Tour 2017: Sky ontvangt het meeste prijzengeld, Cofidis het minste
maandag 24 juli 2017 om 08:29

Tour 2017: Sky ontvangt het meeste prijzengeld, Cofidis het minste

Sky heeft in de voorbije Tour de France het meeste prijzengeld verdiend. De ploeg van eindwinnaar Chris Froome reed in 21 etappes een bedrag van 716.590 euro bij elkaar. De eindoverwinning van Froome leverde een bedrag van 500.000 euro op.

Na Sky volgt Cannondale-Drapac met een bedrag van 243.250 euro. Sunweb staat met een bedrag van 177.790 derde. Voor het winnen van de nevenklassementen ontvingen zij € 25.000 per trui.

LottoNL-Jumbo staat met een bedrag van 77.250 op de achtste plaats. De etappezeges van Primož Roglič en Dylan Groenewegen leverden per stuk € 11.000 op.

Prijzengeld Tour de France 2017
1. Sky € 716.590
2. Cannondale-Drapac € 243.250
3. Sunweb € 177.790
4. AG2R La Mondiale € 173.040
5. Quick-Step € 115.440
6. Lotto Soudal € 87.590
7. Astana € 81.080
8. LottoNL-Jumbo € 77.250
9. Trek-Segafredo € 69.580
10. Orica-Scott € 66.900
11. UAE Emirates € 63.910
12. Dimension Data € 59.710
13. BMC € 59.120
14. Bora-Hansgrohe € 55.290
15. Direct Energie € 43.720
16. Wanty-Groupe Gobert € 39.360
17. Katusha € 33.880
18. FDJ € 32.720
19. Fortuneo-Oscaro € 28.150
20. Movistar € 24.090
21. Bahrain-Merida € 19.960
22. Cofidis € 19.230

RIDE Magazine
34 Reacties
24-07-2017 08:39
Vooral Movistar en Katusha vallen flink tegen (ondanks wat belangrijke uitvallers).
24-07-2017 08:46
Waar heeft Lotto-Soudal zo veel mee verdiend dan? De Gendt had in z'n eentje toch 11.000 euro bij elkaar gefietst met z'n ontsnappingen? Wie heeft de rest bij elkaar gefietst dan? Geen etappezege, geen trui, geen goed klassement...

Verbaast me echt dat ze meer hebben verdiend dan LottoNL-Jumbo, een ploeg met twee ritzeges.
24-07-2017 08:47
zet FDJ daar ook maar bij hoor, met Pinot en demare had ik toch meer verwacht van te voren. Mooi financieel voordeel voor TLJ iig. Het enige wat mij een beetje stoort is het massieve verschil tussen plek 1 en 2 in de einduitslag qua prijzengeld.

Vaughters zal wel blij zijn, nu kan hij tenminste nieuwe teamwagens kopen. Hij tweete recentelijk al dat hij elke dag bang was dat zn auto het zou begeven met 250.000+km op de teller.

Quickstep ontvangt trouwens ook een magere bonus voor een plek 6 en 5 etappe overwinningen.

@krypton: Ik snap het ook niet echt van lotto soudal. Misschien krijg je ook geld voor de tussensprints?
Wat nog wat zal opleveren is greipels tweede plek in het punten klassement, degendt zn plek 6 in punten en 3 in de bergrtrui…voor de rest geen idee
24-07-2017 08:54
Hier staan de bedragen vermeld:
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Zoveel-verdienen-de-renners-aan-de-Tour-de-France-200737
24-07-2017 09:01
@sepiroth en krypton
2e plek groen is al 15.000. Verder 2e plek in etappe: 5500 per stuk, 3e plek: 2800. Podium tussensprints: 1e:1500, 2e:1000, 3e:500
3e plek eindklassement bollen: 10.000

Etc.
24-07-2017 09:09
Lotto Soudal

Puntenklassement: Greipel 15.000, de Gendt 3.000
Bergklassement: De Gendt 10.000
Jongerenklassement: Benoot 5.000
Etappes: Greipel 15.000
Premies de Gendt 10.000 - 15.000
Overige premies Benoot 2x top 10, Gallopin 2x top 10, de Gendt 1x top 10, Roelandts 1x top 10
En ook zullen Benoot, Gallopin en Greipel onderweg nog de diverse premies hebben gepakt of in de kopgroep of in de tussensprint zeker in het begin van de tour bij Greipel
24-07-2017 09:12
Movistar inderdaad historisch slecht gepresteerd. De Giro was in de breedte om al niet best. Alleen Betancur heeft me verrast deze tour.
24-07-2017 09:15
Froome krijgt dus 500.000. Uran als nummer 2 krijgt dan maar ongeveer 200.000? Is dat niet iets te veel verschil?
24-07-2017 09:21
Dit prijzengeld is relatief klein geld. Bij een dergelijk mediaspectakel horen hogere premies als je het mij vraagt.
24-07-2017 09:21
Sky meer dan de nummers 2 t.e.m. 5 bij elkaar. Of nummer 8 t.e.m. 22.
24-07-2017 09:26
Cofidis is eigenlijk ook gewoon een slecht team. Ze hebben maar 1 topper en dat is Bouhanni. Nu valt die tegen en doen ze eigenlijk niets. De tour had beter dan Roompot kunnen uitnodigen. Die waren ook vaker in de aanval geweest en hadden misschien nog wel een ritje mee kunnen pakken met weening ofzo.
24-07-2017 09:29
De verhouding tussen nummer 1 en 2 ligt iets zwaarder als bij andere sportevenementen.

Brits open Golf: nummer 1 $ 1.845.000 nummer 2 $ 1.067.000
World Matchplay darts: nummer 1 115.000 pond nummer 2 55.000 pond
Wimbledon tennis: nummer 1 2.200.000 pond, nummer 2 1.100.000 pond
WK Zwemmen: nummer 1 $ 20.000 nummer 2 $ 15.000 dollar
24-07-2017 09:35
Ja ik vind het nog aardig wat. Maar de teams maken ook veel kosten tijdens de tour. Dus er blijft echt niet veel van over voor de mewste teams. Eigenlijk kan je eerder zeggen dat de bedragen voor de andere sporten golf erc belachelijk zijn.
24-07-2017 09:43
Bij Tennis is er toch een andere verdeelsleutel...
De winnaar van "een ATP toernooitje" (dus niet Wimbledon of RG) wint meer dan AG2R en Sunweb samen....
Dat terwijl ik in zou schatten dat de media gelden van de tour "een stukje" hoger liggen dan die van 2e rangs tennis toernooien.....
#wherethemoneygoes
24-07-2017 09:45
€500.000 is veel, maar toch ook niet veel. Als je ziet wat voor monsterbedragen omgaan in andere sporten. Maar goed, dat zijn mondiaal gezien dan vaak ook populairdere sporten. Alleen de Tour is natuurlijk een van de grootste sportevenementen elk jaar. In dat opzicht vind ik €500.000 dus toch niet zo veel
24-07-2017 09:57
Grote verschillen zeg. Maar ook tussen sporten. Wat is een enkel gelijkspel in de Champions League voetbal waard? Volgens mij al meer dan Sky in 3 weken bij elkaar gefietst heeft.

Movistar echt bedroevend. Ik schreef het al eerder, normaal een ploeg met veel vernuft, maar met het uitvallen van Valverder leek alle branie weg of misschien had niemand zin om voor een niet 100% Quintana te rijden. Andere grote rondes toch altijd een leuke ploeg met pionnen die vooruit gestuurd worden etc, maar ook zelfs etappezeges kunnen pakken in de heuvels en bergen. Ditmaal helemaal niks daarvan.
24-07-2017 09:58
@vevie

Ik vind € 500.000 nog niet eens zo weinig voor een Tourzege. Je moet het niet vergelijken met het winnen van Wimbledon of de Champions League, maar het is geen kattepis. Even ter vergelijk, de winnaar van de Diamond League (atletiek) krijgt een diamant ter waarde van $ 80.000. Daarnaast krijgt de winnaar van elke wedstrijd (14 wedstrijden) $ 8.000. Mocht je dus het hele seizoen domineren, dan verdien je maximaal $ 192.000. En dan heb je het over een sport die overal ter wereld bekenen en beoefent wordt. Zo heel gek is die € 500.000 voor de Tourwinst dus niet.

Ik vind alleen het verschil tussen het winnen van de gele trui (€500.000) en het winnen van een nevenklassement (€25.000) enorm. De verhouding is weg.
24-07-2017 10:09
Waar het geld heengaat is toch gewoon bekend, namelijk de ASO.
24-07-2017 10:17
Inderdaad, de ASO staat op 1 met een honderdvoud waarschijnlijk!
24-07-2017 10:22
@Chasse_patate Heb je gedronken? Roompot beter dan Cofidis whahahah
24-07-2017 10:38
Ik vind de bedragen ook laag in vergelijking met andere sporten, en de verdeling ervan erg scheef. Gele trui is 5 ton en bollen 25.000? Ik vind het logisch dat geel meer oplevert, maar dit verschil is wel heel groot.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat Sunweb qua bedrag in de buurt zou moeten komen van Sky, twee truien + 4 ritten zou iets onder 1 rit + 1e en 4e plek algemeen + iets meer ereplekken gerankt moeten worden. De verhoudingen zijn nu echt scheef.

Net zoals Lotto Soudal, met alle respect die hebben alleen 5 ereplekken in de daguitslag bij elkaar gefietst, net zoveel als Dimension data die bovendien ook nog een rit hebben gepakt. En die eindigen dan 12e. Daar klopt gevoelsmatig geen hout van. Lotto staat echt veel te hoog in deze lijst, die horen ergens tussen rond de 15e plek te staan.
Zo zie je wat je kunt bereiken als niet goed genoeg bent om te winnen en dus echt gericht op premies fietst. Dat is echt hun doel geweest, dat is wel duidelijk.

Ik zou zeggen dat de organisatie eens met wat monte carlo simulaties aan de slag moet en de premie structuur overhoop gooit zodat we volgend jaar een wat eerlijke verdeling gaan zien. Voor winst rijden zou beloond moeten worden, niet kansloos mee springen om premies te pakken in de tussensprint of op een colletje.
24-07-2017 10:47
@Secondant
Eens. Dat verschil tussen gele trui en nevenklassement is vrij absurd. Maak het desnoods 1/3. Nu is het maar 5%...
24-07-2017 10:49
@Secondant dat verdiend zo een sporter wel individueel. Misschien dat deze het nog moet delen een paar begeleiders maar die 500.000 die Froome verdiend wordt over alle ploeggenoten verdeeld en er gaat ook nog altijd een deel naar de staf. Uiteindelijk is het dus geen vetpot en moeten wielrenners het hebben van het vaste salaris en criteriums waar ze startgeld voor krijgen.
24-07-2017 10:50
@ secondant, de tour vergelijken met de champions league is inderdaad niet reeel, daar zou je eerder de complete world tour mee moeten vergelijken denk ik. De tour vergelijken met Wimbledon of Rolland Garros lijkt mij wel reeel. Of het WK darts. In ieder geval met de belangrijkste wedstrijd uit de sport. Bij atletiek is dat de OS, en niet de diamont league.
Een diamont league wedstrijd vind ik dan ook geen reeele vergelijking, die zou ik eerder vergelijken met een wat lager gerankte WT wedstrijd als L-B-L, Ronde van Polen, Ronde van Catalonie, etc.
24-07-2017 11:05
In ieder geval staan de rijkste ploegen lang niet allemaal bovenaan. Wat dat betreft een mooie verdeling. En premies onderweg kan je inderdaad maar beter gewoon meepakken als ze er liggen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.