Tour 2017: Abandon Richie Porte na zware val in afdaling Mont du Chat
zondag 9 juli 2017 om 16:41

Tour 2017: Abandon Richie Porte na zware val in afdaling Mont du Chat

Richie Porte is zwaar ten val gekomen in de afdaling van de Mont du Chat. De Australische topfavoriet geraakt naast de weg en kwam daarna hard in aanraking met het asfalt. In zijn val nam hij Daniel Martin mee, maar de Ier kon door.

Porte werd direct bijgestaan door de koersdokter. Het lijkt einde verhaal voor de kopman van BMC.

Update 16.45 uur
Richie Porte is uit de Tour de France. De Australiër wordt naar het ziekenhuis vervoerd, meldt BMC op Twitter.

Later meer

RIDE Magazine
56 Reacties
09-07-2017 17:38
Volgens de Tour-dokter was de eerste check-up 'oké'
09-07-2017 17:39
Vreselijk voor Porte. Maar wat is dit toch een brokkenpiloot en wat gruwelijk sneu ook voor Martin die de vorm van z'n leven had.
09-07-2017 17:40
veel beterschap. Hartstikke jammer want is even sterk als Froome!
09-07-2017 17:41
@klootje
Nope is geen bloed
09-07-2017 17:59
Maar wat is nu dan echt het verschil tussen een daalklassement in de Giro (waar breeduit schande over werd gesproken) en de afdaling van de kattenberg aan het einde van een sleutelrit?
09-07-2017 18:02
goed punt KK.. zou het niet weten. Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.
09-07-2017 18:05
@klootje kriekeljon
Het riekt naar het inbouwen van sensatie door de organisatie, al is dat niet te bewijzen. Kwalijke zaak, waarom finishen ze niet gewoon boven?
09-07-2017 18:09
@klootje

Waarschijnlijk dat dat daalklassement uitnodigde tot het nemen van ondoordachte risico's .
Daarnaast werd dat nieuws bekend gemaakt net nadat er meerdere renners waren overleden na een val in een afdaling.


Bakelandts zei trouwens dat de afdaling er zeker niet over was,Porte maakt gewoon een domme fout.
Daarnaast is het natuurlijk altijd makkelijk om weer iets te zoeken dat niet goed is.
Teveel sprints, teveel aankomsten bergop, een afdaling op het einde, er wordt altijd wel iets verzonnen.
09-07-2017 18:11
@giradengo
Afdalen is ook onderdeel van het wielrennen. En heus niet gevaarlijker dan een massasprint. Als je alle gevaarlijke situaties wilt vermijden moet je eigenlijk alleen maar bergop finishen. Al kan dat ook gevaarlijk zijn. Zie een Gesink die bergop valt en uitstapt.

En wat als deze valpartij nou een afdaling eerder had plaatsgevonden? Daar gingen ze net zo goed volle bak naar beneden. Daar waren trouwens ook valpartijen. En als je helemaal geen afdalingen meer wilt hou je maximaal 1 berg per etappe over, want daar moeten ze dan immers finishen.

@KK
Weinig verschil. Met of zonder daalklassement, als er belangen zijn gaan de renners toch wel volle bak naar beneden. Renners die voor de overwinning gaan, renners die tijd kunnen pakken, renners die op tijd binnen willen komen...meestal wordt er niet rustig gedaald.
09-07-2017 18:11
@chaba en KK: Volgens Bakelants was dit de minst moeilijke afdaling van de drie HC cols. Dit was gewoon een kwestie van over de limiet te gaan. Dat gebeurd bergop constant, maar in een afdaling heeft dit natuurlijk meer gevolgen.
09-07-2017 18:14
Ondoordachte risico's betwijfel ik. Je neemt risico's bij het afdalen maar ondoordacht daar geloof ik niet zo in. Of is het net zo ondoordacht als de klassementsmannen of de mannen die voor ritwinst gaan. Ja dan is het zo. Geen issue toch dan een daalklassement?
09-07-2017 18:18
Girardengo, het is in ieder geval een ontwikkeling van de laatste jaren dat het allemaal maar spectaculairder moet. Robert Gesink sprak gisteren bij de NOS nog uit dat de organisatie vanuit het oogpunt van spektakel deze etappe met deze afdaling af liet sluiten en dat hij daarom waarschijnlijk vandaag een snipperdag zou nemen.

Ook Mollema spreekt nu over vragen om problemen met dit parcours.

Precies puffin. Die renners die gooien zich overal in voor winst, of zelfs maar een plekje in de top 10. Je moet ze ergens tegen zichzelf in bescherming nemen.
09-07-2017 18:31
Ik vind het moeilijk om over te oordelen: aan de ene kant zijn 3 moeilijke afdalingen in een niet heel weerzeker gebied absoluut een risico, maar ik neig ernaar toe om te zeggen dat het een onderdeel van de sport blijft - je kan risico's kleiner maken door voorzichtigheid in te bouwen qua daalwijze of qua materiaal.
Bovendien bood het feit dat de finish 12 kilometer na de afdaling lag en niet 1 km de optie om wat voorzichtiger te dalen en vervolgens een gat nog dicht te knallen op het vlakke.
En als risico's echt te groot zijn voor een renner denk ik dat je moet stoppen met (competatief) fietsen, het blijft nou eenmaal een gevaarlijke bezigheid.
09-07-2017 18:34
Ik pleit voor een minimum aan afdalingen in een ronde. Is beter voor de algemene gezondheid van renners.
09-07-2017 18:38
@kk, de nijs, puffin
Het is aan de andere kant de eigen verantwoordelijkheid van de renners om hun eigen grens te bepalen en daar niet over te gaan. In sommige gevallen heb ik de indruk - kan het niet bewijzen - dat renners vroeger eerder geneigd waren - ook toen waren er uitzonderingen: Wim van Est! - hun manier van afdalen aan te passen aan hun daalcapaciteiten.
09-07-2017 19:26
Eindigen in een afdaling nodigt renners uit om risico te nemen. Niet iedereen 'overleeft' die risico's. Een organisatie weet dat. Dus als een organisatie kiest voor afdalingen tot de finish, dan kiezen ze er bewust voor dat de kans op ongelukken groter wordt.

Zo bezien is de aso organisatie echt aso.
09-07-2017 19:40
@Denijs, juist niet het feit dat er nog 12 km was betekend dat je nog geen 50m mag verliezen in de afdaling, maakt het nog gevaarlijker
09-07-2017 19:44
@Assen Er waren vandaag bijna net zoveel valpartijen bergop als bergaf. In de vlakke aankomsten zijn er ook valpartijen. In de tijdrit ook twee opgaves.
De parcoursbouwer is een grote nul!
Of zouden de renners er ook iets mee te maken hebben?
09-07-2017 19:53
@illu
Op het moment dat je als eenling achter dreigt te raken omdat alle anderen risico's nemen heb je helemaal gelijk.
Het ging mij meer om de situatie als die van vandaag waar eigenlijk alleen Bardet echt extra risico's nam in een poging om weg te rijden en de rest redelijk veilig daalde (een stuurfout als die van porte kan in elke afdaling gebeuren, niet per se alleen die voor de finish). Je zag bijvoorbeeld dat Fuglsang niet echt lekker aan het afdalen was maar omdat de groep met favorieten "geen" risico's nam hij terug kon keren
09-07-2017 20:06
Girardengo, misschien vergelijkbaar met het fenomeen dat je ook ziet bij auto's. Auto's met allerlei veiligheidsmaatregelen worden meestal een stuk onveiliger gebruikt dan oudere modellen. Soort misplaatst gevoel van veiligheid. Lijkt mij dat je op die oudere fietsen natuurlijk heel wat minder comfortabel naar beneden gaat.
09-07-2017 20:20
@kk
Stalen fietsen waren gewoon veiliger omdat er rek op zit, zelfs een steentje wordt verwerkt door 36 spaken. Vernieuwing is niet altijd verbetering, er wordt danig meer gevallen dan zo'n 15 jaar terug.
Wellicht was er net zo snel gedaald als er 10 of 20 meter afstand onderling was geweest en dus meer overzicht, Barquil liep uit op die hele bende met de motard als richtpunt.
09-07-2017 20:26
Schippie, wat bedoel je met rek op zit? Carbon is ook heel stug toch? Aluminium frames, die gingen meer zwabberen dan stalen frames. Volgens veteranen stuiter je daar makkelijker mee de bocht uit. Maar carbon? Geen idee, die luxe heb ik nooit gehad.
09-07-2017 20:46
@kk
Noem het maar luxe die mobieletjes, zou Froome best op een stalen wil zien van 8kg. Staal vangt een onregelmatigheid beter op omdat het meegeeft maar commercieel niet interessant voor op het moment alsnog. Van het desastreus onderuitgaan, 15? jaar geleden herinner ik me alleen een casartelli dacht ik.
Was ook meer geld voor onderhoud wegdek waarschijnlijk.
09-07-2017 20:46
Porte heeft rechtersleutelbeen gebroken en zijn bekken.

Meld zijn ploeg BMC.
09-07-2017 20:46
Gebroken sleutelbeen en bekken voor Porte heeft BMC zojuist op Twitter gemeld. Alhoewel een bekkenbreuk natuurlijk niet mis is, in ieder geval goed nieuws dat er niets met zijn hoofd/nek/rug aan de hand is! https://twitter.com/BMCProTeam/status/884120329127424000

Om te reageren moet je ingelogd zijn.