Tour de France 2019: Dit is het parcours
Het parcours van de Tour de France 2019 is vandaag officieel onthuld. Na het Grand Départ in Brussel koersen de renners eerst naar de Vogezen, dan naar de Pyreneeën, waarna de Tour in de Alpen in een definitieve plooi valt. Net als in 2018 staan er zowel een ploegentijdrit als een individuele rit tegen de klok gepland, al zijn er in de editie van 2019 minder kilometers tegen de klok. Met 3460 kilometer is de komende Tour ruim honderd kilometer langer dan vorig jaar.
Eerbetoon Merckx en ploegentijdrit in Brussel
Hoewel het nog 254 dagen wachten is tot deze 106e editie, kan het grote aftellen – nu de route bekend is – écht beginnen. Dat de Tour de France 2019 in Brussel begint, is al even bekend. Eind mei 2017 werd namelijk al duidelijk dat de Belgische hoofdstad de Grand Départ organiseert. Dit staat in het teken van een dubbele mijlpaal. De gele trui bestaat volgend jaar honderd jaar en in 2019 is het bovendien vijftig jaar geleden dat Eddy Merckx zijn eerste van vijf Tourzeges vierde.
Hoe de Grand Départ eruit gaat zien, werd begin dit jaar geïllustreerd. De Tour begint met een rit in lijn rond Brussel met vroege passages over de beroemde Muur van Geraardsbergen en de Bosberg. Op de tweede dag wacht al meteen een ploegentijdrit van 28 kilometer door Brussel. De krachtproef is daarmee iets korter dan de door BMC gewonnen rit afgelopen seizoen, toen de zware discipline na een afwezigheid van drie jaar weer terugkeerde in het parcours.
Aankomsten op La Planche des Belles Filles en de Tourmalet
Op de derde dag wordt de grens naar Frankrijk overgestoken en koersen de renners via enkele ritten door de Champagnestreek naar de Vogezen, waar hen de eerste serieuze test bergop wacht. Sinds 2012 bezocht de Tour al driemaal La Planche des Belles Filles, maar deze keer vonden de parcoursbouwers er een nieuw pad met stijgingspercentages tot ruim 20%, krap honderd meter voor de aankomst. Spektakel gegarandeerd!
Via het Centraal Massief trekt de karavaan dan richting de Pyreneeën, waar aan het einde van de tweede week een individuele tijdrit in Pau op het menu staat. Daarna wachten twee zware etappes met aankomst bergop. De eerste ligt op de mythische Col du Tourmalet, waar Andy Schleck in 2010 in mistige weersomstandigheden winnend over de streep kwam. Hierna volgt een aankomst op Prat d’Albis bij Foix – een nieuweling in het routeschema van de Tour.
Drie zware bergritten in de Alpen
Etappes naar Nîmes en Gap brengen de Tour tot slot bij de Alpen, waar de eindbalans wordt opgemaakt. Eerst is er de rit naar Valloire met passages over de Izoard en de Galibier. Dan volgen twee korte bergetappes met eerst een aankomst bergop in Tignes, waarin onderweg voor het eerst sinds 2007 de Col d’Iseran moet worden bedwongen. En het drieluik in de Alpen wordt afgerond met een etappe naar Val Thorens. De slotklim naar Val Thorens werd voor het laatst in 1994 opgenomen in het etappeschema.
De Tour de France 2019 wordt volgens de traditie afgesloten op de Champs-Élysées in Parijs. Net als in 2012 wordt de slotrit gestart vanuit Rambouillet. Na drie weken weten we dan wie de opvolger is van Geraint Thomas, die vorig jaar in de elfde etappe de gele trui veroverde en die niet meer afstond. Tom Dumoulin eindigde op de tweede plaats, voor viervoudig Tourwinnaar Chris Froome.
Het volledige parcours
Etappeschema Tour de France 2019
Zat. 6 juli – Etappe 1: Brussel – Brussel (192 km)
Zon. 7 juli – Etappe 2: Brussel – Brussel (27 km / ploegentijdrit)
Ma. 8 juli – Etappe 3: Binche – Epernay (214 km)
Di. 9 juli – Etappe 4: Reims – Nancy (215 km)
Wo. 10 juli – Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar (169 km)
Do. 11 juli – Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles (157 km)
Vr. 12 juli – Etappe 7: Belfort – Chalon-sur-Saône (230 km)
Zat. 13 juli – Etappe 8: Mâcon – Saint-Etienne (199 km)
Zon. 14 juli – Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude (170 km)
Ma. 15 juli – Etappe 10: Saint-Flour – Albi (218 km)
Di. 16 juli – Rustdag
Wo. 17 juli – Etappe 11: Albi – Toulouse (167 km)
Do. 18 juli – Etappe 12: Toulouse – Bagnères-de-Bigorre (202 km)
Vr. 19 juli – Etappe 13: Pau – Pau (27 km / individuele tijdrit)
Zat. 20 juli – Etappe 14: Tarbes – Col du Tourmalet (117 km)
Zon. 21 juli – Etappe 15: Limoux – Foix (185 km)
Ma. 22 juli – Rustdag
Di. 23 juli – Etappe 16: Nîmes – Nîmes (177 km)
Wo. 24 juli – Etappe 17: Pont du Gard – Gap (206 km)
Do. 25 juli – Etappe 18: Embrun – Valloire (207 km)
Vr. 26 juli – Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes (123 km)
Zat. 27 juli – Etappe 20: Albertville – Val Thorens (131 km)
Zon. 28 juli – Etappe 21: Rambouillet – Parijs (127 km)
Ma. 8 juli – Etappe 3: Binche – Epernay
Wo. 10 juli – Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar
Do. 11 juli – Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles
Zat. 13 juli – Etappe 8: Mâcon – Saint-Etienne
Zon. 14 juli – Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude
Do. 18 juli – Etappe 12: Toulouse – Bagnères-de-Bigorre
Vr. 19 juli – Etappe 13: Pau – Pau
Zat. 20 juli – Etappe 14: Tarbes – Col du Tourmalet
Zon. 21 juli – Etappe 15: Limoux – Foix/Prat d’Albis
Do. 25 juli – Etappe 18: Embrun – Valloire
Vr. 26 juli – Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes
Zat. 27 juli – Etappe 20: Albertville – Val Thorens
- Etappe 1 finisht met 1 kilometer a 7,8%
- Wat meer heuveletappes (etappe 5, 8, 9)
- Bergetappe 6
- Etappe 15 met een wat ander type beklimmingen
- Etappe 18 een langere bergetappe
- Klim naar Val Thorens
- Etappe 5, 8 en 9 hadden alledrie zwaardere (klassementsrelevante) finales kunnen hebben
- Val Thorens zal een negatief effect hebben op de andere Alpenritten en is met zo'n makkelijke aanloop goed te doen voor de Skytrein
Etappe 18 is trouwens erg mooi, en ik ben vooral blij dat ze meermaals de 2 kilometergrens over gaan in die rit. Dat heb ik alweer ff gemist.
Stel dat hij in een andere generatie geleefd zou hebben zeg..
* Klimmende chronolisten halen veel meer voordeel uit een tijdrit dan dat de echte klimmers deze wattageblobs eraf kunnen gooien bergop.
* Itt de wegfietsen maken die chronodingen een groter verschil waarmee de rijkere ploegen een extra voordeel behalen.
Al die klimmers lossen Dumoulin altijd vlak voor de top. Ze zijn alleen te laf om eerder aan te vallen.
Misschien moeten ze eens betere tactische plannen bedenken en eens af en toe een pact smeden ipv zichzelf voor het karretje laten spannen voor team Sky.
Het gros van die non tijdrijdende klimmers (vaak wieltjesplakkers om vervolgens 500 meter onder de top weg te poefen) krijgt precies waar ze recht op hebben. Het loon van de angst.
En als je die tijdritten er uit haalt wordt het nog saaier. Hoeven ze helemaal geen tijd meer goed te maken en is het echt wachten tot de laatste km en worden de boni aan de finish beslissend.
Mijn idee is dat een ronderenner zo compleet mogelijk moet zijn, dus dat het liefst alle disciplines naar voren komen. Het laten verdampen van die TT km's vind ik derhalve niet echt een goede ontwikkeling. Nog los van het feit dat dat positief is voor Dumoulin.
Bovendien is het zo dat de gele trui het algemene klassement vertegenwoordigd, niet het bergklassement, daarvoor hebben ze een ander truitje.
Als klimmer moet je nu eenmaal ook investeren in tijdrijden, precies hetzelfde als de tijdrijders met het klimmen hebben gedaan.
Een klassementsrenner moet in mijn ogen zich op alle disciplines staande weten te houden. Tijdrijden is daarvan een van de belangrijkste, alleen op deze manier kan er een terechte winnaar winnen.
Terugkomend op je laatste reactie: de topdrie van de tour heeft voornamelijk tijd gepakt op het terrein van de klimmers, namelijk bergop!
Dus niet alleen is er weer een ploegentijdrit die Sky zwaar in de kaart speelt, ook is de enige individuele tijdrit zo kort dat hij korter is dan de ploegentijdrit. En wie vond het een goed idee om de laatste bergetappe op misschien wel de zwaarste klim van de hele Tour te laten finishen? Sowieso is de volgorde van de (berg)etappes weer eens waardeloos, is het nou echt zo moeilijk om dat goed te doen? Daarbij ook een ernstige overdosis aan korte etappes die er tegenwoordig gewoon ingegooid worden omdat de media erop hapt in plaats van op daadwerkelijk logische punten (drie!! van 131 km of minder waarvan 2 op de zwaarste klim van de dag finishen). Zelfde geldt voor de 800 meter onverhard op Belles Filles.
En dan de transfer Tourmalet-Limoux van 274(!!!) kilometer! Sowieso voelt de tweede week alsof er op het laatste moment noodgedwongen wijzigingen hebben plaatsgevonden. Maakt een toch al zeer matig parcours er niet beter op.
Froome voor z'n 5e!
Blijft over: Mas voor QS, maar die zie ik niet de Tour winnen als hij al start.
jammer hoor =(
Wat is er nou mis met dit parcours? Weinig tijdrit kilometers? Nog meer en je krijgt een nog groter gat voor de klimmers zoals Bardet, Quintana, Landa etc. Zelfs met de weinige kilometers tijdrit van afgelopen jaar kwamen ze al niet in de buurt. In een tijdperk met wattage klimmers zoals die van Sky en Dumoulin zijn de tijdrijdende klimmers toch al in het voordeel.
Naar mijn idee is het een mooi parcours, veel afwisseling, dus niet dagen achter elkaar het zelfde. Relatief weinig echt vlakke etappes dus is er mogelijkheid voor de renners om koers te maken. De tijdrit ongeveer halverwege de route, niet helemaal aan het einde waardoor er man tegen man gevechten zullen zijn om verloren tijd goed te maken. Bergritten met finish boven en ook na afdalingen dus ook daar mooie variatie en relatief veel klimmen boven de 2000 waardoor hopelijk ook daar klimmers wat meer in het voordeel zijn.
Dit parcours biedt klimmers in ieder geval mogelijkheden om het verlies in tijdritten ergens goed te maken, net zoals dat afgelopen jaar een mogelijkheid was. Toen bleken de echte klimmers niet goed/constant genoeg, hopelijk hebben ze komend jaar een betere vorm waardoor daar meer spanning ontstaat.
Wat mij betreft gewoon een mooi parcours waar er op zijn minst mogelijkheden liggen voor ieder type renner.
Nogmaals, deze hoeveelheid tijdritkilometers zorgt er voor dat de meest complete renner aan het einde zal winnen, maar wel op zo'n manier dat een pure klimmer niet op voorhand uitgeschakeld is.
Verder wil ik je nog wel even wijzen op de tijdswinst die Dumoulin haalt op Froome en Thomas in tijdritten. Dit jaar was alleen in een openingstijdrit van de Giro relatief veel winst voor Dumoulin, mogelijk mede veroorzaakt door de val van Froome in de verkenning die ochtend. In alle overige tijdritten was er weinig tijdswinst.
Ik ben zelf wel enthousiast over het parcours om eerder aangehaalde redenen mede door RoBinn.
Vooral de etappe naar de Belle Filles kijk ik erg naar uit. Vraag me wel af waarom dat onverharde stuk nog moet. Zag er afgelopen jaar redelijk uit toen ik er was, maar m.i. niet nodig. Verschil zal gemaakt zijn daarvoor en compleet vermoeide renners daar naar boven sturen lijkt me niet verstandig
Met Muur + Bosberg gelukkig nog wat kasseien, Klimwerk zit er ook aardig in.
Minpunten: Op het eerste gezicht weinig locaties waar waaier etappes zullen gaan zijn en het ontbreken van een (zenuwslopende) tijdrit aan het einde van de TdF / relatief weinig tijdritten.
Wellicht iets voor Kruiswijk. Hopelijk Dumoulin weer in de (veel spectaculairdere) Giro
ITT hoort erbij. dat het zo weinig is, is denk ik gewoon vanwege de Franse wielrenners, die worden uiteraard gematst.
Maar goed. Tom D heeft aangetoond allerlei parcoursen aan te kunnen. In topvorm kan hij ook deze aan. Ja met twee ITT zou het hoogste treetje dichterbij zijn, maar het is wat het is.
En wat een beestachtige klim naar Val Thorens! Niet zozeer het stijgings% maar wel de lengte en hoogte