elke renner.

Sky zet alles op de tour en andere ploegen niet. Neem bijvoorbeeld Movistar. Die hebben een man die de tour kan winnen en kunnen een team opstellen dat niet veel minder is dan Sky. Maar nee, inplaats van vol voor de Tour gaan, rijdt Quintana de Giro en de Tour. Een combi die tegenwoordig onmogelijk is. De Giro wint hij niet en in de Tour is het helemaal niks. Ze zijn gewoon te bang voor Sky en komen al naar de Tour met de instelling dat ze toch niet gaan winnen. Ja dan wordt het makkelijk voor Sky ja
20-07-2017 19:47
@geit
Met Tom had de tour er heel anders uit gezien en had sky over moeten gaan op plan B en zou Froome zich allang op zn Zwaanse ganse manier in de vernieling hebben gereden. Zolang de verschillen slecht enkele sec bedraagt blijft het veel te voorzichtig in de top vijf.
Dumoulin zou zonder zijn sanitaire noodstop drie minuut afstand hebben genomen wat voor elke dag strijd zorgde.
20-07-2017 19:52
@xistnc
Andere jaren reed hij er redelijk verloren bij maar lijkt het nu goed te kunnen vinden met die jolly good fellows. Sfeer doet presteren, lachend omhoog, het werkt en wie weet waar ie had gestaan zonder malaise int begin.
20-07-2017 19:58
@schippie
Precies, allerminst een uitkomst van een vooraf te bedenken rekensom dus. Dat blijkt maar weer.

En die malaise in het begin? Die heeft hem natuurlijk vooral heel veel ruimte opgeleverd, resulterend in ritzeges en de bergtrui.
20-07-2017 20:07
Ondanks het feit dat Barguil vandaag wederom excelleert verdient Thomas de Gendt mijns inziens absoluut de prijs voor de super-strijdlust (is dat een woord?). Toch nog een Belgische zege dus...
20-07-2017 20:08
@xistnc
Ja, als je het zo bekijkt was het een makkie eigelijk, drie ritzeges waar de Mont du Chat de mooiste was eigenlijk ondanks die ene centimeter en ook nog een ballentrui, nooit eerder vertoond waarschijnlijk.
20-07-2017 20:24
Spul vandaag voorbij zien razen, maar verder niets kunnen zien...

Zijn er trouwens cijfers van hoe de klimtijden van deze tour zich verhouden tot die in het verleden?
20-07-2017 20:38
Bardet had dus eigenlijk geen plan en zeker ook niet de superbenen ervoor. Durfde waarschijnlijk niet al op de Col de Vars een aanval te plaatsen. Uran kon op het einde ook niet beter, zat aan de max.
Gaat Uran nu echt een tijdrit uit de oude doos rijden ? Lijkt mij toch sterk.
20-07-2017 20:41
De reacties tov Uran zijn, evenals zoals Quintana ze vaak krijgt hier, veelal tenenkrommend.

Rijd je het kortst op het goorste en onverslaanbare monster op 2 wielen? Komen er wat lui vertellen dat je zuigt en laf bent.

Treurig

Ik bid voor een megatijdrit van hem en dat Froome's metertje na 275 mtr uitvalt. Echt iets vd geschiedenisboeken kortom.
20-07-2017 20:48
@Roman: dan zou ik je nachtrust deze 2 dagen overslaan en blijven bidden. Sterkte
20-07-2017 21:08
In 1970 was er ook al een Uran, alleen was hij jonger en heette Zoetemelk
20-07-2017 21:59
@pils
Mooi verwoord. Er zitten nu eenmaal een hoop jankerds op zeikflits. Best irritant, maar je kunt het beter accepteren. Het houdt toch niet op.

On
Wat een Tour voor Sunweb! Barguil was wederom fantastisch.
Mooie etappe. Bardet, Froome, Landa en Uran zijn aan elkaar gewaagd. Uran en Bardet kunnen niet bij Froome wegrijden, waardoor het tijdritje voor een belangrijk deel het klassement bepaald. Wie verzint het....
Ik vind het best boeiend alemaal.
20-07-2017 22:02
Ervan uit gaande dat de Tour een zware wedstrijd is, die veel van renners vraagt, is een plaats op het podium per definitie een fraaie prestatie. Ook al is die dan optisch niet spectaculair tot stand gekomen.
20-07-2017 22:55
Uran rijdt gewoon rete sterk zoals hij dat ook een paar keer in de Giro deed. Z'n tijdrit was een jaar of vier geleden angstaanjagend, maar is sinds hij bij Cannondale rijdt dramatisch, zoals bij iedereen in die ploeg.

Wat is die Barguil trouwens belachelijk sterk, net als dat hele Sunweb sinds een maand of twee. Die krijgen 's ochtends volgens mij een goed ontbijtje.
21-07-2017 01:29
Froome was de sterkste in de openingstijdrit. En toen was de Tour gedaan. Bergop zijn ze aan elkaar gewaagd.
Wie Froome overduidelijk de sterkste noemt, lult maar wat.
Hij is sluwer en kan hier en daar nog een secondje pikken.
Ik ben er 200% zeker van, dat als Froome voelt dat hij overschot heeft tov de rest, hij aangaat en meer tijd probeert te pakken. Al is het maar in 1 rit. Hij wil heus niet de slotweek ingaan met een 20-tal seconden voorsprong en daarmee het risico lopen op 1-2 minuten te belanden indien pech zich zou voordoen.
Als ie weg zou kunnen, had hij dat gedaan. Vandaag bleek weer dat ze alle 3 aan elkaar gewaagd zijn.
1 4 5 6

Om te reageren moet je ingelogd zijn.