Tour 2017: Voorbeschouwing etappe 7
Net als donderdag zijn het ook vrijdag waarschijnlijk weer de sprinters die de dienst uitmaken. Opnieuw krijgt het peloton een rit van meer dan tweehonderd kilometer voor de kiezen, met weinig obstakels onderweg. De kans op een massaspurt is daarom andermaal erg groot. WielerFlits neemt de favorieten onder de loep.
Parcours
Waar er donderdag gefinisht werd in Troyes, is diezelfde plaats vrijdag de start voor een etappe over bijna exact dezelfde afstand. Na 108 kilometer is de tussensprint in Chanceaux het eerste noemenswaardige meetpunt in deze rit. Veertig kilometer later is de Côte d’Urcy van de vierde categorie het enige klimmetje van de dag.
De laatste kilometer in finishplek Nuits-Saint-Georges is volledig vlak en vrijwel kaarsrecht, waardoor de sprinters weer een nieuwe kans krijgen op een massaspurt. Dan moeten ze wel de volledige 213,5 kilometers onderweg overleven. De aankomst wordt verwacht tussen 17:10 en 17:40.
Favorieten
De snelle mannen zijn vrijdag dus weer aan het woord. Na sprintzeges van Marcel Kittel, Arnaud Démare en opnieuw Kittel, hebben er nog maar twee sprintersploegen gewonnen. Er zijn dus nog genoeg teams die het graag aan laten komen op een massasprint.
**** Marcel Kittel
Wanneer het op een massasprint aankomt, dan is Marcel Kittel opnieuw de te kloppen man. De Duitser van Quick-Step Floors beschikt over de grootste topsnelheid van het peloton lijkt op een vlakke aankomst zoals in Nuits-Saint-Georges quasi-onklopbaar. Zeker met de ervaren sprinttrein die Kittel tot zijn beschikking heeft, maakt hem voor vrijdag andermaal de topfavoriet.
*** Arnaud Démare & André Greipel
De grootste uitdager voor de Duitser, lijkt dit jaar een Fransman. Arnaud Démare oogt in de vorm van zijn leven en is inmiddels uitgegroeid tot een van de toppers binnen het hedendaagse sprintersgilde. Met het groen stevig om zijn schouders mikt de Franse kampioen van FDJ op een tweede ritzege, iets dat gezien zijn huidige vorm heel goed mogelijk is.
De laatste twee seizoenen komt André Greipel steeds beter uit de verf in zwaardere koersen zoals bijvoorbeeld Parijs-Roubaix, waar hij dit jaar top-10 reed. Vlakke massasprints winnen gaat daarentegen steeds iets moeizamer voor de kopman van Lotto Soudal. Anderzijds: sinds 2007 won Greipel in iedere grote ronde die hij reed, minstens een etappe. Slaagt hij daar dit jaar weer in?
** Nacer Bouhanni, Dylan Groenewegen, Alexander Kristoff
De Franse hoop in massasprints is niet alleen gevestigd op Démare. Zijn voormalig ploeggenoot en tegenwoordig aartsrivaal, Nacer Bouhanni, is de andere troefkaart. De Cofidis-kopman kent niet het meest succesvolle jaar uit zijn carrière. Hij wist namelijk pas vier keer het zegegebaar te maken. Een overwinning in de Tour maakt 2017 direct goed.
De Tour voor ons Nederlanders valt tot op heden nog niet mee. Jos van Emden en Dylan Groenewegen zorgden weliswaar voor twee top-10 noteringen, maar heel dichtbij de zege zaten ‘we’ nog niet. Toch kan de 24-jarige Amsterdammer daar zo maar voor zorgen. Groenewegen jaagt namelijk op een ritzege en is in staat om de toppers hier kloppen. Wanneer hij erin slaagt om het juiste wiel te kiezen en zich goed weet te positioneren, ligt succes in het verschiet.
Waar Alexander Kristoff het gehele seizoen grotendeels achter de feiten aan rijdt en de ploegleiding van Katusha-Alpecin zelf vraagtekens bij zijn gewicht zette, lijkt hij op dit moment dik in orde. Zijn laatste seizoenszege dateert van twee maanden geleden, maar dat kan zo maar veranderen. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het Noorse krachtmens beter tot zijn recht komt in een machtsprint.
* Michael Matthews, Sonny Colbrelli, John Degenkolb, Daniel McLay
Wat voor Kristoff geldt, telt ook voor Michael Matthews. De 26-jarige Australiër van Sunweb is op papier de iets mindere equivalent van Peter Sagan. Geen pure sprinter dus. Desondanks is Bling razendsnel en kan hij zich ook in een massasprint op een vlakke aankomst mengen. Hij zal ook moeten, wil hij straks in Parijs met de groene trui staan te pronken.
Italië had jarenlang de Ferrari’s, Maserati’s en de Lamborghini’s van het wielerpeloton. Denk maar eens aan grootheden als Mario Cipollini en Alessandro Petacchi. Op dit moment – zeker in deze Tour – is zo’n Italiaanse sprintgod niet aanwezig. Sonny Colbrelli is weliswaar snel, maar heeft liever een zwaardere rit. Wanneer hij nog ambities koestert voor het groen, zal hij ook in dit soort ritten moeten scoren.
John Degenkolb mengt zich ondanks zijn zware val in de vierde rit alweer in de debatten. Bij Trek-Segafredo rijdt hij in principe in dienst van kopman Alberto Contador. Wanneer de situatie zich voordoet, mag bij blijkbaar toch voor eigen kans gaan. Het leverde hem in Troyes een tiende plaats op. Zit er op vrijdag meer in ?
Namens Fortuneo – Oscaro mengt Daniel McLay zich in de massasprints. Het leverde hem in Troyes een achtste plek op. Heeft hij dit keer meer succes?
Outsiders
Omdat het voornaamste scenario toch een massasprint is, mogen we de outsiders op dat gebied niet vergeten. Adrien Petit, Rüdiger Selig, Andrea Pasqualon en Dion Smith lijken echter tekort te komen, maar een verrassing mag niet uitgesloten worden. Ben Swift kwam dinsdag hardhandig in aanraking met het asfalt en bovendien lijkt hij zich te richten op etappes die iets lastiger zijn.
Vroege vluchters hebben deze Tour nog niet weten te overleven. Met reeds drie sprintploegen die een zege op zak hebben, bestaat de mogelijkheid dat zij het wel even goed vinden. Een mooie kans voor renners als Taylor Phinney, Dylan van Baarle, Guillaume van Keirsbulck, Alexey Lutsenko, Jens Keukeleire en Oliver Naesen om wat druk bij hun klassementsrenners weg te halen.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Marcel Kittel
*** Arnaud Démare, André Greipel
** Nacer Bouhanni, Dylan Groenewegen, Alexander Kristoff
* Michael Matthews, Sonny Colbrelli, John Degenkolb, Daniel McLay
Weer en TV
Er wacht de renners vrijdag opnieuw een warme dag. De temperatuur tikt ’s middags 33 graden Celsius aan. Er staat windkracht drie vanuit het zuidwesten en kans op regen is er vrijwel niet. Eurosport 2 begint net na het middaguur met hun integrale live-uitzending. De NOS en Sporza volgen beiden net na 14:00.
Wat ze ook vergeten is dat dit soort etappes (en de discutabele jury) kijkers wegjagen, zeker de jonge kijkers die nog minder geïnteresseerd zijn in de folklore. Uiteindelijk kan je daar wel luchtig over doen maar de wielersport heeft echt niet zoveel speelruimte. De ASO is de enige organisatie met centen en (rijke) sponsors zijn tegenwoordig dungezaaid. Voor de toekomst van de wielersport is het gewoon ontzettend belangrijk dat het kroonjuweel (de tour) spannend is. Dat is deze tour tot nu toe maar sporadisch gelukt.
Ze zouden naar de Vuelta moeten kijken voor het creeëren van interessante sprintetappes.
Frankrijk is geografisch natuurlijk niet te vergelijken met Spanje. Daar heb je wat meer mogelijkheden. Dan moet je in Frankrijk toch stelselmatig hele gebieden gaan mijden. Alleen dit jaar weten ze het naturlijk wel te verneuken door een etappe naar Luik nog biljartvlak te maken en lijkt de balans een beetje zoek
Na de tweede werd het nog erger en nu wordt gedaan of dit de meest belachelijke tour is ooit. We doen net of we in week 3 zitten en 12 sprintetappes hebben gehad. We hebben 3 sprint etappes gehad, waarvan 1 zeker niet saai (elleboog) was. Dan blijven er twee over. Dat is dan volgens velen 1 te veel???
Volgens mij zijn er wel belangrijkere zaken waar we ons als wielerliefhebber druk om kunnen maken.... ;-)
De tekst niet gelezen?
Dus ja deze tour is dodelijk saai, op de actie van Aru na en de openings TT was er niet zo veel boeiends. Zoals altijd.
Ik hoef trouwens geen 15 aankomsten bergop. 3-6 keer finish bergop, 2-5 keer kort na een lange afdaling, 2-4 keer op goed oplopende stroken/muurtjes, 1-2 ITTs, 1 ITT en de rest een combi van boven genoemde ritten. Met nog 2-4 kasseien, waaier of keer en draai ritten.
Dan houd je nog tot 10 ritten over voor sprinters. Als er daarvan 2 van 220-240km zijn en de overige 160-200km dan is het prima hoor.
De enige die iets kan met alle etappes is nu exit helaas. Maar ik denk dat GvA al van tevoren wist dat er op zijn best twee kansen zouden zijn.
Kansloze vluchters. Peloton laat begaan tot de finale. Vluchters worden gepakt. Een massasprint.
Heel erg om te moeten toegeven: het spannendste tot nu toe waren de valpartijen. Die waren spectaculair in vergelijking met de rest van de monotonie.
Ik volg wielrennen intensief sinds 1980. Vroeger keek ik elke seconde Tour. Nu is het achtergrond voor me dit soort etappes. Even wakker schieten de laatste 10 km.
Waar ik vroeger bijna obsessief met wielrennen bezig was, is dat wel minder geworden door de affaire Armstrong. Landis won... Contador werd een keer weggestreept. Zitten we met Tourwinnaars als Pereiro... Schleck.... En van Sastre werd ik ook niet blij
Ach wat doe je eraan
Vanmiddag even om 15.45 inschakelen. Als de vluchters gepakt worden en Kittel wint.
Ik zelf zou liever een parcours zien als 7-8 vlakke ritten, en dan bijv. 1 met lastige kasseien, 1-2 met goede kans op waaiers, 1-2 met aankomst op een "muurtje" dan heb je nog steeds in de regel een regelmatig een Massa sprint, 1-2 keer een muur sprint en op de kassei rit misschien wel een solo aankomst of kleine groepssprint. En uiteraard zo min mogelijk 200+ KM.
Dan een rit of 6 heuvels / middengebergte voor de vluchters / klassieker mannen / en mogelijk nog ergens een wedstijd in de wedstrijd als een klassementsman of mannen eens de knuppel in het hok gooit.
Verder 6-7 bergritten met finishes boven en vlak na een afdaling voor de vluchters / klassementsmannen
En dan nog 1-2 tijdritten.
Ik ben het met jullie eens dat het misschien wat mekkerig overkomt, zeker gezien diegene die sommigen (@Tormund) zien als aanstichter. Maar ik heb nog geen seconde naar die man geluisterd deze tour. Toch vind ik tot nu toe elke rit behalve de proloog hemeltergend saai (ok, misschien ook de laatste 3 km van la planche konden er wel mee door hoewel dat ook een klassiek koersverloop was).
Dan kan je zeggen dat dit al jaren zo is, dat het aanstellerij is, dat de tour niet alleen om spanning draait, maar jullie vergeten gewoon dat de wielersport zeker nu gebaat is bij spannende Tours. In de slag om jonge volgers (dus sponsors) is het al moeilijk voor een duursport. Als de allergrootste en meest gevolgde wedstrijd dan ook nog eens maar 1 (1!) procent van de koerstijd spannend is, dan tsja... Het gaat mij er niet zozeer om dat ik het zelf saai vind, maar meer om de grote gevolgen die dit heeft voor de wielersport. En het zou zo makkelijk zijn om wél een goed parcours uit te stippelen. Zie TdF 2015, zie elke Vuelta (qua sprintetappes).