Tour de France 2018 kent zes bergritten, twee tijdritten
dinsdag 17 oktober 2017 om 12:22

Tour de France 2018 kent zes bergritten, twee tijdritten

In Parijs is vandaag het etappeschema van de Tour de France 2018 officieel uit de doeken gedaan. La Grande Boucle start volgend jaar weer in eigen land met een etappe in de regio Vendée. Er staan in totaal zes bergritten op het menu, waarvan drie in de Alpen en drie in de Pyreneeën. Naast de vele kilometers bergop staan er ook twee tijdritten op het programma, één in ploegverband en een individuele tijdrit op de voorlaatste dag.

Via de Franse kust naar de keien van Roubaix
De 105e editie begint met een relatief vlakke etappe van Noirmoutier-En-L’ïle naar Fontenay-Le-Comte. Rit twee naar La Roche-Sur-Yon wordt ook nog afgewerkt in de regio Vendée. De eerste afspraak voor de klassementsrenners volgt al op dag drie, met een 35 kilometer lange ploegentijdrit van en naar Cholet. Nadat de eerste stofwolken zijn opgetrokken volgt er een vlakke rit naar Sarzeau, dat ligt aan de Golf van Morbihan. Hierna volgen twee lastige heuveletappes door de regio Bretagne. Waar de vierde rit richting Quimper nog eventueel kansen biedt aan de aanwezige snelheidsduivels, is etappe vijf richting de Mûr van Bretagne (2 km aan 6.9%) voer voor de puncheurs.

Ritten 7 en 8 naar respectievelijk Chartres en Amiens zullen voornamelijk dienen als ‘opwarmritten’ voor de negende etappe naar Roubaix. In deze miniversie (de etappe is 154 kilometer lang) van Parijs-Roubaix liggen maar liefst vijftien kasseistroken de coureurs op te wachten, waaronder de historische sectoren van Mons-en-Pévèle en Camphin-en-Pévèle.

Afzien op de onverharde Plateau de Glières, Alpe d’Huez en de muur van Mende
Na een eerste rustdag, waarin er een flinke verplaatsing op het menu staat, doemen de Alpen op. De eerste Alpenrit finisht met een afdaling richting Le Grand-Bornand, maar dé trekpleister ligt in het eerste gedeelte van de etappe. Onderweg dienen de coureurs namelijk de loodzware Plateau de Glières te trotseren. Deze klim van zes kilometer kent een hallucinante stijgingsgraad van maar liefst 11%. De laatste twee kilometer gaan bovendien over onverharde wegen. Op woensdag en donderdag dient er ook flink geklommen te worden, met aankomsten op de nog niet eerder in de Tour opgenomen La Rosiére en de mythische Alpe d’Huez.

Tussen de Alpen en Pyreneeën zijn enkele verraderlijke overgangsetappes uitgetekend in de regio’s Languedoc-Roussillon en het Centraal Massief. In rit veertien komen de renners – net als in 2010 en 2015 – aan op het vliegveld in Mende, na de ruim drie kilometer lange slotklim aan ruim 10%. De daaropvolgende etappe naar Carcassonne bereidt de renners voor op de loodzware passage door de Pyreneeën, met de nog niet eerder beklommen Pic de Nore.

Intens slotstuk in de Pyreneeën, lastige individuele tijdrit  
Net als in de Alpen heeft de organisatie geopteerd voor drie etappes in die andere vermaarde bergstreek: de Pyreneeën. Rit zestien naar Bagnéres-De-Luchon zal beslist worden met een finish bergaf. De etappe naar Saint-Lary-Soulan – met aankomst op de nog niet eerder bedwongen zijde van de Col de Portet (17 km aan 8%) – kent een lengte van slechts 65 kilometer. Na een vlakke overgangsetappe naar Pau doet het peloton opnieuw de Pyreneeën aan, ditmaal voor een etappe naar Laruns, over de mythische beklimmingen van de Tourmalet en de Aubisque.

De Tour de France 2018 zal op de voorlaatste dag worden beslist met een 31 kilometer lange individuele tijdrit richting Espelette. Deze race tegen de klok kan worden bestempeld als zeer heuvelachtig, met enkele forse kuitenbijters met percentages tot maar liefst 20%. De 105e editie van de Tour zal worden afgesloten met de traditionele paradetocht richting Parijs. Met een totale lengte van 3329 kilometer is het een van de kortste Tours in jaren.

Etappeschema Tour de France 2018 (7-29 juli)
zat 7/7 rit 1 Noirmoutier-En-L’ïle – Fontenay-Le-Comte (189 km)
zon 8/7 rit 2 Mouilleron-Saint-German – La Roche-Sur-Yon (183 km)
maa 9/7 rit 3 Cholet – Cholet (ploegentijdrit) (35 km)
din 10/7 rit 4 La Baule – Sarzeau (192 km)
woe 11/7 rit 5 Lorient – Quimper (203 km)
don 12/7 rit 6 Brest – Mûr De Bretagne (181 km)
vri 13/7 rit 7 Fougéres – Chartres (231 km)
zat 14/7 rit 8 Dreux – Amiens (181 km)
zon 15/7 rit 9 Arras – Roubaix (154 km)
maa 16/7 eerste rustdag
din 17/7 rit 10 Annecy – Le Grand-Bornand (159 km)
woe 18/7 rit 11 Albertville – La Rosiére (108 km)
don 19/7 rit 12 Bourg-Saint-Maurice – Alpe d’Huez (175 km)
vri 20/7 rit 13 Bourg D’Oisans – Valence (169 km)
zat 21/7 rit 14 Saint-Paul-Trois-Châteaux – Mende (187 km)
zon 22/7 rit 15 Millau – Carcassonne (181 km)
maa 23/7 tweede rustdag
din 24/7 rit 16 Carcassonne – Bagnères-De-Luchon (218 km)
woe 25/7 rit 17 Bagnères-De-Luchon – Saint-Lary-Soulan (65 km)
don 26/7 rit 18 Trie-Sur-Baïse – Pau (172 km)
vri 27/7 rit 19 Lourdes – Laruns (200 km)
zat 28/7 rit 20 Sain-Pée-Sur-Nivelle – Espelette (individuele tijdrit) (31 km)
zon 29/7 rit 21 Houilles-Parijs (115 km)

RIDE Magazine
124 Reacties
1 3 4 5
17-10-2017 21:06
Dat die tijdrit helemaal aan het einde zit is sowieso een pressiemiddel in het voordeel van Dumoulin die niet voor niets daar in de WK-trui aan beginnen zou. Ook qua TTT maken ze gewoon kans om SKY een loer te draaien. Ook de andere concurrenten zullen Dumoulin bijzonder graag zien starten daar zij wellicht ruimte gaan krijgen als deze heren klimmende tijdrijders niet van elkaar afkomen en de gaten niet willen dichten met de ander in het wiel.
17-10-2017 21:24
Parcours op maat voor Sky. De Tourteller op standje Armstrong. Poels op kop voor de man en z'n metertje. Moscon, kasseienvreter, duwt, trekt (exit Bardet) ... Enige opwinding nog wanneer Quintana een paar seconden wegrijdt op de Alpe of een Pyrenee.

Mits Tommeke! Omdat het kan. Spekenbrink laat morgen al een kasseienstrook aanleggen in de achtertuin van alle Sunwebbies. Door een ervaren stratenmaker uit Friesland - > ploegentijdrit vanaf Mons en Pevele. Samenwerking met Quickstep (in ruil voor Gaviria Groen). Koppie koppie hopsekee.
17-10-2017 21:41
Voor SKY is het een superparcours. Dit zal wel de ploeg worden: Froome, Thomas, Poels, Kwiatkowski, Kiryienka, Moscon, Stannard, Rowe.
17-10-2017 21:43
Zie niet waarom sommigen hier dit een Nibali-parcours vinden. Als er iemand allert rijdt is het Froome wel. Sky komt 'gewoon' met een drietal motoren (figuurlijk dus) voor kasseien en wind, en vier klimmers, en dan moet ik nog zien wie wie verrast de eerste week. En Tom doet niet mee. Zie eerder Kelderman voor een top-5 gaan en Matthews voor punten.
17-10-2017 21:46
Leuk parcours op het eerste gezicht. Jammer dat er geen klimtijdrit in zit. Een korte tijdrit aan het begin, had ook geen kwaad gekund. Nu is het in de eerste week weer een zenuwachtig gedoe voor geel.
17-10-2017 22:04
@mv
Goed gezien, niet alleen bergop/af is tijd te winnen, die sky fietsen zijn zo fragiel dat het aantal reserve fietsen niet aan te slepen is.
17-10-2017 22:30
Op het eerste gezicht een heel aardig parcours en zie graag Dumoulin aan de start. Tom is tot meer in staat dan alleen maar tijdrijden en ben wel benieuwd hoe hij het zal doen op weg naar Roubaix. Lijkt me niet in zijn nadeel. Van alle concurrenten is Dumoulin denk ik het beste in staat Froome te weerhouden van zijn 5e Tourzege.
17-10-2017 22:57
@Djoop want Bardet kan uitstekend uit de voeten op de kasseien.....
17-10-2017 23:09
Los van de Dumoulin-vraag: het is gewoon een leuk en degelijk TdF parcours. As de renners willen, wordt het een mooie tour.
17-10-2017 23:57
Tom is op en top professional en het is not done om voordat het parcours van de Giro bekend is - als titelverdediger - al bij voorbaat te zeggen ik kies voor de Tour. Dus we moeten even geduld hebben. Een seizoen met een willekeurige kasseienklassieker, heuvelklassiekers met Luik-Bastenaken-Luik, Tour de France, Binck Bank, WK TT/ITT lijkt me wel mooi.
18-10-2017 00:15
Aardig parcours, in ieder geval beter dan dit jaar. Kasseien etappe vind ik gewoon waanzin. Parijs-Roubaix is veruit mooiste wedstrijd van het jaar, maar in de Tour moet je dit niet willen, het enige wat je ermee bereikt is dat er weer één of meerdere favorieten wegvallen of letterlijk uitvallen.... Het is al zo weinig spannend de Tour, moet je vooral kansen op valpartijen. en dus uitvallen van favorieten gaan vergroten.... (óók de Tour die Nibali won en Froome degene was die uitviel in kasseienrit was geen moment spannend).

Verder zou ik als Dumoulin wegblijven om volgende redenen:
- Extreem stressvolle eerste week door o.a. 1e etappe in lijn en dus gele trui op te rapen, nervositeit om waaiers en dan nog kasseienrit. Kans op valpartijen schat ik erg hoog in. Een flinke valpartij en je seizoen kan over zijn. (kom ik verderop op terug)
- Te weinig tijdritkilometers. Er hóórt gewoon minstens één langere tijdrit in een grote ronde. Dit slaat wederom nergens op. De laatste lange tijdrit in de tour (40+ km) dateert alweer uit 2014! En toen waren dat ook gelijk de enige tijdritkilometers.
- Titel verdedigen is gewoon mooi, prolongeren nog mooier.
- Interessant WK waardoor Vuelta als voorbereiding een serieuze optie kan zijn.
- Nogmaals WK, misschien is dit zelfs wel een unieke kans op een wereldkampioensdubbel. Een fikse valpartij in de Tour en er kan een streep door daar het WK er gewoon vrij snel achteraan komt. Gebeurd dit in de Giro heb je dik een maand meer hersteltijd, pak hem beet een gebroken sleutelbeen is dan geen ramp, en de kans op valpartijen deze Tour lijken mij extreem groot (zie punt 1).
18-10-2017 00:21
@Kosmonaut

Echt een onzinnig voorbeeld. Froome was al uitgevallen toen er in de verste verte nog geen kassei zichtbaar was, dus dat kun je niet wijten aan de kasseien. Bovendien is er die dag niemand anders afgestapt.
18-10-2017 01:04
@SolitaryShell,
Kom op zeg, alleen de wetenschap dat ze over die steentjes moeten zorgt al voor enorme nervositeit in zo'n peloton. Je kan nu nog gaan twisten over de stuurmanscapaciteiten van zenuwpees Froome, maar dat die kasseien toen, zo je wilt dan indirect, de oorzaak waren van die valpartij valt moeilijk te ontkennen.
18-10-2017 08:01
@Kosmo, dat valt wel te ontkennen, want de valpartijen de dagen ervoor waren volgens mij meer de oorzaak... valpartij op weg naar de kasseien merr de druppel...
18-10-2017 08:34
Waarom denken er een hoop mensen dat Tom dit niet zou kunnen. Uiteraard zitten er veel te weinig tijdritkilometers in, maar zelfs Uran kan 2e worden al was de tour dit jaar best wel zwak bezet met betrekking tot het deelnemersveld.

- Giro dit jaar was eerste grote ronde waar hij zich op richtte. (Bergop kan hij alleen nog maar beter worden).
- Eerste helft van de Giro hoorde hij bij de beste bergop.
- Volgens mij moest er in de Giro een stuk meer geklommen worden.
- Hij kon zelfs nog ff langs de kant gaan zitten.
- Froome wordt minder en minder :P........
- Sunweb heeft na Sky en Bahrein (als ze elke topper sturen) de sterkste ploeg.
- Tijdrit op het eind is wel gunstig omdat hij waarschijnlijk niet het geel in zijn bezit heeft en ze in de bergen niet op hem jagen en hij "gewoon" kan volgen.

Ik zeg niet dat hij gaat winnen, maar ik denk wel dat hij de strijd aan kan gaan. De dubbel Giro en Vuelta en daarna het WK is natuurlijk ook een mooie combinatie.
18-10-2017 09:18
De Tour zwak was bezet? Er zijn veel favorieten weggevallen voordat het spannend werd. Porte en Valverde vergeten stonden niet in de einduitslag, maar stonden er op voorhand juist extreem goed op.
18-10-2017 09:20
@lalsacien; weetikveel, kan nooit zo slecht zijn als zijn TT.
18-10-2017 09:49
@Djoop dan zou de ASO er toch meer bergen in moeten stoppen want daar konden Bardet en Barguil met Froome wedijveren.
De Tour is eerder gemaakt om het Froome lastiger te maken en niet makkelijker voor de Fransen!
18-10-2017 10:59
Ik zie mensen praten over Nibali... Die gaat echt geen Tour rijden. Nibali en Aru focussen zich gewoon op hun ‘eigen’ ronde, de Giro. Ik zou hun ook vooral aanmoedigen om de Giro te rijden, want daar maken ze meer kans op de winst. En ik blijf een voorstander van renners die hun GT kiezen op basis van waar ze de meeste kansen hebben. Dus hup, naar de Giro?
18-10-2017 13:21
Als wielerkenner pur sang zeg ik dat Tom Dumoulin beter niet aan deze tour kan meedoen. In de giro maakt hij veel meer kans omdat het deelnemersveld veel zwakker is, na de giro zou hij dan de vuelta kunnen proberen. Niet aan beginnen, Tom ! Persoonlijk denk ik dat op dit parcours Quintana en Porte een goede kans maken tegen Froome, tom schat ik helaas toch veel lager in.
18-10-2017 14:06
Waar is de tijd gebleven dat een wielerronde gewoon uit 1 vrijwel ononderbroken rondje bestond? Van A naar B en dan de volgende dag verder fietsen van B naar C. Nu begint een etappe vrijwel nooit meer op de plek waar de vorige geëindigd is. Ze noemen het een fietsronde maar het aantal auto-, trein- en/of vliegkilometers is soms groter dan het aantal fietskilometers.

Afgezien daarvan: best een leuk parcours.
17-05-2018 14:53
Ik zit te kijken naar de hoogteprofielen. Zie ik 't nu goed dat pas in etappe 10 de eerste bergpunten verdiend kunnen worden?
18-05-2018 15:41
Tot de kasseienrit wordt enorm saai, vanaf de kasseienrit wordt elke etappe spectakel!.
Jammer dat in die eerste week niet ergens een flike berg is opgenomen en een vluchteretappe. Nu hoef ik de eerste week steeds alleen het laatste half uur te kijken.
18-05-2018 15:51
@reneu Etappe 5 eindigt op de Mûr de Bretagne, daar zullen wel wat bergpuntjes te rapen vallen ;-)
1 3 4 5

Om te reageren moet je ingelogd zijn.