Tour 2024: Kotsende Mark Cavendish al vroeg in problemen in openingsrit naar Rimini
foto: Cor Vos
zaterdag 29 juni 2024 om 14:23

Tour 2024: Kotsende Mark Cavendish al vroeg in problemen in openingsrit naar Rimini

Slecht nieuws voor Mark Cavendish, die al op de eerste dag van de Tour de France flink in de problemen is gekomen. Op de eerste beklimming van de Tour (Col de Valico Tre Faggi) kwam de kopman van Astana Qazaqstan in de problemen. Hij verloor op die klim al meer dan drie minuten op het peloton, terwijl het zwaarste deel van de rit nog moest komen.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Al vroeg op de beklimming was te zien hoe Cavendish moest lossen aan de staart van het peloton. Zijn trouwe luitenant Michael Mørkøv bleef meteen bij hem en gooide veel water over de sprinter heen. De hitte had duidelijk de overhand genomen over het lichaam van de Brit, die al 34 ritzeges behaalde in de Tour.

Later op de klim zakten steeds meer renners van Astana Qazaqstan uit om Cavendish bij te staan en naar de finish te loodsen. Op dat moment moest nog wel meer dan 140 kilometer gereden worden, over nog zeker zes gecategoriseerden beklimmingen.

In de afdaling van de Col de Valico Tre Faggi was te zien hoe Cavendish ook nog overgaf, wat mogelijk duidde op maag- en darmklachten bij de Manx Missile.

Net als Cavendish moesten ook andere sprinters als Fabio Jakobsen, Arnaud Démare, Dylan Groenewegen, Fernando Gaviria en Alexander Kristoff lossen op de eerste klim, al was dat wel pas in de laatste fase.

flag-fr Mis niets van de Tour de France in het WielerFlits Liveblog

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.