Tour 2017: Voorbeschouwing etappe 7
Net als donderdag zijn het ook vrijdag waarschijnlijk weer de sprinters die de dienst uitmaken. Opnieuw krijgt het peloton een rit van meer dan tweehonderd kilometer voor de kiezen, met weinig obstakels onderweg. De kans op een massaspurt is daarom andermaal erg groot. WielerFlits neemt de favorieten onder de loep.
Parcours
Waar er donderdag gefinisht werd in Troyes, is diezelfde plaats vrijdag de start voor een etappe over bijna exact dezelfde afstand. Na 108 kilometer is de tussensprint in Chanceaux het eerste noemenswaardige meetpunt in deze rit. Veertig kilometer later is de Côte d’Urcy van de vierde categorie het enige klimmetje van de dag.
De laatste kilometer in finishplek Nuits-Saint-Georges is volledig vlak en vrijwel kaarsrecht, waardoor de sprinters weer een nieuwe kans krijgen op een massaspurt. Dan moeten ze wel de volledige 213,5 kilometers onderweg overleven. De aankomst wordt verwacht tussen 17:10 en 17:40.
Favorieten
De snelle mannen zijn vrijdag dus weer aan het woord. Na sprintzeges van Marcel Kittel, Arnaud Démare en opnieuw Kittel, hebben er nog maar twee sprintersploegen gewonnen. Er zijn dus nog genoeg teams die het graag aan laten komen op een massasprint.
**** Marcel Kittel
Wanneer het op een massasprint aankomt, dan is Marcel Kittel opnieuw de te kloppen man. De Duitser van Quick-Step Floors beschikt over de grootste topsnelheid van het peloton lijkt op een vlakke aankomst zoals in Nuits-Saint-Georges quasi-onklopbaar. Zeker met de ervaren sprinttrein die Kittel tot zijn beschikking heeft, maakt hem voor vrijdag andermaal de topfavoriet.
*** Arnaud Démare & André Greipel
De grootste uitdager voor de Duitser, lijkt dit jaar een Fransman. Arnaud Démare oogt in de vorm van zijn leven en is inmiddels uitgegroeid tot een van de toppers binnen het hedendaagse sprintersgilde. Met het groen stevig om zijn schouders mikt de Franse kampioen van FDJ op een tweede ritzege, iets dat gezien zijn huidige vorm heel goed mogelijk is.
De laatste twee seizoenen komt André Greipel steeds beter uit de verf in zwaardere koersen zoals bijvoorbeeld Parijs-Roubaix, waar hij dit jaar top-10 reed. Vlakke massasprints winnen gaat daarentegen steeds iets moeizamer voor de kopman van Lotto Soudal. Anderzijds: sinds 2007 won Greipel in iedere grote ronde die hij reed, minstens een etappe. Slaagt hij daar dit jaar weer in?
** Nacer Bouhanni, Dylan Groenewegen, Alexander Kristoff
De Franse hoop in massasprints is niet alleen gevestigd op Démare. Zijn voormalig ploeggenoot en tegenwoordig aartsrivaal, Nacer Bouhanni, is de andere troefkaart. De Cofidis-kopman kent niet het meest succesvolle jaar uit zijn carrière. Hij wist namelijk pas vier keer het zegegebaar te maken. Een overwinning in de Tour maakt 2017 direct goed.
De Tour voor ons Nederlanders valt tot op heden nog niet mee. Jos van Emden en Dylan Groenewegen zorgden weliswaar voor twee top-10 noteringen, maar heel dichtbij de zege zaten ‘we’ nog niet. Toch kan de 24-jarige Amsterdammer daar zo maar voor zorgen. Groenewegen jaagt namelijk op een ritzege en is in staat om de toppers hier kloppen. Wanneer hij erin slaagt om het juiste wiel te kiezen en zich goed weet te positioneren, ligt succes in het verschiet.
Waar Alexander Kristoff het gehele seizoen grotendeels achter de feiten aan rijdt en de ploegleiding van Katusha-Alpecin zelf vraagtekens bij zijn gewicht zette, lijkt hij op dit moment dik in orde. Zijn laatste seizoenszege dateert van twee maanden geleden, maar dat kan zo maar veranderen. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het Noorse krachtmens beter tot zijn recht komt in een machtsprint.
* Michael Matthews, Sonny Colbrelli, John Degenkolb, Daniel McLay
Wat voor Kristoff geldt, telt ook voor Michael Matthews. De 26-jarige Australiër van Sunweb is op papier de iets mindere equivalent van Peter Sagan. Geen pure sprinter dus. Desondanks is Bling razendsnel en kan hij zich ook in een massasprint op een vlakke aankomst mengen. Hij zal ook moeten, wil hij straks in Parijs met de groene trui staan te pronken.
Italië had jarenlang de Ferrari’s, Maserati’s en de Lamborghini’s van het wielerpeloton. Denk maar eens aan grootheden als Mario Cipollini en Alessandro Petacchi. Op dit moment – zeker in deze Tour – is zo’n Italiaanse sprintgod niet aanwezig. Sonny Colbrelli is weliswaar snel, maar heeft liever een zwaardere rit. Wanneer hij nog ambities koestert voor het groen, zal hij ook in dit soort ritten moeten scoren.
John Degenkolb mengt zich ondanks zijn zware val in de vierde rit alweer in de debatten. Bij Trek-Segafredo rijdt hij in principe in dienst van kopman Alberto Contador. Wanneer de situatie zich voordoet, mag bij blijkbaar toch voor eigen kans gaan. Het leverde hem in Troyes een tiende plaats op. Zit er op vrijdag meer in ?
Namens Fortuneo – Oscaro mengt Daniel McLay zich in de massasprints. Het leverde hem in Troyes een achtste plek op. Heeft hij dit keer meer succes?
Outsiders
Omdat het voornaamste scenario toch een massasprint is, mogen we de outsiders op dat gebied niet vergeten. Adrien Petit, Rüdiger Selig, Andrea Pasqualon en Dion Smith lijken echter tekort te komen, maar een verrassing mag niet uitgesloten worden. Ben Swift kwam dinsdag hardhandig in aanraking met het asfalt en bovendien lijkt hij zich te richten op etappes die iets lastiger zijn.
Vroege vluchters hebben deze Tour nog niet weten te overleven. Met reeds drie sprintploegen die een zege op zak hebben, bestaat de mogelijkheid dat zij het wel even goed vinden. Een mooie kans voor renners als Taylor Phinney, Dylan van Baarle, Guillaume van Keirsbulck, Alexey Lutsenko, Jens Keukeleire en Oliver Naesen om wat druk bij hun klassementsrenners weg te halen.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Marcel Kittel
*** Arnaud Démare, André Greipel
** Nacer Bouhanni, Dylan Groenewegen, Alexander Kristoff
* Michael Matthews, Sonny Colbrelli, John Degenkolb, Daniel McLay
Weer en TV
Er wacht de renners vrijdag opnieuw een warme dag. De temperatuur tikt ’s middags 33 graden Celsius aan. Er staat windkracht drie vanuit het zuidwesten en kans op regen is er vrijwel niet. Eurosport 2 begint net na het middaguur met hun integrale live-uitzending. De NOS en Sporza volgen beiden net na 14:00.
Ik denk dat de Tour echt goed is voor de Fransen, en de Franse lokale cultuur en toerisme. Het wielrennen komt op de tweede plaats, helaas.
Als het aan mij zou liggen zouden we de Tour voor de Fransen laten (doen ook belachelijk veel Fransen mee, een redelijk aantal tweederangs), met een opwaardering voor de ronde van Spanje en Italie.
Het zal een wens blijven, vrees ik...
Sprintritten horen er zeker bij. Maar waarom 200km+??? Zelfs de dag tussen de laatste bergrit en de tijdrit ligt een vlakke rit van 200km+. Als organisatie ben je dan echt niet lkkr bezig
Wel als daarna na de klim van de 4e cat zoals JD al zei 10km hop naar de finish waren gegaan. Nu is het daarna weer te ver en te vlak
Ik denk 1989 - LeMond Fignon. Daarna kregen we de doodsaaie Indurain jaren, gevolgd door dopingfestijnen van Riis, Ullrich en Armstrong.
Ik ga morgenmiddag wel zelf fietsen.
2010 en vooral 2011 waren m.i. ook nog mooie jaren. Sindsdien idd eigenlijk alleen maar saaie uitgaven...
De renners zijn de figuranten van de ASO die er goud geld aan verdient.
Dat is al jaren het geval en zal niet zonder slag of stoot veranderen.