Tour 2024: Twee keer extra bonificaties te verdienen in zware openingsweek
foto: Cor Vos
donderdag 27 juni 2024 om 10:00

Tour 2024: Twee keer extra bonificaties te verdienen in zware openingsweek

Tot aan de tijdrit naar Combloux leek de strijd om het geel tijdens de Tour de France van 2023 op een secondenspel aan te komen. Vaak genoeg zagen we sprintduels tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar om luttele bonificatieseconden, bijvoorbeeld op de Col de Joux Plane tijdens etappe veertien. Ook in de Tour van dit jaar worden er weer extra seconden verdeeld op bepaalde cols. WielerFlits zet de beklimmingen op een rijtje.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Enkele jaren geleden introduceerde de Tourorganisatie – onder het mom van vernieuwing – bonificatieseconden op bepaalde punten in het parcours. Ook dit jaar zijn er gedurende de koers bonificatieseconden te verdienen. Op de top van de onderstaande vier beklimmingen worden 8, 5 en 2 seconden verdeeld.

Côte de San Luca (etappe 2)
Tijdens het slot van de tweede etappe moet een finishcircuit tweemaal worden afgewerkt. Het lokale parcours is negentien kilometer lang en wordt gekenmerkt door de combinatie van de Côte de San Luca (1,9 km à 10,6%) en de klim naar Montalbano (1 km à 5,4%). Tijdens de tweede passage over de Côte de San Luca worden bonificatieseconden uitgedeeld.

Primoz Roglic kwam tijdens de Giro dell’Emilia 2023 als eerste boven op de San Luca – foto: Cor Vos

Het is goed om even stil te staan bij de beroemde San Luca, want wat maakt de klim nu zo lastig? De eerste honderden meters zijn door een stijgingspercentage van bijna 14% bijzonder pittig. Vervolgens ‘vlakt’ de beklimming wat af, maar de ellende begint kort nadat de renners de vod van de laatste kilometer passeren. Zij krijgen dan goed 400 meter aan ruim 12% – en een uitschieter tot 16% – voor de kiezen.

Col du Galibier (etappe 4)
Al tijdens de vierde etappe wacht het hooggebergte voor de renners. In de finale van de slechts 140 kilometer lange etappe naar Valloire, zijn er op de Col du Galibier niet alleen twintig bergpunten, maar ook bonificatieseconden te verdienen. Bovendien maakt de renner die als eerste bovenkomt op de 2.600 meter hoge col van buitencategorie ook een goede kans op de ritzege. Want de finishlijn is getrokken onderaan de afdaling van de Alpengigant.

Col de Pertus (etappe 11)
Na een reeks vlakkere etappes worden er tijdens de elfde etappe opnieuw bonificatieseconden uitgedeeld. De Col de Pertus van tweede categorie opent de finale van de elfde rit en is met een lengte van 4,4 kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 7,9% een korte maar steile beklimming. Na een korte afdaling volgt alweer een nieuwe korte klim van de Col de Font de Cère voordat de renners de finishlijn bereiken.

Col de Perthus, Mandailles-Saint-Julien, France

• Distance: 4.3 km, Elevation: 356 m, Avg. Grade: 8.3 %

Col du Noyer (etappe 17)
In de slotweek zijn er nog eenmaal acht, vijf en twee bonificatieseconden te verdienen op een beklimming. Deze bonus ligt in de zeventiende rit naar Superdévoluy bovenop de Col du Noyer. Deze col is het tweede onderdeel van een drietrapsraket uit de bergachtige finale van de 177 kilometer lange etappe. Voorafgaand aan de Col du Noyer wordt namelijk de Col Bayard beklommen terwijl het korte hupje naar Superdévoluy als slotklim geldt.

De Col du Noyer is met een lengte van 7,5 kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 8,1% zowel de langste als steilste beklimming van de dag. Terecht dus dat juist hier de bonificatieseconden worden uitgedeeld. Al is het de vraag of we op deze col een sprint tussen de klassementsmannen gaan krijgen. Het parcours leent zich immers ook voor een sterke groep aanvallers.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.