‘Tour de France 2018 krijgt tijdrit op voorlaatste dag’
donderdag 12 oktober 2017 om 13:38

‘Tour de France 2018 krijgt tijdrit op voorlaatste dag’

De Tour de France krijgt volgend jaar opnieuw een tijdrit op de voorlaatste dag. Dat schrijven de Franse regionale kranten Sud Ouest en France Bleu.

Op zaterdag 28 juli zal er naar verluidt in het zuidwesten van Frankrijk tussen Saint-Pée-sur-Nivelle en Espelette een individuele rit tegen de klok verreden worden. Het zou gaan om een dertig kilometer lange tijdrit over een golvend parcours, waarin een echte beklimming ontbreekt.

Afgelopen jaar kende de Tour op de voorlaatste dag een tijdrit in Marseille. Het volledige parcours van de Tour de France 2018 wordt aanstaande dinsdag bekendgemaakt.

Dumoulin heeft nog geen keuze gemaakt
De opname van een tijdrit in een etappeschema zou goed nieuws betekenen voor Tom Dumoulin. De Limburger herhaalde in La Gazzetta dello Sport dat hij nog geen keuze heeft gemaakt tussen de Giro en de Tour. “Ik heb nog niets beslist. Het klopt dat ik in de Vuelta en de Giro al voor het klassement heb gereden, maar in de Tour nog niet. Maar als de Tour een route heeft die mij niet ligt, waarom zou ik er dan heen gaan om te winnen? Ik hou van de Giro en zou er graag terugkeren.” Het parcours van de Giro wordt bekendgemaakt op 29 november.

RIDE Magazine
81 Reacties
12-10-2017 21:48
Een van de leuke dingen van tom in de giro was dat hij ook bergop aanviel de eerste anderhalf uur. Ondanks de top tijdrit.
Hij had op het eind 30-45 sec op nibali en quintana, met heel veel tijdrit. Degene die daar over begon bedoelt dat hij dus heel veel tijdrit nodig had en bijna alles weer in de bergen/in de berm verloor. Hij won ook nog wat tijd in de bergen in de eerste anderhalve week.
De laatste week moest hij elke dag wel lossen. De eerste dag kon ie dat tijdens de etappe nog recht brijen maar dat lukte niet elke dag. Hij werd uit het roze en van het podium gereden en dankzij de tweede tijdrit won ie. Oftewel op wereldtoppers nibali en quintana, die niet op hun allersterkste leken, heeft ie de giro minuten verloren in de bergen en minuten in de berm. Dankzij zn tijdrit heeft hij gewonnen.
Hij heeft mi nog niet bewezen in de bergen 3 weken mee te kunnen met de wereldtop. Hij kan volgen maar afgelopen jaar nog niet 3 weken echt mee. Wellicht komend jaar wel maar dan moet hij nog wel een stapje maken.
12-10-2017 21:57
@mwielerfan voila dat is mijn exacte analyse vd giro. Ik vind het spijtig dat men denkt dat ik dit hier uitvind omdat ik een belg ben en dat ik het dumo niet zo gunnen.
Maar ja laat mijn raden , u ben ook belg zeker
12-10-2017 21:58
Tom is nu op een leeftijd dat hij nog beter kan worden, maar het niet per se een gegeven is dat dat nog gebeurd. Gezien hij pas 1 jaar echt voor klassement gaat is het nog wel logisch zou ik denkendat hij nog iets groeit. Maar misschien was 2017 Zijn jaar zoals Gilbert / hesjedahl / kruiswijk die hadden en is hij nooit meer dit niveau.
12-10-2017 22:01
@nibs ik ben nederlander en groot fan van tom. Daarnaast ook groot fan van downloaden to earth analyses en realistisch kijken dus dat ik zijn overwinning supergaaf vond en hoop dat ie froome gaat pakken, betekent niet dat ik die kant op ga redeneren.
12-10-2017 22:09
@Assen je gaat ervan uit dat de berm kennelijk niet vaker gaat voorkomen, terwijl dat in tour 2016 ook gebeurde. Lijkt mij iets dat dus vaker kan voorkomen.
Je gaat er ook vanuit dat hij in volgende rondes een sterker team zal hebben terwijl zn tegenstanders even sterk als in de giro zijn. In de tour weten we zeker dat sky vele malen sterker zal zijn dan bahrein of movistar afgelopen giro. Sunweb zal hooguit een beetje sterker zijn dan deze giro. Maar verhoudingsgewijs zal hij in de tour denk ik tov sky een relatief zwakker team hebben dan het sunweb-giroteam in vergelijking met bahrein/movistar in giro dit jaar.
Het is wel heel positief geredeneerd allemaal dus richting de uitkomst dat het allemaal nog beter gaat zijn. Ik hoop dat je gelijk krijgt maar dat zegt niet dat het een uitgemaakte zaak is.
12-10-2017 22:17
@mwielerfan pheww nederlander....het siert u dat u nuchtere analyses kan maken van uw favoriet renner.
Wat ook een probleen zou kunnen zijn is de toegenomen druk op zijn schouders en dat hij nu als favoriet aan de start zal staan van elke gt waaraan hij deelneemt. Dit is niet min hoor.
Goed punt wat zijn spijsvertering betreft ik dacht er nl ook aan maar durfde het hier al niet meer neerpennen.
Zijn sterkste jaren komen er binnenkort aan dat is idd ook juist dus er zit wel nog wat marge op denk ik.
12-10-2017 22:19
Anquetil, Hinault en Indurain wonnen allen de Tour dankzij hun tijdrit capaciteiten. Merckx hoefde niet op zijn tijdrit capaciteiten te vertrouwen.
Jammer dat in de grote rondes tegenwoordig relatief weinig tijdrit km's zijn.
Kan me niet voorstellen dat volgend jaar de Tour maar dertig TT kilometers zou kennen. Nog even afwachten.

Quote:
De opname van een tijdrit in een etappeschema zou goed nieuws betekenen voor Tom Dumoulin.

Bij deze zin kon ik een glimlach niet onderdrukken. Groot nieuws, stop de persen, primeur, we hebben in 2018 een tijdrit in de tour, hieperdepiep, hoera!
12-10-2017 22:30
Het probleem heet bardet.
12-10-2017 22:34
@Mwielerfan ten eerste ik weet niet of je Assen bedoelt of ik, maar aangezien Assen tot nu toe nog niet te vinden is tussen de reacties neem ik aan dat je het doelt op mn reactie.

Je zegt dat ik er van uit ga dat het berm incidenten niet vaker voorkomen, daar heb ik niks over geoordeeld, dat gaat over Tom's lichaam en ik kan het niet weten hoe het weer reageert op grote hoogtes, vandaar dat ik in mijn comment ook zei dat ik er voor vreesde als je echt alpenreuzen gaat krijgen.

En over dat team, zeg ik ook niet dat ik er vanuit ga dat hij een beter team krijgt, ik zeg alleen dat het kan. En wat ik eigenlijk bedoelde is niet dat Sunweb een team moet hebben zoals Sky dat heeft om het hele peloton naar de vernieling te kunnen rijden, maar ik bedoelde meer als wanneer je met een klein groepje van circa 25 man over blijft, dat je nog 2 mensen hebt die om je heen kunnen fietsen. Dat brengt veel rust, je hoeft zelf niet je eigen bidonnetje te halen en gaten kunnen er dichtgereden worden bij pech/val/poepincident zonder dat jezelf meteen in de reserves hoeft te tasten. Tuurlijk zou Sky met een veel sterke team zijn in de Tour, maar juist daarom heb je veel behoefte aan een goed team, en als er ooit in de toekomst bijvoorbeeld Wilco en Sam zich voor een jaartje zou kunnen opofferen voor Tom, dan denk ik dat je aan de goede kant zit.

En verder ben ik ook realistisch over Tom, ik vind Tom zeker een klimmer om rekening mee te houden, het is geen klimmer a la contador/Quintana, maar is een taaie renner die moeilijk te kraken is, wat we ook in de vuelta van 2015 zagen.
12-10-2017 22:39
En over zijn Giro, je doet alsof Tom de enige was de tijd verloor in de bergen, maar in rit naar Blockhaus verloor Nibali 36seconden op Tom, in de rit naar Oropa verloor Nibali wederom 35seconden, dat is al een ruime minuut, en Zakarin die 3e werd in een zeer sterk bezeten vuelta, kreeg gwn minuten aan zn broek op de Blockhaus.
12-10-2017 22:48
@assing sorry maar irrelevant want nog met al dat tijdsverlies van nibs heeft tom slechts 40 sec over. Dit verandert niets aan het feit hoeveel tijd dumo verloor in de bergen.
12-10-2017 22:58
En snap nog steeds niet waarom mensen 67km itt in een grote ronde veel vinden, het was altijd de normaalste zaak om 60-70 km itt in een grote ronde te hebben vooral de Tour de France, alleen sinds 2014 wordt het klimmen enorm overhyped omdat het (wel mee eens btw) veel meer spektakel oplevert dan wanneer een Quintana/Bardet weer op 2,5min wordt weggezet in een itt.
feiten: TDF 2013 65km itt + 25km ttt
TDF 2012 100km itt
TDF 2010 60km itt
TDF 2009 55km itt + 38km ttt
TDF 2008 82km itt
TDF 2007 117km itt
12-10-2017 23:03
@sorry maar als we dus alle tijdritten buiten beschouwing laten en ook de stelviorit, en dan Dumoulins tijdswinst/verlies vergelijken met Nibali:
rit 9 Blockhaus +36s
rit 14 Oropa + 43s
rit 19 Piancavallo -67s
rit 20 Asiago -15s

Dus al met al heeft hij maar 3 seconden verloren op Nibali, dus zoveel heeft die ook weer niet verloren
Dus al was het een Giro geweest Zonder enige tijdrit, dan nog zou Dumoulin niet bijster veel hebben verloren in de bergen
12-10-2017 23:06
Aah ik had niet alles goed begrepen zo te horen.
Maar met dat tom tijd won in de bergen, verloren anderen diezelfde tijd natuurlijk ;)

1-2 man in finales lijkt me heel nuttig. Bidonnen halen zal wel goed gaan, maar een gat dichtrijden op 4 sky knechten niveau thomas/nieve/Poels/henao zal ze niet lukken. Daarom begon ik dat te vergelijken.
Misschien dat sky niet op kop gaat rijden als dumoulin in de berm bezig is, maar meestal voelt een ploeg zich moreel ok bij het tempo strak houden als ze al op kop rijden. En lat sky nou altijd al op kop rijden de laatste 30km van een bergetappe...
12-10-2017 23:09
@assing zonder tijdrit en zonder berm

Los daarvan: in de jaren negentig mt indurain was 100k itt normaal. Toen begon ik met volgen dus alles nu voelt als weinig. Ik snap wel dat tour vanwege spektakel minder itt doet en meer berg. Maar nu met die Fransen vind ik ergens een beetje kwalijk dat het nog minder is geworden
12-10-2017 23:11
@assing
Wat Tom al zei dat ie met teveel proviand omhoog reed wat nog niet verteerd leek en er teveel bloed nodig was voor de inspanning(maag buitenspel), zodra ie dat onder controle heeft kan ie de kaap van 3000m ook aan.
En Nibs Tom verloor en won tijd bergop en de Stelvio rit had m normaal gewoon gewonnen ipv die twee trucendozen want hij daalde als snelste.
Kromme gedachte overigens dat de Fransen een Tour afstemmen op de Fransen, Barguil rijdt wel degelijk een puike tijdrit als ie in het geel rijdt natuurlijk.
Achterliggende gedachte lijkt meer om het Froome wat moeilijker te maken en waarom niet?
@nibs
Nog een keer, vrij logisch toch dat de Giro organisatie de Giro op Tom afstemde ipv op Nibali ook al hadden ze nog nooit van Dumoulin gehoord.
12-10-2017 23:15
@Mwielerfan ja mee eens, maar als ik eerlijk ben, als de ene meneer Tom Dumoulin niet was opgestaan de laatste jaren had ik het ook niet heel erg gevonden , dus ik snap de Fransen wel, het komt nu alleen wel heel ongelukkig uit met een fransman die alleen kan klimmen en een anti-tijdrijder is.
12-10-2017 23:18
Mooie discussie, waar ik me ook nog even in ga mengen ;). Zie dat het argument veelvuldig wordt gebruikt dat tom de giro (mede) heeft gewonnen dankzij de hulp van andere ploegen.

Het lijkt mij goed om te realiseren dat hij in zijn volgende grote ronde waarschijnlijk nog veel meer hulp gaat krijgen. Wellicht niet door andere ploegen, maar toch zeker door zijn eigen ploeg. Een mollema kruijswijk of jvdb zijn helemaal niet nodig, als hij net als zn grote concurrenten wel een team heeft.
12-10-2017 23:20
U schijnt dus ook te beseffen dat er maar 1 echte bergrit was nl die over de stelvio. Ik denk dat u net als ik heel goed weet dat nibali zware bergritten nodig heeft en geen blockhausen welke dan wel goed zijn voor dumo.
Mijn conclusie blijft dezelfde dit was perfect op dumos maat gemaakt en niet goed voor nibali.
12-10-2017 23:52
Horen jullie jezelf?

De laatste jaren pleiten "jullie" alleen maar om minder tijdritkilometers omdat Team Sky het in de Tour al zo in het voordeel heeft.
Nu is Tom Dumoulin ineens toekomst winnaar en vinden jullie het niet kunnen dat er zo weinig tijdrit kilometers inzitten.

Zeg dan gewoon dat het parcours niet in bet voordeel van Dumoulin is, maar ga niet zeiken op de organisatie die dit hebben bedacht. Want jullie zijn het er nooit mee eens.

Overigens sluit ik me aan bij Wielerfan en Nibs. Dumoulin gaat nog niet de Tour winnen, misschien later. Maar dat hangt van ontwikkeling af. Laten we er het jaar 29 aan vast zetten. Maarja ik noem die leeftind omdat dan de andere huidige toppers op leeftijd zijn.

Wie weet maken Pinot en Bardet nog stappen en wat nu als Oomen de Nederlandse hoop is in plaats van Dumoulin. Landa, quintana en Chaves/Yates zijn van dezelfde orde. Waar ligt hun toekomst? Quintana zal toch nog wel de Tour winnen zeker?
13-10-2017 00:08
@Nibs Het lijkt er op dat je steeds wilt zeggen dat deze Giro-overwinning een Once upon a time .... incident is van Dumoulin, of dat zo is dat weet ik ook niet, niemand voorspelt de toekomst., het kan net zo goed een Hesjedal worden of een Cobo, de tijd zal het laten blijken. Maar waar ik mee oneens ben is de minachting die je lijkt te hebben voor deze enorm unieke prestatie van Tom en niet lijkt te accepteren dat Nibali en Quintana deze!(ik heb alleen over deze) Giro op waarde geklopt zijn, dan kun je wel zeggen van ja, te weinig bergritten, te veel (helemaal niet) tijdritkilometers, Nibali en Quintana zijn niet in topvorm, oke Quintana kan ik bij omdat die de tour ook wilt rijden, maar wat voor reden zou Nibali hebben om niet 100%fit te zijn? En als Nibali inderdaad niet fit is door 1 of een andere reden, dan sorry verdien je geen winnaar te zijn van deze 100ste Giro, ook al kun je er zelf niks aan doen, Dumoulin kan er ook niks aan doen dat hij moest gaan kakken in de berm en bijna z'n Giro verloor. En je kunt blijven volhouden dat Nibali en Quintana niet in topvorm waren, dan kan ik er ook bij zeggen dit is pas de eerste! keer dat Tom zich focust op een klassement, alleen qua ervaring zouden Nibali en Quintana Tom al in de vernieling moeten kunnen rijden, wat dus niet gebeurd is. En wat bergritten betreft, er zijn inderdaad niet te veel zware ritten geweest, maar zo'n Blockhaus, een serieuze buitencategorie klim, geeft toch wel aan dat Dumoulin geen pannenkoek is qua klimwerk, ook al heb je een vlakke aanloop.
13-10-2017 00:12
@Lutsenkofan, lees mn eerste comment, daar zeg ik ook dat ik Dumoulin voorlopig ook nog niet zie als tourwinnaar, en over de tijdrit heb ik ook gezegd begrip te hebben voor de Fransen en het nu gewoon ongelukkig uitkomt omdat er een Dumoulin is.
13-10-2017 00:22
@Assing
Wie weet als beiden de Giro rijden stelt Tom zijn plan bij als ie Froome op minuten zet.
13-10-2017 07:01
Waarom zeggen mensen 'Dumoulin kom er maar in' als er een tijdritje van 30 kilometer in zit verwerkt. Dat is absurd en historisch weinig en totaal niet een parcours 'op maat gemaakt' voor Dumoulin.

Je moet minimaal 80-90 kilometer tijdrit in het parcours hebben wil het wat voor Tom zijn.
13-10-2017 07:26
Giro is sowieso een veel mooiere koers dan de Tour!
Hopelijk komen er kasseien ritten in de tour om deze ronde wat interessanter te maken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.