Tour 2017: Voorbeschouwing etappe 7
Net als donderdag zijn het ook vrijdag waarschijnlijk weer de sprinters die de dienst uitmaken. Opnieuw krijgt het peloton een rit van meer dan tweehonderd kilometer voor de kiezen, met weinig obstakels onderweg. De kans op een massaspurt is daarom andermaal erg groot. WielerFlits neemt de favorieten onder de loep.
Parcours
Waar er donderdag gefinisht werd in Troyes, is diezelfde plaats vrijdag de start voor een etappe over bijna exact dezelfde afstand. Na 108 kilometer is de tussensprint in Chanceaux het eerste noemenswaardige meetpunt in deze rit. Veertig kilometer later is de Côte d’Urcy van de vierde categorie het enige klimmetje van de dag.
De laatste kilometer in finishplek Nuits-Saint-Georges is volledig vlak en vrijwel kaarsrecht, waardoor de sprinters weer een nieuwe kans krijgen op een massaspurt. Dan moeten ze wel de volledige 213,5 kilometers onderweg overleven. De aankomst wordt verwacht tussen 17:10 en 17:40.
Favorieten
De snelle mannen zijn vrijdag dus weer aan het woord. Na sprintzeges van Marcel Kittel, Arnaud Démare en opnieuw Kittel, hebben er nog maar twee sprintersploegen gewonnen. Er zijn dus nog genoeg teams die het graag aan laten komen op een massasprint.
**** Marcel Kittel
Wanneer het op een massasprint aankomt, dan is Marcel Kittel opnieuw de te kloppen man. De Duitser van Quick-Step Floors beschikt over de grootste topsnelheid van het peloton lijkt op een vlakke aankomst zoals in Nuits-Saint-Georges quasi-onklopbaar. Zeker met de ervaren sprinttrein die Kittel tot zijn beschikking heeft, maakt hem voor vrijdag andermaal de topfavoriet.
*** Arnaud Démare & André Greipel
De grootste uitdager voor de Duitser, lijkt dit jaar een Fransman. Arnaud Démare oogt in de vorm van zijn leven en is inmiddels uitgegroeid tot een van de toppers binnen het hedendaagse sprintersgilde. Met het groen stevig om zijn schouders mikt de Franse kampioen van FDJ op een tweede ritzege, iets dat gezien zijn huidige vorm heel goed mogelijk is.
De laatste twee seizoenen komt André Greipel steeds beter uit de verf in zwaardere koersen zoals bijvoorbeeld Parijs-Roubaix, waar hij dit jaar top-10 reed. Vlakke massasprints winnen gaat daarentegen steeds iets moeizamer voor de kopman van Lotto Soudal. Anderzijds: sinds 2007 won Greipel in iedere grote ronde die hij reed, minstens een etappe. Slaagt hij daar dit jaar weer in?
** Nacer Bouhanni, Dylan Groenewegen, Alexander Kristoff
De Franse hoop in massasprints is niet alleen gevestigd op Démare. Zijn voormalig ploeggenoot en tegenwoordig aartsrivaal, Nacer Bouhanni, is de andere troefkaart. De Cofidis-kopman kent niet het meest succesvolle jaar uit zijn carrière. Hij wist namelijk pas vier keer het zegegebaar te maken. Een overwinning in de Tour maakt 2017 direct goed.
De Tour voor ons Nederlanders valt tot op heden nog niet mee. Jos van Emden en Dylan Groenewegen zorgden weliswaar voor twee top-10 noteringen, maar heel dichtbij de zege zaten ‘we’ nog niet. Toch kan de 24-jarige Amsterdammer daar zo maar voor zorgen. Groenewegen jaagt namelijk op een ritzege en is in staat om de toppers hier kloppen. Wanneer hij erin slaagt om het juiste wiel te kiezen en zich goed weet te positioneren, ligt succes in het verschiet.
Waar Alexander Kristoff het gehele seizoen grotendeels achter de feiten aan rijdt en de ploegleiding van Katusha-Alpecin zelf vraagtekens bij zijn gewicht zette, lijkt hij op dit moment dik in orde. Zijn laatste seizoenszege dateert van twee maanden geleden, maar dat kan zo maar veranderen. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het Noorse krachtmens beter tot zijn recht komt in een machtsprint.
* Michael Matthews, Sonny Colbrelli, John Degenkolb, Daniel McLay
Wat voor Kristoff geldt, telt ook voor Michael Matthews. De 26-jarige Australiër van Sunweb is op papier de iets mindere equivalent van Peter Sagan. Geen pure sprinter dus. Desondanks is Bling razendsnel en kan hij zich ook in een massasprint op een vlakke aankomst mengen. Hij zal ook moeten, wil hij straks in Parijs met de groene trui staan te pronken.
Italië had jarenlang de Ferrari’s, Maserati’s en de Lamborghini’s van het wielerpeloton. Denk maar eens aan grootheden als Mario Cipollini en Alessandro Petacchi. Op dit moment – zeker in deze Tour – is zo’n Italiaanse sprintgod niet aanwezig. Sonny Colbrelli is weliswaar snel, maar heeft liever een zwaardere rit. Wanneer hij nog ambities koestert voor het groen, zal hij ook in dit soort ritten moeten scoren.
John Degenkolb mengt zich ondanks zijn zware val in de vierde rit alweer in de debatten. Bij Trek-Segafredo rijdt hij in principe in dienst van kopman Alberto Contador. Wanneer de situatie zich voordoet, mag bij blijkbaar toch voor eigen kans gaan. Het leverde hem in Troyes een tiende plaats op. Zit er op vrijdag meer in ?
Namens Fortuneo – Oscaro mengt Daniel McLay zich in de massasprints. Het leverde hem in Troyes een achtste plek op. Heeft hij dit keer meer succes?
Outsiders
Omdat het voornaamste scenario toch een massasprint is, mogen we de outsiders op dat gebied niet vergeten. Adrien Petit, Rüdiger Selig, Andrea Pasqualon en Dion Smith lijken echter tekort te komen, maar een verrassing mag niet uitgesloten worden. Ben Swift kwam dinsdag hardhandig in aanraking met het asfalt en bovendien lijkt hij zich te richten op etappes die iets lastiger zijn.
Vroege vluchters hebben deze Tour nog niet weten te overleven. Met reeds drie sprintploegen die een zege op zak hebben, bestaat de mogelijkheid dat zij het wel even goed vinden. Een mooie kans voor renners als Taylor Phinney, Dylan van Baarle, Guillaume van Keirsbulck, Alexey Lutsenko, Jens Keukeleire en Oliver Naesen om wat druk bij hun klassementsrenners weg te halen.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Marcel Kittel
*** Arnaud Démare, André Greipel
** Nacer Bouhanni, Dylan Groenewegen, Alexander Kristoff
* Michael Matthews, Sonny Colbrelli, John Degenkolb, Daniel McLay
Weer en TV
Er wacht de renners vrijdag opnieuw een warme dag. De temperatuur tikt ’s middags 33 graden Celsius aan. Er staat windkracht drie vanuit het zuidwesten en kans op regen is er vrijwel niet. Eurosport 2 begint net na het middaguur met hun integrale live-uitzending. De NOS en Sporza volgen beiden net na 14:00.
In het verleden waren er ook wel 7-8 etappes die in een sprint eindigden, maar was het vaak in ieder geval nog wel 2-3x spannend wie er bij zouden zitten. Ritten met 2 a 3 colletjes van de 2de/3de categorie in de beginfase van een etappe missen volledig.
En wat ik verder gewoon echt niet snap ik waarom er in rit 19 voor een relatief vlakke etappe is gekozen. Hadden ze er twee ritten aan toegevoegd die wat spannender waren geweest voor de sprint (Dus wat klimmen van 2de/3de categorie) en hadden ze tijdens rit 19 een etappe gehad die ook in de Alpen plaats vond dan was de balans al een stuk beter geweest.
Verder vind ik het een geweldig voorstel om Giro en Tour te wisselen. De Giro in juli, wat een feest zou dat zijn voor het grote scherm.
waardoor je een man of 8 krijgt en dan heb je meer kans weg te blijven.
De Giro daarintegen was stukken mooier en toch ik ben geen fan van Tom, maar van Nibali.
Er waren in de afgelopen Giro ook wel saaie etappes, maar er wonnen meer vluchters en het parcours en de omgeving was ook prachtig, vaak ook nog wel een bergje in een vlakke etappe.
Wel en de bergetappes waren zeer mooi.
Die rit bijvoorbeeld over de Passo dello Stelvio was zeer mooi en meer dan 220 km, zoiets ontbreekt voor mijn gevoel in deze tour, het is een tour zonder koninginnenrit.
Wel en eigenlijk mag er ook wel een kasseien of een onverharde etappe erbij.
Wel voor mij was eigenlijk altijd al zo dat de Giro aantrekkelijker was en mag van mij de Giro evenveel WT punten en net zoveel prijzengeld als de tour krijgen.
Ook de aandacht van de Giro mag wel omhoog.
Het is een mooier land en een prachtige taal. Forza Giro
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170707_02961363
Wham bam, thank you, Ten Dam!
Je hoeft niet te kijken he vandaag? Je kunt ook gewoon aan je werk gaan de hele dag.
Laat het los.....
Ook ik kijk liever de Giro of de Vuelta en ook ik zie graag een felle strijd. Maar je mag niet van de renners verwachten dat ze dat dagelijks drie weken lang kunnen doen. Ja, 20 jaar geleden kon dat met behulp van, maar dat willen we niet meer.
Van oorsprong is wielrennen een duursport maar gaandeweg is het een snelheidssport geworden. Prima verder, maar restanten van de oorsprong mogen wel behouden blijven vind ik. Vlakke etappes van boven de 200 km moeten blijven, die afstanden gaan wel in de benen zitten en de optredende vermoeidheid kan de doorslag geven in de derde week aangaande de resultaten, zowel bij sprinters als de klassementsmannen.
Dat zo’n etappe saai is om er de hele middag vanaf de bank naar te kijken is een feit maar niemand verplicht je er toe.
En vanaf de kansel hel en verdoemenis prediken als het niet elke dag spektakel is in de Tour en het einde der wielrentijden aankondigen omdat onze jeugd niet meer wordt bediend is ook nogal overdreven.
De veerkracht van de traditie blijkt vaak genoeg, en gelukkig maar, enorm taai te zijn.
Mooi verwoord, zoals meestal. Ben het grotendeels met je eens. Etappes van 200+ moeten zeker blijven en ook etappes zonder geschiedenis horen nu eenmaal bij de Tour.
Van mij hoeft de Tour geen spiegel te worden van een ADHD-iserende maatschappij. Maar iets meer variatie in de eerste week zou geen kwaad kunnen. Het zijn nu wel heel veel lange, vlakke etappes. Overdaad schaadt, onafhankelijk van het type etappe. Zo slaat de Vuelta de laatste jaren bijvoorbeeld nogal door in met elkaar vergelijkbare springveeraankomsten.