Tour 2024: Voorbeschouwing etappe 1 naar Rimini – Slaat Tadej Pogacar meteen toe?
foto: Cor Vos
vrijdag 28 juni 2024 om 19:30

Tour 2024: Voorbeschouwing etappe 1 naar Rimini – Slaat Tadej Pogacar meteen toe?

Het is zover! De Tour de France 2024 gaat op zaterdag 29 juni in het Italiaanse Florence van start met een stevige rit van 206 kilometer van de hoofdstad van Toscane naar badplaats Rimini. Het is voor het derde jaar op een rij dat Le Grand Départ niet in Frankrijk zelf plaatsvindt, maar toch is het een unicum. We blikken vooruit!

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Parcours

Voor het eerst in de geschiedenis van de Tour wordt het startsein gegeven in Italië. In Florence – of Firenze, zoals de inwoners zelf zeggen – vonden in 2013 de wereldkampioenschappen wielrennen plaats. Rui Costa won bij de mannen, Marianne Vos en Ellen van Dijk (tijdrit) bij de vrouwen. En bij de junioren won toen ene Mathieu van der Poel.

Startplaats Florence is buiten de wielersport over heel de wereld bekend vanwege haar kunst, cultuur en architectuur. Toeristen komen naar de stad om te lopen over de Ponte Vecchio en te genieten van de Toscaanse zon. De werken van beroemde kunstenaars als Sandro Botticelli, Michelangelo Buonarroti en Leonardo da Vinci maken het plaatje compleet. En laatstgenoemde heeft misschien meer te maken met wielrennen dan je denkt.

Leonardo da Vinci zou je namelijk zomaar de vader van de wielersport kunnen noemen. In de aantekeningen van deze homo universalis is een schets ontdekt van een fiets, terwijl werd gedacht dat het ontstaan van de fiets pas in de negentiende eeuw plaatsvond. Experts beweren echter dat Italiaanse monniken al dan niet bewust deze schets hebben toegevoegd aan de aantekeningen van Da Vinci. Het lijkt dus te mooi om waar te zijn, maar Da Vinci als pater van de wielersport is wel een heel mooie gedachte.

Terug naar 2024, waar de eerste rit zal eindigen in Rimini. Deze plaats aan de Adriatische kust, die de Romeinen Ariminum noemde, is een populaire locatie om te genieten van de zon, de zee en het strand. Voor de renners zal er geen tijd zijn voor ontspanning. Eenmaal aangekomen in Rimini hebben zij namelijk al 3.800 hoogtemeters achter de rug. Voor de beeldvorming: daarmee ligt dat tussen de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik in.

De strijd om de eerste gele trui vecht het peloton uit in de Apennijnen. Tussen Florence en Rimini ligt een etappe met zeven beklimmingen. Na de start op het Piazzale Michelangelo in het historische centrum van Florence, wordt vroeg in de rit tweevoudig Tour-winnaar Gino Bartali geëerd met een passage door zijn geboorteplaats Ponte a Ema. Na een vlakke dertig kilometer is het tijd voor de eerste klim: Col de Valico Tre Faggi (12,5 km à 5,1%). Na vijftig kilometer in koers bereiken de renners de top. Of gooit het weer nog roet in het eten?

Vorig jaar zagen we al meteen vuurwerk tussen de klassementsrenners – foto: Cor Vos

Een afdaling van 25 kilometer leidt naar de Côte des Forche (2,5 km à 6,2%), die kort daarna wordt gevolgd door de Sella di Raggio ofwel Côte de Spinello (7,1 km à 6%). Op de top zijn de renners halverwege. Wederom een lange afdaling brengt de renners naar het zwaarste deel van de route met vier beklimmingen binnen vijftig kilometer. De Côte de Barbotto (5,8 km à 7,6%), Côte de San Leo (4,6 km à 7,7%) en Côte de Montemaggio (4,2 km à 6,6%) voeren de renners richting San Marino.

De laatste klim van de dag, de Côte de Saint-Marin (7,1 km à 4,8%) leidt naar de hoofdstad van de dwergstaat. De top is 25 kilometer verwijderd van de meet. De eerste tien kilometer gaan bergafwaarts terug naar Italië, terwijl de laatste vijftien kilometer vlak zijn.

Zaterdag 29 juni, Etappe 1: Florence – Rimini (206 km)
Start: 12.40 uur
Finish: tussen 17.35 en 18.05 uur


Favorieten

En avant! De 111e Tour de France gaat na een lange aanloop dan eindelijk van start. En we beginnen meteen met een primeur: voor het eerst in de geschiedenis van de Tour wordt het startsein namelijk gegeven in Italië. En wat ook meteen opvalt: de renners worden gelijk voor de leeuwen gegooid. Een eerste vlakke sprintersrit om mee te beginnen? Geen sprake van. Een proloog door de straten van een of andere mondaine stad? Zeker niet. De Tourorganisatie valt meteen met de deur in huis, met een bijzonder zware rit met heel wat hoogtemeters.

De 206 kilometer lange openingsetappe van Florence naar badplaats Rimini – waar de Italiaanse wielergod Marco Pantani in 2004 eenzaam stierf in hotelkamer 505 van Le Rose Suite Hotel – is meteen een flinke kluif met onderweg liefst zeven gecategoriseerde beklimmingen en ruim 3.800 hoogtemeters. Om u een idee te geven van de lastigheidsgraad: in de Alpen of Pyreneeën zijn er in het verleden wel eens ritten uitgetekend met minder hoogtemeters. We verwachten dan ook gelijk spektakel tussen de (klassements)renners.

Maar wie komen er nu in aanmerking voor de ritzege en de eerste gele trui? En voor wie is de etappe toch net iets te zwaar? De winnaar zal in ieder geval over een paar klimmersbenen moeten beschikken, maar na de laatste beklimming (Côte de Saint-Marin) volgt er nog een vlakke finale van 25 kilometer. Dit is voor sommige ploegen misschien een laatste strohalm om de boel weer bijeen te brengen voor een eventuele sprint van een uitgedunde groep, maar beschikken deze teams na de laatste klim nog over de pionnen om een scheve situatie recht te zetten?

Tadej Pogacar won dit jaar al de roze trui, nu heeft hij zijn zinnen gezet op geel – foto: Cor Vos

Het is met andere woorden een bijzonder lastige etappe om te voorspellen, maar van één ding kunnen we wel uitgaan: Tadej Pogacar zal een hoofdrol vertolken. De Sloveen drukt zijn stempel nu eenmaal altijd en overal. Bergop, bergaf, op vlakke wegen of over kasseien: de renner van UAE Emirates is zonder twijfel de meest veelzijdige renner in het peloton. Pogačar kan en wil de komende weken geschiedenis schrijven door als eerste renner sinds Marco Pantani (in 1998) in één en hetzelfde jaar de Giro d’Italia én de Tour de France winnen.

Pogačar kijkt met andere woorden naar het grotere plaatje, maar zal het niet laten om zijn concurrenten voor de eindzege al snel een eerste oplawaai te verkopen. Hij kan in de eerste lastige rit naar Rimini wellicht al een tik uitdelen, in de wetenschap dat zijn grootste Tourrivaal – Jonas Vingegaard – een lastige aanloop kende richting de Tour. De Deense titelverdediger staat met vraagtekens aan de start en heeft misschien tijd nodig om in de ronde te groeien. Mocht dit het geval zijn, dan weet Pogacar wat hij moet doen: zo snel mogelijk afstand nemen.

Pogačar zal zaterdag wellicht de koe bij de horens vatten en de koers hard maken, in de hoop Vingegaard tijd aan te smeren. De tweevoudig winnaar van de Ronde van Frankrijk heeft de ploeg om het kaf van het koren te scheiden. Zo kan Pogačar rekenen op steun van Adam Yates (de nummer drie van vorig jaar en winnaar van de Ronde van Zwitserland), João Almeida (tweede in de Ronde van Zwitserland) en Juan Ayuso. Dit zijn renners die zelf ook in staat zijn om de Tour te beginnen met ritwinst, al moet het koersverloop dan wel een beetje meezitten.

Jonas Vingegaard en Wout van Aert – foto: Visma | Lease a Bike

Zeg je Pogacar en UAE Emirates, dan zeg je Jonas Vingegaard en Visma | Lease a Bike. De Sloveen en Deen vochten de voorbije jaren gedenkwaardige duels uit in de Tour de France en dit jaar volgt er een nieuwe episode. Althans: daar hopen we als wielerliefhebbers toch vurig op. Door zijn zware valpartij in de Ronde van het Baskenland – het verhaal is inmiddels wel bekend – kende de tweevoudig Tourwinnaar geen ideale aanloop naar de Franse ronde. Of Vingegaard in staat is om mee te spelen voor Tourwinst, is zelfs voor de Deen onduidelijk.

In de eerste rit van Florence naar Rimini zal al veel duidelijk worden over zijn staat van paraatheid, aangezien de renners meteen hun Tourkaarten op tafel moeten leggen. Vingegaard zal misschien niet onmiddellijk denken aan ritwinst en de eerste gele trui, al vlakken we de Deen ook niet uit. We hebben het immers over Jonas Vingegaard: een renner van zijn kaliber kan altijd iets bijzonders uit de hoge hoed toveren. Mocht Vingegaard het onderweg toch zwaar krijgen, dan heeft hij bovendien een enorm sterke ploeg rond zich, waar hij op kan leunen.

Wout van Aert, Bart Lemmen, Christophe Laporte, Jan Tratnik, Tiesj Benoot, Wilco Kelderman en Matteo Jorgenson: deze zeven renners zullen Vingegaard zoveel mogelijk ondersteunen. Al legt Visma | Lease a Bike niet alle eieren in het mandje van Vingegaard. Van Aert en Jorgenson krijgen ook zeker de ruimte om hun eigen doelen en dromen na te jagen. Wout van Aert zal de eerste rit met aankomst in Rimini zeker hebben aangekruist, al is het de vraag of Belg na zijn lange en zware revalidatie al over de benen beschikt om een gooi te doen naar de eerste gele trui.

Wereldkampioen Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

Ook rond de eeuwige rivaal van Wout van Aert, Mathieu van der Poel, krioelen de nodige vraagtekens. Niet omdat de Nederlander een zware revalidatie achter de rug heeft, maar omdat de renner van Alpecin-Deceuninck na zijn derde plaats in Luik-Bastenaken-Luik niet meer in actie kwam. De wereldkampioen koos voor een langere rustperiode en een alternatieve aanloop – zonder koersen, maar wel een hoogtestage in La Plagne – naar zijn vierde Tour de France. We zijn benieuwd of MVDP al meteen een rol van betekenis kan spelen, of dat hij nog moet warmdraaien.

Van der Poel heeft in het verleden al meermaals aangegeven dat hij altijd wat competitieritme nodig heeft om echt naar zijn beste niveau te groeien, al was hier in het voorjaar weinig van te merken. Het grootste struikelblok voor de 29-jarige coureur, op weg naar Rimini: de vele hoogtemeters. De etappe is op het eerste gezicht wellicht iets te zwaar voor de man in de regenboogtrui, maar als er iemand is die spot met wielerwetten, dan is het wel Van der Poel. Vergeet niet dat hij in zijn carrière al gelijkaardig zware wedstrijden wist te winnen. We hoeven alleen maar terug te gaan naar Strade Bianche 2021…

Maxim Van Gils – foto: Cor Vos

Nu we toch zijn aanbeland bij de klassieke coureurs: hou zaterdag ook rekening met de kersverse kampioenen van Italië en Spanje, Alberto Bettiol en Alex Aranburu. De voor EF Education-EasyPost uitkomende Bettiol is bezig aan het beste seizoen uit zijn carrière en bekroonde dit afgelopen weekend met zijn eerste Italiaanse titel. Maar er ligt een nóg mooiere trui voor het oprapen in Rimini: Le Maillot Jaune. Kan Bettiol in eigen land het Italiaanse wielerpubliek in extase brengen? Dan zal hij wellicht moeten afrekenen met Aranburu, een andere man in vorm. De Baskische puncheur van Movistar vindt richting Rimini ook een parcours naar zijn smaak en mogelijkheden.

Israel-Premier Tech begint met een echte vrijbuitersformatie aan de 111e Ronde van Frankrijk en zal het in de openingsrit zeker over een aanvallende boeg gooien. Met Waalse Pijl-winnaar Stephen Williams en Dauphiné-revelatie Derek Gee heeft de ploeg twee renners in de gelederen die op een goede dag zeker kunnen meestrijden om de ritzege. Lotto Dstny hoopt dan weer op een uitschieter van Maxim Van Gils. De 24-jarige springveer lijkt na een geweldig voorseizoen klaar om ook op het allerhoogste podium – want dat is de Tour toch – te schitteren.

We zijn er nog niet, want er staan nog heel wat (schaduw)favorieten aan het vertrek. Renners die toch stiekem zullen dromen van die eerste gele trui. Jayco AlUla zal met Michael Matthews wellicht aansturen op een sprint met een beperkte groep, al houdt de ploeg met Simon Yates nog een mooie troefkaart achter de hand, mocht de rit toch te lastig zijn voor de sterke sprinters.

Tom Pidcock – foto: Cor Vos

We noteren ook de namen van Kévin Vauquelin (Arkéa-B&B Hotels), Magnus Cort en Tobias Halland Johannessen (Uno-X Mobility), Frans kampioen Paul Lapeira (Decathlon AG2R), Axel Laurance (Alpecin-Deceuninck), Romain Grégoire (Groupama-FDJ), Ben Healy, Rui Costa (EF Education-EasyPost), Oier Lazkano (Movistar), Giulio Ciccone (Lidl-Trek), Matej Mohorič en Pello Bilbao (Bahrain Victorious).

Eén ding kunnen we op voorhand wel concluderen: het kan zaterdag echt alle kanten op. Er is een gerede kans dat de puncheurs het in de finale zullen uitmaken voor de zege, maar de etappe kan ook zomaar uitdraaien op een slijtageslag tussen de mannen voor het klassement. In dit laatste scenario komen Tom Pidcock (INEOS Grenadiers), Primoz Roglic (BORA-hansgrohe), Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step) en Santiago Buitrago (Bahrain Victorious) dan weer bovendrijven.


Wie stel jij op in WielerFlits Ploegleider?

Met de wielergame WielerFlits Ploegleider beleef je de grote rondes als een echte ploegleider. Stel je favoriete renners op in je eigen ploeg en verdien elke etappe punten. Het principe is eenvoudig: als een renner goed rijdt, scoor jij ook! Wil je meespelen tijdens de Tour? Meld je hier aan!


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogacar
*** Alberto Bettiol, Tom Pidcock
** Primoz Roglic, Alex Aranburu, Michael Matthews
* Wout van Aert, Paul Lapeira, Maxim Van Gils, Mathieu van der Poel


Weer en TV

Het is zaterdag toch wel zweten geblazen, want de renners beginnen de Tour de France in zomerse omstandigheden. Bij de start in Florence is het al een graad of 26 en het kwik zal in de middaguren oplopen tot ruim boven de dertig graden. Op een bui hoeven de renners en toeschouwers niet te rekenen. Ook de wind zal geen rol van betekenis spelen.

De eerste etappe van de 111e Tour de France is van start tot finish live te zien bij Eurosport.nl, HBO Max en Discovery+. Ook de NOS en Sporza hebben de uitzendrechten voor de Ronde van Frankrijk en schakelen in van bij de start. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.


WielerFlits komt tijdens de Tour de France dagelijks met een voorbeschouwing op de 21 etappes. In die vooruitblik wordt het parcours extra geduid en wijzen we, zoals jullie van ons gewend zijn, tien favorieten voor de dagzege aan.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.