Tour 2024: Hoe en waar Philipsen nog punten kan inlopen in strijd om de groene trui
Philipsen (links) en Girmay (rechts) - foto: Cor Vos
woensdag 17 juli 2024 om 08:45

Tour 2024: Hoe en waar Philipsen nog punten kan inlopen in strijd om de groene trui

Lange tijd leek het erop dat de strijd om het puntenklassement deze Tour de France gestreden was, want Biniam Girmay (Intermarché-Wanty) had een riante voorsprong opgebouwd, mede door de declassering van zijn directe concurrent Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck) in de zesde etappe. Na de zestiende rit lijkt de strijd echter weer helemaal open. Of toch niet? WielerFlits zet de aankomende tussensprints op een rij.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Voor de zestiende etappe naar Nîmes was het verschil tussen de twee sprintkemphanen nog 86 punten. Maar door ritwinst pakte Philipsen 50 punten, terwijl Girmay door een val niet eens mee kon sprinten en dus geen punten kon bijschrijven. Bovendien liep de Vlam van Ham eerder op de dag bij de tussensprint al vier punten in op de Eritreeër. Het verschil is daardoor teruggebracht tot 32 punten.

Overigens is het – calamiteiten daargelaten – zeker dat één van de twee er met het groen vandoor gaat, want nummer drie Bryan Coquard (Cofidis) is met 197 punten achterstand op Girmay geen gevaar meer. Maar hoe groot is de kans dat Philipsen Girmay de komende dagen nog uit de groene trui rijdt?

Tussensprints
De komende ritten zullen de twee kemphanen niet meer voor de ritwinst strijden, maar ze krijgen wel nog de nodige tussensprints voor de kiezen waarin de strijd om het groen definitief beslist zal worden. De komende vier dagen ligt er elke rit één tussensprint op het parcours, waar in totaal nog 80 punten te verdienen zijn (de winnaar van de tussensprint krijgt twintig punten). In de slottijdrit worden geen punten uitgedeeld.

Overigens zullen niet alleen sprintersbenen een rol spelen in de strijd om het groen, want de komende vier etappes kennen onderweg de nodige hoogtemeters. In de zeventiende etappe ligt de tussensprint nog wel gunstig voor Philipsen en Alpecin-Deceuninck. Na een lange en bovenal relatief vlakke aanloop van 115 kilometer volgt er in Veynes een sprint voor de punten.

De vraag is wel of de Belgische formatie in staat en ook bereid is om de boel te controleren in dienst van zijn sprinter. Philipsen doet er misschien goed aan om al eerder mee te springen, in de hoop dat hij deel uitmaakt van de goede vlucht. Dat is waarschijnlijk ook het devies voor de daaropvolgende etappes, al is dit zeker niet evident.

Flinke uitdaging
In de achttiende etappe naar Barcelonnette doemt de tussensprint namelijk op na een bijzonder pittige openingsfase van goed tachtig kilometer, met onder meer twee beklimmingen van derde categorie. In rit negentien volgt de tussensprint op een voor de sprinters zeer gunstig moment, vlak voor de eerste beklimming van de dag, de Col de Vars, na zo’n twintig kilometer.

Dit is ook meteen de laatste kans voor Philipsen om punten te sprokkelen, want de laatste tussensprint in deze Tour (in etappe 20 van Nice naar de Col de la Couillole) ligt na twee cols van de eerste categorie. In de slottijdrit naar Nice staat er geen tussensprint meer op het menu.

PNT

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.