Tour 2017: Abandon Richie Porte na zware val in afdaling Mont du Chat
Richie Porte is zwaar ten val gekomen in de afdaling van de Mont du Chat. De Australische topfavoriet geraakt naast de weg en kwam daarna hard in aanraking met het asfalt. In zijn val nam hij Daniel Martin mee, maar de Ier kon door.
Porte werd direct bijgestaan door de koersdokter. Het lijkt einde verhaal voor de kopman van BMC.
Update 16.45 uur
Richie Porte is uit de Tour de France. De Australiër wordt naar het ziekenhuis vervoerd, meldt BMC op Twitter.
Een harde val maakt een eind aan de Tour van Richie Porte. Hij schat een bocht verkeerd in en neemt Daniel Martin mee in zijn val. #TDF2017 pic.twitter.com/8KRQphaRc8
— NOS Sport (@NOSsport) 9 juli 2017
#TDF2017 Devastating images of @richie_porte coming from the road after a nasty crash. Richie will be taken to hospital for examination.
— BMC Racing Team (@BMCProTeam) July 9, 2017
Later meer
Nope is geen bloed
Het riekt naar het inbouwen van sensatie door de organisatie, al is dat niet te bewijzen. Kwalijke zaak, waarom finishen ze niet gewoon boven?
Waarschijnlijk dat dat daalklassement uitnodigde tot het nemen van ondoordachte risico's .
Daarnaast werd dat nieuws bekend gemaakt net nadat er meerdere renners waren overleden na een val in een afdaling.
Bakelandts zei trouwens dat de afdaling er zeker niet over was,Porte maakt gewoon een domme fout.
Daarnaast is het natuurlijk altijd makkelijk om weer iets te zoeken dat niet goed is.
Teveel sprints, teveel aankomsten bergop, een afdaling op het einde, er wordt altijd wel iets verzonnen.
Afdalen is ook onderdeel van het wielrennen. En heus niet gevaarlijker dan een massasprint. Als je alle gevaarlijke situaties wilt vermijden moet je eigenlijk alleen maar bergop finishen. Al kan dat ook gevaarlijk zijn. Zie een Gesink die bergop valt en uitstapt.
En wat als deze valpartij nou een afdaling eerder had plaatsgevonden? Daar gingen ze net zo goed volle bak naar beneden. Daar waren trouwens ook valpartijen. En als je helemaal geen afdalingen meer wilt hou je maximaal 1 berg per etappe over, want daar moeten ze dan immers finishen.
@KK
Weinig verschil. Met of zonder daalklassement, als er belangen zijn gaan de renners toch wel volle bak naar beneden. Renners die voor de overwinning gaan, renners die tijd kunnen pakken, renners die op tijd binnen willen komen...meestal wordt er niet rustig gedaald.
Ook Mollema spreekt nu over vragen om problemen met dit parcours.
Precies puffin. Die renners die gooien zich overal in voor winst, of zelfs maar een plekje in de top 10. Je moet ze ergens tegen zichzelf in bescherming nemen.
Bovendien bood het feit dat de finish 12 kilometer na de afdaling lag en niet 1 km de optie om wat voorzichtiger te dalen en vervolgens een gat nog dicht te knallen op het vlakke.
En als risico's echt te groot zijn voor een renner denk ik dat je moet stoppen met (competatief) fietsen, het blijft nou eenmaal een gevaarlijke bezigheid.
Het is aan de andere kant de eigen verantwoordelijkheid van de renners om hun eigen grens te bepalen en daar niet over te gaan. In sommige gevallen heb ik de indruk - kan het niet bewijzen - dat renners vroeger eerder geneigd waren - ook toen waren er uitzonderingen: Wim van Est! - hun manier van afdalen aan te passen aan hun daalcapaciteiten.
Zo bezien is de aso organisatie echt aso.
De parcoursbouwer is een grote nul!
Of zouden de renners er ook iets mee te maken hebben?
Op het moment dat je als eenling achter dreigt te raken omdat alle anderen risico's nemen heb je helemaal gelijk.
Het ging mij meer om de situatie als die van vandaag waar eigenlijk alleen Bardet echt extra risico's nam in een poging om weg te rijden en de rest redelijk veilig daalde (een stuurfout als die van porte kan in elke afdaling gebeuren, niet per se alleen die voor de finish). Je zag bijvoorbeeld dat Fuglsang niet echt lekker aan het afdalen was maar omdat de groep met favorieten "geen" risico's nam hij terug kon keren
Stalen fietsen waren gewoon veiliger omdat er rek op zit, zelfs een steentje wordt verwerkt door 36 spaken. Vernieuwing is niet altijd verbetering, er wordt danig meer gevallen dan zo'n 15 jaar terug.
Wellicht was er net zo snel gedaald als er 10 of 20 meter afstand onderling was geweest en dus meer overzicht, Barquil liep uit op die hele bende met de motard als richtpunt.
Noem het maar luxe die mobieletjes, zou Froome best op een stalen wil zien van 8kg. Staal vangt een onregelmatigheid beter op omdat het meegeeft maar commercieel niet interessant voor op het moment alsnog. Van het desastreus onderuitgaan, 15? jaar geleden herinner ik me alleen een casartelli dacht ik.
Was ook meer geld voor onderhoud wegdek waarschijnlijk.
Meld zijn ploeg BMC.