Tour 2018: Philippe Gilbert ergert zich aan gedrag klassementsmannen in sprintfinale
foto: Marcel Koch
maandag 9 juli 2018 om 11:38

Tour 2018: Philippe Gilbert ergert zich aan gedrag klassementsmannen in sprintfinale

Philippe Gilbert heeft zich tijdens de finale van de tweede etappe naar La Roche-sur-Yon zitten ergeren aan de klassementsrenners in het peloton. “Wat me irriteert is dat bepaalde renners, ondanks de drie kilometer-regel die de UCI in het leven riep, toch nog komen vechten binnen de eerste twintig posities van het peloton”, is de Belg stellig tegenover Het Laatste Nieuws.

Tijdens de tweede etappe was er voor Gilbert maar één taak, ploeggenoot Fernando Gaviria naar de overwinning loodsen. Een valpartij gooide echter roet in het eten. Deze tuimelperte op twee kilometer kon volgens de renner van Quick-Step Floors voorkomen worden als klassementsrenners zich ‘gewoon’ laten afzakken na de bordjes van ‘nog drie kilometer te gaan’. “Klimmerstypes zijn doorgaans niet zo snel en stuurvaardig op het vlakke, wat het risico op valpartijen aanzienlijk vergroot.”

Wat Gilbert nog het meest dwars zit, is dat de drie kilometer-regel er niet voor niets is. “Dat reglement is er speciaal voor hen. Toch blijven ze zich bezondigen aan dezelfde fout. Wij komen ons toch ook niet tussen hen inwringen aan de voet van een col?”

RIDE Magazine
45 Reacties
09-07-2018 12:38
Wat een onzin. Wat je gister wel zag, Movistar ging pas laat weg van voren met Valverde en daardoor was hij de enige klassementsrenner die vooraan aan kon pikken. Nu telden die verschillen uiteindelijk niet mee, maar je bent als klassementsploeg dom om je renner niet van voren te houden omdat die sprinters dat niet zo fijn vinden.
09-07-2018 12:42
@lutsenkofan

Misschien moet jij eens opzoeken wat sarcasme is.
Briljant stukje sarcasme van Bartje.
09-07-2018 12:44
Dus : helemaal geen regels en boni’s en andere onzin... als de organisatie een overvloed van dit soort ritten blijft plannen omdat ze anders ‘hun 3 weken’ niet vol krijgen moet iedereen maar mee bloeden ( ook letterlijk). De koers gaat van start naar finish, punt... niet mee eens, wegblijven, opgelost...
09-07-2018 12:49
Inderdaad een beetje achterhaald verhaal. Wat Gilbert natuurlijk bedoeld is dat die achterlijke, stuurloze AK-mafkezen er geen klap van kunnen deze niche, ze zitten er met een goede reden maar genereren wel irritatie logischerwijs.
09-07-2018 12:59
Ach, dit is een regelmatig terugkerende discussie... Tuurlijk moet je de tijd opnemen op 3km, dan is het klaar met het gezever. Wat doe je dan echter met vluchters, if renners die nog net ff een paar seconden willen pakken?

Dus 3km als meetpunt kan enkel onder de voorwaarde dat de eerst passerende groep of al een poosje vooruit is of minstens x procent van het peloton omvat... Gaat allemaal complex worden, wedden :-)
09-07-2018 13:12
@Sephiroth het lijkt mij dat je de tijdsverschillen op het 3 km punt kan nemen en dat die losstaan van een eventuele etappeoverwinning. Zo kan een vluchter bijvoorbeeld niet de rit winnen maar wel wat seconden terugpakken op het peloton. Vindt het eigenlijk wel een mooie troostprijs.
Als je als renner dus nog even een paar seconden wil pakken, moet je dat dan dus bij de 3km (of 5km) streep doen. Vrij eenvoudig lijkt mij.
09-07-2018 13:15
hopen dat gillbert mooie etappe meepakt. rijdt goed seizoen maar helaas nog niet gewonnen
09-07-2018 13:16
Oplossing: Etappes met zo weinig mogelijk sprintkansen.
desalniettemin, als er op de Muur van Huy wordt gefinisht, zijn er ook altijd valpartijen.
09-07-2018 13:23
Een goede oplossing is om op bijvoorbeeld 3 km voor de finish de tijd stop te zetten. Je mag de sprinters met helpers dus laten gaan en je laat je uitbollen zonder tijdverlies. Diegene die voor de ritwinst wil gaan rijd door tot de echte finnish. Een beetje vergelijkbaar dan nu maar dan ook geen tijdverlies als er niet gevallen wordt.
09-07-2018 13:25
Wanneer Gilbert een beetje serieuze klassement renner in zijn ploeg zou hebben, zou hij het vast wel begrijpen...
09-07-2018 13:28
@jp.vanoosterhout Jungels, gilbert helpen nu eenmaal met de sprinttrein. Daarnaast viel Gaviria in de laatste bocht, dus toch niet heel raar dat zij er dan nog bij zitten?
09-07-2018 13:32
Ik begrijp Gilbert wel, alleen jammer dat hij niet weet hoe het werkt. De finish ligt niet op 3 km van het einde. Je zult toch echt in het peloton binnen moeten komen.
09-07-2018 13:34
Een wedstrijd is van A naar B en niet van A naar -B , kortom over de gehele afstand en over de gehele afstand wordt de tijd opgemeten.
Niet zeuren , door fietsen, misschien iets minder tramadol in het peloton , dan blijven de reflexen scherper. Als burger mag je 24 uur niet deelnemen aan het verkeer , maar aan een op hol geslagen peloton met tramdol wordt tot op heden ( met name heden ) niets gedaan.
09-07-2018 13:37
Het beste wat de AK mannen nog kunnen doen is op 2,9 km even afstappen, wat aan het derailleur frommelen en samen naar de meet rijden.
09-07-2018 13:37
Waarom trekt QS zich niet terug uit de trein op het moment van Gaviria valt, ik zie Alla en Gilbert de rest in de weg rijden in de eindfase van de etappe van gister.
09-07-2018 14:08
Gilbert heeft volledig gelijk natuurlijk.
09-07-2018 14:16
Op 3km tijd opmeten = probleem 3 km eerder leggen. Dan komen ze allemaal dringen om op dat moment vooraan te zitten. Nog niet in volle sprint, maar wel in sprintvoorbereiding of zelfs nog in jacht koploper.
Plus idd dat de slimmerikken nog even wegspringen op 3500 meter.
En niet te vergeten De moeilijkheden met bijv nog een heuveltje of zelfs muurtje in de laatste 3 km.
09-07-2018 14:29
Er zijn klassementsmannen die behoorlijk kunnen meesprinten, zeker als het wat oploopt. Kijk naar Valverde.
09-07-2018 14:59
Ben het totaal niet met Gilbert eens. Wie is hij om dat te bepalen. Hij sprint zelf ook mee gisteren waarin hij niets te zoeken had.
Als Valverde (die echt ook voor de winst gaat) meezit kunnen de anderen toch niet zeggen, ach laat maar gaan.
Ik snap dat die regel er is. Omdat het zo hectisch is heeft men de klassements renners beschermd met deze regel, maar niet omdat ze niet mee mogen doen.
09-07-2018 21:59
Mijnheer Gilbert is een beetje een (oude) zeurneus aan het worden. Wie heeft bepaalt dat een renner die niet een sprinter is maar voor het algemeen klassement gaat niet voorin mag koersen?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.