Tour de France 2018 kent zes bergritten, twee tijdritten
In Parijs is vandaag het etappeschema van de Tour de France 2018 officieel uit de doeken gedaan. La Grande Boucle start volgend jaar weer in eigen land met een etappe in de regio Vendée. Er staan in totaal zes bergritten op het menu, waarvan drie in de Alpen en drie in de Pyreneeën. Naast de vele kilometers bergop staan er ook twee tijdritten op het programma, één in ploegverband en een individuele tijdrit op de voorlaatste dag.
Via de Franse kust naar de keien van Roubaix
De 105e editie begint met een relatief vlakke etappe van Noirmoutier-En-L’ïle naar Fontenay-Le-Comte. Rit twee naar La Roche-Sur-Yon wordt ook nog afgewerkt in de regio Vendée. De eerste afspraak voor de klassementsrenners volgt al op dag drie, met een 35 kilometer lange ploegentijdrit van en naar Cholet. Nadat de eerste stofwolken zijn opgetrokken volgt er een vlakke rit naar Sarzeau, dat ligt aan de Golf van Morbihan. Hierna volgen twee lastige heuveletappes door de regio Bretagne. Waar de vierde rit richting Quimper nog eventueel kansen biedt aan de aanwezige snelheidsduivels, is etappe vijf richting de Mûr van Bretagne (2 km aan 6.9%) voer voor de puncheurs.
Ritten 7 en 8 naar respectievelijk Chartres en Amiens zullen voornamelijk dienen als ‘opwarmritten’ voor de negende etappe naar Roubaix. In deze miniversie (de etappe is 154 kilometer lang) van Parijs-Roubaix liggen maar liefst vijftien kasseistroken de coureurs op te wachten, waaronder de historische sectoren van Mons-en-Pévèle en Camphin-en-Pévèle.
Afzien op de onverharde Plateau de Glières, Alpe d’Huez en de muur van Mende
Na een eerste rustdag, waarin er een flinke verplaatsing op het menu staat, doemen de Alpen op. De eerste Alpenrit finisht met een afdaling richting Le Grand-Bornand, maar dé trekpleister ligt in het eerste gedeelte van de etappe. Onderweg dienen de coureurs namelijk de loodzware Plateau de Glières te trotseren. Deze klim van zes kilometer kent een hallucinante stijgingsgraad van maar liefst 11%. De laatste twee kilometer gaan bovendien over onverharde wegen. Op woensdag en donderdag dient er ook flink geklommen te worden, met aankomsten op de nog niet eerder in de Tour opgenomen La Rosiére en de mythische Alpe d’Huez.
Tussen de Alpen en Pyreneeën zijn enkele verraderlijke overgangsetappes uitgetekend in de regio’s Languedoc-Roussillon en het Centraal Massief. In rit veertien komen de renners – net als in 2010 en 2015 – aan op het vliegveld in Mende, na de ruim drie kilometer lange slotklim aan ruim 10%. De daaropvolgende etappe naar Carcassonne bereidt de renners voor op de loodzware passage door de Pyreneeën, met de nog niet eerder beklommen Pic de Nore.
Intens slotstuk in de Pyreneeën, lastige individuele tijdrit
Net als in de Alpen heeft de organisatie geopteerd voor drie etappes in die andere vermaarde bergstreek: de Pyreneeën. Rit zestien naar Bagnéres-De-Luchon zal beslist worden met een finish bergaf. De etappe naar Saint-Lary-Soulan – met aankomst op de nog niet eerder bedwongen zijde van de Col de Portet (17 km aan 8%) – kent een lengte van slechts 65 kilometer. Na een vlakke overgangsetappe naar Pau doet het peloton opnieuw de Pyreneeën aan, ditmaal voor een etappe naar Laruns, over de mythische beklimmingen van de Tourmalet en de Aubisque.
De Tour de France 2018 zal op de voorlaatste dag worden beslist met een 31 kilometer lange individuele tijdrit richting Espelette. Deze race tegen de klok kan worden bestempeld als zeer heuvelachtig, met enkele forse kuitenbijters met percentages tot maar liefst 20%. De 105e editie van de Tour zal worden afgesloten met de traditionele paradetocht richting Parijs. Met een totale lengte van 3329 kilometer is het een van de kortste Tours in jaren.
Etappeschema Tour de France 2018 (7-29 juli)
zat 7/7 rit 1 Noirmoutier-En-L’ïle – Fontenay-Le-Comte (189 km)
zon 8/7 rit 2 Mouilleron-Saint-German – La Roche-Sur-Yon (183 km)
maa 9/7 rit 3 Cholet – Cholet (ploegentijdrit) (35 km)
din 10/7 rit 4 La Baule – Sarzeau (192 km)
woe 11/7 rit 5 Lorient – Quimper (203 km)
don 12/7 rit 6 Brest – Mûr De Bretagne (181 km)
vri 13/7 rit 7 Fougéres – Chartres (231 km)
zat 14/7 rit 8 Dreux – Amiens (181 km)
zon 15/7 rit 9 Arras – Roubaix (154 km)
maa 16/7 eerste rustdag
din 17/7 rit 10 Annecy – Le Grand-Bornand (159 km)
woe 18/7 rit 11 Albertville – La Rosiére (108 km)
don 19/7 rit 12 Bourg-Saint-Maurice – Alpe d’Huez (175 km)
vri 20/7 rit 13 Bourg D’Oisans – Valence (169 km)
zat 21/7 rit 14 Saint-Paul-Trois-Châteaux – Mende (187 km)
zon 22/7 rit 15 Millau – Carcassonne (181 km)
maa 23/7 tweede rustdag
din 24/7 rit 16 Carcassonne – Bagnères-De-Luchon (218 km)
woe 25/7 rit 17 Bagnères-De-Luchon – Saint-Lary-Soulan (65 km)
don 26/7 rit 18 Trie-Sur-Baïse – Pau (172 km)
vri 27/7 rit 19 Lourdes – Laruns (200 km)
zat 28/7 rit 20 Sain-Pée-Sur-Nivelle – Espelette (individuele tijdrit) (31 km)
zon 29/7 rit 21 Houilles-Parijs (115 km)
Als Froome in de giro om zijn oren kijgt zal Tom zich hopelijk nog eens achter zijn oortjes krabben, twee weken vakantie nemen en daarna zich relaxed voorbereiden op de Tour. Een kampioen kan elk parcours de baas, ook de kasseien waar ie verschroeiend gaat uithalen waarna ie aan 3 min voorsprong ruim voldoende heeft. In de TTT voeren ze alsnog een nummertje op waarna Sky zich volledig terug trekt uit het wielrennen.
@bvbal
Nog altijd zijn er die denken dat hij alleen kan tijdrijden, zelfs met zijn broek halfvol daalde ie sneller dan Nibali, ook in afdaling is winst te pakken.
Prachtige selectie! Persoonlijk zou ik alleen nog Teunissen omdraaien voor Geschke.
+ Onbekende klimmen! Glières, Pré en Portet zijn allemaal mooie toevoegingen.
+ 3 echt zware etappes in de Alpen maken het missen van bergen in week 1 goed, en zijn zwaarder dan bijna alles wat we dit jaar hebben gezien. Enige mindere is dat Croix de Fer-oost ipv Glandon-noord wordt gepakt, maar nog steeds een machtige etappe.
+ 15 kasseistroken! Had niet gedacht dat onder Prudhomme mee te maken.
+ Laatste bergetappe eindigt eens niet op een HC klim
+ Etappe 5 ziet er echt goed uit
+ Waaierkansen
- Te veel sprints in week 1, waaronder op 14 juli
- Etappe 16 en 19 zijn een beetje mager om allebei te hebben in een slotweek
- 31 individuele tijdritkilometers is te krap
- Twee korte bergetappes is er eigenlijk een te veel. 65 kilometer is sowieso wel heel weinig.
Desalniettemin een van de beste routes die we de laatste jaren gezien hebben, zelfs als je de zeer zwakke parcours van 2009, 2012 en 2017 weglaat scoort deze goed. Zien we komend jaar weer weinig actie in de bergen, dan ligt het echt aan de renners. Zal belangrijk zijn dat Nibali en/of Dumoulin tijd neemt in week 1 (kasseien!), dan zal Sky anders te werk moeten gaan.
Als de eerste bergetappe halverwege de eerste week moet komen, kun je de noordwestelijke helft van Frankrijk ongeveer vier etappes per jaar geven. Dit soort eerste weken horen ook bij de Tour en volgens mij hadden we dit jaar, met veel bergen in week 1, meer vroeg uitgevallen favorieten dan in de met dit jaar vergelijkbare eerste week van 2015.
Hoe Dumoulin blij wordt van dit parcours is mij niet duidelijk. Blijer dan dit jaar misschien wel. Froome zal verschillende kleuren stront schijten van die PR-rit, zeker als het gaat regenen; hij viel uit toen Boom won nadat ie op zijn plaat ging.
Ik zou het leuk vinden dat er es een tijdrit komt van ergens rond de 65 kilometer.
Valt mee eerst 2 sprintritten en daarna een ploegenrijdrit!
Vervolgens een paar heuvelritten en sprintritten en etappe 9 een mini roubaix etappe.
En na de 1e rustdag nog maar 3 sprintetappes (inclusief de slotetappe). Dus de sprintetappes zijn wat meer in het begin gezet, misschien 1tje te veel. Maar ja in Frankrijk is het moeilijker overal bergen te vinden t.o.v. Spanje.
Ze proberen het echt zo ideaal mogelijk voor de fransen te maken, we gaan het zien. Dumoulin zal in November wel laten weten wat hij gaat doen.
De rit van 68 km in de Pyreneeen kan je wel degelijk als een(ploegen) tijdrit bestempelen ook al start je gezamenlijk. Verkennen is wel noodzakelijk en niet dmv een videejootje, kan op wintersport ook, soggens skien, 's middags fietsen.
Is trouwens alweer een tijdje terug dat een Fransman won, al zet ik hoog in op die kleine Breton die completer is dan menigeen denkt.
Hahah +1
Ik zou even de Giro afwachten, want dit is niet het beloofde land van Tom zo op het eerste gezicht.
Ja, want Bardet en Pinot dokkeren over kasseien als Madiot en Guesdon, ze hebben de beste TTT-equipes en zo'n tijdrit achterin een ronde hebben ze al vaker hun podium mee behaald.
Wat mij betreft echt een zelfvervullend wijsheidje
Jammer dat de eerste Pyreneeën bergrit eindigt met de Portillon en niet de Bales, dat had de rit nog wat meer cachet meegegeven. De ritten naar Le Grand Bornand, Alpe d'Huez en Laruns zien er erg goed uit. Wat betreft de rit van 65 kilometer weet ik niet wat we er van kunnen verwachten. De slotklim is in ieder geval loeizwaar.
Alleen vind ik het gemis van een tweede, grote individuele tijdrit echt zonde. Zo mist het parcours de balans die het verdient. Nu krijgt het parcours een zeven, met die tijdrit was het een 8,5 geworden.